در این بخش قصد داریم شرایط بازدارندگی نماز از گناه را برای شما بیان کنیم . نماز های پنجگانه انسان را از گناهان پاک میکند. برای دانستن رابطه نماز با گناه مطالب ما را در این بخش ببینید.
از راه های ارتباط با خداوند خواندن نماز است .با خواندن نماز و ارتباط نزدیک به خداوند شرایطی پیش می اید که به خداوند نزدیک میشوی و میتوانی رازو نیاز خود را به او بگویید .ولی نکته ی مهم این است که رابطه نماز با گناه چه میتوان باشد که ما دراین بخش توضیحات لازمه را داده ایم .زیراکه نماز انسان را از فحشاء و منکر بازمیدارد.شرایط بازدارندگی نماز از گناه را در نیک صالحی ببینید.
رابطه نماز با گناه
پس رزام رو به امام جعفر بن محمّد(ع ) کرد و گفت : مرا از نماز و حدودو احکام آن خبر ده .حضرت صادق (ع ) فرمود: نماز چهار هزار حدّو حُکم دارد که تو نسبت به همه آنها مورد بازخواست قرار
نمى گیرى .گفت : تنها حدود و احکامى را که ترک کردن آن جایز نیست و نماز جز به آن کامل نمىگردد، بفرما.
امام صادق (ع ) فرمود: نماز کسى تامّ و کامل است که طهارت کامل داشته ، و کامل وبالغ بوده (۲۱)، و ساتر داشته باشد، و راست بایستد، و نسبت به خدا شناخت و معرفت داشته و [در
پیشگاه او] بایستد، و آرام گرفته و اظهار خشوع و تواضع نموده و استوار باشد، آنگاه میان حالت نومیدى وآزمندى ، و شکیبایى و بى تابى بایستد، به گونه اى که گویى نوید پروردگار تنها متوجّهِ او، و وعده عذاب تنها براى اوست ، و تمام اموال و دارایى خویش [یا: آرمانهاى خویش ] را در راه خدا بذلنموده و تمام اهداف [یا: وجود و تعلّقات خود را] خیال انگاشته ، و نَفْس خود و هرچیز ارجمند درنزد خویش را در راه خشنودى خداوند بذل نموده ، و بدون اینکه انتظار چیزى را بکشد، پیش به سوىاو وسطِ راه و راه راست را طى نماید، و وابستگى هاى اهتمام ورزیدن را با چشمِ توجّه به خداوندى که قصد سیر به سوى او را نموده و مى خواهد به درگاه او وارد شده ، قطع نماید، واز او اجازه ورود بگیرد.
نماز بازدارنده از فحشا و منکر
پس هرگاه کسى اینچنین عمل کند،نمازش همان نمازى خواهد بود که به خواندن آن امر، و از آن خبر دادهشده است که : براستى نماز انسان را از کردار و گفتار زشت و ناپسند باز مى دارد.(۲۲) آنگاه منصور رو به امام صادق (ع ) کرده و عرض کرد: اى اباعبداللّه ، ما پیوسته از دریاى [علم ]تو استفاده نموده ، و به سوى تو نزدیکى مى جوییم ، ما را از کورى باطنى بینا گردانیده ،
و به نور هدایت خویش ، شب تاریک و امور پیچیده را روشن مى نمایى ، و لذا ما هموارهدر انوار پاکیزه و دریاى لبریز دانش تو شناور هستیم .(۲۳)
کیفیّت نیّت در عبادات ناگفته نماند: از آنجا که در خطبه این کتاب کیفیّت نیّت را توجّه دادیم وبه روشنى بیان کردیم که : بنده باید خداوند – جلّ جلاله – را تنها از آن جهت که شایستهعبادت و بندگى است بپرستد، لذا در موارد بسیارى از عبادات ، چگونگى الفاظ نیّت را یاد آور نمى شوم.
و دیگر اینکه – چنانکه اشاره خواهیم کرد – نیّت ، همان قصد و تصمیم انسان براى انجام عبادت است(۲۴) و این چیزى نیست که بر او مخفى بماند.آیا نمى بینى که مولایمان امام صادق (ع ) هنگامى که شروط نماز را برشمرد، نیازى به ذکر نیّتندید، و جهت آن این است که نیّت به خودى خود، در آنچه آن بزرگوار (ع ) بدان اشاره فرمود،داخل است و لذا آن را ذکر نفرمود.
راسخون