دلیل وجود لعن و نفرین در زیارت عاشورا

دلیل وجود لعن و نفرین در زیارت عاشورا دین و اندیشه

آنچه که موجب لعن و نفرین نسبت به ظالمین به حق محمد و آل محمد(ص) شده است، و ملاک لعن
است، چون باقى است لعن هم باقى است.

در زیارت عاشورا همه ظالمان و کافران مورد لعن و نفرین قرار گرفته اند منظور از لعن دوری از لطف و رحمت خداوند است.همچنین در قران کریم نیز چند گروه ملعون شناخته شده اند و مورد لعن قرار گرفته اند.در قسمت زیر دلیل وجود لعن و نفرین در زیارت عاشورا را قرار داده ایم.برای آشنایی با فضایل زیارت عاشورا ما را در سایت نیک صالحی دنبال کنید.

لعن و نفرین در زیارت عاشورا

پرسش چرا در زیارت عاشورا که این همه در مورد فضایل آن سخن است لعن و نفرین وجود دارد؟ آیا
کل خاندان هایی که مورد لعن و نفرین قرار می گیرند لایق نفرین هستند آیا افرادی از این خاندان ها
نبوده اند که راهشان از خاندانشان جدا باشد؟در مورد لعن، باید گفت لعن به معناى دورى از لطف و رحمت
الهى نسبت به کافران و ظالمان در قرآن نیز آمده است «ان الله لعن الکافرین و اعد لهم سعیرا؛ خداوند
کافران را لعن می کند و عذاب را برای آنان آماده کرده است» (احزاب، ایه ۶۴).
و همچنین کسانی که پیامبر را آزار داده اند مورد لعن قرار گرفته اند.

لعن و نفرین کافران و ظالمان در زیارت عاشورا

«ان الذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره؛ کسانی که خداوند و پیامبرش را آزار می
دهند خداوند آنان را در دنیا و آخرت مورد لعن قرار می دهد» (احزاب، آیه ۵۷).
به طور کلی گروه هاى زیر طبق آیات قرآن مجید، ملعون به شمار مى روند:۱ – کتمان کنندگان حق۲- ستمکاران
و کافران ( کسانى که بعد از ایمان آوردن دوباره کفر ورزیده اند )۳- کشندگان و قاتلان مؤمنان۴- دروغگویان در
شهادت حق و باطل و هدایت و ضلالت۵- آزاردهندگان به پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و آله ) ۶-
منافقین ( زن و مرد ) و کفار( برخى ویژگى هاى منافقان در آیات ۶۸ – ۶۱ آمده است )۷-
پیمان شکنان۸- مفسدان و فسادکنندگان در زمین و قطع رحم کنندگان.بنابراین لعن براى معاندان و محاربان با امام حسین(ع)و ظالمین به اسوه ‏ها و الگوهاى هدایت مردم، ابدى است.
زیرا ملاک لعن، ابدى است.

دلیل وجود لعن و نفرین در زیارت عاشورا

آنچه که موجب لعن و نفرین نسبت به ظالمین به حق محمد و آل محمد(ص) شده است، و ملاک لعن
است، چون باقى است لعن هم باقى است.
علاوه بر این، حقیقت و روح دین را همین حب و بغض‏ها تشکیل می‏دهد.حب و عشق نسبت به کسانى که
بندگان مطیع و عارف درگاه الهى بوده ‏اند و بغض نسبت به کسانى که دشمن حق و حقیقت بوده‏ اند
(تولی و تبری) از نشانه های ایمان است.
همچنان که در متون دینى آمده است «هل الدین الاّ الحبّ؟ و هل الایمان الاّ الحبّ و البغض؟ آیا دین
و ایمان چیزى غیر از حبّ و بغض است؟»، (میزان الحکمه، ج ۲، ص ۹۴۴).

و تبری و تولی از فروع دین اسلام شمرده می شود که در کنار نماز و روزه و حج قرار
می گیرد.در مورد اینکه کل خاندان لعن می شود نیز باید بگوییم در بسیاری از تفاسیر بر اساس روایات “شجره
ی ملعونه” در سوره ی نساء آیه ۹۳ به بنی امیه تفسیر شده است آیا اگر قرآن مجید این شجره
خبیثه ملعونه را لعنت فرستاد مجوزى نمى شود که ما نیز این خاندان و خاندان هاى مانند مروان و زیاد
را لعنت نمائیم ؟ آیا این ادبیات قرآنى که خاندان خبیثه اى را لعنت فرمود و روایات مستند آن را
تفسیر نموده اند ، کافى نیست تا بدان استناد شود و چنین سخنى در لعن و برائت آن خاندان هاى
پلید گفته شود ؟ اگر چه حساب پاکان از خاندان بنى امیه و …

همچنین بخوانید :  سفارش آیت الله بهجت درباره زیارت عاشورا

سلام و صلوات و لعن و نفرین در زیارت عاشورا

از لعن و نفرین در زیارت عاشورا جداست چنانکه در روایات هم آمده که کسی به امام معصوم مراجعه می کند و می گوید
من از نظر نسبت از بنی امیه هستم، آیا لعن شامل من هم می شود امام می فرمایند خیر.
و مقصود از لعن یک خاندان، لعن کسانی است که در عقیده و عمل با آنان موافق باشند.
در حادثه عاشورا چه گروهى، فرزند رسول خدا را به شهادت رساندند و آیا این شهادت حضرت سیدالشهداء (
علیه السلام ) – که از اهل بیت پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و آله ) طبق شواهد تاریخى
و تفسیرى به شمار مى رود – آزار رساندن به پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و آله ) و
خداوند به شمار مى رود یا خیر ؟

و آیا این جریان مصیبت بار ، قتل مؤمن محسوب مى شود
یا خیر ؟ آیا جریان قتل پاک باختگان و آزادگان در کربلا و حمله به مکه مکرمه و مدینه منوره
و فساد در آنها ، فساد فى الارض شمرده نمى شود ؟ آیا طبق نصّ صریح قرآن مجید ، قاتلان
حسین ( علیه السلام ) ملعون به شمار نمى آیند و آیا لعن بر آنان به وسیله مؤمنان از صریح
قرآن مجید به دست نمى آید ؟ ! ! « اللهم اللعن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
» « إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِى الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ ».

سلام و صلوات در زیارت عاشورا

فضیلت زیارت عاشورا

بیش تر بدانید : ثواب خواندن زیارت عاشورا

امام محمد باقر(ع) به فردی به نام علقمه که درباره چگونگی زیارت امام حسین (ع)
از راه دور سوال پرسیده بود، فرمودند: پس از آنکه به آن حضرت با سلامی اشاره
کردی، دو رکعت نماز بخوان و سپس زیارت عاشورا را بخوان،

هنگامی که این زیارت را
خواندی در حقیقت او را به چیزی خواندی که هر کس از ملائکه که بخواهند او را زیارت
کنند، به آن می‌خوانند و خداوند برای تو هزار هزار حسنه می‌نویسد و از تو هزار هزار
سیئه دور می‌نماید و تو را هزار هزار مرتبه بالا می‌برد. همانند کسانی هستی که در
رکاب آن حضرت به شهادت رسیدند. حتی در درجات آنها هم شریک می‌شوی.

تبیان و باشگاه خبرنگاران

تاریخ بروزرسانی : 2019-10-12 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
هم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریویدئو