از راه هایی برای درمان بسیاری از بیماری ها و پیشگیری ان از راه سنتی میتوان به حجامت اشاره کرد که توسط افراد با سواد و حرفه ای انجام میگیرد و و نکته ی مهم این است که حجامت برای برخی افراد، توصیه نشود.
از درمان های طب سنتی میتوان به حجامت اشاره کرد که انواع مختلفی هم دارد و برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها مفید می باشد . این کار راهی برای از بین بردن خون کثیف و همچنین جلوگیری از غلظت خون میباشد. در این مجموعه فواید حجامت را برای شما بیان کرده ایم .نکته ی مهم این است که این کار باید توسط افراد خبره و حرفه ای انجام بگیرد . مطالب ما را در نیک صالحی ببینید.
فواید حجامت
حجامت در ایران مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده و با وجودی که یکی از ارکان طب سنتی و طب اسلامی محسوب میشود، از دیرباز مخالفان سرسختی داشته است.پزشکان، مخالفان اصلی حجامتاند.دلیل عمده مخالفتشان هم احتمال انتقال بیماریهای عفونی و ویروسی از این طریق است.دکتر مینو محرز، متخصص بیماریهای عفونی، حجامت را مثل تمام اقدامات دیگری که منجر به تماس مستقیم با خونمیشود خطرناک میداند و معتقد است برای پیشگیری از انتقال بیماریهایی مثل هپاتیت B و C و ویروس HIV بایدمانع انجام حجامت شد.
او میگوید: «افراد میتوانند به جای حجامت، خون اهدا کنند.» این البته یکی دیگر از ایرادهای رایج بر حجامت است.پزشکان زیادی معتقدند که حجامت در ایمنترین شرایط و با استفاده از وسایل استریل نیز هیچ مزیتی بر اهدای خون ندارد یا حداقل هیچ مطالعه علمی تاکنون برتری حجامت بر اهدای خون را اثبات نکرده است.رئیس سازمان انتقال خون ایران در اینباره میگوید: «در حجامت، خون فرد دور ریخته میشود، اما در اهدای خون، خون اهداشده برای ۳ بیمار نیازمند گلبول قرمز، پلاکت و رسوب آن (و بسیاری فرآوردههای خونی دیگر) مورد استفاده قرار میگیرد
که این میتواند جان افراد را نجات دهد.» به گفته دکتر حسن ابوالقاسمی، ترویج استفاده از روش حجامت در زمانیصورت میگرفت که علم اهدای خون وجود نداشت ولی امروزه که امکان اهدای خون و نجات زندگی افراد بیمار وجوددارد، استفاده از حجامت روش مناسبی نیست.
آداب حجامت
او میگوید کسانی که حجامت میکنند ۶ ماه تا یکسال نمیتوانند خون اهدا کنند چون ممکن است به بیماریهاییمثل ایدز و هپاتیت آلوده شده باشند.در حالی که گروهی از پزشکان، حجامت را بهطور کلی نفی میکنند و حتی عوارض سوئی را به آن نسبتمیدهند؛ گروهی دیگر خواستار انجام فعالیتهای تحقیقاتی و مطالعاتی در این زمینه هستند و معتقدند که اگرچه انجام حجامت برای هر نقص و بیماری نامعقول است ولی در مورد برخی بیماریها مثل افزایش غلظت خون میتواند مؤثر و کارساز باشد.
مسؤولان بهداشتی کشور نیز طی چند سال اخیر فارغ از این موضعگیریها، بیشتر روی قانونمند شدن حجامت و مشخصشدن چارچوبهای این کار تأکید کردهاند.دکتر پزشکیان، وزیر بهداشت سابق در دوران تصدیگریاش تلاش کرد که اصول و چارچوبهایی برای این کار تعریف شود واعتقاد داشت باید محدوده حجامت مشخص شود تا وزارت بهداشت بداند حجامت توسط چه کسی و برای چه بیماری انجام میشود.
وی در مصاحبههای مختلفی عنوان کرده بود که روشن نبودن موارد استفاده از حجامت مهمترین مشکل کنونی وزارت بهداشت استچون حجامت برای هر سنی و بیماریهای مختلف کاربرد ندارد و باید توسط فرد متخصص و برای درمان بیماری خاصی انجام شود.
منافع مادی، یکی از فاکتورهایی است که مخالفان حجامت برای تأکید بر لزوم ممنوعیت این کار مطرح میکنند.رئیس سابق سازمان انتقال خون کشور در سال ۸۲ آمار و ارقامی را مطرح کرد که طبق آن، سالانه ۴میلیون و ۵۰۰ هزار حجامت در سطح کشور انجام میشود و مبلغی نزدیک ۹ میلیارد تومان درآمد در پی دارد.او با استناد به این ارقام، منافع مادی را یکی از عوامل گسترش حجامت در میان افراد متخصص و غیرمتخصص ذکر کرده بود.
اما مدافعان حجامت هم از همین دلیل برای توجیه مخالفتهای گسترده پزشکان با این شاخه از طب سنتی استفاده میکنند.آنها معتقدند کسانی که با حجامت مخالفند، یا نسبت به آن بیاطلاعند یا میترسند که با گسترش این کار، منافع مادی خودشان به خطر بیفتد.
دکتر علی تجری، معاونت درمان مرکز تحقیقات حجامت ایران میگوید: «اگر مردم بفهمند بسیاری از بیماریهایشان با روش آسان، سریعو ارزان حجامت درمان میشود، بسیاری از پزشکان بیکار میشوند.» درمانی برای تمام بیماریها؟ حجامت به معنای حجیم شدن است؛به این صورت که در نقطهای از بدن با بادکش، تورم ثابتی را ایجاد میکنند که تعداد و مکان آن
بسته به هدف درمانگر و نوع بیماری فرد، متفاوت است.
حجامت به دو دسته کلی تقسیمبندی میشود: حجامت خشک و حجامت تر.در حجامت خشک یا بادکش ، در مناطق گوناگونی از بدن با ایجاد فشار منفی، تورم ایجاد میکنند و
در حجامت تر به دنبال ایجاد تورم، روی منطقه مورد نظر تیغ میزنند.به عبارت دیگر حجامت خشک بدون خونگیری است اما حجامت تر با خونگیری همراه است.دکتر حسین خیراندیش، رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران، میگوید: پزشک بعد از مزاجشناسی و شنیدن مشکلات بیمار، حجامت موردنیاز را برای وی تجویز میکند.» به گفته او ۱۲۰ نوع بیماری با حجامت قابل درمان است؛ از جمله بیماریهای فشار خون، آکنه، سردردهای میگرنی، افزایش کلسترول خون، سکته قلبی، اگزما و….
دکتر شهلا اسدزاده، مسؤول آموزش مؤسسه تحقیقات حجامت ایران هم معتقد است حجامت قادر به درمان بیماریهایی مثل آرتروز،مشکلات کبدی، عفونتهایی مثل آنفلوانزا، اوریون و زونا و بسیاری از بیماریهای است.اما دکتر علی تجری، معاون درمان این مؤسسه، حجامت را درمان همه بیماریها حتی ایدز و هپاتیت و MS میداندو میگوید: «حجامت مهمترین روش درمانی در طب سنتی است و ما علممان راجع به این روش کافی نیست، وگرنهتمام بیماریها توسط حجامت قابل درمان هستند.» دکتر سیدمحمدحسین شیخالاسلامی، ایمونولوژیست، مخالف این ا دعا است.
او میگوید: «بعضیها معتقدند که حجامت دهها، بلکه صدها بیماری را درمان میکند.اولاً کدام منبع مستند علمی، دانشگاهی، وزارتی و دولتی و رسمی در سطح بینالمللی این حرف را تأیید کرده؟ ثانیااگر چنین باشد پس چه بهتر که عوامل وزارتی و دولتی، هزینههای گزاف اداره بیمارستانها، اطاق عمل، درمانگاه، لیزر، فیزیوتراپیو تخصصهای مختلف را متوقف و انواع بیماران را به مراکز حجامت هدایت کنند.»
بهترین زمان حجامت و توصیههای تغذیهای قبل
او خونگیری از طریق حجامت را یک روش قدیمی و منسوخ میداند که هیچ پشتوانه علمی ندارد: «بعضیها مدعیاند که با حجامت، خون کثیف وآلوده و مانده را که در پشت جمع شده است خارج میکنند؛ در حالی که از نظر علوم پزشکی، هماتولوژی،فیزیولوژی، پاتولوژی و آناتومی این ادعا درست نیست و ما در کل بدن خون کثیف و مانده در یک محلخاص نداریم.جریان خون بهطور دایمی، مستمر، شبانهروزی، حتی در خواب و بیهوشی، از بدو تولد تا لحظه مرگ بدون توقف یاتجمع در محلی، بهطور یکسان و یکپارچه در چرخش و گردش است.»
دکتر شیخالاسلامی معتقد است حجامت اگر همتأثیر مفیدی چه در قدیم و چه در زمان حال داشته، ناشی از جنبههای روانی و تلقینی است.او میگوید: «درواقع برای معدود بیماریهایی با منشأ روحی و روانی مثل بعضی سردردهای میگرنی یا برخی از افسردگیها جنبهرواندرمانی دارد، البته به شرط اینکه خود بیمار معتقد و متقاضی این نوع درمان باشد.ولی بر اساس مبانی مستند جهانی علوم پزشکی، حجامت هیچگونه اثر درمانی بر روی بیماریهای فیزیکی و اندامی بدن ندارد.»
اما دکتر تجری همچنان بر این اعتقاد که حجامت درمان همه بیماریها است، پافشاری میکند.او در توجیه علمی این مدعا میگوید: «ما در مؤسسه، تحقیقاتی انجام دادهایم که مکانیسم عملکرد حجامت را مشخص میکند.در بدن، موادی به نام سایتوکاین وجود دارند که اولین واکنشهای سلولی را سبب میشوند؛ درواقع اگر سایتوکاینها وجود نداشتهباشند، سلولها نمیتوانند فعالیت کنند.
به عبارت دیگر، تمام تقسیمات و تمایزات سلولی بدن توسط سایتوکاینها انجام میشود و تمام سیستم دفاعی و فعالیتهای ایمنیبدن مربوط به سایتوکاینها است.بیشترین میزان سایتوکاینها هم در سلولهای پوستی تولید میشود.از این رو ماساژدرمانی، بادکش و حجامت موجب تولید این سایتوکاینها میشوند.در حقیقت، حجامت به معنی خونگیری نیست بلکه تحریک سلولهای پوستی توسط بادکش و تیغ برای ترشح سایتوکاینها است. اثرات حجامت هم مربوط به این قضیه است.»
کارشناس تبیان