متاسفانه این مدگرایی های افراطی نشان از فقر فرهنگی و شخصیتی آدما دارد
مدگرایی و چشم و هم چشمی معضلاین روزهای جامعه ماست که متاسفانه با گسترش شبکه های مجازی آن نیز افزایش پیدا کرده است. این مسئله به دنیای کودکان و نوزادان نیز رسیده است. در ادامه در نیک صالحی می خواهیم به برخی از نمونه های سیسمونی های لاکچری اشاره کنیم
عیار تازه در سیسمونی های لاکچری
تب مدگرایی این بار به حوزه کودک رسیده و فروشگاهی در مشهد
سیسمونی های لاکچری را به خانوادههای ایرانی میفروشد.
تا حالا همه چیز شنیده بودم؛ الا پستونک و شیشه شیر طلا؟
چند روز پیش یکی از دوستان آدرس یک طلافروشی در خیابان راهنمایی را به من داد
که این طلا فروشی تحت عنوان «گالری تخصصی طلا و جواهر کودک» مشغول به کار است.
با توجه به اینکه سوژه جذابی به نظر آمد تصمیم گرفتم سری به این طلافروشی بزنم.
پشت ویترین مغازه انواع و اقسام وسایلی که میشد با آنها عیار یک بچه را بالا بُرد،
دیده میشد! از انگشتر و دستبند گرفته تا سنجاقسینه و گردنبند که هر کدام
در طرحها و مدلهای مختلف ارائه شده بود.
جلوی تمام این سرویسها، یک جعبه به شدت تو چشم بود که روی آن شیشه شیر،
پستونک و تِل طلا خودنمایی میکرد.
برای اینکه از قیمت این وسایل مطلع شوم وارد مغازه شدم. فروشنده یک خانم بود و خیلی باحوصله به سوالاتم جواب داد. پرسیدم حالا واقعاً این وسایل طلا هستند(با توجه به اینکه مدتی پیش یک گزارش هم در مورد فروش دونات، بستنی و نوشیدنی طلا در مشهد کار کرده بودم و در آن گزارش مشخصشده بود که این دوناتها به اسم و به قیمت طلا فروخته میشوند؛ اما واقعاً طلا نیستند)، این سؤال را از صاحب مغازه پرسیدم که در جواب گفت: بله؛ طلا هستند اینجا مغازه طلا فروشی است.
فروشنده ادامه داد: به طور کل ما یک گالری تخصصی طلا و جواهر کودک در مشهد هستیم.
سیسمونی های لاکچری از طلا
پرسیدم دقیقا چه چیزهایی برای کودکان میسازید که در جواب گفت: در حال حاضر
علاوه بر انگشتر، دستبند، گردنبند، گوشواره و پلاک؛ شیشه شیر، پستونک،
کِش مو، تاج، تِلِ سر و زنجیرِ پستونک، دستبند پسرانه، مدال و زنجیرِ گردن پسرانه هم میسازیم.
از قیمت وسایل پرسیدم که در جواب بیان کرد: قیمتها متفاوت و بسته
به میزان کاری که روی وسایل انجام میشود قیمت گذاری میشوند.
بهطور مثال تِل ۲۰ میلیون تومان، کِش مو ۵ میلیون تومان، سنجاقسینه حدود ۲ میلیون تومان،
پستونک ۲ میلیون تومان و شیشه شیر ۸ میلیون تومان و چنانچه سرویس انگشتر،
گوشواره، دستبند و گردنبند هم بخواهید قیمتها از ۴ میلیون تومان شروع میشود.
فروشنده ادامه داد: همچنین چنانچه یک سرویس کامل از موارد گفتهشده
را بخواهید حدود ۴۰ میلیون تومان باید به چشمتان ببینید!
وی بیان کرد: در حال حاضر تنها در مشهد شعبه داریم، اما چنانچه سفارش
داشته باشیم به تمامی نقاط ایران کالاها را ارسال و یا مطابق با آنچه که
مشتری تقاضا کند، سفارش میپذیریم.
موقع خروج از مغازه کارتشان را دادند و گفتند برای خرید این موارد احتیاج
به سفارش نیست؛ هر زمان که بخواهید موجودی داریم.
حمایت از تولید کنند های سیسمونی های لاکچری
سازمان صمت از تولید چنین مصنوعاتی حمایت نمیکند
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این خصوص گفت: واحدهای صنفی که در رابطه با مصنوعات فعالیت دارند، اقدام به دریافت پروانه کسب تولید میکنند که در اخذ این پروانه هیچ قیدی وجود ندارد که چه مصنوعی را تولید کنند یا چه مصنوعی را تولید نکنند.
علی غفوری مقدم ضمن بیان این موضوع که تاکنون گزارش مستندی در این خصوص
نداشتیم، اما این مورد قابل بررسی است، ادامه داد: به عنوان سازمان صمت از تولید
چنین اقلامی حمایت و پشتیبانی نمیکنیم، حتی چنانچه به لحاظ قانونی منعی
برای تولید وجود نداشته باشد.
وی تولید این کالاها را عاملی در رواج مصرف گرایی و دامن زدن به عادتهای نادرستی
دانست که با هنجارهای اجتماعی ما همخوانی ندارد.
در ضوابط منعی برای تولید چنین کالایی نیست
غفوری مقدم بیان کرد: تصور نمیکنم در ضوابط منعی برای تولید چنین کالاهایی وجود داشته باشد، چنانچه بعد از پیگیری این منع وجود داشت با آنها برخورد میشود، اما چنانچه ممنوعیتی وجود نداشته باشد، باید به سمتی رفت که زمینه برای عدم تولید چنین کالاهایی فراهم و چنانچه لازم است ممنوعیتی در نظر گرفته شود.
وی وجود استاندارد، رعایت نکات بهداشتی و مسائل شرعی را عاملی موثر در مسیر تولید یک محصول و اخذ پروانه خواند و گفت: این مورد خاص نه نیاز به استاندارد اجباری و نه نیازی به مجوز بهداشتی دارد، اما به هر حال خلاف ارزشهای اجتماعی ماست که باید سعی شود دامن زده نشود.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطر نشان کرد: به نظر میآید در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد، اما برای اطمینان بیشتر باید بررسی شود.
جامعه ایرانی در برخی الگوها، یک جامعه مصرفی است
در ادامه یک جامعه شناس، جامعه ایران را در برخی از الگوهای مصرف و نه در همه الگوها، یک جامعه مصرفی دانست و بیان کرد: به ویژه حوزه مصرف تظاهری، یکی از این الگوهاست، همچنین در حوزه مصرف انرژی، بالاترین مصرف جهان را داریم.
غلامرضا حسنی ادامه داد: البته این مصرف در تمامی اقشار یکسان نیستند و طبیعتا دهکهای پایینتر جامعه مصرف کمتری دارند.
وی تصریح کرد: در فرآیند جامعه پذیری، افراد الگوهای مصرف را به عنوان الگوهای نشان دهنده طبقه اجتماعی خود میبینند، بنابراین چنانچه مصرف تحت تاثیر جلوههای تبلیغاتی نمود یابد، افراد برای اینکه خودی نشان دهند، دست به انتخاب این نمادها میزنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه این جلوهها را در مجالس بسیار ملاحظه میکنیم، افزود: حتی کار به جایی رسیده که در مجالس مذهبی هم این تظاهرها مشاهده میشود.
حسنی با تاکید بر اینکه دین اسلام مصرفگرایی را مذموم دانسته و بر مصرف معقول تاکید کرده است، خاطرنشان کرد: در الگوی اسلامی، مصرف براساس نیاز افراد تعریف میشود.
این محقق مسائل اجتماعی، فرهنگ سازی و در مرحله دوم تغییر در نظام تولید و بهینه کردن آن را مهمترین عوامل ایجاد مصرف بهینه خواند و کاهش بیکاری، هزینه کَرد مصرف بهینه در افزایش تولید را از نتایج مصرف بهینه برشمرد.
وی با بیان این موضوع که الگوی مصرف در نحوه تولید هم هست، گفت: از بین رفتن
بیش از ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی از زمان کشت تا زمان برداشت هم یک اسراف است.
فارس