برای دعا کردن باید آداب مشخصی را رعایت نمود تا هرچه سریع تر به اجابت برسد در این مطلب به موضوع شرط اجابت دعا پرداخته ایم.
هرکسی که دعا می کند به امید استجابت آن می باشد اما دعا کردن آدابی دارد و شروطی برای استجابت دعا وجود دارد در این مطلب همراه با نیک صالحی شوید تا درباره شرط اجابت دعا بخوانید.
پاک شرح اولین بخش از دعای افتتاح بسم الله الرحمن الرحیم أَیْقَنْتُ أَنَّکَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ فِی مَوْضِعِ الْعَفْوِ
وَ الرَّحْمَهِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّکَالِ وَ النَّقِمَه ترجمه: یقین دارم که تو مهربانترین مهربانان عالمى در موضع
عفو و بخشش .
و سخت ترین منتقمى در موضع عقاب و انتقام.
زمان و مکان نقش به سزایی در عبادات ایفا می کنند همانطور که ثواب خواندن یک آیه در ماه مبارک
رمضان برابر است با خواندن تمام قرآن در غیر این ماه، و یا دو رکعت نماز در مسجد النبی ثواب
ده هزار نماز در غیر آن را دارد.
در این ماه با برکت باید چنان خود را آماده دریافت رحمت الهی بگردانیم تا پایان این زمان دست پر
از ماه مبارک رمضان خارج گردیم ان شاء الله.
سومین موضع رحمت الهی پاک نمودن دل از کینه و دشمنی است.
انسان دوست دارد وقتی دعا کرده و به درگاه خداوندی تضرعی می نماید، مشمول رحمت الهی شده و خداوند آن
را مورد عنایت ویژه خود قرار دهد.
ظرف رحمت الهی دل انسان است، و خداوند رحمت خود را در دل انسانها جاری می سازد.
اگر بخواهیم رحمت واسعه خداوندی، شامل حال ما شود، باید دل را از هر نوع آلودگی بشوییم.
شرایط استجابت دعا
زمانی که ما ظرفی داشته باشیم که درون آن حیوان مرده ای، مثل: سوسک باشد، و برای گرفتن یک ماده
غذایی ( مثلا: شیر، ماست، آش و یا …
) به درب خانه کسی برویم.
هیچ یک از افرادی که به آنها مراجعه میکنیم، با وجود اینکه ما را دوست داشته و قصد هم دارند،
آنچه از ایشان خواسته ایم، به ما بدهند، اما در ظرف ما چیزی نمی ریزند.
آنها میگویند: که می خواهند آنچه نیاز داریم را به ما بدهند، اما مشکل این است که ظرف ما یک
ایرادی دارد، باید اول ایراد را رفع نماییم، تا دیگران هم خواسته ما را اجابت کنند.
اگر بخواهیم رحمت واسعه خداوندی، شامل حال ما شود، باید دل را از هر نوع آلودگی بشوییم اینجا باید دقت
شود که با تشبیه قلب و ظرف و همچنین سوسک مرده به کینه، دشمنی و …
می فهمیم، همانگونه که تا ظرفم را پاک نکنم، کسی چیزی درون آن برایم نمی ریزد، برای اینکه دل ما،
مملو از رحمت الهی شود، نیاز است که دلهایمان را پاک کرده و از هر گونه آلودگی بشوییم.
شاید، وقتی به درب خانه خدا می رویم، خداوند تبارک و تعالی به ما بگوید:
که ای بنده من، رحمت
من بی پایان و واسعه است، و من تو را نیز دوست می دارم، اما ظرفی که برای دریافت رحمت
بی کران من آورده ای، کثیف بوده و آلوده به کینه و دشمنی می باشد، اول دل خود را تمیز
کن، تا من هم رحمتم را در دل تو جاری نمایم، این یک اصل پذیرفته است که، کسی عسل را
در ظرف کثیف و آلوده نمی ریزد.
مشمول رحمت الهی شدن
چهارمین موضع رحمت الهی اطاعت از خدا و پیامبر (صل الله علیه و اله) وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ
تُرْحَمُونَ ترجمه: از حکم خدا و رسول او فرمان برید، باشد که مشمول رحمت و لطف خدا شوید.
(۱۳۲/ ال عمران).
در قرآن آیات زیادی سفارش به اطاعت از رسول گرامی اسلام کرده است.
– قل اطیعوا الله و الرسول :: بگو از خدا و رسولش اطاعت کنید.
(۳۲/آل عمران)
– و اطیعوا الله و الرسول لعلکم ترحمون :: از خدا و رسولش اطاعت کنید شاید مورد رحمت
واقع شوید.
(۱۳۲/آل عمران)
– اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و…
:: از خدا و رسولش اطاعت کنید…
(۵۹/نساء).
وقتی به درب خانه خدا می رویم، خداوند تبارک و تعالی به ما بگوید: که ای بنده من، رحمت من
بی پایان و واسعه است، و من تو را نیز دوست می دارم، اما ظرفی که برای دریافت رحمت بی
کران من آورده ای، کثیف بوده و آلوده به کینه و دشمنی می باشد،
اول دل خود را تمیز کن،
تا من هم رحمتم را در دل تو جاری نمایم، این یک اصل پذیرفته است که، کسی عسل را در
ظرف کثیف و آلوده نمی ریزد
دلیل امر به اطاعت خدا
اولاً: پیامبر اسلام (صل الله علیه و اله) جز وحی
و سخن خداوند متعال چیزی نمی گوید، یعنی: هر چه امر و نهی دارد، امر و نهی الهی است.
و ثانیا:ً دستورات و اوامر الهی را بدون کم و زیاد، همان طوری که بوده، به مردم ابلاغ فرموده است
و درعرصه های دریافت و ابلاغ وحی کوچکترین کم و زیادی نکرده است.
پیامبر اسلام (صل الله علیه واله) براساس لطف و رحمت حضرت حق تعالی ، جز اینکه مردم خوشبخت و سعادتمند
شوند و از عذاب های دنیوی و اخروی نجات یابند مقصودی ندارد.
حال اگر کسی با این هدف حضرت رسول (ص) به مخالفت برخیزد ، خود را دچار انواع عذاب های دنیوی
و اخروی می کند.
اما افرادی که به دستورات و فرمایشات رسول گرامی اسلام (صل الله علیه و اله)، توجه کرده و سعی در
اجرای آن داشته باشند، در واقع خود را در موضع رحمت الهی قرار داده و از این رو سزاوار رحمت
الهی می شوند.
گوش دادن به دستورات و تکالیف یک معلم، جز رشد و کمک به شاگردان، ثمر دیگری ندارد.
و دانش آموزانی که بیشتر و بهتر حرف گوش می دهند، بیشتر مورد عنایت معلم واقع می گردند.
شرایط اجابت دعا از علامه طباطبایی
در موضوع شرایط اجابت دعا به گفته علامه طباطبایی استجابت دعا با رعایت شرایط و رفع موانع از سنتهای قطعی الهی است. اما گاهی بهخاطر مصالح و حکمتهایی، اجابت دعا به تأخیر میافتد برخی از این حکمتها عبارتند از:
عدم مصلحت بندگان: گاهی شخص دعایی یا طلبی از خداوند میکند که به مصلحت او نیست از اینرو خداوند استجابت آن را به تأخیر میاندازد یا آن را مستجاب نمیکند.
در قرآن خطاب به مسلمانان آمده است که گاهی چیزی را خوش میدارید که به ضرر شماست یا چیزی را مکروه میدارید که به نفع شماست در حالی که خداوند بهتر از شما صلاح شما را میداند.امام علی(ع) نیز خطاب به فرزندش امام حسن(ع) میفرماید: چه بسیار چیزهایی که تو طالب آن هستنی ولی هلاک دین و دنیای تو در آن است.
در نامه امام علی به امام حسن(ع) که در نهجالبلاغه آمده، حکمتهای سهگانهای برای تأخیر استجابت دعا ذکر شده است: گاه مشکلی در نیت و قصد شخص وجود دارد، گاه خداوند قصد دادن پاداش بزرگتری را به شخص دارد و بعضی مواقع هم خدواند چیز بهتری را در وقت دیگری به بندهاش خواهد داد. از امام سجاد(ع) نیز نقل شده که: «دعای مؤمن یکی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره میگردد یا در دنیا برآورده میشود یا بلایی را که میخواست به او برسد، از وی میگرداند»
تبیان -ویکی شیعه