قبل از خواب خیلی بهتر است با طهارت باشید و سوره هایی که در این مقاله برای شما بیان کرده ایم را بخوانید چرا که اهمیت این سوره ها برای شما وقایع خوبی رو رقم میزند و خوابی توام با آرامش را برای شما به دنبال خواهد داشت.
یکی از کار هایی که انسان به ارامش روحی و روانی میرسد خواب است و خواب میتواند یکی از بهترین نعمت های الهی باشد چرا که حتی میشود در خواب از وقایع اینده هم با خبر شویم ولی نکته ی مهم این که قبل از خواب میشود اعمال هایی را انجام داد تا خوابی با ارامش داشته باشیم. ما در این مجموعه بهترین سوره ها قبل از خواب را به نمایش گذاشته ایم. سوره های توصیه شده برای قبل از خواب را در نیک صالحی ببینید.
بهترین سوره ها قبل از خواب
زیاد شدن دغدغه های زندگی امروزه موجب شده خیلی از مردم به دنبال راه های مختلف رسیدن به آرامش باشند.کلاسهای مختلف تمرکز و آرامش با نام های جدید طرفداران زیادی پیدا کرده است.این متدها روش هایی برای آمادگی قبل از خواب به منظور فرار از افکار پریشان وبی خوابی هم دارند.منشأ آرامش یاد خدا و تکیه به منبع لایزال الهی است.خدا در قرآن می گوید که تنها با یاد خدادل ها آرامش می یابد.”…أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئنُّ الْقُلُوب”(۲۸رعد)
تلاوت قرآن و یاد خدا در شب نیز برای آرامش تاثیر بسیار دارد.در روایت نیز توصیه به تلاوت قرآن و بویژه برخی از سور خاص شده است.در حدیثی از حضرت محمد (صلىاللّه علیه و آله) نقل شده که ایشان قبل از خواب مسبحات را تلاوت می نمودند و مى فرمایند:” انفیهن آیه افضل من الف آیه ” (در آنها آیه اى است که از هزار آیه برتر است).البته پیامبر (صلى
اللّه علیه و آله) این آیه را تعیین نفرموده ، ولى بعضى از مفسران احتمال داده اند که آیه آخرسوره حشر منظور است ، هر چند دلیل روشنى براى این معنا نیز در دست نیست .
امام باقر(علیه السلام) نیز در حدیثی فرمودند: “من قراء المسبحات کلها قبل ان ینام لم یمت حتى یدرک القائم(علیه السلام)و ان مات کان فى جوار رسول الله (صلى اللّه علیه و آله)”(کسى که «مسبحات» را قبل از اینکه بخوابدبخواند از دنیا نمى رود تا حضرت مهدى(علیه السلام) را درک کند، و اگر قبلا از دنیا برود در جهاندیگر در همسایگى رسول خدا خواهد بود).مسبحات سوره هائى است که با کلمه ای که از ریشه “سبح” استآغاز مى شود و آن ها هفت سوره است: سوره اسرا، حدید، حشر، صف، جمعه ، تغابن و اعلی.
خواندن شش سوره آخر قبل از خواب
البته برخی منظور از مسبحات را شش سوره آخر را می دانند و برخی مفسرین مانند نویسنده تفسیر نمونه معتقداست،مسبحات سوره هایى است که با سبح لله یا یسبح لله آغاز مى شود و آن پنج سوره است:سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن.اگر فرصت بر تلاوت همه مسبحات ندارید، در بین این سور بر تلاوت سوره حشر تاکید ویژه ای شده است.پیامبر (صلى اللّه علیه و آله) می فرمایند: “من قراء سوره الحشر لم یبق جنه و لا نار و لاعرش و لا کرسى و لا حجاب و لا السموات السبع و لا الارضون السبع و الهوام و الریاح والطیر و الشجر و الدواب و الشمس و القمر و الملائکه الا صلوا علیه ،
و استغفروا له و انمات من یومه او لیلته مات شهیدا”(هر کس سوره حشر را بخواند تمام بهشت و دوزخ و عرش وکرسى و حجاب و آسمانها و زمین هاى هفتگانه و حشرات و بادها و پرندگان و درختان و جنبندگان وخورشید و ماه و فرشتگان همگى بر او رحمت مى فرستند، و براى او استغفارمى کنند، و اگر در آنروز یا در آن شب بمیرد شهید مرده است).همچنین امام صادق(علیه السلام) مى فرمایند: “من قراء اذا امسى الرحمن والحشر وکل الله بداره ملکا شاهرا سیفه حى یصبح “(هر کس سوره الرحمن و حشر را به هنگام غروببخواند خداوند فرشته اى را با شمشیر برهنه مأمور حفاظت خانه او مى کند).
قاعدتا به هر میزان که توجهو تفکر در قرائت بیشتر باشد امید به این آثار نیز بیشتر خواهند بود. بهترین سوره ها قبل از خواب سور مسبحات با “سبح لله” برخی با “یسبح لله” آغاز می شود و در واقع با تسبیح الهی آغاز میگردد.اما این تسبیح به چه معنا است؟ تسبیح که مصدر فعل «سبح» است ، به معناى منزه داشتن است ،منزه داشتن خدا از هر آنچه که مستلزم نقص و ناسازگارى با ساحت کمال الهی است.در ابتدای سوره حدیدآمده است: “سبَّحَ للَّهِ مَا فى السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الحَْکِیمُ”( آنچه در آسمانها و زمین است براىخدا تسبیح مىگویند؛ و او عزیز و حکیم است).(۱/حدید)
منظور از تسبیح هر آنچه در آسمان ها و زمین استتسبیح حقیقی است نه مجازی و زبان حال.همچنین در جای دیگر می فرماید: ” تُسبِّحُ لَهُ السمَوَت السبْعُ وَ الاَرْض وَ مَن فِیهِنَّ وَ إِن مِّن شىْءٍ
إِلایُسبِّحُ بحَمْدِهِ وَ لَکِن لاتَفْقَهُونَ تَسبِیحَهُمْ إِنَّهُ کانَ حَلِیماً غَفُورا”(آسمانهاى هفتگانه و زمین و کسانى که در آنها هستند، همهتسبیح او مىگویند؛ و هر موجودى، تسبیح و حمد او مىگوید؛ ولى شما تسبیح آنها را نمىفهمید؛ او بردبار وآمرزنده است).(۴۴/اسراء)
که این آیه دلالت بر تسبیح حقیقی دارد و اگر مجاز بود به این معنا بود که هرموجود ی در آسمان ها و زمین با هستى خود بر پاک و منزه بودن خالقش از هر نقصی دلالتدارد و دیگر نمی گفت:”شما آن تسبیح را نمی فهمید.”پس تمامی موجودات عاقل و غیر عاقل تسبیح الهی با زبان و تنریه به معنای حقیقی کلمه می کنند، هر چند که ما آن را نمی فهمیم.
تبیان