شاهزادهخانمهای دیزنی با شخصیتهای مستقل، قوی و مبارزهگر به تصویر کشیده میشوند. این شخصیتها نه تنها در ماجراهای خود، بلکه به عنوان نمادهایی از استقلال و قهری در دنیای انیمیشن شناخته میشوند. در این مقاله، به معرفی چند شاهزادهخانم مشهور از دنیای دیزنی پرداخته خواهد شد.
هر وقت به پرنسس های دیزنی فکر می کنیم، نمی توانیم به لباس های خاص آنها فکر نکنیم. با این حال، در حالی که ما عادت کردهایم که خوشگل را در لباس زردش هنگام رقصیدن با هیولا ببینیم، واقعیت این است که در قرن هجدهم، مد هیچ ربطی به آنچه روی صفحه میبینیم نداشت. با مطلب شاهزاده خانمهای دیزنی با ما همراه شوید .
شاهزاده خانمهای دیزنی
به همین دلیل از هوش مصنوعی خواستیم تا نسخه های صحیح لباس این شخصیت ها را طراحی کند و اکنون نتایج را با شما به اشتراک می گذاریم.
۱- سفید برفی در مد قرن ۱۵ آلمان
سفید برفی و هفت کوتوله / استودیو انیمیشن والت دیزنی
داستان اصلی که در سال ۱۹۳۷ منتشر شد، از مارگارتا فون والدک ، کنتس آلمانی متولد ۱۵۳۳ الهام گرفته شده است که نشان می دهد داستان در آن دوره اتفاق می افتد.
برخلاف لباسی که انیماتورهای دیزنی نشان داده بودند، در قرن پانزدهم، زنان لباسهای بسیار گرانقیمتتری میپوشیدند که کمر بلندی داشتند و لایههایی از کتان زیر آن قرار داشت. یکی دیگر از تفاوت های عمده با طراحی دیزنی، آستین ها است. در حقیقت، لباسهای زنانه دارای آستینهای بلند جداشدنی بودند که تا روی شانهها گشاد میشد.
۲- زیبای خفته در مد قرن ۱۴ فرانسه
زیبای خفته / استودیو انیمیشن والت دیزنی
شناختهشدهترین نسخه این داستان به چارلز پرو در کتاب او در سال ۱۶۹۷ به نام Histoires ou contes du temps passé نسبت داده میشود، اما اسنادی از داستان چند قرن پیش، بین سالهای ۱۳۳۰ و ۱۳۴۴ در پرسیفارست وجود دارد . بنابراین، می توان گفت که قهرمان داستان در آن زمان زندگی می کرد.
در این دوره، زنان لباسهایی را میپوشیدند که به سیلوئت نزدیک میشدند و نمیخواستند باسن خود را با دامنهای پهن پهن کنند. برعکس، خیاطان آن عصر تا حد امکان سعی می کردند از حجم دادن به آن ناحیه خودداری کنند. در عوض، مدل های رسمی تر از قطارهای بلند استفاده می کردند. علاوه بر این، پوشیدن لباس مجلسی بر روی لباس که به صورت لایه روی شانه ها می افتاد، معمول بود.
۳- سیندرلا در مد قرن ۱۹ آلمان
سیندرلا / استودیو انیمیشن والت دیزنی
برادران گریم شناخته شده ترین نسخه این داستان را در مجموعه داستان های گریمز در سال ۱۸۱۲ منتشر کردند . با این حال، قدیمی ترین اسناد این داستان به قرن هفتم قبل از میلاد و قرن اول پس از میلاد باز می گردد.
از آنجایی که به لطف برادران گریم، سیندرلا به عنوان داستانی از سنت آلمانی به یادگار مانده است، ما توضیح خواهیم داد که او در قرن نوزدهم چگونه باید به نظر می رسید. در این زمان، لباس ها به طور فزاینده ای ولخرجی و نمایشی شدند و تا پایان رمانتیسم روند رو به رشدی داشت.
۴- یاسمین در مد خاورمیانه
علاءالدین / استودیو انیمیشن والت دیزنی و تهیه کنندگان مشترک
در اصل، علاءالدین یکی از شناخته شده ترین داستان های هزار و یک شب است . در مورد محل داستان، در سطرهای اول داستان آمده است: «در برخی از شهرهای چین». با این حال، در ادامه داستان دیگر به چنین فضایی اشاره نشده است، و برخی از عناصر ممکن است نشان دهند که داستان علاءالدین در جایی در خاور نزدیک باستان اتفاق می افتد .
همچنین شایان ذکر است که این داستان به لطف نویسنده سوری حنا دیاب در کتاب گنجانده شده است و در زبان عربی باستان اصطلاح چین برای اشاره به سرزمین های دوردست و عجیب و غریب به کار می رفته است. به همین دلیل، و برای پیروی از تصویر سنتی داستان، ما توضیح خواهیم داد که لباس یاسمن در خاور نزدیک باستان چگونه باید باشد.
لباس در این منطقه در طول سال ها بسیار کم تکامل یافته است، زیرا هدف آن یکسان است: محافظت از آب و هوای خشن و شن و ماسه. در نتیجه، تفاوتهای بین کشورها نیز کاملاً ظریف است.
لباس اصلی پیراهن آستین دار، شلوار گشاد و تونیک بود. سپس بر روی این خرقه، جلابه ، لباس آستین بلند و دامن چاک دار در پهلوها اضافه شد. در بیشتر موارد، همه اینها در رنگ های کرم و با پارچه های روشن گلدوزی شده است.
۵- تیانا در مد سال ۱۹۲۶ آمریکا
شاهزاده خانم و قورباغه / استودیو انیمیشن والت دیزنی و تهیه کنندگان مشترک
داستان اصلی آلمانی است، زیرا برادران گریم آن را به طور رسمی در سال ۱۸۱۲ منتشر کردند و آنها این ایده را از سنت شفاهی کشور گرفتند. با این حال، اقتباس دیزنی در سال ۲۰۰۹ یک مورد خاص است زیرا بر اساس شاهزاده قورباغه ، اقتباسی از داستان اصلی منتشر شده توسط E. D. Baker در سال ۲۰۰۲، ساخته شده است.
بنابراین، از آنجایی که این داستان با چنین تغییرات ظاهری نسبت به داستان اصلی است، ما توضیح خواهیم داد که لباس تیانا، طبق اقتباس دیزنی، در دهه ۱۹۲۰ و ایالات متحده چگونه باید به نظر می رسید.
مد در آن زمان در تقابل با روندهای قبلی تکامل یافت. همه چیز این بود که “خودت را رها کنی”، بنابراین لباس ها گشاد و کم کمر بودند. آنها به سختی شبح زن را نشان می دادند و تقریباً به مچ پا، گاهی اوقات تا زانوها می رسیدند.
۶- بلا در مد قرن ۱۸ فرانسه
Beauty and the Beast / استودیو انیمیشن والت دیزنی و تهیه کنندگان مشترک
دیزنی یکی از معروفترین انیمیشنهای کلاسیک خود را بر اساس داستان، La Belle et la Bête ، نوشته رماننویس فرانسوی گابریل-سوزان باربات دو ویلنوو در سال ۱۷۴۰ ساخته است. میتوان فکر کرد که داستان در همان دورهای اتفاق میافتد که نوشته شده بود. سپس، طبق مد فرانسوی قرن هجدهم، بلا باید لباس های بسیار متفاوتی می داشت.
مشخصه معمولی لباس های آن زمان، اندام متناسب بود. یقهی چهارگوش، پاپیونهای نواری بزرگ و توری و گلهایی در جلو داشتند. در مورد رنگ ها، سایه های پاستلی برای دادن ظاهری ظریف و جوان انتخاب شده اند. آستین ها گشاد بود و به آرنج ختم می شد تا آستین های لباس خوابی که زیر لباس پوشیده شده بود نمایان شود.
۷-مریدا در مد قرن ۱۰ اسکاتلند
Brave / استودیو انیمیشن والت دیزنی و تهیه کنندگان مشترک
Brave یک داستان اصلی پیکسار است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و داستان آن در اسکاتلند قرون وسطایی جریان دارد. لباس های مریدا در این فیلم بسیار بیشتر از سایر پرنسس های دیزنی به واقعیت وفادار است. با این حال، برخی از عناصر مد قرون وسطایی اروپا نشان داده نشده است.
به عنوان مثال، لباس زنان آن زمان معمولاً شامل تونیک بود. از بیرون، یک شنل بلند را میتوانست بهعنوان کتی که با کمربند در قسمت کمر به لباس داخلی میبستند. علاوه بر این، ممکن است جوراب روی پاها و حجاب روی سر پوشیده شده باشد.
۸- راپونزل در مد قرن هفدهم آلمان
Tangled / استودیو انیمیشن والت دیزنی و تهیه کنندگان مشترک
Tangled که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، بر اساس داستان پریان Rapunzel است که توسط برادران گریم در سال ۱۸۱۲ منتشر شد، که به نوبه خود آن را در داستان فرانسوی Persinette ، نوشته شارلوت-رز د کومون د لا فورس در سال ۱۶۹۸ یافتند.
با در نظر گرفتن این موضوع، داستان شاهزاده خانم گمشده در اواخر قرن هفدهم در آلمان اتفاق می افتد. در آن زمان، زنان کرست های کوتاه می پوشیدند که در شانه های پهن و در کمر باریک بود. آستین ها گشاد و گشاد بود و تا آرنج ختم می شد در حالی که دامن تا پاها می رسید. با این حال، به مرور زمان از طول دامن کاسته شد تا کت شلوار نمایان شود.
۹- مگ در مد یونان باستان
هرکول / استودیو انیمیشن والت دیزنی و تهیه کنندگان مشترک
هرکول حول محور ماجراهای نیمه خدای یونانی می چرخد، و اگرچه به صراحت گفته نشده که در یونان باستان اتفاق می افتد، می توان به دلیل موارد خاصی که در طول فیلم ذکر شده است، استنباط کرد.
زنان یونانی در آن زمان لباس های نسبتاً ساده و گشاد می پوشیدند. هدف اصلی آن کارکردی بود، بنابراین به دنبال اعطای هویت نبود. لباس آنها از دو تکه تشکیل شده بود: زیرپوش و شنل. تفاوت عمده لباس زنانه و مردانه این بود که تونیک زنانه تا مچ پا پایین میرفت، در حالی که لباس مردانه تا زانو پایین میآمد.
رنگ ها اغلب خنثی بودند، اما خیاط ها حاشیه های تزئینی را در سایه های روشن اضافه می کردند. با این حال، دومی فقط در میان افراد طبقه بالا رایج بود. به ویژه رنگ بنفش به دلیل قیمت آن یکی از برجسته ترین نشانه های ثروت در لباس محسوب می شد.
۱۰- السا در مد اروپایی قرن ۱۹
Frozen / استودیو انیمیشن والت دیزنی و تهیه کنندگان مشترک
Frozen بر اساس داستان پریان ملکه برفی است که توسط نویسنده دانمارکی هانس کریستین اندرسن در سال ۱۸۴۴ منتشر شد . بنابراین، با توجه به منبع الهام داستان دیزنی، ممکن است در قرن نوزدهم، جایی در اروپا، از زمان پادشاهی رخ داده باشد. آرندل تخیلی است.
با فرض درستی تحلیل، السا باید سبکی مشابه سبک سیندرلا داشته باشد، زیرا مد در کشورهای اروپایی تفاوت چندانی با هم نداشت. از این نظر، او باید ساختاری بسیار تعریفشدهتر، دامن گشاد و تزئینات فوقالعاده داشته باشد .
شاهزادهخانمهای دیزنی با شخصیتهای مبارزهگر و مستقل، نمادهایی از قهری و استقلال در دنیای انیمیشن هستند. داستانهای آنها به تماشاگران نشان میدهند که انگیزه، تصمیمگیری مستقل و اراده میتوانند در هر موقعیتی برای غلبه بر چالشها و تغییرات مهم باشند.
پرسشهای متداول در مورد مطلب شاهزاده خانمهای دیزنی
۱ – چرا شاهزاده خانمهای دیزنی معمولاً با شخصیتهای مستقل نمایش داده میشوند؟
این نمایش، تأکید بر ارزشهای استقلال، قوه و مبارزه در جامعه دارد و به تشویق دیگران به انگیزهگرفتن و تحقق آرزوهای خود میپردازد.
۲ – آیا این نمایش از شاهزاده خانمهای دیزنی بر تغییراتی در تصویر زنان در جامعه واقعی تأثیر میگذارد؟
بله، این نمایش میتواند تصویر قدرت و قهری زنان را تقویت کند و تأثیر مثبتی در تصویر زنان در جامعه واقعی داشته باشد.