در این مطلب به موضوع حکم شرعی ترمیم بکارت پرداخته ایم.
داشتن رابطه جنسی غیرشرعی گناه کبیره می باشد و در صورتی که دختر بکارت خود را از دست دهد از نظر عرفی ممکن است دچار مشکل شود بد نیست در ادامه همراه با نیک صالحی شوید تا درباره حکم شرعی ترمیم بکارت بیشتر بخوانید.
حکم شرعی ترمیم بکارت
یکی از مسایلی که برای خانواده ها در اسلام اهمیت ویژه ای دارد داشتن عفت و پاکدامنی دختران است.
اما برخی افراد با عمل ترمیم بکارت خود سعی در پنهان کردن موضوع دارند.
حکم شرعی و قانونی این موضوع چیست؟
یکی از مسائلی که خانواده ها و زوجین به آن بیشتر باید توجه
کنند احکام زناشوئی است.محافظت از پرده بکارت ارتباط وثیق به احکام شرعی دارد، شریعت بر محافظت از ناموس و فضیلت
و عفت و طهارت تأکید نموده و در فقه مجازات و ضمانی بر عهده ازاله کننده آن قرار داده است.
عمل ترمیم بکارت و حکم شرعی آن
سوال: دختری که بکارت خود را از دست داده است، در اثر داشتن رابطه جنسی و یا ناخواسته (مانند
خود ارضایی، تجاوز، بیماری و…
)
۱٫
آیا این دختر می تواند عمل جراحی ترمیم بکارت را انجام دهد؟
۲٫
آیا اگر خواستگار از بکارت سوال کند، دختر باید حقیقت را بگوید؟
۳٫
آیا اگر خواستگار از بکارت سوال نکند، دختر هم می تواند سکوت کند یا اینکه باید خود دختر بگوید که
بکارتش را ترمیم کرده است؟
کمک کردن به زن زناکار به جهت ترمیم پرده بکارت وی که بتواند باکره بودنش
را به خاطر ازدواج بدست آورد، چه حکمی دارد؟
۱٫
زنا عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که توبه کند.
۲٫
اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا هنگام ازدواج، حرام است و باید از
آن اجتناب شود.
۳٫
در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی (شرطی که عموم مردم آن را در عقدها
لحاظ می کنند، حتی اگر بر آن تصریح نشود). در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار
شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت.
جراحی ترمیم بکارت
۳٫
انجام جراحی ترمیم بکارت که مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است، جایز نیست و دریافت اجرت
برای آن حرام است.
البته برخی از فقها (آیه الله هادوی تهرانی) در این باره می گویند، اگر این عمل برای غرض عقلایی مشروع،
مانند حفظ آبروی مۆمن یا حفظ جان کسی بوده و مفسده ای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن
نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی
ندارد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
حضرت آیه الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد، جایز
نیست.
حضرت آیه الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
این عمل جراحی حرام است چون مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است.
و همچنین فریب دادن و معرفی خود به خواستگار به عنوان باکره جایز نیست.
حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه مستلزم لمس و یا نظر به عورت او باشد جایز نیست.
زناکار
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
۱٫
زنا از گناهان کبیره و از نظر فقهی عمل حرام و زنا کار مستحق دوزخ است؛ مگر آن که توبه
کند.
۲٫
اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا در هنگام ازدواج، حرام است و باید
از آن اجتناب شود.
۳٫
در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی در نظر عرف باشد و بعد از عقد
خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت.
۴
انجام جراحی ترمیم بکارت اگر برای یک غرض عقلائی مشروع نباشد، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است
و اگر برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مؤمن یا حفظ جان کسی باشد و مفسده ای مانند ترویج
و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و
دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد.
قانون
در قانون اساسی هیچ تصریحی بر قانونی یا غیر قانونی بودن این عمل وجود ندارد، اما برخی از متخصصین پزشکی
قانونی می گویند بر اساس ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی، می توان آن را تدلیس در ازدواج دانست و برای
زن مذکور حکم قضایی زندان صادر کرد و بر اساس ماده ۵۵۴ قانون مجازات اسلامی، می توان برای پزشک مربوطه
نیز حکم قضایی زندان صادر نمود.
بد نیست درباره حکم شرعی ترمیم بکارت بیشتر بدانید
متن توضیح که در سایت ایشان منتشر شده به این شرح است: اخیرا برخی از نا آگاهان یا مغرضان در فضای مجازی فتوایی از آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره ترمیم بکارت نقل کرده بودند که توأم با تحریف و خلاف گوئی بود.
ایشان در توضیح مطلب فرمودند؛ اصل مطلب چنین بوده که از ما سوال کرده بودند:اگر دختری به هر دلیل بکارت خود را از دست داده باشد و آگاه شدن اقوام جان او را به خطر اندازد و ممکن باشد که منتهی به خون ریزی شود، آیا اجازه ترمیم به او می دهید؟ما در جواب گفته ایم: اگر کار به اینجا برسد از باب ضرورت و برای حفظ جان مسلمان ترمیم جایز است.
توضیح شفقنا: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع نواندیش و متفکری است که فتاوی ایشان در موارد بسیاری راه گشا و گره گشا بوده است.
در مورد ترمیم بکارت نیز ایشان چند فتوا صادر کرده اند که هر کدام از منظر حقوق انسان و رعایت آبرو و مصلحت مسلمان حائز اهمیت بسیار است. در مورد اخیر نیز شفقنا همچون بسیاری دیگر از فتاوای معظم له، عینا فتوای ایشان را از سایت ایشان نقل کرده بود. اما بعد به هر دلیل آن پرسش و پاسح از سایت معظم له بدون هرگونه توضیح حذف شد و فتوای تازه ای با پرسش و پاسخ تازه منتشر شد که البته تا این لحظه در ردیف استفتائات سایت ایشان قرار نگرفته است.
جام نیوز -انتخاب