امروز چهارشنبه ، 1-5-93 کارت شارژ شارژ مستقیم همراه اول RSS تماس با ما تبلیغات در سایت آگهی رایگان تالارگفتمان صفحه اصلی
زناشویی همسرداری سبک زندگی روانشناسی دین و احکام استخاره پزشکی و سلامت تغذیه و سلامت خانمها آقایان کودکانه خانه داری زیبایی و آرایش آموزش آشپزی داستانهای کوتاه مطالب اختصاصی
اخبار ایران و جهان اخبار ورزشی اخبار حوادث اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار فرهنگی فرهنگ و هنر سینما سرگرمی انواع فال طالع بینی گوناگون تصویری جالب اس ام اس خنده دار
بخش فرهنگ و هنر
پر بیننده ها
آخرین خبرها پربیننده های اخبار

وبگردی

سازمان سینمایی» مثل سپاه و جهاد دنبال تفکر نهادسازی است

خبرگزاری فارس: معاون امور سینمایی با اشاره به این که باید جبهه فرهنگی‌ را بهتر از این ساماندهی کنیم، گفت: سازمان سینمایی به دنبال تفکر نهادسازی است، اتفاقی است که در سپاه پاسداران و جهاد سازندگی نیز محقق شد، یعنی...

خبرگزاری فارس: معاون امور سینمایی با اشاره به این که باید جبهه فرهنگی‌ را بهتر از این ساماندهی کنیم، گفت: سازمان سینمایی به دنبال تفکر نهادسازی است، اتفاقی است که در سپاه پاسداران و جهاد سازندگی نیز محقق شد، یعنی تمام عناصر و عوامل آن تشکیلات دغدغه‌مند هستند و دلسوزی نشان می‌دهند.
خبرگزاری فارس: شمقدری: «سازمان سینمایی» مثل سپاه و جهاد دنبال تفکر نهادسازی است

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، «جواد شمقدری» معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته مهمان برنامه سینمایی «هفت» بود و درباره مسائل مختلف مطروحه پیرامون سینمای ایران به اظهارنظر پرداخت و به پرسش‌های «فریدون جیرانی»‌ مجری برنامه و نیز برخی از سینماگران پاسخ گفت.
جیرانی پس از اشاره به برخی خاطرات شمقدری، از وی خواست تا در خصوص وضعیت سینما در دوران قبل از انقلاب توضیح دهد، شمقدری در شرح این وضعیت اظهار داشت: سینمای پیش از انقلاب داری جایگاه خوبی نبود و این تنها ارزیابی من نبود بلکه اکثر خانواده‌هایی که مذهبی بودند و دنبال انقلابی‌گری بودند، با سینما مشکل جدی داشتند، به همین خاطر می‌بینیم که در جریان انقلاب، اولین جایی که مردم به آن حمله می‌کنند، سالن‌های سینما است.

* جویندگان طلای چاپلین برایم بسیار تاثیرگذار بود
وی در ادامه افزود: در سال 55 یا 56 اتفاقاتی در کشور در حال وقوع بود، برخی گروه‌های اجتماعی رویکردهایی مخالف نظام داشتند و آن رویکردهای مخالف را بروز می‌دادند.
شمقدری گفت: البته برخی فیلم‌ها در آن دوره در حال اکران بودند که رژیم تمایل نداشت آن فیلم‌ها اکران شوند، اما اکران شدند و ما هم خیلی علاقه‌مند بودیم که آن فیلم‌ها را ببینیم، یکی از آن فیلم‌ها، فیلم «جویندگان طلا» بود که زمانی که آن را دیدم به نظرم بسیار تأثیرگذار بود.
معاونت سینمایی در ادامه خاطرنشان کرد: این فیلم مباحث بسیار جدی را بیان می‌کرد به ویژه این که تبعیض و بحث طبقات اجتماعی از بحث‌های مهم آن روزها بود. این که چارلی چاپلین فقیر است و در تقابل با آدم‌هایی که در هتل‌های گرم به‌سر می‌بردند، قرار می‌گرفت. این مضحکه قراردادن قشر مرفه، نشانه‌ای از اعتراض و انقلاب داشت. البته فیلم‌هایی چون «پرواز در فضا» و مستند «آدم‌های وحشی» هم این نشانه‌ها را در خود داشت و در اواخر رژیم شاهنشاهی هم زمانی که به تهران آمده بودم، فیلمی تحت عنوان «لک‌لک‌ها پرواز می‌کنند» را دیدم که بسیار تأثیرگذار بود، البته یک فیلم هندی هم دیدم که اصلاً از آن خوشم نیامد و نیمه‌های فیلم از سالن بیرون آمدم.

* ما می‌جنگیم برای زندگی ...

«جواد شمقدری» در ادامه سخنانش با اشاره به کلاس آموزشی که زیر نظر افرادی چون «مهدی کلهر» و... گذارنده است، گفت: بعد از 3 اسلایدشو، قرعه کارگردانی یک داستانی بلند به نام من افتاد.
در ادامه برنامه «هفت» جیرانی با اشاره به اولین دوره جشنواره فیلم فجر، خطاب به شمقدری گفت: به یاد دارم که شما در اولین دوره جشنواره فیلم فجر جایزه اصلی فیلم مستند را دریافت کردید، آیا شما هم جزو آن معترضین بودید که می‌گفتند چرا به فیلم‌های بلند جایزه تعلق نگرفته است؟
شمقدری در پاسخ به این سؤال گفت: خیر، آقای کلهر کسی بودند که جشنواره فیلم فجر را راه‌اندازی کرد و در آن زمان قرار بود که به بخش بین‌الملل و داستانی بلند نیز در جشنواره جایزه تعلق بگبرد که لحظه آخر از بخش مسابقه خارج شدند و آقای کلهر نیز نقدهایی به آن داشتند که جزئیات آن در خاطرم نیست، اما نکته‌ جالبی که در این بین وجود داشت این بود که در این دوره از جشنواره، چندین مستندساز اروپای شرقی و شوروی سابق نیز حضور داشتند که افراد قدری در زمینه‌ فیلم‌سازی بودند. آنها اظهار نظری جالبی داشتند که تنها به فیلم من مربوط نبود بلکه در خصوص سینمای دفاع مقدس بود. آنها می‌گفتند که ما تاکنون فیلم‌های جنگی را دیده‌ایم که در آن پیامی وجود دارد تحت عنوان؛ «ما فیلم جنگی می‌سازیم تا بگوئیم می‌جنگیم برای صلح»، اما فیلم تو چیزی فراتر از آن است و می‌گوید و می‌گوید «ما می‌جنگیم برای زندگی» و این حرف من را یاد این جمله منسوب به امام معصوم (ع) انداخت که می‌فرمایند: انما الحیاة عقیدة الجهاد.

* در سینما باید به دنبال چرایی و چگونگی و چیستی باشیم

شمقدری در ادامه برنامه «هفت» در خصوص تحلیل خود از شرایط فرهنگی کنونی گفت: طبق سخن رهبری «ما با یک جبهه فرهنگی دشمن،‌یا به عبارت بهتر با ناتوی فرهنگی دشمن مواجه‌ایم» و این نسان‌دهنده این است که ما باید جبهه فرهنگی اما را سر و سامان دهیم مانند اینکه در جنگ تحمیلی همان‌طور که عراقی‌ها جبهه‌ای داشتند، در این طرف خاکریز‌ها نیز ما جبهه‌ای برای مقابله با آنها داشتیم، و در این میان سینما یکی از مواضعی است که باید در این جبهه فرهنگی ساماندهی شده و مستحکم شود و برنامه‌های آن روشن شود و تمام این موارد منوط به این است که ما استراتژی روشنی در مورد سینما داشته باشیم و به دنبال چرایی و چگونگی و چیستی باشیم. چیستی یعنی باید در سینما به دنبال چه چیزی باشیم، چرا یعنی چرا برویم و چگونگی یعنی چگونه این راه را برویم و پاسخ تمام این سؤالات در سخنان مقام معظم رهبری مشهود است که ایشان گفته‌اند که چرا ما باید به دنبال سینما باشیم و سینما را دنبال کنیم.
وی اظهار داشت: حال اگر بخواهم به طور خلاصه این موارد را بیان کنم باید بگویم که سینما ابزاری است که می‌توان به وسیله آن متعالی‌ترین مفاهیم الهی و بشری را منتقل کرد که در رأس این مفاهیم دین و در ذیل آن اخلاق‌گرایی است، در ضمن سینما باید حماسه‌ها و پیروزی‌های گذشته را نیز به تصویر بکشد و با توجه به نهضت‌های متعددی که ایران تجربه کرده است به ویژه در سالهای انقلاب اسلامی می‌توان فیلم‌های ساخت که برای نسل آینده تأثیرگذار باشد.

* ما جبهه فرهنگی‌مان را خوب ساماندهی نکردیم

«جواد شمقدری» در ادامه با اشاره به این که در بحث چرایی و چگونگی رسیدن به سینمای مطلوب، سخنان مقام معظم رهبری را پیش رو داریم، اظهار داشت: ممکن است در چگونگی و چگونه رسیدن به سینما اختلاف و تشتت آرا وجود داشته باشد. یک کارهایی انجام شده، موفقیت‌هایی داشته و در جاهایی هم با چالش‌های جدی مواجه بوده‌ایم و یکی از چالش‌های جدی این بوده است که ما جبهه فرهنگی‌مان را خوب ساماندهی نکرده‌ایم.
معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این شرایط به سبب نداشتن مرکزیت کلان برای اداره امور سینمایی است، به همین دلیل، مسائل به فراخور هوش و ذکاوت افراد اداره شده‌اند.

*‌کلام‌ رهبری دیگر سلیقه نیست، دیدگاهی متعلق به نظام است که همه باید مطیع آن باشیم

جیرانی در ادامه سخن شمقدری، گفت: به نظر می‌رسد بیشتر سلیقه‌ها، در این جریان اعمال شده است و شمقدری نیز حرف جیرانی را تأئید کرد و اظهار داشت: به دلیل اعمال این سلیقه ‌است که به کلام رهبری اشاره می‌کنم. چرا که این کلام دیگر متعلق به سلایق نیست و دیدگاهی متعلق به نظام است که همه ما باید مطیع آن باشیم.
شمقدری با اشاره به بهبود شرایط سینما در 30 سال اخیر اذعان داشت:‌ سینما مجموعه‌ای است که بخش‌هایی چون فرهنگ و هنر را دارا است و گرچه در راه‌های چگونگی رسیدن به سینما اختلاف‌نظراتی وجود دارد، اما چه بخواهیم چه نخواهیم، سینما یک رسانه است که در آن پیام وجود دارد. در حقیقت سینما مهمترین رکن در جهت ارتقاء فرهنگی است به طوری که حتی در آمریکا، الگوی مردم آمریکا سینما است.

* تشکیل سازمان سینمایی آغاز بازنگری در شاکله سینما

به گزارش فارس، شمقدری در ادامه حضورش در برنامه «هفت» تشریح کرد: زمانی که ما به نکات در مورد سینما می‌رسیم، با دو مبحث کلان به اسم سخت و زیرساختارها مواجه می‌شویم، در خصوص زیرساخت‌ها دولت کارهایی انجام داده است؛ مانند ارائه و تصویب مصوبه در مجلس در خصوص موارد سینمایی و تخصیص بودجه و مواردی از این دست که ما با تصویب برخی مصوبات تلاش کردیم که زیرساخت‌های سینما را گسترش داده و یک جهش در این عرصه انجام دهیم. در واقع بعد از این حرکت آرام آرام در سینما، که حقیقتاً سینما را داشت نابود می‌کرد، ما آمادگی این را داریم که جهشی بزرگ انجام دهیم که می‌توانم بگویم تقریباً تمام آن در مصوبات شورای سینما آمده است، اما در خصوص ساختارهای سینما باید بگویم، ساختارهای این عرصه باید تغییر کند.
وی در ادامه بیان داشت: در طول 30سال گذشته شاکله‌ای از سینما در بخش‌های دولتی و خصوصی ایجاد شده که نیاز به بازنگری کلی و جدی دارد که آغاز این بازنگری تشکیل سازمان سینمایی است.
جیرانی در خصوص این توضیحات شمقدری را مورد سؤال قرار داد و گفت: این جریاناتی که در مورد آن صحبت کردید حاصل فکر کدام جمع بود؟
شمقدری در پاسخ اظهار داشت: این فعالیت‌ها متختص به امروز نیست و حاصل یک دوره 3 ساله با اتاق فرک افراد محدود است که افرادی مانند آقای کلهر تا یک سال و نیم با این اتاق فکر همراه بودند و یکی از افراد این اتاق فکر مرحوم اسکندری بودند که خیلی زود از جمع ما رفتند.
جیرانی در واکنش به این مطلب گفت: مشکل بر سر همین محدود بودن افراد اتاق فکر است،‌ اتاق فکر با جمع محدود که به درد نمی‌خورد، چرا باید افراد محدودی در این جمع حضور داشته باشند؟ درضمن این اتاق‌های فکر، قبل از این بود که شما در معاونت سینمایی قرار بگیرد، درست است؟
شمقدری در پاسخ گفت: بله، این جلسات به قبل از معاونت بنده مربوط می‌شود اما شما می‌خواهید این مسئله (محدود بودن افراد اتاق فکر) را نقد کنید، در حالی که افراد خاصی برای اتاق‌های فکر انتخاب می‌شوند، جیرانی نیز گفت ما تنها سؤال می کنیم و قصد من نقد نبود.
در ادامه برنامه جیرانی از شمقدری پرسید آیا از این افراد اتاق فکر در زمان حاضر نیز نظرخواهی کرده و از نظرات آنها استفاده کرده‌اید؟ شمقدری در پاسخ گفت: من تا کنون که 2 سال و 4 روز از معاونت سینمایی‌ام گذشته است دست همکاری به سمت همه دراز کرده‌ام اما ما نمی‌توانیم معطل افراد شویم.

* سینمای ایران باید در خدمت انقلاب و آرمان و اهداف آن باشد
شمقدری در پاسخ به سؤال جیرانی بیان داشت: اگر به صورت خلاصه بخواهم بگویم یک انقلاب اسلامی به وجود آمده است و سینما نیز باید در خدمت این انقلاب و آرمان و اهداف آن باشد.
جیرانی در خصوص این اظهارنظر گفت: همه افراد در خصوص ماهیت سینمای ایران این حرف را می‌زنند.
شمقدری اظهار مخالفت در این خصوص گفت: همه این حرف را نمی‌زنند افرادی هم هستند که معتقد هستند که هنر برای هنر است.
یک فیلمساز عزیز در محضر رهبری گفتند که شما از سینما انتظار دارید که چه کاری انجام دهد؟سینما هم مانند فوتبال است!
شمقدری ادامه داد: امام بیانیه‌ای در اواخر جنگ صادر کردند که توسط مقام معظم رهبری بین ما بخش شد که یکی از آن اعلامیه‌ها نیز به من رسید و من هنوز هم آن کاغذ اعلامیه را دارم که گفته بودند که «بالاترین هنر شهادت است» و یک مدیری همان موقع گفتند که منظور امام (ره)‌از هنر تبلیغات است، این اختلاف وجود دارد. یعنی امام (ره) می‌گویند هنر طرح اسلام ناب محمدی و جنگیدن با اسلام آمریکایی است، اما مدیری در آن زمان می‌گویند تبلیغات است و حتی ایشان در یکی از مصاحبه‌هایشان در سال پیش این اظهارنظر را تکرار کردند.

* سازمان سینمایی به دنبال تفکر نهادسازی است
شمقدری در ادامه برنامه اظهار داشت: سازمان سینمایی به دنبال تفکر نهادسازی است، اتفاقی است که در سپاه پاسداران و جهاد سازندگی نیز محقق شد، یعنی تمام عناصر و عوامل آن تشکیلات دغدغه‌مند هستند و دلسوزی نشان می‌دهند و این نیاز همان چیزی است که در سازمان سینمایی مورد نیاز است.
جیرانی در ادامه گفت: این سازمان سینمایی را تشریح کنید چون در حقیقت مقالات متعددی وجود دارد که بیان شده «هیچ کس نمی‌داند این سازمان سینمایی چیست».
شمقدری تشریح کرد: ما یک ساختار سینمایی برای آن طراحی کردیم اما این بحث کلانی است که مانند هیئت دولت است من احساس کردم. برخی مسائل تا زمانی که در دولت طرح شود حل نخواهد شد مانند مسئله آب و فاضلاب که برای حل آن باید وزیر کشاورزی و معاون رئیس جمهور و بسیاری افراد دیگر حضور داشته باشند تا تصمیم‌هایی گرفته شود و مواردی نیز نظارت و حضور رئیس‌جمهور لازم است، حال چه کسی در هیئت دولت است یا رئیس جمهور یا معاون وی. بنابراین معاونت سینمایی باید در این جایگاه‌ها قرار می‌گرفت.
وی در ادامه افزود: اما با توجه به مسئله کوچک شدن دولت وزارت شدن سینما رد می‌شود و اما اگر رئیس سازمان سینمایی معاون رئیس‌جمهور می‌شد نگاهی نظارتی در خصوص عرصه سینما محدود می‌شد بنابراین آن هم امکان‌پذیر نبود لذا تصمیم بر آن شد که ما یک سازمان سینمایی مستقل در وزارت ارشاد اسلامی داشته باشیم که استقلال جزئی داشته باشد و شورای عالی سینما نقش هیئت دولت را ایفا کند و جالب است که در این طرح 5- 6 نفر از وزرا و 6 نفر نیز دوستان سینمایی حضور داشتند و بیشتر از این جا نداشتند و جالب این جاست که آقای احمدی‌نژاد این طرح را برعکس کردند، یعنی گفتند وزرا نیاز نیست که در این جمع باشند و الان 7 نفر سینماگر و 6نفر از مسئولان، رئیس صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت سینمایی و ... در جمع حاضر هستند.
جیرانی در ادامه پرسید این جمع سینمایی، انتخاب شخص شما بود؟
وی در پاسخ اظهار داشت: در معاونت سینمایی نیز هم اکنون بسیار موازی کاری دیده می‌شود ما سه نهاد شورای پروانه نمایش، شورای پروانه نمایش ویدئویی و شورای پروانه نمایش خانگی را برای صدور پروانه نمایش درگیر می‌کنیم و این یک موازی کاری است و از طرفی دیگر بسیاری از مسئولیت‌ها در معاونت نظارت و ارزشیابی متمرکز شد و برخی از سازمان‌های ما بی‌کار هستند.
شمقدری در ادامه بیان داشت: در دوره‌های مختلف اختلاف رأی و آرا وجود داشته است ما این مشکل را علاج کردیم؛ به گونه‌ای که در معاونت که فعالیت‌های نظارتی و صدور مجوز را انجام می‌دهد، حمایت از پروانه ساخت‌ها در حال حاضر اولی است در حقیقت اگر پروانه ساختی صادر می‌شود باید از آن تولید نیز حمایت شود و مؤسساتی مانند فارابی و ... بازوهای اجرایی سازمان سینمایی خواهند بود.این معاونت چند اداره کل خواهد داشت.
شمقدری در پاسخ اظهار داشت: یکی از معاونت‌ها 3 گزینه برای مدیر کلی و یکی دیگر از معاونت‌ها 4 اداره کل خواهد داشت و آخرین معاونت‌ها هم 3 نفر مدیر کل خواهد داشت.
جیرانی در ادامه گفت با این حساب تمامی اداره کل‌ها 10 نفر خواهد بود؛ شمقدری در پاسخ گفت: خیر، ما سعی کردیم که حتی‌الامکان 15 نفر مدیر کل داشته باشیم.
شمقدری ادامه داد: مباحثی که در گذشته وجود نداشت ما در حال لحاظ آن‌ها در سازمان سینمایی بودیم مباحث آموزش و پژوهش و تشکیل اتاق فکر است.
شمقدری در خصوص دیگر ویژگی‌های سازمان سینمایی گفت: پس از تشکیل این سازمان به هر حال دو سال دیگر من در این سمت نیستم، بنابراین تشکیل سازمان سینمایی برای من نیست! و قصد بنده این است که تشکیل سازمان سینمایی اتفاق بیفتد چون نیاز سینمای ایران است گذشته از این که چه کسانی در این سازمان باشند.
«شمقدری» در ادامه برنامه پس از دیدن کلیپ‌هایی از انتقادات اعضای شورای عالی تهیه‌کنندگان در خصوص مسائل مالیاتی، به پرسش‌هایی در این زمینه پاسخ داد و در ادامه «بابک خانیان» مشاور اجرایی وی نیز توضیحاتی را به صورت تلفنی ارائه داد.

* آنها که در جشن سینما به معاونت سینمایی حمله کردند، دنبال جنگ فرسایشی‌اند

«شمقدری» در این برنامه گفت: عده‌ای به دنبال یک جنگ فرسایشی هستند، اما من معتقدم باید با شاخص‌‌ها گفت وگو و بحث کرد.
شمقدری با انتقاد از برگزاری بعضی از مراسم‌‌ها گفت: شش جلسه از جشن سینمای ایران برگزار شد و در این شش جلسه به معاونت سینمایی حمله شد حتی در بعضی از آن‌ها به نظام هم اهانت کردند این نشان می‌دهد که گروهی به دنبال جنگ فرسایشی هستند.
شمقدری با اشاره به افزایش تولید فیلم‌های ویدیویی مستند و کوتاه گفت: درحالی‌که در سال 88‌، 93 فیلم ایرانی وارد شبکه نمایش خانگی شده بود، در سال 89، 142 اثر وارد این شبکه شد. همچنین 320 عنوان فیلم خارجی نیز در سال 89 وارد شبکه خانگی شده است جالب آن که شورای عالی تهیه‌کنندگان این آمار را در یکی از گزارش‌های خود، جابه‌جا اعلام کرد.
شمقدری در این برنامه همچنین درباره تغییر ممیزی در صدور پروانه ساخت نیز گفت: ممیزی‌ها تغییری نکرده است بلکه اتحادیه تهیه‌کنندگان معتقد بود که اگر فیلمنامه، کارگردان و تهیه‌کننده یک فیلم تغییر کرد؛ باید پروانه فیلم هم مجدد صادر شود.
وی در برنامه «هفت»‌ جمعه شب همچنین باردیگر بر لزوم کسب مجوز برای نمایش خارج از کشور فیلم‌های ایرانی تاکید و دیدگاه خود در زمینه رونق سالن‌های سینمایی با اکران فیلم خارجی (با اشغال ۱۵ درصدی سالن‌ها) را تکرار کرد.
معاون امور سینمایی همچنین در برنامه هفت، به اقدام‌های مثبت در زمینه رعایت قانون کپی رایت در داخل و خارج کشور اشاره کرد.

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/oghat/
  ایستگاه سلامت نیک صالحی
سرگرمی
جدیدترین خبرهای امروز
تازه های نیک صالحی در یک نگاه
عکس های دیدنی
جدیدترین خبرهای امروز
بخش فرهنگ و هنر
خروجی RSS برای بخش  فرهنگ و هنر مرتبط
Copyright (c) 2003-2014 Niksalehi.com All Rights Reserved. © کلیه حقوق متعلق به سایت نیک صالحی می باشد. باز نشر مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد .
9595