شهریار بحرانی: هنر انقلاب اسلامی باید متعالی و نجات‌بخش باشد

شهریار بحرانی: هنر انقلاب اسلامی باید متعالی و نجات‌بخش باشدفرهنگی

شهریار بحرانی: هنر انقلاب اسلامی باید متعالی و نجات‌بخش باشدReviewed by on Apr 13Rating: شهریار بحرانی گفت: هنر به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) یعنی دمیدن روح تعهد در انسان، اگر اثر هنری خلق می‌شود باید متعالی و نجات‌دهنده باشد و اگر این اتفاق نیفتد با هنری مواجه می‌شویم که این سال‌ها گریبان ما را گرفته […]

شهریار بحرانی: هنر انقلاب اسلامی باید متعالی و نجات‌بخش باشدReviewed by on Apr 13Rating:
شهریار بحرانی گفت: هنر به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) یعنی دمیدن روح تعهد در انسان، اگر اثر هنری خلق می‌شود
باید متعالی و نجات‌دهنده باشد و اگر این اتفاق نیفتد با هنری مواجه می‌شویم که این سال‌ها گریبان ما را
گرفته است.
خبرگزاری فارس: شهریار بحرانی: هنر انقلاب اسلامی باید متعالی و نجات‌بخش باشد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست پژوهشی نسبت
سینما و انقلاب اسلامی عصر امروز شنبه ۲۴ فروردین با حضور شهریار بحرانی، منوچهر محمدی، سیدرضا میرکریمی و اردشیر صالح‌پور
(مجری نشست) در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.
از نکات قابل توجه در این نشست می‌توان به حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و تعدادی از مدیران
و نت برداری مومنی شریف از برخی نکات مطرح شده توسط سخنرانان اشاره کرد.
بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه شهریار بحرانی کارگردان فیلم «ملک سلیمان» به تعریف از سینمای انقلابی پرداخت
و گفت: اول از همه چیز خوب است انسان منظر خودش را در مورد هنر انقلاب بررسی کند.
به عقیده من بالاترین منظرها در سی و چهار سالی که از انقلاب اسلامی گذشته، منظری است که امام راحل
(ره) و مقام رهبری از هنر دارند.
وی ادامه داد: تعریفی که این دو بزرگوار مطرح کردند در کتاب‌های مختلف منتشر شده، امام خمینی (ره) در منشور
هنر انقلاب اسلامی جمله‌ای نوشتند که عمیق و پرمعنا است.
جمله ایشان این بود: هنر عبارت است از دمیدن روح تعهد در انسان.
بحرانی افزود: افراد مصلح کسانی هستند که می خواهند انسان را نجات دهند، ما باید به هنر این طور نگاه
کنیم.
هنر انقلاب می تواند روح تعهد را در انسان به وجود بیاورد، ما این نگرش را در سخنان امام خمینی
و مقام معظم رهبری می‌بینیم.
وی گفت: نگاهی که ایشان به هنر دارند عجیب است، اگر اثر هنری خلق می شود باید متعالی و نجات
دهنده باشد.
تعهد طبق جمله امام خمینی (ره) باید در مخاطب ایجاد شود، اگر این اتفاق نیفتد با هنری مواجه می شویم
که این سال ها گریبان ما را گرفته، چیزی که آن را هنر برای هنر نامگذاری کردند.
بحرانی ادامه داد: این هنر گمراه کننده است، زیرا هنر فی‌النفسه در مخاطب تاثیر بگذارد.
ما شاهدیم که دشمنان از هنر به عنوان یک ابزار موثر بر مخاطب استفاده می کنند و ما از این
ویژگی غافلیم.
منوچهر محمدی تهیه کننده «حوض نقاشی» در شروع صحبت‌هایش گفت: وقتی عنوان این جلسه را دیدم به گستردگی بحث که
می تواند موضوع سینمای ایران پس از انقلاب را بررسی کند، پی بردم.
آقای بحرانی از منظر بالایی به موضوع نگاه کرد.
وی ادامه داد: ابتدای انقلاب جوانی بیست و چند ساله بودم، بعضی از آثار سینمای پیش از انقلاب را می
دیدم.
کلیت آثار مبتنی بر سینمای تجاری بود و نگاه سهل پسندی وجود داشت.
محمدی گفت: بیشتر تهیه کنندگان بعد از انقلاب معتقد بودند در فیلم‌ها باید از عناصر تجاری و جنسی استفاده کرد
تا فیلم‌ها مورد اقبال قرار بگیرند.
این افراط آنقدر ادامه پیدا کرد که فاصله خانواده ها از سینما بیشتر شد.
این تهیه کننده ادامه داد: پرداختن به موضوع های دیگر به خاطر سانسور امکان پذیر نبود و تهیه کننده ها
تمایل نداشتند به حوزه های دیگر وارد شوند.
ترجیح مسئولین سینمای قبل از انقلاب درباره فرهنگ رشد سالن سازی و توزیع فیلم های خارجی بود.
وی افزود: سقوط سینمای ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود.
دو سه سال پیش از انقلاب روند سقوط سینمای ایران شروع شد.
ما از سال ۵۶ شاهد کاهش تعداد تولیدات ایرانی بودیم.
سال ۵۷ تعدادی انگشت شمار فیلم تولید شد.
محمدی گفت: سینمای ایران پیش از انقلاب سینمای کپی برداری از فیلم‌های هند و مصر بود که آنها هم تقلیدی
از سینمای هالیوود بودند.
فیلم های داخلی هم به موضوع هایی می پرداختند که با اخلاق جامعه در تعارض بودند.
وقتی انقلاب پیروز شد انقلاب یک علامت سوال مقابل سینما قرار داد.
این تهیه کننده ادامه داد: آنچه که باعث شد من و همکارانم نتوانیم اثری در خور انقلاب اسلامی بسازیم و
مدعی شویم این اثر معرف انقلاب و سینمای انقلابی است به یک مسئله برمی‌گردد.
ما از دو ناحیه ضربه خوردیم، مدیرانی که فرمایشی کاری را انجام داند و فقط به فکر گزارش کار و
بودجه بودند و با شتاب فقط می‌خواستند فیلم تولید کنند.
محمدی گفت: آثاری که در یک مقطعی تولید شد هیچ نسبتی با اخلاق و انقلاب اسلامی ندارد، مسئله بعدی نقش
مسائل اقتصادی بود.
با تغییر پیاپی مدیران و آمدن سلایق مختلف سینماگران هم چشم به آن سلایق داشتند.
وی ادامه داد: برای جلب نظر مخاطب بیشتر و فروش بالا سینماگرانی از مقطعی به فکر تکرار موضوع هایی بودند
که زمان انقلاب در سینما مطرح می شد.
من سال ۶۳ اولین فیلمم را با شش میلیون تومان ساختم، الان تولید یک فیلم معاصر ۸۰۰ میلیون تومان می
شود.
باید به بعد اقتصادی تولید فیلم توجه کرد.
معادلات اقتصادی گریبان سینمای ایران را گرفته، باید برای این بحران فکری کرد.
رضا میرکریمی کارگردان فیلم «یه حبه قند» در بخش دیگری از این جلسه گفت: بحث از دو منظر مطرح شد
و من ترجیح می‌دهم بحث آقای بحرانی را ادامه بدهم.
ما درباره سینمای انقلاب با تعاریف مختلفی روبروییم که اگر ریشه ای به آن نپردازیم دچار مشکل می شویم.
وی ادامه داد:آقای بحرانی جمله زیبایی از امام خمینی (ره) را نقل کرد که می تواند ورود به بحث باشد.
امام می فرماید هنر عبارت است از دمیدن روح تعهد در انسان.
تعبیر دمیدن تعبیر جالبی است.
دمیدن یک باره اتفاق نمی افتد و تدریجی است.
میرکریمی گفت: این روزها من به دلیل کارم زندگی شهدا را می‌خوانم، حرکت آنها به سوی شهادت کاملا بطئی و
درونی است.
شهید شهادت را انتخاب می کند و چون پیش از آنکه بمیرد، نفس خود را کشته می‌تواند از عالم غیب
به ما خبر بدهد.
شهدا تحولی درونی و معنوی را پشت سر می‌گذاشتند و با خدا معامله می کردند.
این کارگردان افزود: نگاه امام خمینی (ره) به هنر جالب است، ایشان از واژه هدایت کردن استفاده نکرده است.
استفاده از واژه تعهد احساس مسئولیت هنرمند را نشان می دهد.
شهادت در نگاه سینمایی مثل دیزالو است و از یک بلوغ و آگاهی ناشی می‌شود.
کارگردان «به همین سادگی» گفت: مردم برای تعالی انقلاب کردند، در تفکر اسلامی ما بر خلاف غرب، آزادی اجتماعی اولویت
اول نیست.
من زندگی شهید بروجردی را که می خوانم می بینم که نفع و خواست خدا را بر همه چیز ارجح
می داند و با چیزی خواسته خدا را عوض نمی کند.
وی ادامه داد: من این روزها درباره شهید آوینی سخنرانی‌های مختلف را می خوانم و تعجب می‌کنم که چرا این
تصویر محدود از این شهید ارائه می شود.
این شهید بزرگوار در تمام عمرش به دنبال سوال مطرح کردن و کشف حقیقت بود و نظریه پرداز نبود.
مستندهای روایت فتح شاید حالا شعاری به نظر برسد اما در زمان خود تاثیر گذار بود و واقعیت جامعه آن
روز را بیان می‌کرد.
تاریخ بروزرسانی : 2013-04-13 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
یونیک ویزاهم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری
تغییر نکردن چهره مهناز افشار پس از گذشت ده سال
تغییر نکردن چهره مهناز افشار پس از گذشت ده سال
همسر اول و همسر دوم «حسین محب‌ اهری» + تصاویر
همسر اول و همسر دوم «حسین محب‌ اهری» + تصاویر
سریال جدید حسام منظور بازیگر «بانوی عمارت» + عکس
سریال جدید حسام منظور بازیگر «بانوی عمارت» + عکس
وکالت حسام نواب‌ صفوی در پرونده حادثه دانشگاه علوم‌ تحقیقات
وکالت حسام نواب‌ صفوی در پرونده حادثه دانشگاه علوم‌ تحقیقات
نظر جالب مصطفی زمانی درباره بازی در نقش یوسف پیامبر
نظر جالب مصطفی زمانی درباره بازی در نقش یوسف پیامبر
اظهار نظر عجیب بازیگر بانوی عمارت درمورد دست دادن زن و مرد
اظهار نظر عجیب بازیگر بانوی عمارت درمورد دست دادن زن و مرد
صحبت درگوشی پیمان معادی و لیلا حاتمی
صحبت درگوشی پیمان معادی و لیلا حاتمی
بزرگترین حسرت مریم مومن بازیگر «بانوی عمارت» در زندگی شخصی اش
بزرگترین حسرت مریم مومن بازیگر «بانوی عمارت» در زندگی شخصی اش