دعای مقلب القلوب دعایی است که ایرانیان هنگام تحویل سال نو بر سر سفره هفت سین می خوانند.
از رسوم بسیار زیبای ایرانیان می توان به مراسم سال نو اشاره کرد. روز اول فروردین روز تحویل سال ایرانیان و عید نوروز نام دارد. مردم ایران هنگام تحویل سال سفره هفت سین پهن کرده و تمام اعضای خانواده گرد این سفره جمع می شوند و با دعا کردن سال جدید و پر خیر و برکتی را شروع می کنند. دعای مقلب القلوب دعای تحویل سال می باشد. برای خواندن مطلبی درباره دعای مقلب القلوب دعای تحویل سال ، با نیک صالحی همراه باشید.
دعای مقلب القلوب دعای تحویل سال
یکی از آیین های ویژه هنگام گردش سال شمسی، خواندن « نیایش گردش سال» یا «دعای تحویل سال» است که
خانواده های ایرانی با توجه به باورهای خود در این هنگام دعایی که به صورت رسمی در رسانه ها پخش
می شود را میخوانند، دعای معروف «یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و
الاحوال، حول حالنا الا أحسن الحال» است.
در کتابهای مشهور ادعیه همچون «اقبال الاعمال» سیدابنطاووس و «مصباح المتهجد» شیخ طوسی
اشارهای به دعای تحویل سال نگردیده و این نشان میدهد چه در منابع اهل سنت و چه در منابع تشیع،
سند روایی مورد اعتماد برای آن موجود نیست.
اما علامه محمد باقر مجلسی(۱۰۳۷-۱۱۱ه.ق) در کتاب «زادالمعاد» در خصوص این دعا گزارش میکند که در کتب غیر مشهوره؛ روایت
کردهاند که در وقت تحویل سال این دعا را بسیار بخوانید:
یا مقلبالقلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار یا محول
الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال، بعضی ذکر کردهاند، این دعا ۳۶۶ مرتبه گفته شود.
بنابراین با توجه به این گزارش، دعای تحویل سال در دوره صفویه مرسوم و معمول بوده است.
در هر حال
جدای از این که دعای تحویل سال تا پیش از دوره صفویه چگونه بوده و این دعا در کدام
یک از مآخذ حدیثی نقل شده است، نفس دعا یا قرائت قرآن یا حتی نمازگزاردن، هنگام تحویل سال نشان از
اسلامی شدن نوروز دارد.
حتی بعضیها معتقدند عبارات دعای تحویل سال برگرفته از عبارات قرآنی یا احادیث و روایاتی است که در معتبرترین مآخذ
شیعی نظیر «التهذیب» شیخ طوسی نقل شده است.
منبع دعای مقلب القلوب چیست؟
بنا بر نقل علامه مجلسی، این دعا در بعضی کتب چنین آمده
است: «یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال.» و در روایت دیگر: «یا مقلب القلوب والابصار یا
مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال ، حول حالنا الی احسن الحال.» ذکر شده است.
در این
گزارش مجلسی تصریح دارد این دعا در «کتاب های غیر مشهور» ثبت و ضبط شده است، اما در کتب اربعه
شیعه و کتاب های مشهور ادعیه نیامده است.
اگر چه بیشتر ترکیبات این دعا در قرآن سابقه ندارد و تنها
شباهت هایی دیده می شود.
ولی در متون معتبر عربی و کتب دینی، بعضی از این عبارت ها و مشابه آن ها آمده است که
به ذکر چند مورد از آن ها بسنده می کنیم.
عبارت «مقلب القلوب و الابصار» با این مفهوم در قرآن
سابقه ندارد و منظور از عبارت « … یوما تتقلب فیه القلوب و الابصار » نیز که یک بار در
قرآن سوره نور آیه ۳۷ آمده ، منظور روز قیامت است و ارتباط مستقیمی به تحویل سال ندارد؛ البته در
بعضی متون دینی دگرگونی طبیعت در فصول سال و زنده شدن طبیعت را به قیامت تشبیه کرده اند.
عبارت «یا
مقلب القلوب و الابصار» در برخی احادیث که در مورد اذکار نوافل است آمده است، از جمله در کتاب إعلام
الورى بأعلام الهدی شیخ طبرسی ، ص ۴۳۲، با عبارت «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک.» و
نیز در مصباح المتهجد شیخ طوسی، ص ۱۳۲٫ در روایتی که مرحوم صدوق در « کمال الدین » ص ۳۵۳
از قول امام صادق علیه السلام آورده است .
دعای مقلب القلوب برای تحویل سال از کیست؟
سید بن طاووس نیز عبارتی دارند در کتاب « اقبال الاعمال » ج۱ ص ۲۹۴ : «فمنها ما وجدناها فی
کتب أصحابنا رحمهم الله العتیقه ، وقد سقط منها أدعیه لیال ، وهو دعاء اللیله الخامسه عشر : سبحان مقلب
القلوب والأبصار ، سبحان مقلب اللیل والنهار».
عبارت « مدبر اللیل و النهار» نیز به این صورت و مفهوم در
قرآن نیامده و عبارت قرآنی « یقدر اللیل و النهار» از سوره مزمل آیه ۲۰ ، به این عبارت «
مدبر اللیل و النهار » شباهت دارد.
برخی احتمال می دهند، دعای تحویل سال از دوران صفوی با استفاده از
ترکیبات عربی و یا الگو برداری از آن ها ساخته و پرداخته شده است.
ولی این احتمال ضعیف است، چرا که این دعا در کتب قبل از مرحوم علامه مجلسی (یعنی قبل از صفوی)
نیز بوده است .
و لو اینکه آن کتب الآن در دسترس نیستند، ولی به لحاظ زمانی متقدم بر دوران صفویه بوده اند.
اگر
چه صد در صد نمی توانیم، این دعا را به معصومین استناد دهیم، ولی محتوای آن هیچ منافاتی با معارف
اهل بیت (ع) ندارد.
البته قبول داریم که هر دعایی را نمی توان قبول کرد.
بررسی منبع دعای مقلب القلوب
در روایات هم آمده است، اهل بیت (ع) راهکاری برای شیعیان نشان می دادند تا آنها خودسرانه برخی ادعیه را
نخوانند! در بررسی ادعیه ای که در کتب روایی آمده است و شاید از لحاظ سند به ظاهر ضعیف هستند،
قاعده ای به نام «تسامح ادله» در میان فقها می باشد و بسیاری از فقها، ادعیه ای را که مضامین
والا دارند و با روایات و عقاید شیعه قابل اثبات هستند، بر اساس همین قاعده ، تصحیح می نمایند! عمده
در این دعا، مضمون دعایی آن است که منافاتی با تعالیم دینی ندارد، بلکه کاملا هم نیکوست، البته بحث سندی
جای خود را دارد.
دعاهای دیگری از این دست داریم که سند محکمی برای آنها ذکر نشده، اما به سبب مضامین عالیه ای که
دارند مورد تایید علمای دین قرار گرفته اند، همانند مناجات شعبانیه که مرحوم امام خمینی سفارش زیادی بر خواندن آن
دارند.
در مورد دعای تحویل سال هم شاهد هستیم که هیچ یک از علما مخالفتی با آن نکرده و مقام معظم
رهبری و امام خمینی(ره) در پیامهای نوروزی همواره آنرا می خواندند که این کار تایید بر صحت محتوایی این دعا
می باشد.
بیشتر بدانید: ترجمه و معنی فارسی دعای مقلب القلوب
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
ای تغییر دهنده دلها و دیدهها؛ ای مدبر شب و روز؛ ای گرداننده سال و حالتها؛ بگردان حال ما را به نیکوترین حال.
تفسیر دعای تحویل سال نو
«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ»
قلب و بصیرت قلبی، از مؤلفههای مهم معنوی در مسیر کمال انسان است که در قرآن کریم و روایات ناب اسلامی تأکید بسیاری بر آن شده است. قلب سرچشمه تمامی جوششهای و خیزشهای وجود آدمی است.
«یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ»
انسان، به تصریح قرآنی «إنی جاعل فی الارض خلیفه»، جانشین خدا بر روی زمین است و این شایستگی را دارد که مرآت تمامنمای ربوبی و مجلای ظهور و بروز اسما و صفات الهی شود. یکی از اسمای حق تعالی «مدبّر» است که پروردگار عالمیان به وسیله آن، به تدبیر روز و شب یا تدبیر نظام زمین و آسمان و به طور کلی، نظام خلقت میپردازد. انسان نیز باید خویشتن را متخلق به اخلاق الهی نماید و تدبیرگر روز و شب خویش باشد.
«َیا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»
«حَول» در دعای عید نوروز، به معنای «سال» است و «احوال» جمع حال، به معنای طبیعت و ضمیر یا تغییر و دگرگونی وضعیت انسان است. از این رو، خداوند تغییر دهنده سال و یا دگرگون کننده طبیعت مربوط به مخلوقات است و این ضرورت تحول در مسیر رشد و کمال موجودات، لازمه امر زندگی و حیات است. در این دعای شریف از درگاه ربوبی میخواهیم که طبیعت وجود ما را به بهترین و نیکوترین طبیعتها تبدیل کند و این تغییر باطنی یا ظاهری وجودی ما را همسو با تغییر و دگرگونی طبیعت ظاهری، در مسیر شکوفایی و بالندگی قرار دهد.
خبر نو و باشگاه خبرنگاران