امیر مهدی ژوله، بازیگر و نویسنده طنز در اینستاگرام خود به ویدئویی که در آن یک روحانی به برنامه خندوانه حمله میکند اشاره کرده و درباره این ویدئو نوشت.
امیرمهدی ژوله با انتشار ویدئویی که در آن حجت الاسلام حسینی قمی نسبت به برنامه خندوانه و خنداننده شو انتقاداتی را مطرح می کرد مطالبی را نوشت . در این مطلب پاسخ ژوله به انتقاد از خندوانه و همچنین سانسورهای تلویزیون برای زنان بازیگر را بخوانید.
پاسخ ژوله به انتقاد از خندوانه
امیر مهدی ژوله، بازیگر و نویسنده طنز در اینستاگرام خود به ویدئویی که در آن
یک روحانی به برنامه خندوانه حمله میکند اشاره کرده و گفت: ببینید که چگونه یک برداشت
غلط یک کار باارزش را زیر سوال میبرد. وی نوشت:
«یک باور غلط درباره سانسور درتلویزیون این است که سانسورهای اعمال شده روی
اثار نتیجه کج سلیقه گی و بدفهمی ناظر پخش یا ناظر کیفی یا مدیران
میانی یا حتی نظرات ریاست سازمان است. نه! واقعا نه!
عمده نظارتها و مراقبتها برای حفظ این اثار از گزند افراد و ارگانها و نظرات جور واجور بیرون از سازمان اتفاق میافتد.
از شورای نظارت برصدا و سیما بگیرید تا نمایندگان مجلس و دولت و فلان نهاد و فلان مرکز تا نظیر این کارشناسان عزیز و حتی مردم.
انها مراقبت میکنند که مثلا خندوانه از چنین گزندهایی دور باشد. یا مثلا سریال فاخری مثل سرزمین کهن به چنین روزی که افتاده نیفتد.
پاسخ ژوله به انتقاد از خندوانه در اینستاگرام
یک نمونهای که از نزدیک دیدم مراقبتهایی بود که از مجموعه شبهای برره شد
تا قابل پخش باشد و در همان قسمتهای اولیه به محاق توقیف نرود.
سریالی که با همین ملاحظات موفق شد نود و دو قسمت پخش شود.
میزان حساسیتها روی این سریال انقدر زیاد بود که هنوز که هنوز است اسم برره را از تلویزیون نمیشنوید، هرگز بازپخش نشده، در هیچ یک از نظرسنجیهای تلویزیون حضور ندارد و چندین بار تلاش گروه سازنده برای ساخت سری دوم این مجموعه ناکام مانده ست.
در پست بعدی چند فرازی از اعمال فشارهایی که به تلویزیون و بالطبع ان به گروه سازنده برره میشد رو براتون تعریف میکنم.
پی نوشت:ببینید چطور یک کارشناس در یک برنامه غیر مربوط تمام تلاشهای یک سازمان یک شبکه و یک برنامه را با برداشت غلط و ناصواب زیر سوال میبرد. نتیجه این اظهار نظر و اظهار نظرهای مشابه رو در فصل بعد خندوانه و سری بعدی خنداننده شو خواهید دید. خدای ناکرده.
پی نوشت بعدی:کامنتها رو به دلیل کثرت فحاشیها بستم. از همون سانسورهایی که برای مراقبت انجام میشه»
سانسورهای تلویزیون برای زنان
امیرمهدی ژوله با انتشار تصویری از سریال «گنج مظفر» به کارگردانی مهران مدیری
در اینستاگرام، درباره سانسورهای عجیب و غریب صداوسیما نوشت:
«من از سال هشتاد و سه (کمربندها را ببندیم) تا سال نود و چهار (درحاشیه٢)
در حال سریال نویسی برای تلویزیون (کمربندها، برره، باغ مظفر، مردهزار چهره، مرد دوهزارچهره،درحاشیه یک، در حاشیه دو) و نمایش خانگی (گنج مظفر،قهوه تلخ،شوخی کردم و عطسه) بودم.
انقدر خاطرات بامزه و تلخ از مواجهه با سانسور و ممیزی تو این سالها دارم
که دیدم حیفه برای شما تعریف نکنم.
(توضیح اینکه هر قسمت سریال برای پخش به تلویزیون فرستاده میشه،
بعد از بازبینی برگهای به عنوان موارد اشکال پخش به گروه برگردونده میشه تا اصلاحات مورد نظر صورت بگیره)
قسمت اول :حجم خانمها
یکی از معضلات نمایش خانمها در تلویزیون علاوه بر حجاب که عموما رعایت میشه
و آرایش که حتی گاهی با تغییر رنگ تصویر هنگام نمایش اصلاح میشه،
تصور یا توهم مشخص بودن حجم بخشی از اندام اونها از زیر لباسه.
مثلا این یک اصل پذیرفته شدست که خانم های بازیگر باید حتما زیر پیراهنشون شلوار ضخیم بپوشن (توی سرما و گرما ) که حجم پاشون معلوم نباشه. لباسهای گشاد و ضخیم هم که یه رواله.
اما بامزه بود که سر سریال برره یکی از اشکال پخشهایی که برای ما اومد این بود
که چرا حجم گوش شقایق دهقان از زیر روسری معلومه!! (توجه کنید گوش نه، حجم گوش)
و ما هیچ وقت نفهمیده بودیم دوستان چه عنصر تحریک کنندهای توی حجم گوش یک بازیگر
از زیر روسری کشف کرده بودن یا وقتی به گوش فکر میکردن دقیقا به چی فکر میکردن.
یا مثلا قیافه مات و مبهوت سحر جعفری جوزانی یادم نمیره وقتی توی سریال باغ مظفر
بهش گفتن اشکال اومده که چرا غبغب خانوم جوزانی معلومه.
جدا از اینکه اساسا چی غبغب تحریک کننده ست، سحر جوزانی داشت دق میکرد که من با چهل کیلو وزن غبغبم کجا بود.
جدا از اینکه خانمها نمیتونن توی سریالها سوت بزنن و جیغ بکشن و بلند بخندن و خیلی از شوخی ها رو بکنن، توی یکی از سریالهای اخیر اشکال پخش اومد که خانمها خیار نخورن توی صحنه!»
خبرآنلاین