عذاب این افراد دو برابر است

عذاب این افراد دو برابر است

در بحث پاداش و عذاب هایی که از جانب خداوند به انسان می رسد صحبت بسیار است.در این فرصت می خواهیم پیرامون مواردی که در مقابل آن ها عذاب دو برابر نصیب انسان می شود صحبت کنیم.با ما همراه باشید…. گمراه کنندگان دو برابر عذاب می شوند یکی از موضوعاتی که از اسباب و مقدمه […]

در بحث پاداش و عذاب هایی که از جانب خداوند به انسان می رسد صحبت بسیار است.
در این فرصت می خواهیم پیرامون مواردی که در مقابل آن ها عذاب دو برابر نصیب انسان می شود صحبت
کنیم.با ما همراه باشید….
گمراه کنندگان دو برابر عذاب می شوند

یکی از موضوعاتی که از اسباب و مقدمه ای برای رسیدن عذاب به
انسان می باشد موضوع ضلالت است.
ضلالت یعنی انحراف از راه راستِ زندگی که دو گونه است : گاه ابتدایی و گاه کیفری است.

گاهی در ابتدا انسان راه را نمی داند یعنی حق به گوش او نرسیده و پیام خداوند متعال به او
منتقل نشده است و یا منتقل شده اما گوش نداده یعنی راه را خدا به او نشان داده اما او
مخالفت می کند؛ وقتی کسی با راهنمایی الهی مخالفت می کند مشمول ضلالت کیفری می شود یعنی خداوند او را
به کیفر گوش ندادن به راهنمایی خداوند گمراه می کند.
خطرناک ترین گمراهان چه کسانی هستند؟

خطرناک ترین گمراهان کسانی هستند که هم خودشان گمراه هستند و هم دیگران را
گمراه می کنند.”گمراهان از نظر قرآن چند طائفه هستند:

طائفه اول ابلیس و فرمانبردارانش هستند.

طائفه دوم رهبران فاسد سیاسی هستند.
سران استکبار و رهبران فاسد سیاسی نخستین گروه از انسان های شیطان صفت هستند که هم گمراه و هم گمراه
کننده اند که به دلیل قدرت سیاسی و امکاناتی که برای گمراه کردن مردم دارند از خطرناک ترین عوامل بیرونی
گمراهی محسوب می شوند.

در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) داریم: خطرناک ترین چیزی که من بر شما می
ترسم رهبران گمراه کننده است که این خطر در جامعه اسلامی اتفاق افتاد و جامعه اسلامی گمراه شدند که این
گمراهی تا امروز هم ادامه دارد.
(به نقل از بیانات حجت الاسلام ری شهری).
عذاب چه کسانی دو برابر محاسبه می شود؟

هر قدر مقام انسان از نظر علم و آگاهى و معرفت و
ایمان بالاتر رود، اعمال نیک او به همان نسبت عمق و ارزش بیشتر، و طبعا ثواب فزون ترى خواهد داشت،
بنا بر این، در بعضى از روایات مى خوانیم «ان الثواب على قدر العقل».
ثواب به نسبت عقل آدمى داده مى شود کیفرها و مجازات ها نیز به همین نسبت بالا خواهد رفت

“روز
قیامت وقتی است که همه در محضر خدا حاضر می شوند.
نتیجه ضلالت گروه های دنباله روی استکبار در آنجا ظاهر می شود.
در آیه ۲۱ سوره مبارکه «ابراهیم» آمده است:

«وَبَرَزُواْ لِلّهِ جَمِیعًا فَقَالَ الضُّعَفَاء لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُواْ إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعًا
فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللّهِ مِن شَیْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَانَا اللّهُ لَهَدَیْنَاکُمْ سَوَاء عَلَیْنَآ أَجَزِعْنَا أَمْ صَبَرْنَا
مَا لَنَا مِن
مَّحِیصٍ؛ و همگى در برابر خدا ظاهر مى شوند پس ناتوانان به گردن کشان مى گویند
ما پیروان شما بودیم آیا چیزى از عذاب خدا را از ما دور مى کنید؟ مى گویند اگر خدا ما
را هدایت کرده بود قطعا شما را هدایت مى کردیم، چه بى تابى کنیم چه صبر نماییم براى ما یکسان
است، ما را راه گریزى نیست»”(به نقل از بیانات حجت الاسلام ری شهری).

بنابر این مراقب باشیم که دنباله روی چه کسی و یا کسانی هستیم…
به چه حزبی یا چه فردی رأی می دهیم؟یادمان نرود که اگر کسی کورکورانه از کسی تبعیت کرد این آیه
درباره او صادق است.
عقل و خرد داریم و خداوند می گوید خردمحور باشید.

“در آیه ای از قرآن اهل جهنم از خداوند می خواهند عذاب گمراه کنندگان را دو برابر کند.
در آیه ۳۸ سوره مبارکه «اعراف» آمده است:

«قَالَ ادْخُلُواْ فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُم مِّن الْجِنِّ وَالإِنسِ
فِی النَّارِ کُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّهٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّى إِذَا ادَّارَکُواْ فِیهَا جَمِیعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لأُولاَهُمْ رَبَّنَا هَؤُلاء أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا
ضِعْفًا مِّنَ النَّارِ قَالَ لِکُلٍّ ضِعْفٌ وَلَکِن لاَّ تَعْلَمُونَ؛
(خداوند به آنها) می گوید: داخل شوید در صف گروه های
مشابه خود از جن و انس در آتش، هر زمان گروهی وارد می شوند گروه دیگر را لعن می کنند
تا همگی با ذلت در آن قرار گیرند (در این هنگام) گروه پیروان درباره پیشوایان خود می گویند: خداوندا! اینها
بودند که ما را گمراه ساختند پس کیفر آنها را از آتش دو برابر کن (کیفری برای گمراهیشان و کیفری
به خاطر گمراه ساختن ما) می گوید برای هر کدام (از شما) عذاب مضاعف است ولی نمی دانید (زیرا پیروان
نیز اگر گرد پیشوایان ستمگر و گمراه را نگرفته بودند آنها قدرتی بر اغوای دگران نمی داشتند)” (به نقل از
بیانات حجت الاسلام ری شهری).
این تبعیت کار دستمان می دهد

در قیامت عده ای که در دنیا سنت گرای تعصبی بودند و گوششان به
هیچ حرف حق و هدایتی بدهکار نبود [بقره، ۱۷۰] و برای همین مسیر هدایت را رها و در همان گمراهی
بزرگان و گذشتگان خود آواره مانده بودند، با ابراز ندامت از اینکه چرا پیرو خدا و رسولش نبودند

(یَقُولُونَ یَا
لَیْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا)
دست به شکایت از همان بزرگان خود می زنند و با انداختن تمام تقصیرها به
گردن آن ها تلاش می کنند خود را بی گناه نشان دهند تا شاید روزنه ای برای فرار از عذاب
بیابند

(وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَکُبَرَاءنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلَا) و بعد برای همان بزرگانی که در دنیا سنگشان را
به سینه می زدند و در برابر دین خدا از آن ها حمایت می کردند تقاضای عذاب مضاعف می کنند

(رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَیْنِ مِنَ الْعَذَابِ).

هر چند پاسخ این عده در این آیات نیامده است؛ اما پاسخ را می توان در سوره اعراف مشاهده
کرد.
در آنجا آمده است: هنگامی که این پیروانِ گمراه تقاضای عذاب مضاعف برای پیشوایان و سردمداران خود می کنند به
آن ها گفته می شود:

لِکُلٍّ ضِعْفٌ وَ لکِنْ لا تَعْلَمُونَ؛ هم برای آن ها عذاب مضاعف است و
هم برای شما، ولی نمی دانید.
[اعراف، ۳۸].مضاعف بودن عذاب ائمه کفر و ضلال روشن است؛ زیرا هم گمراه شدند و هم گمراه کردند؛ اما مضاعف
بودن مجازات این پیروان گمراه چرا؟!

دلیلش به مانند رهبرانشان است؛ یک عذاب به دلیل همین گمراهی که دارند و
عذاب دیگر برای کمک به آن ظالمان و تقویت راه باطلشان.

بر کسی پوشیده نیست که ظالمان به تنهایی نمی توانند کاری از پیش ببرند؛ این ها یاران و پیروانی می
خواهند تا گرم کنندگان تنور داغ ظلم و کفرشان باشند و در نبود آن ها راه باطلشان را با سنت
گرایی های متعصبانه و کورکورانه شان ادامه دهند.

بنابراین مراقب باشیم که “اگر جایی ظلمی دیدم و سکوت کردیم و یا در صورت ظالم لبخند زدیم نتیجه اش
را خواهیم دید…
” (به نقل از حجت الاسلام قرائتی).
عذاب مضاعف برای پیامبر خدا!

احمد بن عمر گوید: به حضرت ابوالحسن علیه السلام عرض کردم: به من بفرمائید کسیکه
فرزند فاطمه باشد و با شما دشمنى کند و حق شما را نشناسد از لحاظ مجازات با سایر مردم برابر
است ؟ فرمود على بن الحسین علیهما السلام مى فرمود: عقاب ایشان دو چندان است.

قرآن به پیامبر هشدار می دهد: وَ لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناکَ لَقَدْ کِدْتَ تَرْکَنُ إِلَیْهِمْ شَیْئاً قَلیلاً، إِذاً لَأَذَقْناکَ ضِعْفَ
الْحَیاهِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ ثُمَّ لا تَجِدُ لَکَ عَلَیْنا نَصیراً

و اگر ما تو را ثابت قدم نمى ساختیم (و
در پرتو مقام عصمت، مصون از انحراف نبودى)، نزدیک بود به آنان تمایل کنى.
اگر چنین مى کردى، ما دو برابر مجازات (مشرکان) در زندگى دنیا، و دو برابر (مجازات) آنها را بعد از
مرگ، به تو مى چشاندیم سپس در برابر ما، یاورى براى خود نمى یافتى!( الإسراء : ۷۴ و ۷۵).

نوشته اند:«وَ لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناکَ» اگر چنین نبود که ما با عطا کردن نیروى عصمت و لطف خود تو
را محافظت کردیم، نزدیک بود کمى به سوى آن ها تمایل نشان دهى و بعضى از خواسته هاى آنان را
عملى کنی در این صورت ما دو برابر عذاب دنیا و آخرت را به تو مى چشاندیم، یعنى هر چه
عذاب دنیا براى گناه کاران و هر چه براى آخرت و پس از مرگ براى آن ها آماده کرده ایم
درباره تو دو برابر مى کردیم و این مطلب دلیل بر آن است که زشتى و بزرگى معصیت بستگى به
مقام فاعلش دارد که هر چه مقام وى بالاتر باشد، گناهش هم بزرگ تر و کیفرش سخت تر است.
(ترجمه جوامع الجامع گروه مترجمان، ج ۳، ص ۴۸۳).

در تفسیر دیگری این پرسش، (چرا عذاب مضاعف؟) مطرح و پاسخ داده شده است: روشن است که هر قدر مقام
انسان از نظر علم و آگاهى و معرفت و ایمان بالاتر رود، اعمال نیک او به همان نسبت عمق و
ارزش بیشتر، و طبعا ثواب فزون ترى خواهد داشت، بنابر این، در بعضى از روایات مى خوانیم «ان الثواب على
قدر العقل».
ثواب به نسبت عقل آدمى داده مى شود کیفرها و مجازات ها نیز به همین نسبت بالا خواهد رفت.
(اصول کافى جلد اول کتاب العقل و الجهل صفحه ۹ حدیث ۸).

یک انسان بى سواد و ضعیف الایمان اگر گناه کبیره اى مرتکب شود، چندان غیر منتظره نیست و به همین
دلیل مجازات کمترى دارد، اما یک فرد با ایمان و عالم پرسابقه هرگاه گناه صغیره اى نیز انجام دهد، جاى
تعجب خواهد بود، و چه بسا مجازات او در برابر این گناه کوچک از مجازات آن عامى بى سواد در
برابر آن گناه کبیره شدید و سنگین تر باشد.
(مکارم، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، ج ۱۲، ص ۲۱۴).
عذاب سادات گنهکار دو برابر مردم عادی

یکی از مواردی که در مسأله عذاب دریافت دوبرابری عذاب برایشان ذکر شده
است، سادات می باشند.در روایتی داریم که می فرماید: احمد بن عمر گوید: به حضرت ابوالحسن علیه السلام عرض کردم
: به من بفرمائید کسیکه فرزند فاطمه باشد و با شما دشمنى کند و حق شما را نشناسد از لحاظ
مجازات با سایر مردم برابر است ؟ فرمود على بن الحسین علیهما السلام مى فرمود: عقاب ایشان دو چندان است.
(اصول کافى جلد ۲ صفحه ۲۱۰ روایت ۲)طبق حدیث سادات گناهکار دو برابر دیگران عذاب مى کشند، چنانکه فرمانبرداران آنها
نیز دو برابر ثواب مى برند.
(الحمیرى؛ قرب الاسناد، ص: ۳۵۷)

دلیل آن نیز روشن است؛ زیرا آنها انتساب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و
آله و امام على و حضرت زهراء (سلام اللّه علیهما) دارند و گناهان آنها، موجب ناراحتى بیشتر آنها مى شود
و بنابراین گناهانشان دو برابر حساب مى شود.

منابع:سایت بیناتحجت الاسلام قرائتیحجت الاسلام ری شهریسایت اسک دینسایت پرسمان

آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
بهترین و سریعترین روش مهاجرت به استرالیا
2016-01-20
امتیاز بدهید
امتیاز : 4 تعداد رای : 1
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
یونیک ویزاسامسونگکفش پاشنه مخفیدکتر تاجبخش
دکتر بتول طاهری
وقایع شگفت در هنگام ظهور مهدی (عج)
وقایع شگفت در هنگام ظهور مهدی (عج)
اعمال دهه اول ماه محرم ، ماه حُزن اهل بیت علیهم السلام
اعمال دهه اول ماه محرم ، ماه حُزن اهل بیت علیهم السلام
دل حضرت زینب (س) با این رفتار آتش گرفت
دل حضرت زینب (س) با این رفتار آتش گرفت
آیا قمه‌زنی از مصادیق عزاداری است؟
آیا قمه‌زنی از مصادیق عزاداری است؟
برکاتی که خواندن زیارت عاشورا دارد و از آن بی خبرید
برکاتی که خواندن زیارت عاشورا دارد و از آن بی خبرید
اولین شهید در راه حرکت امام حسین (ع) به‌ سوی کوفه
اولین شهید در راه حرکت امام حسین (ع) به‌ سوی کوفه
مهمترین عوامل طلاق از نظر قرآن
مهمترین عوامل طلاق از نظر قرآن
ابطال سحر و طلسم با این راهکار‌های قرآنی
ابطال سحر و طلسم با این راهکار‌های قرآنی
یونیک ویزاسامسونگکفش پاشنه مخفیدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری