در این مطلب به موضوع توصیه هایی برای خرید لباس اسلامی پرداخته ایم.
در اسلام برای امور مختلفی دستورات و توصیه های گفته شده است حتی در اموری مانند خرید لباس نیز توصیه های دینی وجود دارد بد نیست در ادامه همراه با Niksalehi شوید تا درباره نکات خرید لباس اسلامی بیشتر بخوانید.
خرید لباس اسلامی
خرید لباس کوچولوها!
الف-لباس دست کم پاسخگوى سه نیاز آدمى است.
۱– او را از سرما و گرما حفظ کند.
۲- در جهت حفظ عفت و شرم، به او کمک کند.
۳– به او آراستگى و وقار بخشد.
ب– کیفیت لباس پوشیدن نه تنها حاکى از شخصیت انسان است، بلکه در شکلگیرى و تحول شخصیت اونیز نقش دارد.
کیفیت و چگونگى لباس هم از نظر رنگ و هم از نظر مدل و هم از نظر آراستگى و تمیزى،
نشانه نوع شخصیت انسان است و چه بسا افرادى که با پوشیدن نوع خاصى از لباسها، دچار مسخ شخصیتى مىشوند
و به کلى رفتار و اعمالشان تغییر پیدا مىکند.
ارتباط نوع پوشش و شخصیت آدمى
۱-استفاده از رنگهاى شاد در لباس،
اثرات غیر مستقیمى در افزایش حرکت و فعالیت و پیشرفت کار افراد دارد و در سلامت روانى و شخصیتى افراد
مۆثر خواهد بود.
پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) مىفرماید: لباس سفید رنگ بپوشید که سبب آرامش و پاکیزگى شماست.
(۱)
۲-پرهیز از لباس فرهنگهاى بیگانه؛ کسى که فرهنگ اسلامى و ملى خود را رها کند و به رنگ و لباس
بیگانگان(که مظهر آن دنیاى غرب است) در آید، نشانه نداشتن استقلال و نشانه وابستگى به آنان است.
چنین فردى، دچار احساس خود کمبینى شده است و شخصیتى ذلیل دارد.
امام على(علیه السلام) مىفرماید: همواره حال این امت نیکو خواهد بود تا زمانى که لباس بیگانگان را نپوشند و غذاهاى
آنان را نخورند و آن زمان که چنین کنند، خداوند آنها را ذلیل خواهد کرد.(۲)
۳– لباس نباید غیر متعارف
و به اصطلاح لباس شهرت باشد: گاهى انسان بر اساس خود خواهى و تکبر، لباسى را انتخاب مىکند که نظیرش
در هیچ کس نبوده باشد.
امام صادق(علیه السلام) مىفرماید: براى انسان از نشانه هاى خفت و خوارى همین بس که لباسى بپوشد که به آن مشهور
شود.(۳) لباس انسان، باید معرف جنس او نیز باشد؛ بنابراین لباس مردان باید با لباس زنان تفاوت داشته باشد و
هر کدام لباس مخصوص خود را بپوشند.
پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) مردانى را که لباس زنان و زنانى را که لباس مردان مىپوشند، از رحمت
خدا دور دانست
پوشیدن لباس مناسب در اسلام
۴-لباس مناسب، انسان را در میان مردم عزیز مىکند.
امام على(علیه السلام) مىفرماید: براستى نیکوترین لباس، آن لباسى است که تو را با مردم همسان سازد و موجب آرایش
تو در میان آنان شود و زبانهاى آنان را از بدگویى تو باز دارد.(۴)
۵- لباس تمیز، باعث ذلت و
خوارى دشمنان مىشود و انسان را در مقابل آنان سربلند مىکند.
امام صادق(علیه السلام) مىفرماید: لباس پاکیزه، دشمن را ذلیل مىنماید.(۵) امام على(علیه السلام) مىفرماید: لباس تمیز، غم و ناراحتى را
برطرف مىکند و براى نماز، یک نوع پاکیزگى است.(۶) بنابراین یکى از عوامل نشاط و شادابى روانى، پوشیدن لباس تمیز
است.
۶- لباس زیبا، باعث تقرب به خداست.
امام صادق(علیه السلام) مىفرماید: خود را به وسیله لباس زیبا کنید؛ زیرا خدا زیباست و زیبایى را دوست دارد.(۷) بنابراین
وقتى انسان احساس کند خدا او را دوست دارد، تأثیر مثبتى برشخصیت او مىگذارد.
۷-لباس انسان، باید معرف جنس او نیز باشد؛ بنابراین لباس مردان باید با لباس زنان تفاوت داشته باشد و هر
کدام لباس مخصوص خود را بپوشند.
پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) مردانى را که لباس زنان و زنانى را که لباس مردان مىپوشند، از رحمت
خدا دور دانست.(۸) لباس تمیز، باعث ذلت و خوارى دشمنان مىشود و انسان را در مقابل آنان سربلند مىکند.
امام صادق(علیه السلام) مىفرماید: لباس پاکیزه، دشمن را ذلیل مىنماید
پوشش مردان در اسلام
*در مورد پوشش لباس مردان باید متوجه این نکته بود
که لباس ابریشمی خالص و لباس طلا بافت برای آنها حرام است .
*حد پوشش مردان این است که باید عورتین خود را از مردان دیگر و همچنین از محارم خود (بجز همسر)
بپوشانند و پوشانیدن بقیه بدن از آنها واجب نیست.
*پوشش مرد از زنان نامحرم مردان بنابر احتیاط مستحب باید مواضعی را که به طور معتاد مردان می پوشند ،از
نامحرم بپوشانند خصوصا اگر بدانند نامحرمی به قصد لذت یا ریبه به آنها نگاه می کند .
*در کل می توان گفت انسان می تواند لباسی را که
۱– لباس شهرت نباشد
۲– لباس مختص جنس مخالف
نبوده
۳- مهیج نباشد
۴-لباس مختص کفار نبوده
و ۵- غصبی نباشد و حد پوشش شرعی را نسبت به جنس
موافق و مخالف رعایت کند خریداری کرده و بپو شد.
*در مورد پوشش خود در منزل نیز همانطور که گذشت باید سعی کنند در مقابل محارم خود بجز همسر ،لباسی
را تهیه نمایند که علاوه بر پوشاندن عورتین ،باعث نشود دیگران به حرام افتند.
بد نیست درباره نکات خرید لباس اسلامی بیشتر بدانید
در تولید و مصرف، از اسراف جلوگیری شود:
امام صادق(ع) داشتن چندین دست لباس را اگر تمامشان به نوبت مورد استفاده قرار گیرد، مصداق اسراف نمی دانند، زیرا در این صورت، استهلاک کمتری متوجه لباسها می شود[۱۴]، اما حضرتش استفاده از یک لباس قیمتی و مجلسی را به عنوان لباس دم دستی و یا لباس کار، مصداقی از اسراف ارزیابی می نمایند.[۱۵]
در این راستا، انسانها با کمی دقت، می توانند مصادیق اسراف را که نوعی عدم انضباط در استفاده از سرمایه است، تشخیص دهند.
به عنوان نمونه، در لباس هایی در یک رده و کلاس، آن لباسی بهتر است که بدون آنکه در میزان پوشش، تأثیری گذارد، از پارچه، آستر و … کمتری در آن استفاده شده باشد و یا اینکه دوام آن نسبت به لباسهای مشابه بیشتر باشد.
منبع: سایت پرسمان -اسلام کوئست