یکی از راه های تغییر سرنوشت انسان نذر کردن است. و انسان بر خود واجب کند که کار خیرى را انجام دهد. ما در این بخش قصدداریم احکام نذر و عهد را برای شما بیان کنیم.
از راه های براورده شدن حاجات نذر کردن است .نذر کردن اداب خاص خودش را دارد .نذر کردن کار خیری می باشد که فرد عهد میکندآن را انجام دهد .در این بخش قصد داریم در مورد
احکام نذر و عهد مطالبی را در اختیارشما قرار دهیم. نذر کردن دارای تأثیر زیادی دارد و زودتر ما را به حاجتمان میرساند. مؤثرترین نذر و شرایط صحت آن را در نیک صالحی ببینید.
احکام نذر و عهد
نذر آن است که انسان بر خود واجب کند که کار خیری را برای خدا به جا آورد و یاکاری که انجام ندادن آن بهتر است برای خدا ترک کند.[۱]به عنوان مثال نذر آن است که انسان درقالب این عبارت و صیغه بگوید: نذر کردم که اگر – مثلاً – مریض من خوب شد برای خدا،بر من واجب است که صد تومان به فقیر بدهم.[۲]
مؤثرترین نذر
اما این که کدام نذر دارای تأثیربیشتری است و زودتر ما را به حاجتمان میرساند، با تحقیقی که انجام شده این نتیجه قابل دسترسی است کهنذر برای ائمه اطهار (ع) بسیار مؤثر است؛ مثلاً کسی نذر کند که اگر خدا حاجت او را برآورده کردیک ختم قرآن بخواند و ثواب آن را به ساحت مقدس یکی از چهارده معصوم (ع) هدیه کند، یا نذرکند روزه بگیرد، یا چهل روز زیارت عاشورا بخواند.
نذر و قضای الهی
نذر علاوه بر این که خود کار خوبی است و از این جهت میتواند در تغییر سرنوشت انسان نقش داشتهباشد، نوعی دعا و توسل به حساب میآید و از این جهت نیز میتواند باعث تغییر قضای الهی شود.علاوه بر این که آن چه در نذر آمده اگر از مصادیق عوامل تغییر دهنده قضا باشد؛ مثل صدقه وصله رحم خود میتواند در ردّ قضای الهی مؤثر باشد.نذر برای ائمه اطهار (ع) بسیار مؤثر است؛ مثلاً کسی نذر کند که اگر خدا حاجت او را برآورده کردیک ختم قرآن بخواند و ثواب آن را به ساحت مقدس یکی از چهارده معصوم (ع) هدیه کند، یا نذرکند روزه بگیرد، یا چهل روز زیارت عاشورا بخواند
شرایط نذر
یکی از راههای برآورده شدن حاجات، نذر کردن است که دارایآداب خاصی است.از جمله این که در نذر باید صیغه خوانده شود، ولی لازم نیست به عربی باشد؛ مثلاً اگر بگوید نذرکردم اگر مریض من خوب شد برای خدا، بر من واجب است که صد تومان به فقیر بدهم، نذر اوصحیح است.از شرایط نذر آن است که نذر کننده باید مکلّف و عاقل باشد و با اختیار خود نذر کند.
پس نذر انسان مجبور و یا کسی که مثلاً از روی عصبانیت و بی اختیار نذری میکند، صحیح نیست، وکاری را هم که میخواهد به عنوان نذر انجام دهد باید یک نوع رجحان و برتری داشته باشد وانجام آن به رایش ممکن و در حد توان او باشد.[۳]
نذر و عدم توانایی انجام عمل
عدم توانایی بر انجام کار با توجه به زماننذر دو صورت دارد.
اول آن که از ابتدا قادر به انجام کار نباشد.
دوم آن که در زمان نذر قادر به انجام باشد، ولی بعد از نذر کردن از انجام آن عاجز شده باشد.
در فرض اول مراجع معظم تقلید فرمودهاند:
انسان کاری را میتواند نذر کند که انجام آن به رایش ممکن باشد،بنابر این کسی که نمیتواند پیاده کربلا برود، اگر نذر کند که پیاده برود، نذر او صحیح نیست.[۴] و در فرض دوم فرمودهاند:
اگر نذری غیر از نذر روزه کرده است باز هم نذرش باطل و چیزی بر او نیست.[۵] ولی اگر نذر کند کهروزهای بگیرد و بدون پیش بینی قبلی از انجام آن عاجز شود، باید آن را قضا کند و اگر ممکن
نشد[۶] به مقدار یک مدّ طعام به فقیر صدقه بدهد.[۷]
نذر خاص
اگر نذر برای مورد خاصی (مثل بهزیستی) باشد باید درهمان مورد خاص مصرف شود و اگر در امر خیر دیگری (مثل اقوام نزدیک) مصرف شود از عهدهی نذر کنندهساقط نمیشود و دوباره باید اداء کند.
البته باید توجه داشت که:
۱- در تحقق نذر خواندن صیغه و به زبان آوردن آن لازم است، (هر چند عربی بودن لازم نیست)؛ پساگر صیغهی نذر خوانده نشود، نذر منعقد نمیشود و چیزی واجب نیست.[۸]
۲- در نذر باید لفظ “برای خدا” گفتهشود و قصد در دل، کافی نیست.[۹]
عدم اجابت نذر
البته این نکته هم قابل توجه است که گاهی ما حاجتی را میخواهیم،ولی هر چه تلاش میکنیم و نذرهای مختلف انجام میدهیم به حاجتمان نمیرسیم.باید دانست که این مسئله اهمیت نذر را کم نمیکند، بلکه بسیار مواردی وجود دارد که ما چیزی رابرای خودمان ضروری و لازم میدانیم و دنبال به دست آوردن آن هستیم، ولی چون به خیر و صلاح مانیست و ممکن است در آینده به ضرر ما تمام شود، خدا حاجت ما را به تأخیر میاندازد تا موقعانجام آن برسد و چه بسا ما چیزی را دوست داریم، در حالی که به ضرر ماست و چه بسااز چیزی بدمان میآید ولی همان به نفع و صلاح ما میباشد.[۱۰] پس هر موقع خدا صلاح بداند حاجت ونیاز انسان را رفع میکند و تأخیر حاجت به معنای کم اهمیتی و بی تأثیر بودن نذر نیست.
اسک دین