نسخه امیرالمؤمنین(ع) جهت در هم شکستن کبر

نسخه امیرالمؤمنین(ع) جهت در هم شکستن کبر

در هم شکستن کبر آنچه از زبان امام علی (ع) به عنوان بزرگ ترین مهلکه های درون انسان یاد می شود و به عنوان کمینگاه بزرگ شیطان از آن یاد می شود، تکبر و خودپسندی است که به تعبیر امام علی علیه السلام با قلب های مردان همچون زهرهای کشنده می آمیزد و هرگز از […]

در هم شکستن کبر

آنچه از زبان امام علی (ع) به عنوان بزرگ ترین مهلکه های درون انسان یاد می
شود و به عنوان کمینگاه بزرگ شیطان از آن یاد می شود، تکبر و خودپسندی است که به تعبیر امام
علی علیه السلام با قلب های مردان همچون زهرهای کشنده می آمیزد و هرگز از تأثیر فرو نمی ماند و
کسی از هلاکتش جان به در نمی برد.

نه عالم به خاطر علمش و نه فقیر به خاطر لباس کهنه اش.
امام در فرازی از خطبه ۱۹۲ راه برون رفت از این بن بست شیطانی کبرو غرور را که به عنوان
کمینگاه های شیطان معرفی می کنند نماز گزاردن و سجده کردن در آستانه الهی و خضوع و خشوع در برابر
خالق می دانند.
در نظر امیرالمؤمنین علیه السلام آنچه جوانه های تکبر و خودپسندی را در قلب انسان در هم می شکند
و اجازه نمی دهد آن جوانه های شوم، قلب او را تسخیر کنند نماز گزاردن است چرا که خداوند به
واسطه نماز از بندگان خود محافظت می کند(dot) ” فَاللَّهَ اَللَّهَ فِی عَاجِلِ اَلْبَغْیِ وَ آجِلِ وَخَامَهِ اَلظُّلْمِ وَ سُوءِ
عَاقِبَهِ اَلْکِبْرِ فَإِنَّهَا مَصْیَدَهُ إِبْلِیسَ اَلْعُظْمَى وَ مَکِیدَتُهُ اَلْکُبْرَى اَلَّتِی تُسَاوِرُ قُلُوبَ اَلرِّجَالِ مُسَاوَرَهَ اَلسُّمُومِ اَلْقَاتِلَهِ فَمَا تُکْدِی أَبَداً وَ
لاَ تُشْوِی أَحَداً لاَ عَالِماً لِعِلْمِهِ وَ لاَ مُقِلاًّ فِی طِمْرِهِ وَ عَنْ ذَلِکَ مَا حَرَسَ اَللَّهُ عِبَادَهُ اَلْمُؤْمِنِینَ بِالصَّلَوَاتِ
وَ اَلزَّکَوَاتِ وَ مُجَاهَدَهِ اَلصِّیَامِ فِی اَلْأَیَّامِ اَلْمَفْرُوضَاتِ تَسْکِیناً لِأَطْرَافِهِمْ وَ تَخْشِیعاً لِأَبْصَارِهِمْ وَ تَذْلِیلاً لِنُفُوسِهِمْ وَ تَخْفِیضاً لِقُلُوبِهِمْ وَ
إِذْهَاباً لِلْخُیَلاَءِ عَنْهُمْ وَ لِمَا فِی ذَلِکَ مِنْ تَعْفِیرِ عِتَاقِ اَلْوُجُوهِ بِالتُّرَابِ تَوَاضُعاً وَ اِلْتِصَاقِ کَرَائِمِ اَلْجَوَارِحِ بِالْأَرْضِ تَصَاغُراً وَ
لُحُوقِ اَلْبُطُونِ بِالْمُتُونِ مِنَ اَلصِّیَامِ تَذَلُّلاً مَعَ مَا فِی اَلزَّکَاهِ مِنْ صَرْفِ ثَمَرَاتِ اَلْأَرْضِ وَ غَیْرِ ذَلِکَ إِلَى أَهْلِ اَلْمَسْکَنَهِ
وَ اَلْفَقْرِ فضائل الفرائض اُنْظُرُوا إِلَى مَا فِی هَذِهِ اَلْأَفْعَالِ مِنْ قَمْعِ نَوَاجِمِ اَلْفَخْرِ وَ قَدْعِ طَوَالِعِ اَلْکِبْرِ ….
/ پس خدا را خدا را از تعجیل عقوبت و کیفر سرکشی و ستم برحذر باشید و از سرانجام وخیم
ظلم و سوء عاقبت تکبر و خودپسندی که کمینگاه بزرگ ابلیس و مرکز کید و نیرنگ اوست بهراسید.
کید و نیرنگی که با قلب های مردان همچون زهرهای کُشنده می آمیزد و هرگز از تأثیر فرو نمی ماند
و کسی از هلاکتش جان به در نمی برد.
نه عالم به خاطر علمش و نه فقیر به خاطر لباس کهنه اش.
و خداوند به خاطر حفظ بندگانش با نماز، زکات و مجاهده در گرفتن روزه واجب آنان را حراست فرموده است
تا اعضا و جوارح شان آرام و چشم هایشان خاضع و تمایلات سرکش شان خوار و ذلیل و قلب های
آنان خاضع گردد و تکبر از آنان رخت بربندد.
به علاوه ساییدن پیشانی که بهترین جاهای صورت است به خاک موجب تواضع و گذاردن اعضای پرارزش بدن بر زمین
دلیل کوچکی است.
به آثار این افعال بنگرید که چگونه شاخه ها تفاخر را در هم می شکنند و از جوانه زدن تکبر
و خودپسندی جلوگیری می کنند …
خطبه ای برای گوشزد کردن مهلکه های قلب انسان خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه معروف به خطبه قاصعه – خوارکننده
و تحقیر کننده – است.
در این خطبه عبارات بسیار محکم و عجیبی درباره خطر سقوط معنوی و اخلاقی انسان گوشزد می شود و زمانی
که این هشدارها از زبان امام علی مطرح می شود در ادامه دارو و مرهم آن ها نیز معرفی می
شود(dot) این فراز از خطبه این گونه آغاز می شود که:

فَاللَّهَ اَللَّهَ فِی عَاجِلِ اَلْبَغْیِ وَ آجِلِ وَخَامَهِ
اَلظُّلْمِ وَ سُوءِ عَاقِبَهِ اَلْکِبْرِ فَإِنَّهَا مَصْیَدَهُ إِبْلِیسَ اَلْعُظْمَى وَ مَکِیدَتُهُ اَلْکُبْرَى اَلَّتِی تُسَاوِرُ قُلُوبَ اَلرِّجَالِ مُسَاوَرَهَ اَلسُّمُومِ اَلْقَاتِلَهِ فَمَا
تُکْدِی أَبَداً وَ لاَ تُشْوِی أَحَداً لاَ عَالِماً لِعِلْمِهِ وَ لاَ مُقِلاًّ فِی طِمْرِهِ
/

پس خدا را خدا را
از تعجیل عقوبت و کیفر سرکشی و ستم برحذر باشید و از سرانجام وخیم ظلم و سوء عاقبت تکبر و
خودپسندی که کمینگاه بزرگ ابلیس و مرکز کید و نیرنگ اوست بهراسید.
کید و نیرنگی که با قلب های مردان همچون زهرهای کشنده می آمیزد و هرگز از تأثیر فرو نمی ماند
و کسی از هلاکتش جان به در نمی برد.
نه عالم به خاطر علمش و نه فقیر به خاطر لباس کهنه اش.”

عبارت هایی که با فالله فالله آغاز می شود

کافی است برای آن که اهمیت
این عبارت ها را بهتر درک کنیم، به این نکته ظریفی توجه داشته باشیم که عبارت با “فالله فالله” آغاز
می شود(dot) امام علی (ع) دو بار به نام خداوند سوگند یاد می کند.
معلوم است حرفی که می خواهد زده شود تا چه اندازه اهمیت دارد که امام علی علیه السلام جملات خود
را با سوگند به خدا آغاز می کنند.
در ادامه به پرتگاه های نفسانی و درون انسان اشاره می شود که قلب های خفته و مریض آن پرتگاه
ها را نمی بینند اما قلب های بیدار و هشیار همچون قلب و روح امام (ع) به خوبی در جریان
این پرتگاه هاست و به همان خاطر هشدار خودشان را با سوگند به خدا می آورند .
امام (ع) با پرهیز دادن مخاطبان خود از سرکشی و طغیان و ستم از مرکز کید و مکر شیطان که
دشمن آشکار انسان است یاد می کنند.
مسلما در این جا برای همه دین داران و طالبان حقیقت مهم است که بدانند پرتگاه های سقوط اخلاقی در
درون آن ها کجاست(dot) واکاوی عواقب تکبر در نگاه امام علی (ع) آنچه از زبان امام علی (ع) به
عنوان بزرگ ترین مهلکه های درون انسان یاد می شود و به عنوان کمینگاه بزرگ شیطان از آن یاد می
شود، تکبر و خودپسندی است که به تعبیر امام علی علیه السلام با قلب های مردان همچون زهرهای کشنده
می آمیزد و هرگز از تأثیر فرو نمی ماند و کسی از هلاکتش جان به در نمی برد.
نه عالم به خاطر علمش و نه فقیر به خاطر لباس کهنه اش(dot) امام علی در حکمت ۳۷۱ نهج
البلاغه اشاره می کنند که:
“اَلحِرصُ وَالکِبرُ وَالحَسَدُ دَواعٍ إِلَى التَّقَحُّمِ فِى الذُّنوب / حرص و تکبّر و حسادت، انگیزه
هاى فرورفتن در گناهانند.” در حکمت ۱۲۶ می فرماید: “عَجِبتُ لِلمُتَکَبِّرِ الَّذى کانَ بِالمسِ نُطفَهً وَیَکونُ غَدا جیفَهً / در
شگفتم از شخص متکبّر، که دیروز نطفه اى بوده و فردا لاشه اى است.” در نامه ۳۱ می فرماید: “ما
أقبَحَ الخُضوعَ عِندَ الحاجَهِ وَالجَفاءَ عِندَ الغِنى / چه زشت است فروتنى هنگام نیاز و درشتى هنگام بی ‏نیازى.”

جوانه های کبر که با نماز در هم شکسته می شود

امام در فرازی از خطبه ۱۹۲ که در بالا به آن اشاره رفت راه برون رفت از بن بست شیطانی
کبر و غرور را که به عنوان کمینگاه های شیطان معرفی می کنند نماز گزاردن و سجده کردن در آستانه
الهی و خضوع و خشوع کردن در برابر خالق می دانند و می گویند” ساییدن پیشانی که بهترین جاهای صورت
است به خاک موجب تواضع و گذاردن اعضای پرارزش بدن بر زمین دلیل کوچکی است.
به آثار این افعال بنگرید که چگونه شاخه های تفاخر را در هم می شکنند و از جوانه زدن کبر
و خودپسندی جلوگیری می کنند …
” در نظر امیرالمؤمنین علیه السلام آنچه جوانه های تکبر و خودپسندی را در قلب انسان در هم می شکند
و اجازه نمی دهد آن جوانه های شوم، قلب او را تسخیر کنند نماز گزاردن است چرا که خداوند به
واسطه نماز از بندگان خود محافظت می کند(dot) شبستان

آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
مناسب ترین کفش برای دویدن و پیاده روی + عکس
2015-09-30
امتیاز بدهید
امتیاز : 4 تعداد رای : 1
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
بازار سهسامسونگکفش پاشنه مخفیتور استانبول
دکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پرواز
موفقیت در امر به معروف و نهی از منکر با رعایت این اصول
موفقیت در امر به معروف و نهی از منکر با رعایت این اصول
هفت آیه شفابخش قرآن جهت شفای بیماری ها
هفت آیه شفابخش قرآن جهت شفای بیماری ها
ختم ۷ روزه سوره توحید بسیار قوی برای محبت
ختم ۷ روزه سوره توحید بسیار قوی برای محبت
تبدیل گناهان به حسنات با انجام این عمل
تبدیل گناهان به حسنات با انجام این عمل
ختم اسم اعظم الهی و خواص بینظیرش
ختم اسم اعظم الهی و خواص بینظیرش
عواقب شوم لقمه حرام در زندگی انسان ها
عواقب شوم لقمه حرام در زندگی انسان ها
رفع استرس و دلشوره با خواندن این دعای کارگشا
رفع استرس و دلشوره با خواندن این دعای کارگشا
ختم سریع التاثیر تا سه روز
ختم سریع التاثیر تا سه روز
بازار سهسامسونگکفش پاشنه مخفیتور استانبولدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پرواز