یکی از مهم ترین جاهای دیدنی تهران برج آزادی می باشد. میدان و برج آزادی از معماری و طراحی منحصربهفردی برخوردار هستند. طرح برج آزادی روی لباس یک کار خلاقانه است با ما همراه باشید.
برج آزادی اولین نماد تهران است که سالها پیش از برج میلاد ساخته شد و همچنان بسیاری آن
را نماد اصلی پایتخت ایران میدانند. این بنای زیبا که از شاهکارهای معماری معاصر ایران به شمار
میرود، طرح برج آزادی روی لباس یک کار خلاقانه است با ما همراه در نیک صالحی همراه باشید.
طرح برج آزادی روی لباس
استفاده از موتیفهای معمارانه، خصوصاً آثاری تاریخ معماری ایران روی لباسها، سنت دیرینهای
ست و مد تازهای به حساب نمیآید؛ اما چند وقتی است که برخی طراحان و گروههای طراحی
لباس، به صرافت افتادهاند با چنین ترفندی، به زعم خود لباسهای ایرانی طراحی کنند.خاطره
ایرانیها از لباسهایی با طراحی معمارانه به سال ۱۳۴۸ برمیگردد، در آن زمان، هنری کلارک
به ایران آمد واز آنجایی که نه فقط طراح لباس، بلکه عکاس مد هم بود، لباسهایی را برای زنان
ایرانی طراحی کرد کهدر آنها، موتیفهایی از معماری و طبیعت شهرهایی چون تهران، شیراز و
اصفهان دیده میشد.
این طرحها اگرچه بعدها روی مجله معتبر ووگ به چاپ رسیدند اما یک چالش بزرگ داشتند؛
هنری کلارک محدود شدهبود به استفاده از موتیفهایی که در بدنه معماری نقشی دو بعدی
داشتند یعنی یا بافت بنا به حساب میآمدندیا طراحی روی بافت.بعدها چنین شیوهای را برخی
دیگر از طراحان لباس هم ادامه دادند؛ مثلا کیوان خسروانی که خود معمار و ازنزدیکان هوشنگ
سیحونِ معمار بود، سعی کرد با استفاده از هنرهایی چون قلم کاری، سوزن دوزی بلوچستان،
چشمه دوزی اصفهانو…نقش ها و تزئینات معمارانه بناهای تاریخی ایران را روی لباسهایی که
طراحی میکرد بیاورد.با این همه حتی در طراحیهای او، نشانهای از حضور سه بعدی بنای
معماریشده وجود ندارد و آن چههست، صرفا تزئیناتی ست که روی لباس ثبت شده.
خلاقیت روی مانتو
برای درک بهتر این موضوع بد نیست مقایسهای کنیم میان شباهت «تن و مانکن» از یک سو
و «تن وساختار معمارانه» از سوی دیگر.در گزینه اول، شباهت میان تن و مانکن، به قدری زیاد
است که پذیرفتن استدلال طراح لباس المپیک غیر ممکنمیشود؛ خانم رامین گفته بود که اگر
لباسهایی را که او طراحی کرده به تن مانکن های بهتری میزدند، چنینمورد عتاب کاربران
شبکه های اجتماعی واقع نمیشد، اما پرواضح است که چنین نیست چرا که در طراحی
سادهترین مانکنهاهم شباهت با آناتومی انسانی در اولویت قرار گرفته.
از سوی دیگر، بین تن و ساختارهای معمارانه، هم شباهتهایی وجود دارد (بهتر است آنهایی
که دنبال موضوع میگردند بهمعماری بیونیک مراجعه کنند) اما این شباهت جز هندسه و ضرایب
نقش دیگری در طراحی ندارد.به همین دلیل است که آناتومی بدن یک خانم نمیتواند خالی بودن
زیر تاج برج آزادی را نشان دهد ودرست به همین دلیل است که طراحان لباس خانم روشن مجبور
شدهاند، فضاهای پر و خالی را با رنگ دیگریبپوشانند که تن پوشیده بماند اما حسین امانت که برج
آزادی را در جوانی طراحی کرد، مجبور نبود جاهای خالیاشرا با چیزی بپوشاند.
الهام طرح برج آزادی روی لباس
این نوشته اما قصد آن را ندارد که طراحان لباس را وادار کند از چنین طراحیهایی دست بکشند،
بهعکس، امیدبه یک طراحی خوب بر اساس کشف روابط سه بعدی معمارانه همچنان وجود دارد
و بعید نیست که چند سالدیگر، یک مزون موفق یا یک طراح جوان بتواند چنین ابتکاری کند بلکه
قصد این نوشته آن است که یادآوریکند، تبدیل سه بعد معماری به دو بعد پارچه و یا حتی سه بعد
یک لباس، کار سختی ست واین طور نیست که هر عکس برگردانی را بتوان، خود آن شیء به حساب آورد.
مد آنلاین – ایران آرت