چرا به زیارت عاشورا روزانه سفارش شده است؟

چرا به زیارت عاشورا روزانه سفارش شده است؟ دین و اندیشه

در این مطلب به موضوع علت سفارش به زیارت عاشورا پرداخته ایم.

زیارت عاشورا دعایی است که برای زیارت حرم امام حسین در کربلا خوانده می شود.این زیارت منسوب به امام محمد باقر(ع)می باشد بد نیست در ادامه همراه با نیک صالحی شوید تا درباره علت سفارش به زیارت عاشورا بیشتر بخوانید.

سفارش به زیارت عاشورا

آیت‌الله جوادی آملی در کتاب «حماسه و عرفان» درباره فلسفه زیارت و عزاداری وعلت سفارش به خواندن
زیارت عاشورا در هرروز مطلبی را بیان کرده است.

متن ذکر شده این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: فلسفه زیارت و عزاداری [۱] سرّ این که
سفارش کرده ‌اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل‌ بیت(علیهم ‌السلام) تولّی داشته و بر آنان
صلوات و درود بفرستید و از دشمنانشان تبرّی بجویید، برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور شود وگرنه
هم ‌اکنون سخن از معاویه و یزید نیست تا آنها را لعنت کنیم.

نام و یاد آنها رخت ‌بربسته و قبرشان نیز زباله ‌دانی بیش نیست، الآن سخن از فکر و راه یزید
و یزیدیان عصر است [۲].

زن فرعون وقتی که به درگاه الهی دعا کرد، نگفت خدایا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت: (ربّ
ابْنِ لی عنْدک بیتاً فی الجَنّه ونجّنی من فرْعوْن وعمله ونجّنی من القوْم الظالمین) [۳] یعنی مرا از فرعون و
فرعونیان، که طرفداران سنّت سیئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده.

تفکرّ برای همیشه باقی می‌ ماند هر چند که اسم و عنوانش تغییر پیدا کند.

سفارش به زیارت عاشورا

زیارت عاشورا

تار و مار شدن خوارج در نهروان

بعد از تار و مار شدن خوارج در نهروان و خارج شدنشان از صحنه حیات و زندگی، به علی‌ بن
ابی‌طالب(ع) عرض شد: این مقدس ‌های خشک از بین رفتند.
فرمود: «کلاّ والله إنّهم نُطَف فى أصْلاب الرجال وقرارات النساء کلّما نَجَم منْهم قرنٌ قُطِع، حتّی یکون آخرهم لُصوصاً سَلاّبین»
[۴]؛ اینها نطفه ‌هایی هستند در پشت مردان و قرارگاه زنان.

هرگاه مقداری از اینها از بین بروند، عده ای دیگر ظهورمی کنند تا این که سرانجامِ کار، سارقانِ مسلّح و
رهزنانِ غارتگر خواهند شد.
اکنون نیز، هم راه سالار شهیدان زنده است و هم‌ مرام و مسلک اموی و مروانی و عباسی وجود دارد.
این که سفارش فراوان به اشک ریختن و عزاداری کردن نموده ‌اند برای آن است که اشک بر شهید اشتیاق
به شهادت را به همراه دارد، خوی حماسه را در انسان زنده و طعم شهادت را در جان او گوارا
می‌ گرداند.

چون اشکْ رنگ کسی را می گیرد که برای او ریخته می ‌شود و همین رنگ را به صاحب اشک
نیز می‌ دهد.

از این‌رو انسان حسینی‌ منش، نه ستم می‌ کند و نه ستم می‌ پذیرد.
این که عده‌ ای به فکر ظلم کردن یا ظلم‌ پذیری هستند برای آن است که خوی حسینی در آنها
نیست وگرنه شیعه خاص حسین‌بن علی(ع) نه ظلم می کند و نه ظلم می‌ پذیرد.

آن کسی که ظلم‌پذیر است اموی مسلک است چنان‌که ظالم هم اموی صفت است، هر چند که زمزمه «یا حسین»
بر لب داشته باشد.
و در قیامت که هر کسی را به نام زمامدارش صدا می زنند: (یوْم ندْعوا کلَّ أُناسٍ بإمامهم) [۵]، شخص
ستمگر در صف امویان شرکت می کند.

از کجا بفهمیم حسینی هستیم

لذا اگر انسان بخواهد بفهمد که راهی راه حضرت حسین ‌بن علی(ع) است یا راهی راه امویان، باید ببیند که
در او خوی ستم‌ پذیری یا سلطه ‌گری وجود دارد یا نه.

اگر گرایش به این خصلت‌ های زشت را در خود دید باید در اخلاق خود تجدیدنظر کند.
گریه بر امام حسین (ع) [۶] براساس نقلی معروف از حضرت سکینه (ع) بالای بدن مطهّر امام حسین (ع)،
ایشان به این اصل کلی سفارش کردند که هر حادثه تلخی پیش آمد کرد، آن را بهانه کنید و برای
من اشک بریزید: «أو سمعتم بغریب أو شهید فاندبونى» [۷]؛ «هرگاه داستان غریب یا شهیدی را شنیدید، برای مظلومیت من
گریه کنید»؛ زیرا اگر امام حسین (ع) به خلافت می‌ رسید، دیگر غریب یا شهیدی وجود نداشت.

بنابراین، اصل کلی این است که هر حادثه تلخ و ناگواری را باید بهانه کرد و برای سالار شهیدان اشک
ریخت؛ نه آن‌ که افراد داغدیده برای تسکین عواطف و احساسات خود آن حضرت (ع) را بهانه کنند و برای
التیام زخم خویش اشک بریزند و ندبه نمایند و بین این دو گونه عزا داری فرق وافر است؛ زیرا محصول
یکی تعزیت برای حضرت امام حسین (ع) است و نتیجه دیگری تسلیت برای خود؛ هر چند ممکن است بهانه قرار
دادن واقعه جان سوز کربلا هم بی‌اثر نباشد.

أنا قتیل العبره یعنی چه

وجود مبارک سیدالشهداء (ع) فرمودند: «أنا قتیل العبره» [۸]؛ یعنی من که به هدف اِحیای حق و اِمحای باطل
کشته شدم، باید عَبَرات داشته باشم؛ به طوری که چشمان علاقه‌ مندان به سالار شهیدان پر از اشک شود و
آن اشکْ فراوان از شبکه چشم خارج گردد و به صورت انسان عبور کند تا عَبَرات بشود.

این سنّت حسنه، آثار فراوانی دارد، از جمله این که محبت اهل بیت (ع) در قلب شیعیان حضور پیدا
می ‌کند؛ آنگاه دوست امامان معصوم(ع) هرگز فکر و راه و روش آنان را رها نمی ‌کند؛ زیرا رهبری جوارح
به دست جانحه و دل است و زمامداری قلب را محبت به عهده می‌ گیرد و دلِ دوستان حسین بن‌
علی (ع) جوارح را به صَوْب صراط مستقیم رهنمود می ‌شود.

سفارش به زیارت عاشورا

زیارت عاشورا

بد نیست درباره سفارش به زیارت عاشورا بیشتر بدانید

در کتاب مفاتیح الجنان و قبل از متن زیارت عاشورا، در مورد ثواب خواندن زیارت عاشورا در حدیثی از امام باقر آمده است و می فرمایند که خداوند در قبال خواندن این دعا که به تحقیق ملائکه آن را می خوانند، برای تو صد هزار هزار درجه می‏‌نویسد و مثل کسی خواهی بود که با امام حسین «علیه السلام» شهید شده باشد و نیز ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و هر که زیارت کرده امام حسین‏‌ «علیه السلام» را از روزی که شهید شده است.

در مورد مداومت بر خواندن زیارت عاشورا در کتاب مفاتیح الجنان، قبل از زیارت جامعه کبیره و بعد از دعای علقمه، سفارش امام زمان«عج الله تعالی فرجه الشریف» به سید رشتی این‌گونه بیان شده است: «شما چرا زیارت عاشورا را نمی‌خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا»!

اما آثار قرائت زیارت عاشورا همانطور که گفته شد مورد توجه خاص علما بوده و هست و روایات مختلفی در این خصوص بیان شده، از جمله اینکه نقل گردیده است مرحوم قاضی«رحمه الله علیهم» که استاد آیت الله بهجت و علامه طباطبایی «رحمه الله علیهم» بودند، در زمان حیات خود مداومت بر خواندن زیارت عاشورا داشتند و می فرمودند: «هر چه دارم از سید الشهداء«علیه السلام» و قرآن دارم»،

پس از رحلتش، فردی او را در خواب دید و سوال کرد: «چه عملی در آنجا مهم‌تر است؟»، فرمود: «زیارت عاشورا، و من پشیمانم که چرا روزی یک بار زیارت عاشورا را قرائت کردم و دوبار نخواندم!».

مهر-بسیج نیوز

تست شنوایی : مقابل چه عددی صدا را میشنوید؟
ماهی پرنده رو از نزدیک دیده بودید
تاریخ بروزرسانی : 2021-08-19 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :