در روز رستاخیز، ده گروه از امت من به صورتهاى پراکنده و گوناگون بر انگیخته مىشوند. خدا آنان را از پیروان راستین من جدا مىسازد و هر گروه از آنها را به صورتى یرمىانگیزد
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی کارشناس علوم قرآنی درباره سیمای بندگان در روز قیامت گفت: یکی از موضوعاتی که افراد را از گناه و معصیت باز می دارد این است که افراد به فکر عالم آخرت بیفتند. اگر افراد به فکر عالم برزخ و قیامت باشند، از بسیاری اعمالی که انجام می دهند، اجتناب میکنند.
روز قیامت
این کارشناس علوم قرآنی درباره چگونگی حضور مردم در قیامت اظهار کرد: قرآن بر مساله قیامت تاکید دارد تا ما به عالم بعد از دنیا، چه برزخ و چه قیامت توجه کنیم. روایات زیادی داریم که افراد با صفت هایی که دارند محشور می شوند. انسان وقتی می میرد یک مرتبه عمل خوب او به صورت چهره زیبا، دل انگیز و دوست داشتنی که فرد خوشش بیاید با او محشور می شود و اگر اعمال زشت داشته باشد آن اعمال به صورت موجودی زشت که از آن کراهت داشته و متنفر باشد با وی محشور می شود.
این کارشناس علوم قرآنی درباره چهره افراد در روز قیامت توضیح داد: افراد در روز قیامت براساس صفات و گناهانی که دارند محشور می شوند. تنها لطف خداوند باعث محشور شدن افراد حتی گناهکار با شکل انسان می شود که آن هم به رحمانیت و رحیمیت خداوند بر می گردد.
بد نیست درباره چهره های متفاوت انسان ها در قیامت بیشتر بدانید
در قیامت هر کسی علیه خودش شهادت می دهد. این شهادت هم قولی و هم فعلی است. شهادت فعلی این است که شخص علامتی دارد که نشان می دهد چه گناهی کرده و چه خصلت شیطانی پیدا کرده است. خداوند می فرماید: شَهِدُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ؛ خودشان علیه خودشان شهادت می دهند.(نور، آیه ۲۴)
چهره افراد در روز قیامت
شهادت علیه خود این گونه است که مجرمان با علامت های خودشان شناخته می شوند و دیگر نیازی نیست که از گناهانشان سوال شود که چه کرده اند؟ زیرا گناه، انسان را به شکل و شمایلی در می آورد که در قیامت بروز و ظهور می کند؛ چرا که قیامت روز بروز و ظهور ملکوت انسان هاست. هر کسی آنچه با افکار و عقاید و اعمالش ساخته در آن روز ظاهر می شود.لذا می فرماید:یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسیماهُمْ، مجرمان با سیما و علامت های خودشان شناخته می شوند.
(الرحمن، آیه ۴۱) آن کس که دین را دور زده و با احکام دین بازی کرده به شکل بوزینه در می آید.(اعراف، آیه ۱۶۶) عالم بی عمل و ضد دین به شکل سگ در می آید و زبانش از دهان بیرون می زند(اعراف، آیه ۱۷۶) و برخی دیگر شتر گاو پلنگ می شوند یعنی شکل و شمایل چند حیوان را دارند. برخی چارپا و برخی مثل مار بر زمین می خزند و برخی عقرب و کژدم و برخی نیز پاهایشان به سرشان چسبیده است. اینها در آیات و روایات بیان شده است.
چهر ه های چند گروه انسانی
شیخ طبرسی در مجمع البیان ذیل آیه ۱۸ سوره نبا که می فرماید: فَتَأْتُونَ أَفْواجاً؛ گروه گروه می آئید،
آورده است:روزى «معاذ» در خانه «ابوایوب» به حضور پیامبر شرفیاب شد و در مورد این آیه پرسید
که منظور از فوجها و گروهها کیانند؟
پیامبر فرمود:اى «معاذ»! از رویداد بزرگى پرسیدى، آنگاه دیدگانش را فرو بست و فرمود:
در روز رستاخیز، ده گروه از امت من به صورتهاى پراکنده و گوناگون بر انگیخته مىشوند.
خدا آنان را از پیروان راستین من جدا مىسازد و هر گروه از آنها را به صورتى برمىانگیزد:
گروهى از آنان به صورت بوزینه در مىآیند و گروهى دیگر در شکل خوک.
دستهاى واژگونه و در حالى که پاهاى آنان رو به آسمان و بر چهره خویش بر زمین کشیده مىشوند،
وارد صحراى محشر مىگردند و دستهاى دیگرنابینا.
گروهى به صورت ناشنوا برانگیخته مىشوند و گروهى دیگرلال.
پارهاى از آن گروهها در حالى مىآیند که زبانهاى خویش را مىجوند و چرک و خون از لب و دهانشان
روان است؛ بگونهاى که از بوى گند آن، اهل محشر اذیت مىشوند و پارهاى با دستها و پاهاى بریده.
دستهاى بر شاخههایى از آتش آویزانند و دستهاى دیگر با عفونتى بدبوتر از مردار گندیده
و پارهاى نیز با لباسهایى از مس گداخته.
آنگاه فرمود: امّا آن گروهى که در شکل بوزینه مىآیند، کسانى هستند که در زندگى،
کارشان سعایت و سخن چینى و به هم زدن روابط دوستانه و ایجاد دشمنى و نفرت است و آن کسانى که
به صورت خوک مىآیند، کسانى هستند که از راههاى نامشروع و حرام ثروت اندوزى مى کنند.
افکار نیوز و کیهان