گناهان کبیره روح انسان را تاریک میکند و فرد را از خدا و دین دور میکند . انواع و اقسام گناه را دراین بخش به نمایش گذاشته ایم .راه تشخیص کبیره و صغیره را در این مقاله مشاهده کنید .
گناه کبیره به گناهی گفته میشود که فرد از درگاه الهی به دور میشودو باعث مسخ شدن روح انسان میشود .یکی از بزرگترین گناه کبیره شرک به خدا است و این گناه نابخشودنی می باشد و جایگاه فرد در جهنم است . در این بخش قصد داریم نشانه های گناه کبیره به شما نشان دهیم . اگر به دنبال انواع گناهان کبیره هستید مطالب ما را در نیک صالحی ببینید.
نشانه های گناه کبیره
توجه ویژه داشتن، به ارزش و مقام پدر و مادر و احترام به آنها ، محترم دانستن حق دیگران وترس از ظلم به طرق مختلف به مردم ، شکرگزار بودن در مقابل پروردگار و صدها مورد دیگر از مواردی
هستند که با دیدن خلاف این ها، آهی بلند را از ما بلند می کند و با گفتن جمله ی”یاد قدیم ها بخیر” افسوسمان را دو چندان می کند.در روایتی پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله، به مواردی که در بالا به عنوان مثال اشاره شد ،متذکر شده اند و در این رابطه فرموده اند:
گناه کبیره
کیفر سه گناه به قیامت نمی ماند (یعنی در همین دنیامجازات می شود).
۱ – عاق پدر و مادر
۲ – ظلم و تجاوز به مردم
۳ – ناسپاسی درمقابل احسان و نیکی.(بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۴)
در ادامه در باب این موضوع با ما همراه باشید
این روزها همه چیز عوض شده، خیلی از چیزها رنگ و بوی سابق را ندارد؛ یکی از آنها هم احترام به پدرو مادر است …گاهی ما چنان با پدر یا مادر خود صحبت می کنیم که گویی طلبکار هستیم و حق و حقوقمان راخورده اند.گاه در پاسخ محبت بی حد و حصرشان چنان ناسپاسی می کنیم که قلبشان به درد می آ ید.جوانانی دیده می شوند که سریعاً به پدر و مادرشان پرخاش می کنند، گاه جواب پرسش هایشان را نمی دهندو گاه با بی اعتنایی از کنارشان رد می شوند و بی مهابا انگار نه انگار که خداوند متعال بهصراحت گفته است که حتی یک «اف» هم به ایشان نگو.
نشانه های گناه کبیره
به رفتار خودمان و اطرافیانمان نگاه کنید ” اف” که خوب است بعضی ها حتی دست تعرض به سمت ایشاندراز می کنند.چه بسیار افرادی که به راحتی به آنها ناسزا می گویند و حتی کتکشان می زنند.این خیلی دردناک است ولی واقعیتی است که وجود دارد.به خشم آوردن و آزردن و شکستن دل پدر و مادر موجب عاق شدن می شودمواظب باشیم که عاق نشویم
عقوق والدین عبارت است از: «به خشم آوردن و آزردن و شکستن خاطر پدر و مادر و البته که آزردن یکى از آنهانیز موجب عاق شدن می شود.» [محدث قمی، شیخ عباس،نزهه النواظر فی ترجمه معدن الجواهر، ص ۱۲۸]در کنار ایمانبه خداوند و عدم شرک به او، فرمان به نیکی در حق پدر و مادر داده شده است و ازرنجاندن آنان حتی با کوچک ترین کلمه نهی شده است.
در روایات نیز اگرچه عاق والدین را جزء گناهان کبیره شمرده است، [عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، صحت، بابجهاد با نفس، ص ۱۹۸] ولی مانند آیات قرآنی حدی برای این موضوع تعیین نشده است و جهت بزرگ داشت حق والدین، تنها به صرف رنجیده شدن آنان اشاره شده است.[کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافى، مصطفوى،ج ۴ ، ص ۵۰]
گناه کبیره
به کلمه ظلم و ظالمین در قرآن مراجعه کنیدتا ببینید چه جزای بزرگی برای ستمکاران در نظر گرفته شده است.«لَهمْ مِنْ جَهَنَّمَ مِهادٌ وَ مِنْ فَوْقِهِمْ غَواشٍ وَ کذلِک نَجْزِی الظَّالِمینَ؛ برای آنان بستری از دوزخ و برفرازشان پوشش هایی از آتش است و ما این گونه ستمکاران را پاداش می دهیم»پس اذیت شدن آنان و رنجیده خاطرشدن والدین ملاکی است برای در نظر گرفتن حقوق واجب والدین.[۵] اگر فرزند در مواردی مخالفت با نظر والدین داشته باشد که این مخالفت موجب اذیت آنان شود، سبب عاق شدنش را فراهم کرده است.
گناه کبیره
انسان ظالم بیش از این که به دیگران ظلم کند؛ به خود ظلم کرده است ظلم به دیگران را جدی بگیریماز گناهانی که بهحکم عقل و شرع بسیار مذمت شده است؛ ظلم است.انسان ظالم بیش از این که به دیگران ظلم کند؛ به خود ظلم کرده است.زیرا اگر انسان کار خوبی انجام دهد؛ در اصل به خودش خوبی کرده است.کسی که مثلا دست فقیری را می گیرد، به خویشتن لطف کرده است.بله فرد کمک کننده به فقیر کمکی رسانده است؛ ولی در واقع، دنیا و آخرت خود را آباد کرده است.
کسی هم که در حق دیگران بدی می کند؛ در اصل به خودش ستم کرده است؛ زیرا در دنیا وآخرت ضرر می کند.در قرآن مجید، آیات زیادی در مذمت ظلم وارد شده است که به برخی از آن ها اشاره می شود:«إِنَّ الظَّالِمِینَ لَهمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ قطعاً برای ستمگران عذاب دردناکی هست» [ابراهیم، ۲۲]«وَإِنَّ الظَّالِمِینَ لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ : ستمگراندر عداوت شدید دور از حق[و در برابر حق] قرار گرفته اند» [حج، ۵۳]
«لاَ لَعْنَه اللّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ؛ آگاه باشید؛ لعنت خدا بر ستمگران باد.»[هود، ۱۸]«یَوْمَ لَا یَنفَع الظَّالِمِینَ مَعْذِرَتهمْ و لَهم اللَّعْنَه و لَهمْ سوء الدَّارِ؛ روزقیامت روزی است که عذرخواهی ظالمان سودی به حالشان نمی بخشد و لعنت خدا بر آن ها، و جایگاه بدنیز برای آنان است.» [غافر، ۵۲]«وَاللّه لاَ یحِبّ الظَّالِمِینَ؛ خداوند ستمکاران را دوست ندارد» [آل عمران، ۵۷]
راه تشخیص کبیره و صغیره
به کلمهظلم و ظالمین در قرآن مراجعه کنید تا ببینید چه جزای بزرگی برای ستمکاران در نظر گرفته شده است.«لَهم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَ مِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَ کَذَلِکَ نَجْزِی الظَّالِمِینَ؛ برای آنان بستری از دوزخ و برفرازشان پوشش هایی از آتش است و ما این گونه ستمکاران را پاداش می دهیم.» [اعراف، ۴۱]در روایتی امام باقر علیه السلام ظلم را به سه دسته تقسیم می کنند:ظلم و ستم سه گونه است: ستمی که خدا می آمرزد، ستمیکه خدا نمی آمرزد و ستمی که خدا رها نمی کند.آن که خدا نیامرزد؛ شرک به خداست و آن که می آمرزد؛ ستم بر نفس است و آن که وا
نگذارد، حق بندگان است بر یکدیگر.فرمود: آنچه مظلوم از دین ظالم بستاند؛ بیشتر از آن است که ظالم از دنیای مظلوم می ستاند» [بحارالانوار، ج۷۲، ص ۳۱۱]
فردای قیامت، کارهای نیک ظالم را بر می دارند و به مظلوم می دهند و همین طورگناهان مظلوم را به ظالم می دهند.در سخنان حضرت علی (علیه السلام) برای ستمگر سه نشانه و علامت بیان شده است:
الف- نسبت به کسی که برتر از اوست نافرمانی می کند.
ب- بر آنکه فروتر از اوست به چیرگی ستم می کند که این شیوه بسیاری از حاکمان لاابالی بوده ومی باشد.
ج- ستمگران را یاری و پشتیبانی می دهد.[دشتی، محمد؛ حکمت ۳۵۰]
گناه کبیره
و هر کس شکر کند به نفع خود شکر می کند و هر کسکفران نماید به زیان خویش نموده استسپاسگزار باشیدتا به حال چقدر برایتان پیش آمده که در مقابل خیر ونیکی که به دیگران کرده اید، از طرف مقابل ضربه ای خورده اید که تشکر که هیچ، نمای کاملی ازناسپاسی بوده است؟!حال ببینید ما بندگان خدا چقدر از این رفتارها در مقابل خداوند داریم و جا دارد کهخدا با ما چه بکند؟در قرآن آیات بسیاری در نکوهش کفران نعمت وجود دارد که به برخی از آنهااشاره می کنیم:
«..لَئِن شَکَرْتمْ لأَزِیدَنَّکمْ وَلَئِن کَفَرْتمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ:…اگر شکرگزاری کنید (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است.» [ابراهیم/۷]در آیهدیگری، در سوره نمل خداوند، شکر و کفران نعمت را فایده و ضرری برای خود بنده می داند؛ زیرا اگرخداوند، بندگان را از ناسپاسى برحذر مى دارد و به سپاسگزارى دعوت مى نماید به خاطر این نیست که براى
او تفاوتى مى کند؛ چرا که خداوند در فرض ناسپاسى نیز در بسیارى از اوقات به لطف و کرم خویشادامه مى دهد شاید بیدار شوند و خود را از انعام پروردگار، بر اثر ناسپاسى محروم نکنند بلکه این شکرگزاریبه سود خود بنده می باشد: «..أَأَشْکر أَمْ أَکْفر وَمَن شَکَرَ فَإِنَّمَا یَشْکر لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ : …و هر کس شکر کند به نفع خود شکر می کند و هر کس کفران نماید (به زیان خویش نموده است که) پروردگار من غنی و کریم است.» [نمل /۴۰]
سایت پژوهش