زنان اسطوره‌ای و مردهای بی‌مسئولیت!

زنان اسطوره‌ای و مردهای بی‌مسئولیت!

در فیلم سینمایی «خانوم» زن نقش محوری دارد و بیشتر شبیه اسطوره است.فیلم با یک فیلم فمینیستی تفاوت چندانی ندارد.در این فیلم، زن است که تمام مشکلات زندگی را به دوش می‏ کشد و مردهای فیلم بیشتر بی ‏مسئولیت و سربار زندگی زن ‏ها هستند. نقش زنان در سینمای تینا پاکروان که این فیلم نخستین […]

در فیلم سینمایی «خانوم» زن نقش محوری دارد و بیشتر شبیه اسطوره است.
فیلم با یک فیلم فمینیستی تفاوت چندانی ندارد.
در این فیلم، زن است که تمام مشکلات زندگی را به دوش می‏ کشد و مردهای فیلم بیشتر بی ‏مسئولیت
و سربار زندگی زن ‏ها هستند.

نقش زنان در سینمای تینا پاکروان که این فیلم نخستین تجربه فیلم بلند سینمایی‏ اش است، بسیار نزدیک به نقش
زنان در سینمای بیضایی است.
پاکروان با دستیار کارگردانی فیلم سینمایی «سگ ‏کشی» و برنامه ‏ریزی فیلم سینمایی «وقتی همه خوابیم» ساخته بهرام بیضایی، توانسته
به یک الگوی واحد برای نزدیک شدن به سینمای بیضایی برسد و نقش زنان فیلمش را بسیار نزدیک به نقش
زنان فیلم ‏های بهرام بیضایی ترسیم کند.
البته باید گفت که همچون فیلم ‏های بیضایی زنان به عنوان ابزار استفاده نشده ‏اند، بلکه نقش اسطوره ‏ای برای
آنان قائل شده است.
زن در فیلم تینا پاکروان از زن بودنش شرمنده نیست بلکه به خود می ‏بالد که توانایی ‏های زیادی دارد
و می ‏تواند به تنهایی تمام مشکلات خانواده را به دوش بکشد و خم به ابرو نیاورد.

در هر سه اپیزود، زن نقش محوری ایفا می‏ کند و زن است که برای حفظ قوام و دوام زندگی
تلاش می‏ کند و مرد داستان بسیار خنثی و ضعیف به تصویر کشیده شده است و فرار از مشکلات را
به عنوان مهمترین و تنهاترین راه ‏حل زندگی به حساب می‏ آورد.
در مقابل زن است که همچون دژی محکم ایستاده و از هیچ چیز و هیچ کس روزگار شاکی نیست و
دست به کارهای بزرگی می ‏زند و به جای مردهای فیلم فکر می ‏کند و کار می ‏کند.
زن‏ های فیلم هیچ وقت ناامید نیستند و خود را محدود نمی ‏کنند.
زن نقشش بزرگ و والاست و با آگاهی و تمام توانش برای نجات خانواده و قوام زندگی ‏اش تلاش می‏
کند.

بسیار با شکوه زن را جلوه می ‏دهد، همان گونه که در فیلم ‏های بیضایی زن بسیار شکوهمند و
محوری است.
ظاهراً تینا پاکروان همچون بهرام بیضایی به این نتیجه رسیده است که زن نقش اسطوره ‏ای و محوری در زندگی
امروز دارد و مرد خیلی نقش خاصی ندارد.
فقط مشخص نیست که این زن‏ ها به امید چه چیزی زندگی می‏ کنند؛ از نظر تئوریسین ‏های علم ارتباطات،
ارتباط یک جریان دو سویه است، وقتی زن همیشه در تلاش است و مرد به صورت بی ‏مصرف است، چگونه
این ارتباط دوام پیدا می ‏کند پرسش مهمی است.

در اپیزود نخست زن بعد از ورشکست شدن همسرش بسیار محکم پشت او می ‏ایستد تا مشکلات را حل
کند در حالی که مرد تصمیم می ‏گیرد که بین تمام گزینه‎‏ها فرار را انتخاب کند و به خارج از
کشور برود و آن را راه حل منطقی می‏ داند.
زن اپیزود نخست (شقایق فراهانی) تلاش می ‏کند همسرش را مجاب کند که بماند و راه درست را انتخاب کند.

زن اپیزود دوم (حدیث فولادوند) با وجود اینکه شوهرش الکلی و دائم ‏الخمر است؛ سعی می‏ کند بماند و همه
دغدغه‏ های زندگی را به دوش بکشد تا زندگی دوام داشته باشد، چون همسرش موزیسین است و روحیه لطیفی دارد
و در اپیزود سوم؛ زن که به کلی وضعیت به مراتب بدتری از دو اپیزود اول دارد؛ با دو فرزند
و همسری که در کارخانه دو دستش را از دست داده زندگی می ‏کند و مرد داستان دو سالی است
که این اتفاق برایش رخ داده و هنوز با این موضوع کنار نیامده و حتی تلاش هم نمی‏ کند تا
کاری کند تا سربار خانواده نباشد و حداقل کارهایی را که می ‏شود با پا هم انجام داد، او قادر
به انجام آن نیست و حتی سیگار کشیدن مرد هم به کمک زن انجام می ‏شود.
مرد که این‏قدر توان ندارد، چرا سیگار می ‏کشد و این‏قدر از خودراضی است و تلاشی برای بقا نمی ‏کند
و زن به طور شبانه‏ روزی کار می ‏کند؛ یا در خانه در حال تر و خوش کردن بچه ‏ها
و همسرش است و غذا در دهان آن ها می ‏گذارد و حتی خودش غذا نمی ‏خورد و شب ‏ها
تا صبح در بیمارستان در حال نظافت کردن است و چهره بسیار مغموم و پیری دارد در حالی که هیچ
غم و اندوه و پیری در چهره‏ مرد نیست و مرد بعد از دو سال تنها راه حل را خودکشی
می ‏بیند، به جای اینکه تلاش کند تا انسانی مثمرثمر باشد، فقط به فکر پاک کردن صورت مسأله است.

همچنین بخوانید :  حضور هنرمندان مشهور در اکران مردمی فیلم نیمه شب اتفاق افتاد + تصاویر

فیلم سه اپیزودی «خانوم» که با نقش محوری زن است، نخ تسبیحش مردها هستند و ابزاری به عنوان ماشین آن
ها را به هم مرتبط می ‏کند.
در اپیزود نخست یکی از طلبکاران که با ماشین در تعقیب مرد بدهکار است به خانه بر می ‏گردد و
این طلبکار، همسایه قهرمان اپیزود دوم است و با برگشت به خانه وارد اپیزود دوم فیلم می ‏شویم.
در اپیزود دوم مرد پیانوی خود را می ‏فروشد که بردن پیانو توسط مردی با وانت انجام می ‏شود، با
برگشت مرد وانتی به خانه وارد اپیزود سوم می‏ شویم که در محله داستان اپیزود سوم زندگی می ‏کند یعنی
خانواده‏ای که مرد آن آسیب دیده، مردی که کارگر کارخانه اپیزود نخست است و بدین شکل داستان‏ ها به هم
مرتبط می ‏شوند.

زنان در فیلم تینا پاکروان بسیار اسطوره ‏ای و قهرمان و خستگی ‏ناپذیر نمایش داده شدند، انگار هیچ مشکلی آن
ها را از پای در نمی‏ آورد و آن ها همچون کوه مستحکم و بدون خم آوردن به ابرو ایستادگی
می ‏کنند.
چنین تصویری، آن را از واقعیت به دور می ‏کند.
درست است که در مدیوم سینما می ‏توان همه چیز را سینمایی کرد ولی باید برای مخاطب باورپذیر هم باشد.

کارگردان برای اینکه بر اسطوره ‏ای بودن داستان تأکید کند، پا را از این هم فراتر گذاشته است و
در تیتراژ فیلم در کنار نام تمام خانم ‏های همکار در فیلم، عنوان «خانوم» با رنگ آبی را اضافه کرده
است البته در تیتراژ نخست فیلم هم به نقش اسطوره ‏ای زنان در تاریخ تأکید زیادی شده است.
در تیتراژ ابتدای فیلم هم با گذاشتن عکس ‏های تاریخی و قدیمی از زنان به القای الگوی زن اسطوره ‏ای
در تاریخ تأکید بسیار شده است.
به نظر می ‏رسد که کارگردان به نقش اسطوره‏ ای زنان در طول تاریخ تأکید دارد و آن را به
مخاطب القا می‏ کند.

کارگردان کوشیده تصور جامعه را نسبت به زن تغییر دهد و نقش زن را به عنوان اسطوره در جامعه متصور
کند و تصور جامعه نسبت به جنسیت زن و نگاه مردسالارانه را تغییر دهد، اینکه تا چه حد موفق بوده
است یا خیر، بماند.

سینماپرس

آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
مناسب ترین کفش برای دویدن و پیاده روی + عکس
2014-10-05
امتیاز بدهید
امتیاز : 4 تعداد رای : 5
اخبار مرتبط :
بازار سهسامسونگکفش پاشنه مخفیتور استانبول
دکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پرواز
اکران مردمی تنگه ابوقریب با حضور بازیگران در پردیس مگامال +تصاویر
اکران مردمی تنگه ابوقریب با حضور بازیگران در پردیس مگامال +تصاویر
بازیگران زن در سالگرد تاسیس سالن زیبایی شیمر مریم سلطانی +تصاویر
بازیگران زن در سالگرد تاسیس سالن زیبایی شیمر مریم سلطانی +تصاویر
استایل خاص بازیگران و حواشی زیبای مراسم هجدهمین جشن حافظ +تصاویر
استایل خاص بازیگران و حواشی زیبای مراسم هجدهمین جشن حافظ +تصاویر
حضور هنرمندان مشهور در هجدهمین جشن حافظ و معرفی برگزیدگان +تصاویر
حضور هنرمندان مشهور در هجدهمین جشن حافظ و معرفی برگزیدگان +تصاویر
جشن تولد پژمان بازغی در اکران همه چی عادیه با حضور بازیگران معروف +تصاویر
جشن تولد پژمان بازغی در اکران همه چی عادیه با حضور بازیگران معروف +تصاویر
اکران خصوصی فیلم راه رفتن روی سیم با حضور احمد مهرانفر و همسرش +تصاویر
اکران خصوصی فیلم راه رفتن روی سیم با حضور احمد مهرانفر و همسرش +تصاویر
تیپ متفاوت هانیه توسلی در اکران چاووش از درآمد تا فرود +تصاویر
تیپ متفاوت هانیه توسلی در اکران چاووش از درآمد تا فرود +تصاویر
مراسم اکران فیلمهای کوتاه تابستانه با حضور بازیگران مشهور زن +تصاویر
مراسم اکران فیلمهای کوتاه تابستانه با حضور بازیگران مشهور زن +تصاویر
بازار سهسامسونگکفش پاشنه مخفیتور استانبولدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پرواز