محسن چاووشی و رونق بخشیدن به بازار موسیقی+تصاویر

محسن چاووشی و رونق بخشیدن به بازار موسیقی+تصاویر فرهنگی

محسن چاووشی ۱- در چند هفته اخیر تک آهنگ های محسن چاووشی برای سریال شهرزاد، بیشترین سهم شنیده شدن را در بازاری دارند که کمتر اثر پرمخاطبی به خود می بیند.آهنگ هایی که چه به واسطه سریال جذاب و خوش آب و رنگ شهرزاد و چه به خاطر اقبال عمومی خود خواننده دست کم صدها […]

محسن چاووشی

۱- در چند هفته اخیر تک آهنگ های محسن چاووشی برای سریال شهرزاد، بیشترین سهم شنیده شدن را در بازاری
دارند که کمتر اثر پرمخاطبی به خود می بیند.
آهنگ هایی که چه به واسطه سریال جذاب و خوش آب و رنگ شهرزاد و چه به خاطر اقبال عمومی
خود خواننده دست کم صدها هزار نفر تکه های معروفی از آن را حفظ هستند.

«شهرزاد» محسن چاووشی مانند دیگر کارهایش هم مخالفان سرسختی دارد و هم موافقان پروپا قرص.
جدای از کسانی که تعصبی در مورد خواننده محبوب شان حرف می زنند یا صرف علاقه نداشتن به خواننده آن
را می کوبند، استدلال های جالبی برای خوب یا بد بودن این موسیقی شنیده می شود.
نقد و نظرهایی که گاه به کلیت موسیقی روز کشور بر می گردد و گاه در مورد شخص محسن چاووشی
است.
اتفاقا محسن چاووشی از این نظر خواننده پویایی است.

طیف گسترده ای از مردم کارهای او را گوش می کنند و نظرات دقیقی هم در مورد جزییات آثاری
مش دهند.
اگر سری به وبلاگ ها و سایت های موسیقی بزنید می بینید که هوادار و غیرهوادار چگونه در مورد جزء
به جزء آلبوم چاووشی نظر داده اند و آن را شکافته اند.
این حساسیت در بین مخاطبان شاید بهترین ابزاری باشد که خواننده و هنرمند را وادار به پویا بودن و تغییر
روز به روز بکند.
هر چند این تغییرات لزوما همیشه مثبت نیست!

 محسن چاووشی و رونق بخشیدن به بازار موسیقی با آهنگ های شهرزاد تصاویر

محسن چاووشی

۲- ترانه مشکل عمومی موسیقی پاپ ماست و تنها به آثار محسن
چاووشی خلاصه نمی شود.
البته یک حقیقت تلخ هم وجود داد.
هیچ گاه برای ترانه استاندارد خوبی وجود ندارد.
تمام کسانی که ترانه را نقد و بررسی می کنند هیچگاه به استاندارد خاصی در ترانه اشاره نمی کنند.
با این وجود همه چیز نسبی است.
هر چند در این نسبیت ما رو به تعالی سیر نمی کنیم، اما دست منتقد برای مقایسه باز است.

آثار محسن چاووشی از دیدگاه ترانه سرایی همیشه روی یک خط سینوسی قرار داشته که اوج و فرودهای بااختلافی
دارند.
این اتفاق یک دلیل عمده می تواند داشته باشد.
اینکه خود چاووشی هم در یک خط مستقیم حرکت نمی کند.
او مدام تغییر سبک می دهد و در گستره پهنی از موسیقی پاپ و راک در حال رفت و آمد
است.
خواننده ای که آلبوم های اول او مانند خودکشی و متاسفم، فضایی کاملا تلخ و سیاه دارد، در آلبوم های
اخیر خود به آهنگ های بندری و شش و هشتی می رسد که همه را به تعجب وا می دارد.
این تغییر سبک طبیعتا در ترانه های او هم تاثیر زیادی دارد.
خیلی طبیعی است که برای یک ترانه بندری و شاد نمی توانید شعری تلخ و سیاه استفاده کنید، و برعکس.

شاید از نظر هنرمند این تغییر رویه نقد درستی نباشد، ما درست جایی به مشکل بر می خوریم که خواننده
با یک تغییر ژانر، ذهنیت مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.
جدای از ویژگی های فنی موسیقی و این که آیا محسن چاووشی توانایی اجرای این گستره را دارد یا نه،
این آشفته کار کردن باعث آشفتگی ذهن مخاطب هم می شود.
نخی که حرف های پاراگراف بالا را به هم وصل می کند، ترانه است.
ترانه بار اصلی این آشفتگی را به دوش می کشد.

همچنین بخوانید :  عکس های نفیسه روشن در کنسرت بابک جهانبخش در جشنواره موسیقی فجر

ترانه «کجایی» اولین تیتراژی که چاووشی برای سریال شهرزاد خواند، این آشفتگی را دوچندان در خود دارد.
ترانه ای که ترانه سرای آن هم خود محسن چاووشی است.
جدای از این که آیا او ترانه سرای بهتری نسبت به آنهایی است که تا به حال با آنها کار
می کرده یا نه، ترانه از یک بلاتکلیفی رنج می برد.
مشتی واژه های کلیشه در ترانه سرایی با یک قالب دم دستی ترانه ای را تولید کرده که هم کمی
عاشقانه است و هم کمی سیاسی است.
هم یک مقدار سر زبان می چرخد و رد عین حال هیچ کدام از این ها را هم درست و
حسابی ندارد.

 محسن چاووشی و رونق بخشیدن به بازار موسیقی با آهنگ های شهرزاد تصاویر

۳- تنظیم همیشه یکی از ویژگی های آلبوم های چاووشی بوده.
تنظیم حتی سهم بیشتری از فرآیند تولید یک آهنگ را نسبت به آهنگسازی دارد.
تنظیم خوب می تواند ضعف های دیگر آهنگ مانند ترانه یا آهنگسازی را بپوشاند.
مخصوصا در سبک های پاپ و راک که دست تنظیم کننده باز است و با طیف گسترده ای از سازهای
کلاسیک و الکترونیک مواجه است.
در این گونه موارد تنظیم خوب و متفاوت انجام دادن، کار بسیار دشوار و حساسی است.
اگر نگاهی به سیر کارهای چاووشی کنید می بینید که سبک کاری او بسیار وابسته به تنظیم کننده هایی بوده
که در این مدت با او همکاری می کردند.

محمدرضا آهاری تنظیم آلبوم یه شاخه نیلوفر را بر عهده داشت.
آلبومی که همچنان به عقیده نویسنده بهترین آلبوم چاووشی در بین آلبوم های رسمی اوست.
یکی از ویژگی های «یه شاخه نیلوفر» تنظیم خوب آن است.

تنظیمی که با شناسنامه حرفه ای چاووشی پیش از انتشار اولین آلبوم رسمی اش او را با آن می شناختند.
پیوستن شهاب اکبری به محسن چاووشی برای تنظیم آهنگ ها همراه بود با تغییر سبک آهسته و آرامی از او
که در آلبوم های بعدی به خوبی مشهود بودند.
در آثار جدید چاووشی، تنظیم ها کمی حال و هوای بهتری دارند.
سازهای الکترونیک بیشتر جایشان را به سازهای اکوستیک داده اند و این حس اصالت بیشتری را در شما قلقلک می
دهد.
تنظیم ها نه چندان شلوغ و نه چندان بی ربط هستند.
در دوره ای که سلیقه عمومی موسیقی دانان پاپ اینگونه تنظیم ها نیست، رفتن به سمت تنظیم های خلوت و
اکوستیک شجاعتی می خواهد که چاووشی به کار برده و البته برنده هم بوده.

هفته نامه صدا

تاریخ بروزرسانی : 2016-02-15 / گردآوری :
/
اخبار مرتبط :
هم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریویدئو