می خواهید از عذاب جهنم در امان باشید؟

می خواهید از عذاب جهنم در امان باشید؟دین و اندیشه

از تاریخِ تلخِ اختلافات پیشینیان، درس بگیریم که اختلاف و تفرقه، نه تنها قدرت در دنیا را مى ‏شکند، بلکه گرفتاری عذاب و جهنم را در قیامت به دنبال دارد. وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(آل عمران ـ ۱۰۵) و چون کسانى مباشید که پس از آنکه […]

از تاریخِ تلخِ اختلافات پیشینیان، درس بگیریم که اختلاف و تفرقه، نه تنها قدرت در دنیا را مى ‏شکند، بلکه
گرفتاری عذاب و جهنم را در قیامت به دنبال دارد.

وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(آل عمران ـ ۱۰۵)

و چون کسانى
مباشید که پس از آنکه دلایل آشکار بر ایشان آمد پراکنده شدند و با هم اختلاف پیدا کردند و براى
آنان عذابى سهمگین است.

در این آیه مجدّداً بحث در پیرامون مسئله اتحاد و پرهیز از تفرقه و نفاق است، این آیه مسلمانان را
از اینکه همانند اقوام پیشین، همچون یهود و نصارى، راه تفرقه و اختلاف را پیش گیرند و عذاب عظیم براى
خود بخرند بر حذر مى‏ دارد و در حقیقت آنها را به مطالعه تاریخ پیشینیان، و سرنوشت دردناک آنها پس
از اختلاف و تفرقه دعوت مى‏ کند.

اصرار و تأکید قرآن مجید در این آیات، درباره اجتناب از تفرقه و نفاق، اشاره به این است که این
حادثه در آینده در اجتماع آنها وقوع خواهد یافت زیرا هر کجا قرآن در ترساندن از چیزى زیاد اصرار نموده
اشاره به وقوع و پیدایش آن مى‏ باشد.

پیامبر اسلام نیز این پیش ‏بینى را قبلاً کرد و صریحاً به مسلمانان خبر داد که: “قوم یهود بعد از
موسى ۷۱ فرقه شدند و مسیحیان ۷۲ فرقه و امت من بعد از من ۷۳ فرقه خواهند شد” (این روایت
به طرق مختلف از شیعه و سنى نقل شده است به طریق شیعه در کتاب هاى: خصال، معانى، احتجاج، امالى
صدوق، اصل سلیم بن قیس، و تفسیر عیاشى، وارد شده است و به طرق اهل تسنن نیز در کتاب هاى
در المنثور، و جامع الاصول، و ملل و نحل نقل شده است).

ظاهراً عدد ۷۰ اشاره به کثرت است و
به اصطلاح “عدد تکثیرى” است نه “شمارشى” یعنى در میان یهود یک طایفه بر حق بودند و “طوائف زیادى” بر
باطل، در میان مسیحیان طوائف باطل فزونى گرفتند و حق همچنان در یک طایفه بود و در میان مسلمانان اختلافات
باز هم فزونى خواهد گرفت.

و طبق آنچه قرآن مجید اشاره کرده و پیغمبر اکرم نیز خبر داده بود، مسلمانان بعد از وفات او از
طریق مستقیم که یک راه بیش نبود منحرف شدند؛ در عقاید مذهبى و حتى در خود دین پراکنده گشتند و
به تکفیر یکدیگر پرداختند، تا آنجا که در میان آنان گاه شمشیر، و گاه سب و لعن حکومت مى‏ کرد،
کار به جایى کشید که بعضى از مسلمانان جان و مال همدیگر را حلال می دانستند و حتى به قدرى
میان مسلمانان عداوت و دشمنى ایجاد شده بود که بعضى حاضر می شدند به کفار بپیوندند و با برادران دینى
خود جنگ کنند!

بدین ترتیب اتحاد و وحدت که رمز موفقیت مسلمانان پیشین بود، به نفاق و اختلاف مبدل گشت،
در نتیجه زندگى سعادتمندانه آنان به یک زندگى شقاوت بار تبدیل شد، و عظمت دیرین خود را از دست دادند.

خلاصه ای از تفسیر المیزان:

کسانی که اختلاف می نمایند، اختلاف آنها از تفرقه در اعتقاداتشان ناشی می شود، اما همین تفرقه در عقاید به
تفرقه در ابدان آنها منجر می شود و آنها را از صورت جماعت خارج می کند و از طرف دیگر
تفرقه ابدان هم به اختلاف عقاید منجر می شود.

همچنین بخوانید :  خداوند در عذاب های جهنم چقدر تخفیف می دهد؟!

می فرماید: شما مسلمانان با هم متحد باشید و مانند اهل کتاب نباشید که ابتدا بدن هایشان از هم جدا
شد و از جماعت خارج شدند و آنگاه آراء و عقاید آنها هم مختلف گردید.

لذا قرآن در دعوت به اتحاد تأکید می کند و در نهی از اختلاف مبالغه می نماید و این نیست
مگر به جهت ژرف نگری چون می دانسته که این امت به زودی دچار اختلاف و تشتت آراء می گردند،
جریان حوادث هم این پیش گوئی قرآن را تأیید و تصدیق کرد،چون امت محمد (صلی الله علیه و آله )
به مذاهب گوناگون منشعب گشت که هر یک، دیگری را نسبت کفر می داد و هر گاه شخصی برخاست تا
اختلاف دو مذهب را از بین برد خود مذهب سومی ایجاد کرد.

به هرحال پس از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) در اثر نفاق منافقان مردم متفرق شدند
و حکومت ها، مردم را در بند تحکم و استبداد کشیدند و سعادت حیاتشان را به شقاوت و هدایتشان را
مبدل به ضلالت نمودند و عذاب عظیم آنان به جهت تفرقه و اختلاف است که به سقوط آنها منجر می
شود.

در صحیح بخاری و صحیح مسلم از انس روایت شده که گفت: رسول خدا فرمود: (به زودی مردانی از صحابه
من در کنار حوض بر من وارد می شوند و همین که نزدیک می شوند از جانب خدا دستگیرشان نموده
و به سرعت می برند و من می گویم: ای پروردگار من، اینها اصحاب من هستند، پس خطاب می رسد:
مگر نمی دانی که اینها بعد از رحلت تو چه حوادثی پدیدآوردند؟)

أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ:کسانى که با بودن ادله
روشن در دین اختلاف کنند به عذاب عظیم و دردناکى گرفتار می گردند.

بى‏ شک نتیجه فورى اختلاف و نفاق ذلت و خوارى است و سرّ ذلت و خوارى هر ملت را در
اختلاف و نفاق آنان باید جستجو کرد.

جامعه‏ اى که اساس قدرت و ارکان همبستگى ‏هاى آن با تیشه‏ هاى تفرقه در هم کوبیده شود، سرزمین آنان
براى همیشه جولانگاه بیگانگان و قلمرو حکومت استعمارگران خواهد بود، راستى چه عذاب بزرگى است! اما عذاب آخرت آنچنان که
خدا در قرآن بیان کرده است فوق العاده از این عذاب هم شدیدتر خواهد بود و در انتظار تفرقه ‏اندازان
و اختلاف ‏گرایان است.

همیشه ریشه ‏ى اختلافات جهل نیست، هوس‏ها نیز اختلاف برانگیز است.
«وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ»

پیام‏ های آیه:۱ـ از تاریخِ تلخِ اختلافات پیشینیان، درس بگیریم.
«وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ …
»

۲ـ همیشه ریشه‏ى اختلافات جهل نیست، هوس‏ ها نیز اختلاف برانگیز است.
«وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ»

۳ـ اختلاف و تفرقه، نه تنها قدرت شما را در دنیا مى‏ شکند،
بلکه در قیامت نیز گرفتار عذاب جهنّم مى‏ سازد.
«لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ»

عقیق

تاریخ بروزرسانی : 2015-02-08 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
هم سامویدئودکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری