عباد الرحمن | نمازی که آدمی را عباد الرحمن می کند

عباد الرحمن | نمازی که آدمی را عباد الرحمن می کنددین و اندیشه

نمازی که آدمی را عباد الرحمن می کند

عباد الرحمن

نمازی که آدمی را عباد الرحمن می کند یکی از بهرتین زمان ها برای نماز و عبادت وقت
سحر است یکی از مسائلی که آدمی از آن خیلی رنج می برد تنهایی است …
این را از زبان خیلی از پدر و مادرها و پدر بزرگ و مادربزرگ ها شنیده ایم وقتی که فرزندانشان
بزرگ می شوند و هرکدام سوی زندگی خودشان می روند…
به عبارت دیگر می توان از سرنوشت و سیر آفرینش انسان این گونه فهمید که انسان تنها آفریده شده و
تنها از دنیا می رود و با دانستن این واقعیت، او باید کاری کند که حداقل برای آن لحظات تنهایی
اش مونس و رفیقی حقیقی پیدا کرده تا با او همراه باشد

 یا انیس من لا انیس له و یا رفیق من لا رفیق له …

درمان تنهایی انسان تنها خداوند است …
ای رفیق کسی که هیچ رفیقی جز تو ندارد …
کسی که خصلت انسانی خود را درک کند و حقیقت تنهایی خودش را بفهمد راه برای زندگی واقعی
و انس با خد ا برایش راحت تر است …
خیلی از ما در زندگی عادی دنیایی خودمان دوستان و رفیقانی داریم و با آن ها هم در ظاهر خیلی
معاشرت داریم اما حس تنهایی واقعی را در کوران های مشکلات زندگی و سختی های زندگی به وضوح حس می
کنیم …
و بعد از آن این حس تنهایی زمان مرگ است …
آن جا است که اگر در دنیا خداوند را رفیق خود برگزیده باشیم و ارتباط خوبی در دنیا با او
برقرار کرده باشیم در لحظات سخت تنهایی آماده خواهیم بود چون می دانیم که رفیقی برای تنهایی داریم و او
ما را تنها نمی گذارد…
یکی از بهترین مکان ها برای درک تنهایی واقعی انسان و اینکه بتواند از این تنهایی واقعی، رفیقی برای تنهایی
لحظه مرگ داشته باشد، وقت سحر است.

عباد الرحمن | نمازی که آدمی را عباد الرحمن می کند

نمازی که آدمی را عباد الرحمن می کند
نمازی که آدمی را عباد الرحمن می کند

«سحر» ناب‏ترین لحظه شبانه روز است.
جایگاه این وقت شریف، آن‏گاه روشن می‏شود که سوگندهای خداوند متعال بر این لحظه زمانی را با تعبیرهای گوناگون قدسی
در نظر آوریم.
۱ سوگندهای قرآن، دلیلی است بر عظمت و اهمیت اموری که به آنها سوگند یاد شده است.
آیات قرآن در موضوع سحر و سحرخیزی، فراخوانی است که گاه از برتری وقت سحر و شکوه سحرخیزی و نشانه
ها و یادگارها و نکات باریک و حقیقت های آن به گونه آشکار و بی پرده یاد کرده و همه
را به شب خیزی فراخوانده: یا ایها المزمل، قم الیل الا قلیلا، نصفه او انقص منه قلیلا، او زد علیه
و رتل القرآن ترتیلا ؛ ای جامه به خود پیچیده، شب را جز اندکی بپاخیز، نیمی از شب را یا
کمی از آن کم کن، یا بر نصف آن بیفزا، و قرآن را با دقت و تأمل بخوان.[۱]

استغفار در سحر را غنیمت شماریم

المستغفرین بالاسحار؛ (پرهیزکاران) آمرزش طلبان در سحرگاه.[۲]…
کانوا قلیلا من اللیل ما یهجعون و بالاسحار هم یستغفرون؛ و آنان (پرهیزکاران) کمی از شب را به خواب می
روند و سحرگاهان آمرزش می طلبند.
یکی از بهترین اعمالی که در سحرگاه توصیه شده استغفار است و لازمه استغفار سحری، بیداری در پایان شب است
و سنت مطهر از آن به نماز شب و استغفار در قنوت نماز وتر تفسیر می کند.[۳] در برخی از
روایت های دینی آمده است که مقصود از استغفارکنندگان در دو آیه یاد شده، همان نمازگزاران گاه سحراند.[۴] نیز از
امام رضا(علیه السلام) نقل است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) در قنوت نماز وتر، هفتاد مرتبه استغفار می کرد.[۵]
مقصود از پوزش طلبان در آیه هجده سوره ذاریات، کسانی اند که در پایان شب، هفتاد مرتبه در قنوت نماز
وتر استغفار کرده و از خداوند پوزش می طلبند.[۶] از امام صادق (علیه السلام) روایت است که: هر کس در
گاه سحر استغفار کند از اهل این آیه به شمار می آید.[۷] از اهل بیت (علیهم السلام) روایت است که:
آگاه باشید، درودهای خداوند شامل حال اهل سحر و پوزش طلبان سحری است.[۸] ابن عباس میگوید: هر کس
در دل شب دو رکعت یا بیش تر نماز بگزارد از عبادالرحمن به شمار می آید

 دو رکعت نمازی که آدمی عباد الرحمن می کند

و عبادالرحمن …
والذین یبیتون لربهم سجدا و قیاما؛ و بندگان خدای مهربان…
کسانی اند که شب هنگام برای پروردگارشان سجده و قیام می کنند.[۹] سجده و قیام در شب از ویژگی های
عبادالرحمن است و مقصود از بیتوته و سجده و قیام شبانه همان نماز شب است و این ویژگی اختصاصی بدان
خاطر است که اطاعت شبانه سخت تر و پسندیده تر و از ریا دورتر است.
ابن عباس می گوید: هر کس در دل شب دو رکعت یا بیش تر نماز بگزارد از عبادالرحمن به شمار
می آید.[۱۰] امام صادق (علیه السلام) درباره آیه «ان الحسنات یذهبن السیئات؛ [۱۱] همانا نیکی ها بدی ها را از
میان می برد».
فرمود: نماز شب مؤمن، گناه روز او را از بین می برد.[۱۲] ======================= پی نوشت ها: [۱] – سوره مزمل،
آیات ۱ و ۲٫
[۲] – سوره آل عمران، آیه ۱۷٫
[۳] – عده الداعی و نجاح الساعی: احمد بن فهداالحلی، صححه و علق احمد الموحدی القمی، ص ۲۵۱٫
[۴] -المصلین وقت السحر.» میزان الحکمه: ج ۷، باب ۳۰۸۴، ص ۲۴۹، ح ۱۴۸۰۶ و مجمع البیان: ط تهران، ۱۳۷۳،
ج ۲٫
[۵] – وسائل الشیعه: ج ۴، ح ۷ و ۹، باب ۱۰ از ابواب قنوت.
[۶] – میزان الحکمه: پیشین، ح ۱۴۸۰۷٫
[۷] – همان: ح ۱۴۸۰۸٫
[۸] – عده الداعی و نجاح الساعی: پیشین، ص ۲۵۱٫
[۹] – سوره فرقان: آیات ۶۳ و ۶۴٫
[۱۰] – صلاه اللیل: ص ۲۹٫
[۱۱] – سوره هود، آیه ۱۱۴٫
[۱۲] – میزان الحکمه: ج ۵، باب ۲۳۱۴، ص ۴۲۱، حدیث ۱۰۴۶۲٫
پایگاه نور پورتال سایت عرفان سایت بیان معنوی تبیان

بازیگران مرد که در نقش زن بازی کردند از اکبر عبدی تا امین حیایی
یک رقص خیابونی شاد و پرانرژی
تاریخ بروزرسانی : 2017-02-01 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :