در روایات اسلامی و سخنان ائمه ذکرهای مختلفی برای آرامش و به فضیلت رسیدن انسان آورده شده است که به تلاوت آن ها تاکید فراوانی شده است در این مطلب به معرفی چند ذکر مجرب پرداخته ایم.
در اسلام و روایات اذکار پرفضیلتی وجود دارد که موجب آرامش روح و روان انسان است و توصیه به تکرار آن ها شده است در این مطلب همراه با نیک صالحی شوید تا درباره چند ذکر مجرب در اسلام بخوانید.
چند ذکر مجرب
۱-ذکر تسبیحات اربعه:
۱ـ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: پنج چیز است که چقدر در
میزان سنگین اند؛ گفتن سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و اللّه اکبر و فرزند شایسته
ای است که از مسلمانی بمیرد و او در مرگ آن فرزند دامن صبر از دست ندهد و به حساب
خداوند منظور بدارد.
۲۲ـ امام صادق علیه السّلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: ذکر «سبحان الله
و الحمد الله و لا اله الاّ الله و الله اکبر» را زیاد بگوئید.
چون در قیامت این اذکار با گروهی از فرشتگان و محافظ از پیش رو و پشت سر خواهند آمد.
و این اذکار باقیات الصالحات می باشند
تسبیح (سبحان الله)
۱ـ شخصی از امام علی علیه السّلام درباره
تفسیر «سبحان الله» پرسید.
امام فرمودند: این ذکر تعظیم و منزه دانستن خداوند است از آنچه مشرکین می گویند.
و اگر بنده ای آن را بگوید؛ تمام ملائکه بر او صلوات می فرستند.
۲ـ امام صادق علیه السّلام فرمودند: ابلیس
گفت: پنج کار است که در آنها من هیچ حیله ای ندارم و سایر مردم در قبضه من هستند:…
و کسی که زیاد در روز و شب تسبیح سبحان الله می گوید و…
ذکر سبحان الله
امیرالمؤمنین علیه السّلام: هرکس روزی سی مرتبه تسبیح (سبحان الله) بگوید: خداوند هفتاد نوع بلا که کمترین آنها فقر
است را از وی دفع می نماید.
تهلیل(لا اله الاّ الله)
پیامبر اکرم صلی الله علیه و
آله و سلم فرمودند: خداوند فرمود: (لا اله الاّ الله) قلعه من است و هرکس در آن داخل شود، از
عذاب من در امان است
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: کلمه (لا اله الاّ الله)بهاء
و قیمت بهشت است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: ذکر (لا اله الله و الله اکبر) را زیاد بگوئید،
چون در نزد پروردگار چیزی از این دو ذکر محبوبتر نیست.۸امام صادق علیه السّلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه
و آله و سلم فرموده است: ذکر «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و الله اکبر»
را زیاد بگوئید.
چون در قیامت این اذکار با گروهی از فرشتگان و محافظ از پیش رو و پشت سر خواهند آمد.
و این اذکار باقیات و صالحات می باشندتحمید(الحمد الله)۱ ـ از ائمه سفارش به زیاد گفتن (الحمد الله) در همه
حالات اعم از نعمت یا مصیبت شده است.
امام باقر و صادق علیهماالسّلام فرمودند: هر کس(الحمد الله کما هو اهله)
بگوید، نویسندگان آسمانها مشغول می گردند.
دعاذکر(لا حول و لا قوّه الاّ بالله العلی العظیم) در فضیلت این ذکر آمده
است که آن از گنجهای بهشت است.
و شفای از نود و نه بیماری و درد است که کمترین آنها همّ و گرفتاری است.
امام صادق علیه السّلام فرمودند: اگر غمها پیوسته به تو روی آورد، پس بگو (لا حول و لا قوّه الاّ
بالله).
فواید ذکر لاحول و لاقوه الا بالله
و نیز روایت شده است فرزند یکی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله به اسارت دشمن در
آمد.
وی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و از این غم شکایت نمود.
رسول خدا صلی الله علیه و آله به او امر کردند که زیاد و در همه حال ذکر (لا حول
و لا قوّه الاّ بالله) بگوید او نیز اطاعت کرد و پس از مدّتی پسرش به همراه صد شتر در
هنگامی که مشرکان از وی غافل شده بودند، بازگشت.
استغفار : یکی دیگر از ذکرهای بسیار مهم استغفار است
که مشهورترین صیغه آن (استغفر الله ربی و اتوب الیه) که از آثار آن بخشش گناهان، گشایش در رزق و
حتّی سبب بچه دار شدن است.
یکی دیگر از اذکار مهّم دعاء مکروب یا ذکر یونسیّه است و آن ذکر (لا
اله الاّ انت سبحانک انّی کنت من الظالمین) است.که برای این ذکر آثار فراوانی ذکر شده است که ما در
مبحثی جداگانه به طور مفصل به آن پرداخته ایم.
که قابل مراجعه برای شما عزیزان هست.نکته قابل توجه این که آنچه در بحث ذکر مهّم و در درجه
بالاتری از نظر کیفیت است ذکر قلبی است نه ذکر لسانی بدون توجّه.
و دیگر آن که این ذکر گفتن لطمه ای به سیر طبیعی زندگی ما نزند و ما تنها برای قرب
الهی و زنده نگه داشتن یاد خدا در تمام ساعات و حالات عمر خویش به آن بپردازیم نه کسب قدرتها
و ارضای هواهای نفسانی که امری ناپسند و مذموم است.
درباره چند ذکر مجرب بیشتر بدانید
أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ
آیه ۴۴ سوره غافر: فَسَتَذْکُرُونَ مَا أَقُولُ لَکُمْ وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ / به زودی آنچه من به شما میگویم به خاطر خواهید آورد ( و به صدق گفتار من پی خواهید برد ) . من کار و بار خود را به خدا وا میگذارم و حوالت میدارم . خداوند بندگان را میبیند ( و پندار و گفتار و کردارشان را میپاید ) .
این آیه برای زمان هایی که می خواهید خداوند مکر و حیله دیگران را در حق شما خنثی سازد، موثر است. امام صادق می فرمایند: در شگفتم از کسی که با او مکر و نیرنگ شده است، چگونه به این سخن خداوند «و اُفوِّضُ أمری إلَی الله إنّ الله بصیرٌ بالعباد» پناه نمی جوید؟! زیرا از خدای بزرگ شنیده ام که در پی آن می فرماید: «پس خداوند او را از بدی های نیرنگشان نگاه داشت.»
در تفسیر این آیه نیز آمده که پس از آنکه خدا در آیات قبل سزای اسراف کاران را دوزخ می دهد، در آخرین سخنش نیز با تهدیدی پر معنی این آیه را مطرح می کند.
تبیان