راهی برای کاستن از گناهان والدین

راهی برای کاستن از گناهان والدین دین و اندیشه

عرش نیوز :شاید خوشحال شویم آنگاه که بدانیم چگونه می‌توان از بار گناهان پدر و مادر زنده و یا از دنیا رفته خود کاست؛ هر چند که کافر باشند.یکی از دستورهایی که پیشوایان ما در باب تلاوت قرآن داده‎اند خواندن قرآن از روی مصحف است و روی این مسأله تأکید فراوانی کرده‎اند.چه بسا علت این […]

عرش نیوز :شاید خوشحال شویم آنگاه که بدانیم چگونه می‌توان از بار گناهان پدر و مادر زنده و یا از
دنیا رفته خود کاست؛ هر چند که کافر باشند.
یکی از دستورهایی که پیشوایان ما در باب تلاوت قرآن داده‎اند خواندن قرآن از روی مصحف است و روی این
مسأله تأکید فراوانی کرده‎اند.
چه بسا علت این تأکید، بهره‎ گرفتن از «نورانیّت» قرآن است، تا مسلمانان از قرآن بهره بیشتری ببرند و نورانیّت
قرآن در آنان اثر گذارد.
قرآن، کتابِ «نور» خداوند بزرگ در جاهای مختلف قرآن، کتاب خود را «نور» معرفی می‎کند.
از جمله می‎فرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءکُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُّبِینًا .
[۱] اى مردم، در حقیقت براى شما از جانب پروردگارتان برهانى آمده است، و ما به سوى شما نورى تابناک
فرو فرستاده‏ایم.
فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ .
[۲] پس به خدا و پیامبر او و آن نورى که ما فروفرستادیم ایمان آورید، و خدا به آنچه مى‏کنید
آگاه است.
نه تنها قرآن ـ که آخرین کتاب آسمانی است ـ نور است بلکه سایر کتب آسمانی نیز نور است.
قرآن؛ تورات و انجیل را هم نور معرّفی کرده است.[۳] زیرا این کتاب ها برنامه زندگی سعادتمندانه دنیا و آخرت
انسان ها بوده است و هر چه انسانها به قوانین کتب آسمانی بیشتر عمل کنند سعادت و کامیابی آنها در
دنیا و آخرت افزونتر می‎شود.
نگاه به قرآن عبادت است با توجّه به مقدمه‎ای که بیان شد اگر کسی بپرسد؛ قرآن را بهتر است از
روی مصحف یا از حفظ بخوانیم، پاسخ می‎دهیم؛ اتفاقاً شخصی به نام «اسحاق بن عمّار» همین پرسش را از امام
صادق ـ علیه السّلام ـ می‎کند.
جریان این پرسش و پاسخ به این شرح است: به امام ـ علیه السّلام ـ عرض کردم: فدایت شوم من
قرآن را از حفظ دارم، بهتر است آن را از حفظ بخوانم یا از روی مصحف؟ امام ـ علیه السّلام
ـ فرمود: آن را بخوان و در مصحف نظر کن؛ زیرا آن بهتر است.
آیا نمی‎دانی نگاه در مصحف کردن عبادت است؟[۴] شخصی به نام «اسحاق بن عمّار» همین پرسش را از امام صادق
ـ علیه السّلام ـ می‎کند.
جریان این پرسش و پاسخ به این شرح است: به امام ـ علیه السّلام ـ عرض کردم: فدایت شوم من
قرآن را از حفظ دارم، بهتر است آن را از حفظ بخوانم یا از روی مصحف؟ امام ـ علیه السّلام
ـ فرمود: آن را بخوان و در مصحف نظر کن؛ زیرا آن بهتر است.
آیا نمی‎دانی نگاه در مصحف کردن عبادت است؟ در توضیح کلام امام باید گفت؛ قرائت قرآن و نگاه کردن به
قرآن دو عبادت جداگانه است.
به عبارت دیگر کسی که قرآن را از حفظ می‎خواند بدون اینکه به آن نگاه کند یک عبادت کرده است
و پاداش آن نزد خدا محفوظ است.
امّا اگر قرآن را از روی آن بخواند عبادت دیگری به نام «نگاه به مصحف» انجام داده است.
ابوذر از پیامبر بزرگوار اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ نقل می‎کند که فرمود: «النَّظَرُ فِی الْمُصْحَفِ یَعْنِی
صَحِیفَهُ الْقُرْآنِ عِبَادَهٌ».[۵] نگاه کردن در مصحف، یعنی صفحه قرآن عبادت است.
با دقّت در مضمون این حدیث شریف نتیجه می‎گیریم که قرآن دریای بیکرانی است که همه انسانها می‎توانند از آن
بهره گیرند، از انسان های کاملی چون پیامبر اسلام و امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ تا افراد کم سواد
و احیاناً بی‎سواد.
قرآن سفره باز و مائده آسمانی است.
هر کس به اندازه استعداد خود از آن سود می‎برد.
اثرات تلاوت از روی مصحف ۱٫
بهره و عبادت چشم: هر یک از اعضای بدن هنگام عبادت دارای بهره‎هایی است؛ مثلاً در وضو دستها، صورت و
روی پاها بهره‎ای از وضو دارند و در صدقه، دستی که آن را می‎دهد پاداش دارد.
یکی از بهره‎های مهم چشم از عبادت، نگاه به قرآن کریم است و ما با نگاه به قرآن سهم چشم
را از این عبادت، به آن بخشیده‎ایم.
رسول بزرگوار اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ در این زمینه فرمود: «اُعْطُوا اَعْیُنَکُمْ حَظَّها مِنَ الْعِبادَهِ، قالُوا:
وَ ما حَظُّها مِنَ الْعِبادَهِ یا رَسُولَ اللهَ؟ قالَ: النَّظَرُ فِی الْمُصْحَفِ وَ التَّفَکُّرُ فیهِ وَ الْاِعْتِبارُ عِنْدَ عَجائِبِهِ».[۶] بهره
چشمانتان را از عبادت بدهید.
گفتند: ای رسول خدا بهره چشمان از عبادت چیست؟ فرمود: نگاه کردن در مصحف و تفکّر در آن و عبرت
گرفتن از عجایب آن است.
۲٫
رعایت حقّ مصحف: قرآن‎هایی که در منازل، مساجد و اماکن متبرّک وجود دارد هر کدام حقّی به گردن مسلمانان دارد.
ادای حقوق آنها، باز کردن، نگاه کردن و قرائت آنهاست.
در همه خانه‎ها معمولاً یک جلد قرآن موجود است.
عده‎ای از خانم های خانه‎دار سلیقه به خرج می‎دهند و آن را در جایگاه‎های پارچه‎ای زیبا و تمیز قرار می‎دهند
و در جای بلندی از خانه‎ می‎گذارند و این کار پسندیده‎ای است.
امّا این کار ادای حق قرآن نیست، بلکه رعایت حق قرآن به قرائت آن است.
در بعضی از خانه‎های قرآن‎ها متعدّد با خط ها و در قطعه ای متفاوت وجود دارد.
توصیه ما این است که اهل این خانه‎ها برنامه‌ای تنظیم کنند تا هنگام خواندن قرآن از همه آنها استفاده شود
تا شامل آنهایی نشوند که قرآن از آنان به پیشگاه خداوند شکایت برده است.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‎فرماید: سه چیز در پیشگاه خداوند از سه گروه شکایت می‎کند: «مَسْجِدٌ خَرابٌ لا
یُصَلّی فیهِ اَهْلُهُ وَ عالِمٌ بَیْنَ جُهّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعً عَلَیْهِ الْغُبارُ لا یُقْرَأُ فیهِ».[۷] مسجدی که همسایگانش
در آن نماز نخوانند، و عالمی که بین ناآگاهان باشد (و از علم او استفاده نکنند)، و قرآنی که غبار
گرفته و خوانده نشود.
کسی که قرآن را از روی مصحف بخواند علاوه بر این که چشمانش را از نور قران بهره‎مند می‎نماید سبب
تخفیف گناه پدر و مادرش می‎شود.
امام ششم ـ علیه السّلام ـ فرموده است: «مَنْ قَرَأ الْقُرْآنَ مِنَ الْمُصْحَفِ مَتَّعَهُ اللهُ بِبَصَرِهِ وَ خَفَّفَ عَنْ والِدَیْهِ
وَ اِنْ کانا کافِرینَ» ۳٫
تخفیف گناه والدین: کسی که قرآن را از روی مصحف بخواند علاوه بر این که چشمانش را از نور قرآن
بهره‎مند می‎نماید سبب تخفیف گناه پدر و مادرش می‎شود.
امام ششم ـ علیه السّلام ـ فرموده است: «مَنْ قَرَأ الْقُرْآنَ مِنَ الْمُصْحَفِ مَتَّعَهُ اللهُ بِبَصَرِهِ وَ خَفَّفَ عَنْ والِدَیْهِ
وَ اِنْ کانا کافِرینَ».[۸] کسی که قرآن را از روی مصحف بخواند خدا دیدگان او را بهره‎مند می‎سازد و به
وسیله آن گناهان پدر و مادرش را تخفیف می‎دهد، اگر چه آنان کافر باشند.
۴٫
سبب تکثیر بیشتر قرآن: اگر همه مقیّد باشند از روی مصحف، قرآن بخوانند این مسأله موجب رواج قرآن کریم و
چاپ و تکثیر بیشتر آن می‎شود.
در نتیجه در دسترس همگان قرار می‎گیرد و میل و رغبت نسبت به قرآن فزونی می‎یابد.
پی نوشت ها: [۱] .
نساء (۴)، آیه ۱۷۴٫
[۲] .
تغابن (۶۴)، آیه ۸٫
[۳] .
«همانا ما تورات را فرو فرستادیم در آن برای انسانها هدایت و نور است» (مائده (۵)، آیه ۴۴)، «و انجیل
را بر عیسی فرستادیم که در آن هدایت و نور است، (مائده (۵)، آیه ۴۶).
[۴] .
اصول کافی، ج ۲، ص ۴۴۹٫
[۵] .
بحار الانوار، ج ۸۹، ص ۱۹۹٫
[۶] .
المحجه البیضاء، مولی محسن فیض کاشانی، مکتبه الصّدوق، تهران، ۱۳۳۹، ج ۲،ص ۲۳۱٫
[۷] .
اصول کافی، ج ۲، باب «قراءه القرآن فی المصحف»، ص ۴۴۹٫
[۸] .
مصباح الکفعمی، مۆسسه النّعمان، بیروت، ۱۴۱۲ هـ .
ق، ج ۲، ص ۵۳۱٫
همچنین بخوانید :  نفرت شیطان از این گناه
تاریخ بروزرسانی : 2013-06-27 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
هم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریویدئو