امروز دوشنبه ، 1-10-93 کارت شارژ شارژ مستقیم همراه اول RSS تماس با ما تبلیغات در سایت آگهی رایگان تالارگفتمان صفحه اصلی
زناشویی همسرداری سبک زندگی روانشناسی دین و احکام استخاره پزشکی و سلامت تغذیه و سلامت خانمها آقایان کودکانه خانه داری زیبایی و آرایش آموزش آشپزی داستانهای کوتاه مطالب اختصاصی
اخبار ایران و جهان اخبار ورزشی اخبار حوادث اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار فرهنگی فرهنگ و هنر سینما سرگرمی انواع فال طالع بینی گوناگون تصویری جالب اس ام اس خنده دار
بخش جالب و خواندنی
پر بیننده ها
آخرین خبرها پربیننده های اخبار
وبگردی
ویژه شب یلدا وِیژه شب یلدا

عکس:اكران عمومي يک جرم / فيلمبرداري‌هاي غيرمجاز از كجا و چرا آغاز شد

تصويري لرزان از منطقه‌اي بي‌دار و درخت در غرب كشور، صداهاي گنگي از سه دختر كه جيغ مي‌كشند، خودرويي كه در گوشه‌اي متوقف شده است و ناگهان شليك گلوله. اينها را در فيلمي مي‌توان ديد كه در پايگاه‌هاي مختلف اينترنتي بارگذاري شده است.

عکس:اكران عمومي يک جرم / فيلمبرداري‌هاي غيرمجاز از كجا و چرا آغاز شد

ماجرا از سال 85 شروع شد و خبر بسرعت همه جا پيچيد؛ بمبي در جامعه. فيلمي منتسب به زني بازيگر دست به دست مي‌شد و همه جا صحبت از آن بود، فيلمي كه بنا به برآورد‌هاي نيروي انتظامي حدود چهار ميليارد تومان گردش مالي داشت. از آن پس گاه‌گاهي خبري مشابه مي‌رسيد، انتشار فيلمي ديگر، تا اين‌كه حالا داستان شكل تازه‌اي به خود گرفته است. كافي است در گوشه‌اي از شهري دورافتاده نزاعي رخ بدهد و چند موبايل‌به دست شاهد آن باشند، آن‌گاه تصاوير آن درگيري با سرعتي باورنكردني در شبكه مجازي تكثير و منتشر مي‌شود.

عکس:اكران عمومي يک جرم / فيلمبرداري‌هاي غيرمجاز از كجا و چرا آغاز شد
دوربين‌ها كه اول حريم‌هاي خصوصي را نشانه رفته بودند، حالا همه جا روشن مي‌شوند، كوچه، خيابان، خانه، بزرگراه و شكارشان هر صحنه‌اي است كه تن و جان را بلرزاند. زورگيري چهار مجرم از مردي بي‌دفاع فقط يكي از نمونه‌هاي اكران عمومي جرم در جامعه است. سري به جستجوگر گوگل بزنيد؛ پر است از نمونه‌هاي مشابه، زورگيري در پمپ بنزين، قتل در بازار آبادان، تصادف زنجيره‌اي در محور شيراز ـ مرودشت و... همه اين فيلم‌ها بارها و بارها ديده و دانلود شده‌اند و حجم زيادي از حافظه موبايل‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. علي ـ اگر نامش را درست گفته باشد ـ مردي است كه در ا بتداي خيابان وليعصر دستفروشي مي‌كند البته نه روسري و لباس بلكه انواع و اقسام فيلم‌هاي غيرمجاز. او مدعي است فيلمي كه مربوط به جرايم باشد، ندارد: قبلا اين جور فيلم‌ها مشتري داشت حالا نه. همه توي اينترنت مي‌بينند. ديگر كسي برايشان پول نمي‌دهد وقتي مي‌شود مجاني ديد چرا بيايند و بخرند. دو دستفروش ديگر هم، يكي در ضلع شمال شرقي ميدان انقلاب و ديگري در ميدان هفتم تير همان حرف را تكرار مي‌كنند. علي چرايي پرتماشاگر بودن اين فيلم‌ها را كه بسياري‌شان خشن و مشمئزكننده است، نمي‌داند: دوست دارند ديگر.كاري نمي‌شود كرد. خودم هم اگر باشم مي‌بينم مطمئن هستم تو هم مي‌بيني.

نادر ميرزايي ـ روان‌شناس ـ درباره دلايل علاقه مردم به تماشاي فيلم‌هاي خشن و صحنه‌هاي مجرمانه مي‌گويد: قبل از اين‌كه كار به موبايل‌ها بكشد هم همين طور بود. مثلا وقتي در خيابان دو نفر با هم زد و خورد مي‌كردند عده زيادي جمع مي‌شدند. همين حالا هم كافي است يك تصادف كوچك رخ بدهد، بيشتر ترافيكي كه ايجاد مي‌شود به اين دليل است كه مردم تجمع مي‌كنند. آتش‌نشاني هم همين مشكل را دارد و بارها از مردم خواسته موقع بروز حادثه اطراف محل را شلوغ نكنند تا نيروهاي امدادي بتوانند به كارشان برسند. اين نشان مي‌دهد علاقه به تماشاي فاجعه، حادثه يا صحنه‌اي خشن، پديده‌اي تازه نيست و براي شناخت آن بايد بررسي ريشه‌اي‌تري انجام داد.بايد به دليل اين كنجكاوي پي برد. شايد يكي از پاسخ‌ها همذات‌پنداري تماشاچيان با يك طرف حادثه باشد. فرد به محض ديدن حادثه‌اي خودش را در آن موقعيت تصور مي‌كند و به روياپردازي مشغول مي‌شود يا شايد حادثه‌اي كه قبلا براي خودش يا اطرافيانش رخ داده يا در جايي خوانده و شنيده، برايش تداعي شود. دليل ديگر پيروي از جمع است وقتي كاري در جامعه از سوي افراد مختلف تكرار مي‌شود تك‌تك افراد به تكرار همان رفتار تمايل نشان مي‌دهند. عامل ديگر برانگيخته شدن هيجانات است. هيجاناتي مانند ترس يا خشم يا حتي لذت در اين شرايط تحريك مي‌شود همين دليل يكي از انگيزه‌هايي است كه مردم به ديدن فيلم‌هاي ترسناك يا حادثه‌اي نيز علاقه نشان مي‌دهند.

تصويري لرزان از منطقه‌اي بي‌دار و درخت در غرب كشور، صداهاي گنگي از سه دختر كه جيغ مي‌كشند، خودرويي كه در گوشه‌اي متوقف شده است و ناگهان شليك گلوله. اينها را در فيلمي مي‌توان ديد كه در پايگاه‌هاي مختلف اينترنتي بارگذاري شده است. فيلم مربوط به قتل سه دختر به دست پدر خانواده است و فيلمبردار نيز يكي از خود اين دختران است كه تا آخرين لحظه زندگي موبايل از دستش نيفتاده است. پيدا كردن افرادي كه انواع اين فيلم‌ها را در اختيار دارند كار دشواري نيست. فقط به كمي پرس‌وجو در جمع دوستان و اطرافيان نياز دارد. مهران ـ يكي از اين اشخاص است كه فيلم مربوط به قتل سه دختر را در حافظه رايانه‌اش ذخيره كرده است. او مي‌گويد: اولين بار كه فيلم را ديدم فكر كردم ساختگي است اما بعد مطمئن شدم واقعيت دارد. چند نمونه ديگر از اين فيلم‌ها هم دارم چه ايراني و چه خارجي در سايت‌هاي خارجي هم از اين فيلم‌ها زياد است حتي بعضي شبكه‌هاي تلويزيوني در كشورهاي ديگر اين فيلم‌ها را مي‌خرند مثلا مردي آمريكايي كه كاملا اتفاقي شاهد آتش گرفتن هواپيمايي در آسمان بود با موبايلش از آن فيلم گرفت و فيلم را به قيمت بالايي فروخت اما در ايران اين فيلم‌ها را فقط مي‌توان در اينترنت به نمايش گذاشت و خريداري ندارد.

مهران خودش فيلمي مشابه گرفته است: يك روز در خيابان وليعصر نرسيده به ونك ديدم مردم جمع شده‌اند جلو رفتم و ديدم مردي را پليس گرفته بعد فهميدم بازسازي صحنه يك قتل است چند ثانيه‌اي فيلم گرفتم اما فيلم را براي خودم نگه داشتم و بعد از چند روز هم پاكش كردم.

اين نوع فيلم‌ها بعد از جنايت در ميدان كاج سعادت‌آباد بازار داغي پيدا كرد و مدتي بعد فيلمي از قتل مردي جوان به دست همسرش در كرج منتشر شد. اين زن مدت‌ها با شوهر معتاد خود اختلاف داشت و از اين‌كه شوهر او را به انجام اعمال خلاف اخلاق مجبور مي‌كرد به ستوه آمده بود براي همين در خيابان او را به قتل رساند و شاهدان موبايل به دست اين جنايت را ضبط كردند. زينت علامه‌زاده ـ پژوهشگر علوم ارتباطات اجتماعي ـ مي‌گويد: خبرنگاري هميشه براي مردم عادي حرفه‌اي جذاب و در عين حال دست‌نيافتني به نظر رسيده است. با گسترش امكان استفاده از اينترنت و تحول در مفهوم رسانه اين امكان براي همه فراهم شد كه نظرات، ديدگاه‌ها و اخباري را كه در جريانش قرار مي‌گيرند اطلاع‌رساني كنند. آمدن فناوري موبايل‌هاي دوربين‌دار نيز به اين روند كمك كرد و به آن سرعت بخشيد. دليل اين‌كه افراد از صحنه حوادث يا جرايم فيلمبرداري يا آن را تماشا مي‌كنند همان دلايلي است كه اين‌گونه اخبار را از طريق رسانه‌هاي رسمي پي مي‌گيرند. اين فيلم‌ها عناصري مانند ندرت، مجاورت و دربرگيري را در خود دارد و نه در ايران بلكه در تمام كشورها از مخاطبان زيادي برخوردار است.

تهيه چنين فيلم‌هايي در بسياري از كشورهاي جهان جرم محسوب مي‌شود. طبق قوانين فرانسه اگر كسي از صحنه جرم فيلمبرداري كند به پرداخت جريمه محكوم خواهد شد همچنين قوانين هند نيز براي اين نوع فيلمبرداري‌هاي غيرمجاز مجازات‌هايي را در نظر گرفته‌اند. در يكي از اين موارد مردي كه قصد داشت با دوربين موبايل از جلسه دادگاه مربوط به طلاق برادرش فيلم بگيرد، دستگير شد.

دارون راوي جواني هندي‌تبار است كه در آمريكا تحصيل مي‌كرد او نيز وقتي از يكي از همكلاسي‌هاي خود فيلمي خصوصي تهيه كرد مجرم شناخته و به يك سال زندان محكوم شد البته به اتهام فيلمبرداري غيرمجاز، مي‌توانست به مجازات 10 سال زندان و اخراج از كشور محكوم شود. گاهي اوقات نيز اين نوع فيلم‌ها به كمك پليس و دستگاه قضايي مي‌آيد.دختري 14 ساله كه در «پلي موث كراون» انگلستان سكونت داشت و توسط پدرش مورد آزار و شكنجه قرار مي‌گرفت وقتي نجات پيدا كرد كه مادرش از اعمال مرد شكنجه‌گر فيلمي تهيه كرد و در اختيار پليس قرار داد. در ايران نيز در يكي از اين موارد مردي كه شاهد وقوع زورگيري در بزرگراه نيايش تهران بود، از متهمان فيلمبرداري كرد و سپس بدون انتشار تصاوير آنها را در اختيار كارآگاهان قرار داد و پليس نيز با استفاده از همين سرنخ متهمان را به دام انداخت.دوربين‌ها اين روزها همه جا هستند، چشمان حساس جامعه، منتظر و آماده شكار. سوژه بعدي چه خواهد بود، كسي نمي‌داند.

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/fun/
  ایستگاه سلامت نیک صالحی
سرگرمی
جدیدترین خبرهای امروز
تازه های نیک صالحی در یک نگاه
عکس های دیدنی
جدیدترین خبرهای امروز
بخش جالب و خواندنی
خروجی RSS برای بخش  جالب و خواندنی  مرتبط
Copyright (c) 2003-2014 Niksalehi.com All Rights Reserved. © کلیه حقوق متعلق به سایت نیک صالحی می باشد. باز نشر مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد .