دهه هشتاد سبک سینمایی ایران به شدت تغییر پیدا کرد فیلم های گیشه پسند وارد سینما شدند و سبک نواختن گیتار و دختر پسران عاشق پیشه و فیلم های کمدی بسیاری ساخته شدند.
سینمای ما فیلم های بسیار جذابی داشته است که برخی از آنها جنجالی از آب درامده اند. برخی موضوعات تابو کم کم در سینمای بعد از انقلاب ساخته شدند و به این موضوعات پرداخته شد. یکی از پربیننده ترین فیلم های ایرانی در ۲۰ سال گذشته شام آخر بود که موضوعی متفاوت و جنجالی داشت.
پربیننده ترین فیلم های ایرانی
فیلم “شام آخر” به کارگردانی فریدون جیرانی و نویسندگی نازنین مفخم و فریدون جیرانی، محصول سال ۱۳۸۰ است و داستان آن پیرامون عشق میان یک دانشجو و استاد دانشگاه می گذرد.
فیلم سینمایی “شام آخر” ساخته فریدون جیرانی و با بازی کتایون ریاحی، محمد رضا گلزار، هانیه توسلی، آتیلا پسیانی و ثریا قاسمی است.
این فیلم روایتگر داستان “میهن مشرقی” با بازی کتایون ریاحی در نقش یک استاد دانشگاه در رشته معماری است. میهن مشرقی بعد از بیست و شش سال زندگی با همسرش، دچار مشکلات جدی شده و زندگی او از لحاظ فکری و رفتاری با همسرش، محسن،با بازی آتیلا پسیانی، به بن بست رسیده است که پس از جدایی از وی ، شاگرد جوانش مانی معترف، با بازی محمدرضاگلزار، به او ابراز علاقه می کند.
روایت زندان زنان
روایت زندان زنان از سه بخش تقریباً مساوی تشکیل یافته است. بین بخشهای اوّل و دوّم هفت سال و بین بخشهای دوّم و سوّم ده سال فاصله زمانی هست. مکان در این سه بخش ثابت است: زندان زنان متشکل از بند، حیاط، دفتر، اتاق رئیس زندان. آدمهایی که در هرسه بخش حضور دارند و روایت در حقیقت دگرگونیها و مناسبات آنها (و از خلال این دگرگونیهای، تحولات جامعه را در مقیاس گستردهتر) دنبال میکند .
عبارتاند از خانم یوسفی رئیس زندان و یکی از زندانیان به نام میترا. رابطه این دو از خشونت و خصومت به تفاهم و نوعی دوستی پنهان تحول پیدا میکند. علاوه بر این در هر بخش یک دختر جوان هست که فیلمنامه داستان او را هم دنبال میکند: زندانی سیاسیای به نام پگاه در بخش نخست (که در پایان حکمش میآید و منتقل میشود، با این ظن که شاید اعدام شود)؛
پربیننده ترین فیلم های ایرانی
دختر جوان زحمتکشی به نام سحر در قسمت دوّم (که در پایان خودکشی میکند) و دختر نوجوان شیطانی به نام سپیده (اسی) در قسمت سوّم (که از زندان میگریزد). توجه کنید نام هر سه دختر در واقع یک معنی دارد که به ناچار باید آن را تعبیری نمادین نمود. در پایان بخشهای اوّل و دوّم این دختر جوان با سرنوشت شومی روبهرو میشود، امّا در پایان قسمت سوّم میتواند از زندان فرار کند و امید میرود که با بیرون رفتن میترا (که او را به دنیا آورده و میتواند جانشین مادر او شود) و تحت سرپرستی او عاقبتبهخیر شود.
ایمنا ـ روبرت صافاریان