علم خداوند و ذکر حاجت در دعا

علم خداوند و ذکر حاجت در دعادین و اندیشه

پرسش : خداوند فرموده: «ادعونی اَستَجِبْ لَکُم» (غافر: ۶۰) (مرا بخوانید تا من هماجابت کنم) امّا خداوند ارحم الراحمین است و بهتر از ما هم می‏داند که ما به چی نیاز داریم، پس دیگر چه احتیاجی است که خواسته ‏های خودمان را از خدابخواهیم، با توجه به اینکه من دیدم در احوال بعضی از بزرگان […]


پرسش : خداوند فرموده: «ادعونی اَستَجِبْ لَکُم» (غافر: ۶۰) (مرا بخوانید تا من هماجابت کنم) امّا خداوند ارحم الراحمین
است و بهتر از ما هم می‏داند که ما به چی نیاز داریم، پس دیگر چه احتیاجی است که خواسته
‏های خودمان را از خدابخواهیم، با توجه به اینکه من دیدم در احوال بعضی از بزرگان که اصلاً دعا نمی‏کردند؟

پاسخ: این مطلب که اصلاً دعا نمی‏کردند، مورد تأیید ما نیست.
چون از بهترین عبادتها دعا است.
«الدعا مُخُّ العباده» در قرآن هم همین آیه که ایشان استناد کردند ظاهراً «ادعونی اَستَجبْ لَکُم» است دنبالش این است
که «ان الذینَیَستَکبرونَ عَنْ عبادَتی سیدخلون جهنمَ داخرین» (غافر: ۶۰) دعا کنید تا من استجابت کنم کسانی که نسبت به
عبادت به من استکبار می‏ورزند یعنی کسی که دعا نمی‏کند در واقع نسبت به عبادت استکبار می‏ورزد.
اینها بزودی به روی در آتش جهنم داخل خواهند شد.
در جای دیگری هم هست که خداوند به پیغمبر می‏فرماید که:به اینها بگو که اگر به خاطر دعاهایشان نبود اصلاً
خدا به آنها اعتنا نمی‏کرد «قُلْمَا یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْلاَ دُعَاؤُکُمْ» (فرقان: ۷۷) دعا از بهترین عبادتها است، و معقول
نیست که بگوییم بزرگان دعا نمی‏کردند.
منتها شاید مرادشان این باشد که حاجتشان را در دعا نمی‏گفتند.
یا مثلاً در دعا کردن برای دیگران دعا می‏کردند اینها درست است.
اما نسبت به اینکه حالا چه لزومی دارد که ما حاجتمان را دردعا بگوییم، حقیقت این است که اینها از
آداب دعاست .

مرحوم شیخ حر عاملی در جلد هفتم «وسائل الشیعه» که آداب دعا مفصل آمده است یک باب را باز کرده
تحت عنوان اینکه یکی از آداب و شرایط دعا که باعث استجابت دعا می‏شود، این است که، انسان حاجت خودش
را اسم ببرد.
ازامام صادق(ع) هم روایت شده که فرمود: خداوند می‏داند که بنده چی می‏خواهد«اِنَّ اللّه‏ تعالی یَعْلَمُ ما یُریدُ العبد» وقتی
که دعا می‏کند خدا می‏داند که بنده چی می‏خواهد، ولی خدا دوست دارد که آن حوائج و خواسته‏ های بنده
به سوی خدابه لفظ بیاید و گفته شود.
و این مطلب نیاز به یک بحث مفصل دارد که ایشان را ارجاع می‏دهم به کتابهای دعا و به آن
روایاتی که در باب دعا کردن آمده است.مثلاً در «اصول کافی» در کتاب دعا که اواخر اصول کافی است یا
جلد هفتم وسائل الشیعه، آنجا ایشان وقتی ملاحظه کردند خواهند دید یکی از شرایط استجابت دعا و یکی از
آداب دعا نام بردن حاجت است.
که از اهل بیت علیهم‏ السلام هم نقل شده است نکته دیگری که در اینجا قابل توجه است این است
که خدا که بهتر از ما می‏داند که ما چی می‏خواهیم این درست است ولذا یکی از شرایطی که از
آداب دعا این است که ما دعا به «مأثور» بکنیم.
ادعیه مأثوره را بخوانیم یعنیآن چه که خودشان گفتند.
در آن دعا دیگر ما نیستیم که می‏گوئیم چی می‏خواهیم،بلکه امام تعیین کرده یا خود خدا تعیین کرده است، مثلاً
وقتی که ما می‏گوییم«رَبَّنا آتنا فی الدنیا حسنه» (البقره: ۲۰۱) این ما نیستیم که تعیین می‏کنیم این را خدابرای ما
تعیین کرده، خدا می‏گوید اینجوری دعا کن.

همچنین بخوانید :  متن و تفسیر دعای تحویل سال

بنابراین اون دعاهای مأثوره هستند اگر خوانده شود نظر ایشان تأمین می‏شود، چون خود خدا گفته شما چی بخواهید.
ما هم می‏گوییم خدایا تو گفتی اینجوری بخواه من هم اینجوری می‏خواهم پیغمبر تو گفته از خدا اینجوری چیزی بخواهید
ما هم اینجوری می‏خواهیم.

و این جمله که فرموده خدا ارحم الراحمین است و خیر ما را بیشتر می‏خواهد صحیح است و نتیجه دعا
جز خیر و مصلحت نیست.
گاهی ما دعا می‏کنیم به این دلیل که خداوند مصلحت ما را می‏داند، که این دعا به نفع ما نیست،
اجابت نمی‏کند، به جایش چیز بهتری را نصیب انسان می‏کند که آن با ارحم الراحمین خدا کاملاً سازگار است.

شمیم

تاریخ بروزرسانی : 2014-03-12 / گردآوری :
/
اخبار مرتبط :
هم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریویدئو
ویدئو
جایگزین بوتاکس آمد