در سوره فلق و جادو درباره سه سحر گفته شده است در ادامه درباره باطل نمودن سحر می خوانید.
خداوند در قرآن کریم درباره سحر و جادو اشاره نموده است بنابراین سحر و جادو کردن می تواند مشکلاتی در زندگی برخی افراد به وجود آورد اما تمامی مشکلات را نمی توان به جادو نسبت داد.از نظر شرعی و فقهی تعلیم سحر و جادو جز برای باطل نمودن آن حرام می باشد.در ادامه همراه با نیک صالحی شوید تا درباره سوره فلق و جادو و راههای باطل کردن سحر بیشتر بخوانید.
سوره فلق و جادو
سوره فلق راهی برای نجات از جادو
«قل اعوذ برب الفلق» بگو پناه می برم به پروردگار سپیده دم (اعوذ
یعنی پناه بردن از شئی هراسناک به موجودی نیرومند برای دفع شر)
«من شر ما خلق» از شر آنچه که
آفریده است
«و من شر غاسق اذا وقب» از شر تاریکی آنگاه که فراگیر شود.
«و من شر نففثت فی العقد» و از شر زنان جادوگر که به هنگام افسون کردن مردمان در گره های
جادو سخت می دمند .
«و من شر حاسد اذا حسد» و از شر هر حسود آنگاه که حسد می ورزد.مگر خداوند شر آفریده است؟حضرت
معشوق می فرماید: «من شر ما خلق» مگر خداوند شر آفریده است؟
در موضوع سوره فلق و جادو خداوند در این سوره می فرماید: آنچه من
آفریده ام که البته خلق آنها و دارای وجود شدن آنها خیر است اما بعضی از اوقات این خیرات آفریده
شده با اختیار خود شر ایجاد می کنند و خدا طبق سنت خود که بنا دارد به انسان ها اختیار
بدهد تا خود انتخاب کنند جلوی شر آنها را نمی گیرد اما به ما راهکار ارائه می دهد که چگونه
با این شرور می توانیم مقابله کنیم و این راهکار همان پناه بردن به خالق آنهاست که مسلما کسی که
می تواند شر آنها را از بین ببرد خالق آنهاست که به همه ابعاد وجودی شما و آنها آگاه است.
چگونه از شر آفریده ها رها شویم
خداوند اسباب فراوانی برای امان بخشیدن به انسان ها از شر آفریده ها تدارک دیده، به عنوان مثال، خانه ای
که در آن زندگی می کنیم وسایلی که توسط آن خطرات را پیش بینی می کنیم.
در زمان حاضر و هر چه پیش می رویم این وسایل را بیشتر پیش بینی می کنیم (ترمز ای بی
اس، انرژی اتمی، دارو های رفع بیماری و…)
گاهی وجود همین اسباب و وسائل، مانند حجابی بر یک واقعیت ما
را از ناتوانی خود در محافظت از خویشتن غافل می سازد، که بشر در این شرایط به حدی می رسد
که مانند فیلسوف آلمانی ” نیچه ” به طور رسمی اعلام می دارد: خدا مرده است.
در موضوع سوره فلق و جادو این سوره به ما می فرماید که هر مقدار پیشرفت داشته باشیم ، باز هم برای دفع کوچکترین این شرور
به توسل به خدا نیازمندیم.
۳ شر از میان همه ی شرها در سوره فلق و جادو
در موضوع سوره فلق و جادو به نظر شما چرا خدا از بین شرور که به صورت کلی بیان می کند ،فقط این سه تا شر
را انتخاب می کند؟ تاریکی، سحر و حسود؟ مگه اینها چه خصوصیت مشترکی دارند؟
شاید پاسخ این باشد که هر
سه این شرور از دید ما مخفی هستند و در حالت غفلت، به سراغ ما می آیند.
تو تاریکی که از خطرهای احتمالی غافلیم، چه راهی برای حفظ خویش داریم؟ اگر حیوان درنده ای یا انسان شروری
بخواهد به ما آسیبی برساند، بی آنکه ما از وجود آن آگاه باشیم.
اگر ساحران با ورد و جادو و دمیدن در گره ها بخواهند ، ما را دچار مشکل سازند بی
آنکه ما از اصل سحر و راه ابطال آن خبری داشته باشیم؛ اگر برادر یا دوستانمان نسبت به ما حسادت
بورزند و بخواهند ضرری به ما برسانند، بی آنکه از نیت سوء او آگاه باشیم؛ در برابر این شرور نهان
چه کاری از دست ما بر می آید و چه راهی برای نجات خویشتن از شر آنان سراغ داریم؟
اینجا
فرصت مناسبی است تا ناتوانی خویش را با همه وجود در یابیم و به دنبال پناهگاه حقیقی باشیم.
آیا خدا در قرآن سحر را تأیید می کند؟
خداوند در سوره بقره آیه ۱۰۲ هم این مسأله را مطرح می کند که به وسیله سحر بین دو
همسر جدایی می اندازند.
سحر، جادو، طلسم و بستن بخت از امورى است که واقعیت دارد و از نظر فقهی تعلیم و تعلم آنها
– به جز برای بی اثر کردنشان- حرام است.
وجود چنین نیروهائی به مقتضای نظام دنیا می باشد که تزاحم میان زشتی ها و پلیدی ها وجود دارد و
همچنان که انسان های شیطان صفت و زشتکار وجود دارد ، جن های پلید و آزار دهنده نیز وجود دارد.
البته نمىتوان مطمئن بود که هر نوع مشکلی ریشه در همین مسئله دارد و باید توجه داشت که غالب آنچه
امروزه در میان مردم در اینباره شایع است، بى اساس است و بیشتر به افکار روانى، تخیلات، سوءظنها، توهمات و
مشکلات واقعى موجود در رفتار و اعمال آنها مربوط است.
لازم به ذکر است که خداوند متعال با قدرت خویش، چنین اراده و نیرویی را در افراد به ودیعت نهاده
است که با بهره گیری از این اراده و تقویت آن می توانند به کارهای شگفت انگیزی دست زنند.
برخی مانند اولیای خداوند از آن نیرو و در مسیر مناسب، استفاده می کنند و عده ای دیگر، با سوء
استفاده از آن به کارهای ناشایست اقدام می کنند.
پس در واقع اصل وجود این نیرو در نهاد آدمی از آن خداوند و به فرمان او است، منتها چگونگی
بهره گیری از آن به عهده خود انسان نهاده شده است و او در چگونگی بهره گیری از آن مسئول
است.
خداوند برای رسیدن به هر مقصدی راهکار و اسباب و عللی قرار داده است ، برای بطلان سحر نیز راهی
مشخص کرده است.
در موضوع سوره فلق و جادو روش های باطل نمودن سحر و طلسم را بدانید
با استفاده از راهکارهای زیر انشاءالله می توانید سحر و طلسم را باطل کنید:
۱ ـ پناه بردن به خداوند (گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) و زیاد خواندن سورههای فلق و ناس؛
۲–
خواندن آیه ۵۱ و ۵۲ سوره قلم (یعنی از: «و إن یکادالّذین … تا آخر سوره») و هم چنین خواندن
«آیه الکرسی».
۳– حاج شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان از امیرالمۆمنین علی علیه السلام نقل نموده است که جهت باطل
کردن سحر این جملات را بنویسید و همراه خود داشته باشید:
«بِسمِ الله وَ بِالله، بِسمِ الله وَ ما شاءَالله،
بِسم الله لاحَولَ ولاقُوّه الا بالله، قالَ موسی ما جِئتُم بِه السِّحرُ اِنَّ اللهَ سَیُبطِلُهُ اِنَّ اللهَ لا یُصلِحُ عَملَ
المُفسِدینَ، فَوَقَعَ الحَقُّ و بَطَلَ ما کانُوا یَعمَلونَ فَغُلِبوا هُنالِکَ وَانقَلَبُوا صاغِرینَ» (۱)
۴– همچنین از حضرت روایت شده است:
جهت محفوظ ماندن از سحر و جادو، شب ها پس از نماز و روزها پیش از نماز هفت مرتبه
بخوانید: «بِسمِ الله وَ بِالله سَنشُدُّ عَضُدَکَ بِأخیک وَ نَجعَلَ لَکُما سُلطاناً فَلا یَصِلونَ إلَیکُما بِآیاتِنا أنتُما وَ مَن اتَّبَعَکُما
الغالِبون».
(۲)
محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام نقل کرده: جهت بطلان سحر، این دعا را بنویسید و
همراه خود نگه دارید:
«قالَ موسی ما جِئتُم بِهِ السِّحر إنَّ الله سَیُبطِلُه إنّ الله لا یُصلِحُ عَملَ المُفسِدین و
یَحِقّ الله الحَقّ بِکلِماتِه و لَو کَرِهَ المُجرِمون اَأنتم أشَدُّ خَلقاً أمِ السماءَ بناها رَفعَ سَمکَها فَسوّاها» تا آخر آیات
سوره نازعات.
در ادامه: «فَوَقَعَ الحَقُّ و بَطَلَ ما کانُوا یَعمَلونَ فَغُلِبوا هُنالِکَ وَانقَلَبُوا صاغِرینَ و أُلقی السَّحرهُ ساجدین، قالوا آمَنّا بِربِّ
العالَمین رَبِّ موسی وَ هارون»(۳)
آیه های باطل کننده سحر
۵– خواندن این آیه نیز جهت خنثی کردن اثر سحر وارد شده است:
«إنَّ ربّکم اللهُ الَذی خَلقَ السَموات وَ الأرض فی سِتهِ أیّام ثُمَّ استوی عَلی العَرش
یُغشِی اللیل النَهار یَطْلبه حثیثاً و الشَّمْس وَ القَمر و النُجوم مُسخّرات بِأمره ألاَ لَه الخَلق و الأمر تَبارکَ اللهُ
رَبّ العالَمین».
«ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَهً إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ
طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِین».(۴)
۶– در صحیفه الرضا از امام رضا علیه السلام نقل شده است: «به
جهت دفع ضرر سحر و بطلان آن دستت را مقابل صورت قرار بده و بخوان : بِسمِ الله الْعَظیم رَبّ
الْعرشِ الْعظیم إلاّ ذَهبت و انْقرضت.
(۵)
۷– علامه کفعمی دعایی به عنوان حدیث قدسی نقل کرده است که خداوند به حضرت محمد صلی الله علیه
و آله فرمود:
«کسی که دوست دارد از سحر در امان باشد، بگوید:
«اللَّهُمَّ رَبَّ مُوسَی وَ خَاصَّهُ بِکَلَامِهِ
وَ هَازِمَ مَنْ کَادَهُ بِسِحْرِهِ بِعَصَاهُ وَ مُعِیدَهَا بَعْدَ الْعَوْدِ ثُعْبَاناً وَ مُلَقِّفَهَا إِفْکَ أَهْلِ الْإِفْکِ وَ مُفْسِدَ عَمَلِ السَّاحِرِینَ
وَ مُبْطِلَ کَیْدِ أَهْلِ الْفَسَادِ مَنْ کَادَنِی بِسِحْرٍ أَوْ بِضُرٍّ عَامِداً أَوْ غَیْرَ عَامِدٍ أَعْلَمُهُ أَوْ لَا أَعْلَمُهُ وَ أَخَافُهُ
أَوْ لَا أَخَافُهُ فَاقْطَعْ مِنْ أَسْبَابِ السَّمَاوَاتِ عَمَلَهُ حَتَّی تُرْجِعَهُ عَنِّی غَیْرَ نَافِذٍ وَ لَا ضَارٍّ لِی وَ لَا شَامِتٍ
بِی إِنِّی أَدْرَأُ بِعَظَمَتِکَ فِی نُحُورِ الْأَعْدَاءِ فَکُنْ لِی مِنْهُمْ مُدَافِعاً أَحْسَنَ مُدَافَعَهٍ وَ أَتَمَّهَا یَا کَرِیم».
(۶)
تاثیر صدقه در باطل کردن سحر
۸- صدقه دادن.
ان شاء الله با تداوم صدقه، تغییر محل زندگی، و تکرار سوره «یس» مشکلات و نفوس بد از اطراف شما
دور خواهد شد.
و در هر صورت به خداوند و حاکمیت اراده الهی همچنان معتقد باشید چه بسا همین فراز و نشیب ها
دامی از سوی شیطان باشد که ایمان شما را متزلزل کند.
لذا با پایداری و استقامت ایمان خود را حفظ کنید تا در نتیجه آن شیطان ناامید شود و درهای رحمت
الهی به سوی شما باز گردد
بد نیست بدانید در قرآن درباره ساحران و جادوگران چه آمده است
اول؛ در قرآن کریم سوره شعرا آیه ۴۱ که پیرامون مواجهه حضرت موسی (ع) با ساحران است، قرآن به وجود جادوگران تصریح میکند که برای مقابله با حضرت موسی به دربار فرعون آمدهاند.
در قرآن کریم سوره شعرا آیه ۴۱ که پیرامون مواجهه حضرت موسی (ع) با ساحران است، قرآن به وجود جادوگران تصریح میکند
آنچه که مٌسَلَم است این است که قرآن کتابی عاری از هرگونه خطا و اشتباه است پس اگر از لفظ “ساحر” در این آیه استفاده کرده است یعنی اصل وجود داشتن سِحر و جادو را قبول داشته و بهتبع آن، کسانی را که با استفاده از آن شیوه به مقابله با حضرت موسی آمدهاند را ساحر یعنی جادو کننده نامیده است.
دوم؛ از رسول خدا (ص) درباره جادوگر سؤال شد حضرت فرمودند: «وقتی دو مرد عادل بیایند و علیه او (جادوگر) شهادت دهند، خونش مباح است». (۱)
این یعنی پیامبر اسلام اصل وجود جادو و سِحر را قبول داشتهاند پس حکم به مجازات جادوگر دادهاند و اِلا اگر اصل وجود آن را منکر بودند پس دلیلی هم نداشت که به مجازات برای شخص خاطی حکم کنند.
عدهای قائلاند از زمان امیرالمؤمنین علی (ع) تمامی جادو و جادوگرها برای همیشه سفرهشان جمع شده و دیگر اثری از آنها پیدا نیست. اما برای اینکه این مسئله روشن شود به حدیث ذیل توجه کنید:
سوم؛ محمد بن عیسی میگوید: «از امام رضا (ع) درباره سِحر سؤال کردم. فرمودند: سِحر واقعیت دارد».(۲) اینکه امام رضا (ع) پس از گذشت سالیان زیادی از زمان حیات مبارک حضرت علی (ع) همچنان معتقدند جادو و سحر وجود دارد، باعث میشود کسانی که قائلاند پس از حضرت علی (ع) دیگر جادویی در کار نیست حرفشان از اعتبار ساقط شود.
این سه دلیل ذکرشده برای اثبات اینکه این مسئله یعنی سحر و جادو هنوز هم وجود داشته و دارد کافی میباشد هرچند احادیث بسیارِ دیگری هم هستند که اصل وجود این حرام شرعی را پذیرفتهاند و در مواردی هم راهکارهایی را برای دفع آن بیان نمودهاند.
اسک دین – باشگاه خبرنگاران جوان