نرخ دیه و ماه های حرام سال ۹۸ و فلسفه ماه حرام در اسلام

نرخ دیه و ماه های حرام سال ۹۸ و فلسفه ماه حرام در اسلاماخبار

نرخ دیه یک مرد مسلمان در ماه های حرام و غیر حرام در سال ۹۸ اعلام شد در ادامه نرخ دیه ۹۸ و تاریخ دقیق ماه حرام در سال ۹۸ بر اساس تقویم شمسی را ببینید .

دیه یا خون بها از قوانین اسلام می باشد و پولی است که به دلیل کشته شدن یک انسان
به بازماندگان او پرداخت می شود چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب
ماه‌های حرام هستند که در این روزهای ماه نرخ دیه بیشتر از روزهای عادی سال است
اخیرا معاون اول قوه قضاییه اعلام کرده است که نرخ دیه ۹۸ یک مرد مسلمان در ماه های
غیر حرام ۲۷۰ میلیون تومان می باشد و در ماه های حرام ۹۰ میلیون تومان به این مبلغ
اضافه می‌‎شود در ادامه جزئیاتی از نرخ دیه ۹۸ در ماه های حرام و غیرحرام را در نیک صالحی بخوانید.

اعلام نرخ دیه ۹۸

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ قیمت دیه در سال ۹۸، گفت: دیه یک مرد مسلمان برای
ماه‌های غیرحرام در سال ۹۸، ۲۷۰ میلیون تومان تعیین شد.

تاریخ دقیق ماه حرام در سال ۹۸ بر اساس تقویم شمسی

ماه های حرام و نرخ دیه 98

نرخ دیه ۹۸ در ماه های حرام

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در حاشیه نشست امروز
مسئولان عالی قضایی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس ابلاغ رئیس قوه قضاییه، دیه یک
مرد مسلمان برای ماه‌های غیرحرام در سال ۹۸، ۲۷۰ میلیون تومان تعیین شد که بر این اساس،
در ماه‌های حرام ۹۰ میلیون تومان به این مبلغ اضافه می‌‎شود.

نرخ دیه 98

نرخ دیه در سال ۹۸

ماه های حرام در سال ۹۸

نزدیک ترین ماه حرام از ۱۷ اسفند ۹۷ مصادف با ۱ول رجب المرجب اغاز و در غروب افتاب ۱۷ فروردین ۹۸به پایان میرسد .

اول ذی القعده مصادف با۱۳ تیرماه ۹۸ تا غروب افتاب ۲۹ محرم الحرام مصادف با ۷مهرماه ۹۸ سه ماه حرام پیاپی می باشد .

واخرین ماه حرام در سال ۹۸ مجدد اول رجب المرجب مصادف با ۷ اسفند ۹۸ می باشد .

به عبارتی ماه حرام سال ۹۸ :

رجب : ۱۷ اسفند تا ۱۸ فروردین ۹۸

ذی القعده و ذی الحجه و محرم : از ۱۳ تیر۹۸ تا ۸مهرماه ۹۸

که به دلیل چرخش ماههای قمری و دیگر اینکه سال قمری ۱۱ روز کوتاه تر از سال شمسی می باشد ، ماه رجب در سال ۹۸ دوبار شروع می شود و  از تاریخ ۷ اسفند ۹۸ مجدد ماه رجب که ماه حرام می باشد آغاز خواهد شد .

چرا ۴ ماه از سال قمری به عنوان ماههای حرام ( طبق یک آیین سنتی قوم عرب و مخصوص جزیره العرب) در قرآن معرفی شدند؟

خداوند سبحان به پیامبر (ص)می‏فرماید: از تو درباره جنگ کردن در ماههای حرام سؤال می‏کنند
(یَسْئَلُونَکَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِیهِ).

ماه های حرام چه ماه هایی هستند

سپس می‏افزاید: به آنها بگو جنگ در آن (گناه) بزرگی است (قُلْ قِتالٌ فِیهِ کَبِیرٌ).و به این ترتیب سنتی
را که از زمانهای قدیم و اعصار انبیای پیشین در میان عرب در مورد تحریم پیکار در ماههای حرام
(رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم) وجود داشته با قاطعیت امضا می‏کند.
سپس می‏فرماید: چنین نیست که این قانون استثنایی نداشته باشد نباید اجازه داد گروهی فاسد و مفسد
زیر چتر این قانون هر ظلم و فساد و گناهی را مرتکب شوند.

جنگ در ماههای حرام

مشرکان مکه می‏دانستند که جنگ در ماههای حرام (ذی القعده و ذی الحجه و محرم و رجب)
از نظر اسلام جایز نیست و به تعبیر دیگر اسلام این سنت را که از قبل وجود داشته امضاء کرده است،
مخصوصا در مسجد الحرام و مکه این کار نارواتر است، و پیامبر اسلام ص به هر دو حکم احترام می‏گذارد.
به همین دلیل در نظر داشتند، مسلمانان را غافلگیر ساخته و در ماههای حرام به آنها حمله‏ ور شوند،
و شاید گمانشان این بود، که اگر آنها احترام ماههای حرام را نادیده بگیرند مسلمانان به مقابله بر نمی‏خیزند،
و اگر چنین شود به مقصود خود رسیده‏اند.

اما فلسفه ماههای حرام‏:

تحریم جنگ در این چهار ماه یکی از طرق پایان دادن به جنگهای طویل المده، و وسیله‏ای برای دعوت
به صلح و آرامش بود، زیرا هنگامی که جنگجویان چهار ماه از سال اسلحه را به زمین بگذارند و صدای چکاچک
شمشیرها یا صفیر گلوله‏ ها خاموش شود و مجالی برای تفکر و اندیشه به وجود آید احتمال پایان یافتن جنگ بسیار زیاد است.
همیشه ادامه یک کار با شروع مجدد آن پس از خاموشی تفاوت دارد و دومی به مراتب مشکلتر است،
فراموش نمی‏کنیم که در دوران جنگهای بیست‏ ساله ویتنام چه اندازه زحمت می‏کشیدند تا یک
آتش بس بیست و چهار ساعته در آغاز سال نو مسیحی یا مانند آن به وجود آورند، ولی اسلام
برای پیروان خود در هر سال یک آتش بس چهارماهه اعلام میدارد و این خود نشانه روح صلح‏ طلبی اسلام است.
ولی همانگونه که گفتیم اگر دشمن بخواهد از این قانون اسلامی سوء استفاده کند و
حریم ماههای حرام را بشکند اجازه مقابله به مثل به مسلمانان داده شده است .

آفریدگار آسمان‌ها و زمین در آیه ۳۶ سوره توبه تعداد ماه‌های سال را دوازده ماه معرفی کرده و فرموده است:

انَّ عِدَّهَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کتَابِ اللَّهِ یوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَهٌ حُرُمٌ ذَلِک الدِّینُ الْقَیمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِیهِنَّ أَنْفُسَکمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِکینَ کافَّهً کمَا یقَاتِلُونَکمْ کافَّهً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ

یعنی: همانا شماره‌ ماه‌ها در علم خدا دوازده ماه است‌، که در کتاب تکوین، روزی که آسمان‌ها
و زمین را آفرید، تثبیت گرداند.
از آن، چهار ماه، حرام است و آن دین قیم است که به مصالح عباد قیام دارد.
پس در این چهار ماه بر خود ستم مکنید و با مشرکان، جمیع آنان، قتال کنید،
چنان‌که آنان با شما، جمیع شما، جنگ می‌کنند. و بدانید خدا همواره با پرهیزگاران است.

اسامی ماه‌های حرام

ماه‌های حرام همان‌گونه که در کتاب تحریرالوسیله امام خمینی ره آمده است عبارت است از:
رجب، ذی القعده، ذی‌الحجه و محرم. (ج ۱، کتاب الدیات، القول فی مقادیر الدیات، مسأله ۲۳)

تشدید دیه قتل در ماه‌های حرام

از احکام مربوط به این ماه‌ها آن است که دیه قتل تشدید می‌شود و به اندازه دیه قتل در بقیه ماها،
به اضافه ثلث (یک سوم) آن است.
به بیان دیگر در این ماه‌ها به مقدار ثلث دیه بر دیه قتل در ماه‌های دیگر اضافه می‌شود.

امام ره در تحریر  در مورد ماه های حرام می‌فرماید:

«لو ارتکب القتل فی أشهر الحرم: رجب و ذی القعده و ذی الحجه و المحرم فعلیه الدیه و ثلث‌ من أی الأجناس کان تغلیظا، و کذا لو ارتکبه فی حرم مکه المعظمه، و لا یلحق بها حرم المدینه المنوره و لا سائر المشاهد المشرفه، و لا تغلیظ فی الأطراف و لا فی قتل الأقارب‌» (همان )

یعنی:

۱- اگر کسی قتل را در ماههای حرام: رجب و ذی القعده و ذی الحجّه و محرم، مرتکب شود،
پس بر او یک دیه و ثلث است‌ از هر جنسی که باشد، به جهت تغلیظ و تشدید.

و همچنین است اگر در حرم مکۀ معظمه مرتکب قتل شود.
ولی حرم مدینه منوّره و همچنین بقیه مشاهد مشرفه، به مکّۀ معظمه ملحق نمی‌شود.

۲- در اعضاء بدن و همچنین در قتل نزدیکان، تغلیظ وجود ندارد و دیه به جهت آن افزایش نمی‌یابد.

دفاع در ماه‌های حرام جایز است

علاوه بر تشدید دیه، در این چهار ماه جنگ نیز کنار گذاشته می‌شود.
یکی از ثمرات این مقررات، ایجاد و افزایش امنیت عمومی به خصوص برای افرادی است که قصد حج یا عمره رجبیه دارند، می‌باشد.

و اگر کسانی علی رغم ممنوعیت جنگ، در این‌ماه‌ها به آن مبادرت ورزند، در این صورت بر آنانی
که مورد هجوم واقع شده‌اند، جنگ دفاعی ممنوعیت ندارد.

و بر همین مطلب تصریح دارد استفتاء ذیل:

س ۷۷‌- در چه صورت حرمت ماههای حرام شکسته و مسلمین می‌توانند جنگ کنند؟

ج‌- در جنگ دفاعی هر موقع که دفاع واجب باشد باید بر آن اقدام شود اگر چه در ماه حرام باشد.

(استفتائات امام خمینی، ج ۱، ص: ۵۱۶)

تاریخ بروزرسانی : 2019-03-04 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
هم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریویدئو