خداوند به فرشتگان خود دستور داده است که بعد از اینکه بنده گناهی انجام داد به او فرصت دهید شاید در این فرصت استغفار نمود در این مطلب به موضوع مهلت خدا به گناهکاران پرداخته ایم.
خداوند متعال برای آن که بندگانش از گناه دوری نمایند و از گناهی که کرده اند توبه نمایند مهلتی هفت ساعته در اختیار آن ها می گذارد در این مطلب به موضوع مهلت خدا به گناهکاران پرداخته ایم.
مهلت خدا به گناهکاران
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مؤمن تصمیم میگیرد عمل نیکی انجام دهد.
اگر انجام ندهد خدا او را به همین تصمیم و نیت که داشت یک حسنه میدهد، اگر انجام دهد ده
برابر در نامه عملش نوشته میشود و چنانچه شخصی تصمیم گناهی میگیرد، چنانچه آن عمل از او سر نزند به
واسطه تصمیم و نیتش چیزی برایش ثبت نمیشود.
اگر نیت را به مرحله عمل رساند و کار زشت را انجام دهد، باز هفت ساعت او را مهلت میدهند.
فرشتهای که در طرف راست و متصدی کارهای نیک است به آن یک که در طرف چپ قرار دارد و
مامور ثبت اعمال زشت است میگوید: ثبت نکن شاید کار نیکی انجام دهد که این عمل زشت را بر طرف
نماید؛ زیرا خداوند میفرماید: کارهای نیک گناهان را میزداید یا ممکن است استغفار کند.
اگر در این هفت ساعت بگوید: «استغفرالله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشهاده العزیز الحکیم الغفور الرحیم
ذاالجلال و الاکرام» در نامه عملش ثبت نمیشود اما هرگاه هفت ساعت گذشت و نه کار نیک انجام داد و
نه استغفار کرد، همان فرشته سمت راست به فرشته متصدی گناه میگوید: این گناه را در نامه عمل این بدبخت
محروم بنویس.
درباره فرصت خداوند به گناهکاران بیشتر بدانید
خداوند متعال بر اساس رأفت و عطوفت خویش و بر مبنای رحمانیت و رحیم بودن که خداوند مهربان و بخشنده بر بندگانش است به انسان فرصت می دهد که از گناهان خود توبه کند و برگردد و به همین خاطر در این دنیا باب توبه را باز کرده و خودش را با نام تواب الرحیم معرفی کرده است و فرصت بر بندگان خود می دهد تا حجت را بر ایشان تمام کند
تا در آخرت انسان ها حجتی نداشته باشند که اگر بیشتر عمر می کردم توبه می کردم و … و در تاریخ هم داریم افرادی را که در آخرین لحظات عمر خویش توبه کرده و با پشت پا زدن به گناهان خویش از سعادتمندترین افراد بشریت شده اند مانند داستان حضرت حرّ در کربلا که در عرض چند ساعت از بین شقی ترین افراد روی زمین بریده و به پاک ترین و سخاوتمند ترین افراد انسانی پیوست. مطلب دیگر اینه کارهاى خدا از روى تدریج و مهلت است، اگر بنا بود هر گناهکار بفوریت گرفتار شود،
کسى در روى زمین زنده نمىنماند. ولى تا رسیدن اجل معیّن در مهلت خواهند بود دنیا محل امتحان و دار تکلیف و مزرعه آخرت است. بنابراین کسانی که انتظار دارند خداوند متعال گنه کاران و ظالمان را قلع و قمع کند، خلاف سنت الهی می اندیشند، زیرا سنت الهی آن است که دنیا محل عمل باشد و در آخرت نتایج مشخص گرد
باشگاه خبرنگاران -پرسمان قرآن