باز هم حکایت یک آدم تنها، گوشه گیر و کم حرف که نه کار مهمی در زندگی کرده و نه جز فاصله ی خانه تا محل کارش،هیچ جای دیگری را دیده، طوریکه وقتی می خواهدجواب پرسشنامه ی سایت دوستیابی را برای ثبت نام پر کند، کادرهای مربوط به سئوالات « کجاها رفتی؟ »و « چه کارهای مهمی انجام دادی؟ » را خالی می گذارد.
قصه زندگی پنهان والتر میتی، قصه کوتاه , جذاب و جالبی است که ماجرای زندگی مردی است
پنجاه ساله به نام والتر میتی که در شهر سرد و سوت و کور بسر می برد وی زندگی خوش و خوبی نداشت
و همیشه مورد سرزنش اطرافیان و زن و دوستانش بود اما در خیال خود، او یک قهرمان تنهای تنهاست،
یک قهرمان که مشکلاتش را حل میکند بر سختی ها پیروز شد و توانست همیشه بهترین باشد. در ادامه ماجرای زندگی پنهان والتر میتی و داستان آن را در نیک صالحی بخوانید
زندگی پنهان والتر میتی
زندگی پنهان والتر میتی (به انگلیسی: The Secret Life of Walter Mitty) یک فیلم آمریکایی در سبک فانتزی به کارگردانی بن استیلر است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
جیمز(گلاور) تربر James (Golver)Thurber (1894-1961 طنز نویس و کارتونیست آمریکایی،
بیشتر به خاطر کارتونها و قصه هایش شهرت دارد که معمولاً در نیویورکرچاپ می شده اند. «زندگی پنهان والتر میتی»
که در سال ۱۹۴۱ چاپ شده، یکی از معروفترین و محبوبترین داستانهای جیمز تربراست.
قهرمان معروف داستان برای خود جایگاهی در واژگان فرهنگی پیدا کرده وحتی مدخل خاص خود را در فرهنگهای انگلیسی زبان دارد.
درسال ۱۹۴۷ نورمن مک لئود موزیکال تکنی کالری با همین عنوان براساس داستان تربر ساخت.
فیلم که محصول کمپانی مترو گلدوین مه یر است،
ماجراهای تخیلی میتی را تا دو روز کش و قوس داده ونقش قهرمان رؤیاپرور و خوش برخورد ماجرا را به دنی کی سپرده است .
بد نیست بدانید که یکی از پروژه های آینده اسپیلبرگ، بازسازی همین فیلم است. این بار جیم کری در جلد والتر میتی فرو می رود.
می دانم شاید برای معرفی این فیلم کمی دیر باشد،
ولی تا وقتی خودم به شخصه با داستان کوتاه “جیمز تربر” به نام “زندگی مخفی والتر میتی” مواجه نشده بودم،
احساس نمیکردم که کار خوبی باشد خب خواندن این داستان کوتاه برای تمام کسانی که میخواهند ببینند
در هالیوود چطور از یک داستان کوتاه( تقریبا دو هزار کلمه) می شود یک فیلم بلند تجاری ساخت و در عین حال آن قدر هم بد نبود توصیه می شود.
اما بد نیست بدانیم که این اولین باری نیست که هالیوود تصمیم گرفته
این داستان کوتاه محبوب را تبدیل به فیلم کند اولین بار سال ۱۹۴۷ نسخه ای از آن تهیه شد به کارگردانی
نورمن مک لئود با بازی دانی کیو، داستان در آن چنین بود که والتر میتی مادری دارد
که او را تحت فشار قرار می دهد و به طور اتفاقی با زنی آشنا می شود که به او کتاب کوچکی میدهد
کتابی که به ظاهر نقشه یک گنج است و همین باعث می شود
میتی وارد ماجرایی عجیب شود که ارتباط مستقیمی با زندگی واقعی ندارد اما نسخه تازه تفاوتهای زیادی دارد.
کارگردان کاربن استیلر، کمدین معروف آمریکایی، است فیلمنامه کار را استیو کنراد نوشته،
همان کسی که پیش از فیلمنامههای خوبی همچون هواشناسی و کشتی با همینگوی را از او دیده ایم و همین شاید فیلم را دیدنی تر کند
این اثر که خود استیلر هم در آن بازی می کند قرار است یک کمدی باشد
درباره فرار از زندگی واقعی و رفتن به دل تخیل و خیال، این جا هم داستان مردی را دنبال می کنیم
که در تخیلات روزانهاش یک قهرمان است او درست زمانی که موقعیت یکی از دوستانش به خطر افتاده،
دست به سفری خطرناک میزند تا بتواند دوست و همکارانش را نجات دهد.
بازیگران زندگی پنهان والتر میتی : بن استیلر ـ کریستین ویگ ـ جان دالی و …
فیلم نامه زندگی پنهان والتر میتی : استیو کونراد ـ براساس داستان کوتاهی از جیمز تربر
کارگردان: بن استیلر
خلاصه ی داستان زندگی پنهان والتر میتی
والتر میتی، مردی گوشه گیر، تنها و خجالتی ست که در بخش چاپ عکس های
نگاتیوِ مجله ی « لایف » کار می کند. او که عاشق همکارش شریل است اما جرأت ابراز عشقش را ندارد،
تلاش می کند از طریق یک سایت دوستیابی، توجه شریل را جلب کند. وقتی آخرین قطعه عکسِ جهانگرد و عکاسِ معروف،
شان اوکانل، که برای چاپ روی جلدِ آخرین شماره ی مجله ی « لایف » انتخاب شده، گم می شود،
والتر میتی، سعی می کند کارهایی در زندگی انجام بدهد که تاکنون انجام نداده بود …
یادداشتی برای داستان زندگی پنهان والتر میتی
باز هم حکایت یک آدم تنها، گوشه گیر و کم حرف که نه کار مهمی در زندگی کرده و نه جز فاصله ی خانه تا محل کارش،
هیچ جای دیگری را دیده، طوریکه وقتی می خواهد
جواب پرسشنامه ی سایت دوستیابی را برای ثبت نام پر کند، کادرهای مربوط به سئوالات « کجاها رفتی؟ »
و « چه کارهای مهمی انجام دادی؟ » را خالی می گذارد.
او آنقدر کم روست که حتی قادر به ارتباط با همکارش که انگار نسبت به او احساسی پیدا کرده،
نیست و برای جلب کردن توجه او دست به دامان سایت دوستیابی می شود. انفعالِ او در دنیای حقیقی،
به دنیای مجازی پناهنده اش کرده. دکوپاژ استیلر در شروع فیلم،
از آن خانه ی سفید و بی روح والتر میتی و نماهای متقارن راهرو،
خیابان ها و جزئیات دیگر، نشاندهنده ی زندگی بی رنگ و یکنواخت و کسل کننده ی والتر میتی ست و طعنه آمیز اینجاست
که او کارمند مجله ی « لایف » ( زندگی ) است! اما مثل همیشه لازم است
تا این آدم ساکن و بی دست و پا، زندگی واقعی را تجربه کند. پیدا کردن شان اوکانل، جهانگرد و عکاس معروف،
بهانه ای می شود برای او تا دنیا را زیر و رو کند و جذابیت فیلم بیش از آنکه از خط داستانی نه چندان پر رنگش بیاید،
از سبک و لحن سبکبالانه و آزادانه اش نشأت می گیرد.
حسی که از شروعِ سفرِ والتر میتی، در آن جاده های بی انتها،
مزارع سرسبز و زیبا، چشم اندازهای خیره کننده و خیالی، به بیننده دست می دهد
و دست و پای بسته ی آدم را می بَرَد به دوردست ها، حسی خوب و روح نواز است که برای کسانی که پای در بند دارد،
غبطه برانگیز جلوه می کند. آن صحنه ای که والترمیتی در جاده ای چشم نواز و زیبا،
آزادانه مشغول اسکیت سواری ست، حسِ شیرینِ رها بودن را به آدم منتقل می کند،
حسی که لذتش به این راحتی ها از زیرِ زبان آدم بیرون نخواهد رفت.
این خیال پردازیِ شیرین، اتفاقاً همان کاری ست که خودِ والتر میتی، به عنوان شخصیت اصلی داستان
هم انجامش می دهد. او جا به جا، در لحظات مختلف، ناگهان دست به عملیاتی محیرالعقول می زند،
اقدامی تهورآمیز انجام می دهد و در خیالات خود، خودش را فردی دیگر متصور می شود که جسور است
و بی باک و این همان پیش زمینه و منطقی ست که بیننده را مجاب می کند تا اتفاقات پیش آمده در طول داستان
را با وجود غیرمحتمل بودنشان بپذیرد، چرا که دریافته در دنیای والتر میتی،
غیرممکن وجود ندارد. پس مشکلی نداریم وقتی موبایل او، همه جا،
حتی رو ی قله ی هیمالیا هم آنتن می دهد و مشکلی نداریم وقتی ناچار می شود با خلبانِ مستِ هلیکوپتر راهی سفر شود
و همچنین مشکلی نداریم وقتی بر یک کوسه ی ترسناک،
در میانه ی اقیانوسی طوفانی، غلبه می کند. دنیایی که فیلم می سازد
همه چیزش، همینطور خیال پردازانه و شیرین است. تقابل محیط های
بی روح و خشک ابتدایی با مناظر زیبا و رنگارنگ انتهای فیلم،
معنا پیدا کردنِ زندگی برای والتر میتی را نشان می دهند.
گردآوری نیک صالحی