هنر سوخته چرم , وجه تسمیه دیگر برای هنر سوخت چرم مربوط به برجسته کاری است که غالبا در حاشیه تابلو ها و یا بر پشت و روی کتب نفیس از طریق فشار مهره های فلزی گداخته به دو صورت قالبی و دستی انجام شده است.
هنر سوخته چرم
هنر سوخته چرم هنری است که به خلق تابلوهای رنگی بسیار ظریف به وسیله تکه های چرم می پردازد
.
این هنر در طول تاریخ مخصوص ایران و بطور مخصوص، متمرکز است در شهر هنرآفرین پرور اصفهان می باشد.
در این هنر قسمت های مختلف پوست حیواناتی چون آهو ، بز، شتر و ….
پس از انجام مراحلی چون: پرزگیری ، دباغی و رنگ آمیزی از طریق تکنیک معرق روی زمینه تابلو قرار
می گیرند.
بنابر آثار موجود این هنر بدواً در دوران صفویه در شهر اصفهان و عمدتا بر روی جلد سازی به اوج
شکوفایی خود رسیده است.
در این زمان جلد کتب نفیس خصوصا قرآن به این شیوه تهیه می شده به طوری که تمامی سطح
جلد با نقوش برجسته بر روی پوست کار می شده است.
آنچه بدیهی است این است که هنرسوخت چرم اصالتا با جلد سازی آغاز گردیده اما به عنوان یک اثر هنری
مستقل و در قالب تابلو تا قبل از سال ۱۳۱۰ شمسی مستنداتی دال بر وجود آن یافت نمی گردد.
هنر سوخته چرم
در این سال ها کارگاه هایی دایر بوده است که کلیه مراحل آماده سازی تابلو که شامل : طراحی تهیه
متن و زمینه کار انتقال طرح به پوست برش و نصب قطعات قلم گیری و پرداز تکه های چرم برجسته
کاری و همچنین انجام مراحل تکمیلی مانند : طلا کاری ،تذهیب و همچنین آماده سازی و رنگ آمیزی پوست ،که
در آن انجام میشده است.
رنگ های به کارگرفته شده در تابلوهای سوخت چرم در مقایسه با رنگ های کاربردی در مینیاتور و رنگ روغن
به دلیل اینکه در درون پوست نفوذ می کنند و شفافیت خود را از دست می دهند کمی تیره و
تاحدی متمایل به قهوه ای است این مساله یکی از علل نامگذاری این شیوه هنری به نام سوخت، می باشد.
وجه تسمیه دیگر برای هنر سوخت چرم مربوط به برجسته کاری است که غالبا در حاشیه تابلو ها و یا
بر پشت و روی کتب نفیس از طریق فشار مهره های فلزی گداخته به دو صورت قالبی و دستی انجام
شده است.
هنر سوخته چرم
زمینه یافتن هنر سوخت چرم متشکل از لایه های کاغذی می باشد که بسته به ضخامت مورد نیاز روی هم
چسبانده شده و زیر پرس به صورت یک تکه در می آید .
کل طرح از طریق پنبه آغشته به گرد ذغال و سوراخ هایی بر روی کاغذ پوستی که اطراف طرح ایجاد
شده به روی پوست منتقل و سپس اطراف آن به صورت خیلی دقیق و به وسیله ابزار نقش بر ،
بریده می شود و بدین ترتیب اجزا مختلف طرح با رنگ های مورد نظر آماده نصب بر روی تابلو می
گردد.
صمغ و سریشم روی تابلو چسبانده شده و سپس با چرم های بریده شده به وسیله قلمو و رنگ قسمت
های مختلف طرح درست شبیه به یک تابلو نگارگری قلم گیری و پرداز می شود.
نگاه مجازی رسانه