مسعود فراستی : «سلام بمبئی» مبتذل، توهین آمیز و ضدسینماست!

مسعود فراستی : «سلام بمبئی» مبتذل، توهین آمیز و ضدسینماست! فرهنگی

مسعود فراستی بیان داشت: فیلم مبتذل، توهین آمیز و ضدسینماست. اینکه ما در شرایطی قرار داریم که مردم ما مجبورند به تماشای اینچنین فیلمی بی اصول، ماقبل سینما، کارگردانی، بازیگری و فیلمنامه بروند، باید به فکر فرو رویم. من با شادی مردم و فیلم سرگرم کننده ساده و بی ادا اطوار مخالف نیستم اما «سلام بمبئی» هم به فیلم فارسی بدهکار است و هم به فیلم هندی! این فیلم به بدترین شکل از نیاز عشق، احساس و عاطفه مردم سواستفاده می کند.

نقد سلام بمبئی

نقد سلام بمبئی |برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته در بامداد شنبه ۹ بهمن ماه با موضوع بررسی تاثیر جشنواره فیلم فجر بر سینمای ایران روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.
« هفت » در بخش انتهایی خود باحضور مسعود فراستی و طهماسب صلح جو به نقد فیلم سینمایی «سلام بمبئی»
پرداخت.
صلح جو در ابتدای این میز نقد گفت: پس از سال ها این اتفاق برای من افتاد که به سینمایی
برای دیدن فیلم «سلام بمبئی» رفتم و در سالنی لبالب از آدم نشستم و همه با هم به پرده
سینما خیره شدیم و فیلم دیدیم.
من به این سینما می گویم.
چون بسیاری از فیلم ها را این سالها می بینیم که به تعداد انگشتان دست نمی رسد، این سینما نیست.
اما من سینما را مثل تماشای «سلام بمبئی» لبالب از جمعیت می بینیم.

نقد سلام بمبئی توسط فراستی
نقد سلام بمبئی / فراستی: «سلام بمبئی» مبتذل، توهین آمیز و ضدسینماست

در ادامه مسعود فراستی بیان داشت: فیلم مبتذل، توهین آمیز و ضدسینماست.
اینکه ما در شرایطی قرار داریم که مردم ما مجبورند به تماشای اینچنین فیلمی بی اصول، ماقبل سینما، کارگردانی، بازیگری
و فیلمنامه بروند، باید به فکر فرو رویم.
من با شادی مردم و فیلم سرگرم کننده ساده و بی ادا اطوار مخالف نیستم اما «سلام بمبئی» هم به
فیلم فارسی بدهکار است و هم به فیلم هندی! این فیلم به بدترین شکل از نیاز عشق، احساس و عاطفه
مردم سواستفاده می کند.

نقد سلام بمبئی / صلح جو: «سلام بمبئی» در عین تراژدی بودن، پاسداشت عشق و شادی ست

صلح جو افزود: من این چنین نمی بینم و به نظرم اینقدر مبتذل نیست.
این فیلم برای مردم ساخته شده و عشقی که در جامعه و زندگی دارد ثانویه و ممنوعه می شود، برای
من باز می آفریند.
نمی فهمم چرا باید از واژه مستهجن و مبتذل برای این فیلم استفاده کرد؟ وقتی فیلمی چنین احساسات پاک انسانی
را یادآور می شود، سینماست.
این فیلم در عین تراژدی بودن، پاسداشت عشق و شادی ست.
فراستی در پاسخ بیان داشت: من هم از سرگرمی و هم از شادی مردم دفاع می کنم و اگر سینما
به این سو برود، روشن است من خشنود می شوم.
خیلی ها از عشق حرف می زنند، اینکه چگونه از عشق حرف می زنند، مسئله ماست.
می توان عشق را به بهترین شکل ممکن گفت و می توان به مبتذل ترین و بدترین شکل ممکن گفت.
فیلم از عشق سواستفاده می کند و من چیزی از پاکی نمی بینیم.
من در «سلام بمبئی» هیچ لحظه عاشقانه ای نمی بینم.
هیچ حس دوست داشتن عاشقانه نمی دهد.
پس صرف حرف زدن از عشق، فیلم عاشقانه خلق نمی کند.

نقد سلام بمبئی / فراستی: عشق «سلام بمبئی» توهین آمیز است

این منتقد در ادامه بیان داشت: عشق «سلام بمبئی» توهین آمیز است.
هیچ استدلای در حرف تو نیست، جز این استدلال قدیمی و نخ نما که فیلم فروخته است.
فیلم یک گلزار دارد که محبوبیتش را در دختران می دانیم.
آواز و عشق هم که دارد و بدیهی است می فروشد.
شما یک متر فروش را می گذارید و می گویید اینقدر فروخته است و می گویی قصه عشق است.
این عشق نیست.
از این ساده تر هم می شد عاشق شد، اما این عشق نیست.
صلح جو پاسخ داد: هرکسی با نگاه خودش عشق را مطرح می کند.
من این فیلم را از زاویه نگاه کارگردان نمی بینم، فیلم را از زاویه نگاه تماشگر می بینیم.
عده ای موافق و عده ای مخالف فیلم اند و این طبیعی است.
اما وقتی فیلمسازی با هزینه ۷-۸ میلیارد یک فیلم تولید می کند و علی رغم تبلیغ تلویزیونی آنچنانی و دعوت
اهالی رسانه و مردم برای تبلیغ فیلمش، اما کسی فیلمش را نمی بیند، اما این فیلم موفق می شود تماشاگر
را جذب کند، یعنی موفقیت.
این فیلم با تماشاگرش برای من کامل می شود.
من حس مخاطبان را میسنجم.
اگر فیلم نمی فروخت، من هم صدا با تو بودم.
« سلام بمبئی » فیلمی سرراست و صادقانه است که تماشاگر را با اصل خود آشنا می کند و این
ارزشمند است.

همچنین بخوانید :  عکس جنجالی مرد شدن نيوشا ضيغمى در فیلم سینمایی هشتگ!
نقد سلام بمبئی / صلح جو: مزیت «سلام بمبئی» فیلم فارسی بودن آن است!

این منتقد سینما افزود: فیلم برخوردار از فرهنگ است و یکی از خوبی هایش این است که فیلم فارسی است
و این اصلا تحقیر نیست.
کاش بفهمیم سینما ارزشش در چیست؟ کسی که اولین رمان را یا قصه را نوشته حتما به این فکر می
کرده که من برای کسی می نویسم که حتما سواد دارد تا بتواند کتاب را بخواند.
بنابراین درباره مخاطبش سویه دارد.
ولی اولین کسی که اولین فیلم را ساخته اصلا به این فکر نکرده که برای افراد فرهیخته فیلم می سازم.
یعنی برای تمام مردم فیلم ساخته است.
سینما در جای خود در زمان های مختلف با تماشاگران خود است که معنا پیدا می کند، والا بی معنی
ست.
فراستی در ادامه پاسخ داد: فیلم فارسی از نظر من تحقیر است.
چون مطلقا نه سینماست نه فارسی.
من هم قبول دارم که سینما بدون مردم معنا ندارد.
هر هنری غیر از سینما، منتظر مردم است اما سینما مردم را به سمت خود می کشاند.
این معنی اش توجیه استقبال مردم از یک چیز سطحی آبکی نابلد، کاسب کار و ریاکار نیست و اگر اینجوری
پیش برویم باید فیلم فارسی های قبل از انقلاب را روی سر خود جای دهیم.
نهیاتا صلح جو بیان داشت: سینمای ما از زمانی دچار این بحران شد که با همین حرف های نخبه گرایانه
از مردم جدا شد.
برنامه سینمایی «هفت» با اجرا و سردبیری بهروز افخمی هر هفته جمعه شب ها روی آنتن زنده شبکه سه سیما
می رود.
سینماپرس

تاریخ بروزرسانی : 2017-01-28 / گردآوری :
/
برچسب ها:
گزارش خطا در خبر
اخبار مرتبط :