در این مطلب به موضوع ذکر حاجت در دعا پرداخته ایم.
افرادی که به دنبال گرفتن حاجت از خداوند هستند راههای زیادی را امتحان می کنند اما لازم است به هنگام خواندن دعا آداب آن را نیز رعایت کنیم بد نیست در ادامه همراه با نیک صالحی شوید تا درباره ذکر حاجت در دعا خواندن بیشتر بدانید.
ذکر حاجت در دعا
پرسش : خداوند فرموده: «ادعونی اَستَجِبْ لَکُم» (غافر: ۶۰) (مرا بخوانید تا من هماجابت کنم) امّا خداوند ارحم الراحمین
است و بهتر از ما هم میداند که ما به چی نیاز داریم، پس دیگر چه احتیاجی است که خواسته
های خودمان را از خدابخواهیم، با توجه به اینکه من دیدم در احوال بعضی از بزرگان که اصلاً دعا نمیکردند؟
پاسخ: این مطلب که اصلاً دعا نمیکردند، مورد تأیید ما نیست.
چون از بهترین عبادتها دعا است.
«الدعا مُخُّ العباده» در قرآن هم همین آیه که ایشان استناد کردند ظاهراً «ادعونی اَستَجبْ لَکُم» است دنبالش این است
که «ان الذینَیَستَکبرونَ عَنْ عبادَتی سیدخلون جهنمَ داخرین» (غافر: ۶۰) دعا کنید تا من استجابت کنم کسانی که نسبت به
عبادت به من استکبار میورزند یعنی کسی که دعا نمیکند در واقع نسبت به عبادت استکبار میورزد.
اینها بزودی به روی در آتش جهنم داخل خواهند شد.
در جای دیگری هم هست که خداوند به پیغمبر میفرماید که:به اینها بگو که اگر به خاطر دعاهایشان نبود اصلاً
خدا به آنها اعتنا نمیکرد «قُلْمَا یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْلاَ دُعَاؤُکُمْ» (فرقان: ۷۷) دعا از بهترین عبادتها است، و معقول
نیست که بگوییم بزرگان دعا نمیکردند.
منتها شاید مرادشان این باشد که حاجتشان را در دعا نمیگفتند.
یا مثلاً در دعا کردن برای دیگران دعا میکردند اینها درست است.
اما نسبت به اینکه حالا چه لزومی دارد که ما حاجتمان را دردعا بگوییم، حقیقت این است که اینها از
آداب دعاست .
آداب دعا
مرحوم شیخ حر عاملی در جلد هفتم «وسائل الشیعه» که آداب دعا مفصل آمده است یک باب را باز کرده
تحت عنوان اینکه یکی از آداب و شرایط دعا که باعث استجابت دعا میشود، این است که، انسان حاجت خودش
را اسم ببرد.
ازامام صادق(ع) هم روایت شده که فرمود: خداوند میداند که بنده چی میخواهد«اِنَّ اللّه تعالی یَعْلَمُ ما یُریدُ العبد» وقتی
که دعا میکند خدا میداند که بنده چی میخواهد، ولی خدا دوست دارد که آن حوائج و خواسته های بنده
به سوی خدابه لفظ بیاید و گفته شود.
و این مطلب نیاز به یک بحث مفصل دارد که ایشان را ارجاع میدهم به کتابهای دعا و به آن
روایاتی که در باب دعا کردن آمده است.مثلاً در «اصول کافی» در کتاب دعا که اواخر اصول کافی است یا
جلد هفتم وسائل الشیعه، آنجا ایشان وقتی ملاحظه کردند خواهند دید یکی از شرایط استجابت دعا و یکی از
آداب دعا نام بردن حاجت است.
که از اهل بیت علیهم السلام هم نقل شده است نکته دیگری که در اینجا قابل توجه است این است
که خدا که بهتر از ما میداند که ما چی میخواهیم این درست است ولذا یکی از شرایطی که از
آداب دعا این است که ما دعا به «مأثور» بکنیم.
ادعیه ماثوره
ادعیه مأثوره را بخوانیم یعنیآن چه که خودشان گفتند.
در آن دعا دیگر ما نیستیم که میگوئیم چی میخواهیم،بلکه امام تعیین کرده یا خود خدا تعیین کرده است، مثلاً
وقتی که ما میگوییم«رَبَّنا آتنا فی الدنیا حسنه» (البقره: ۲۰۱) این ما نیستیم که تعیین میکنیم این را خدابرای ما
تعیین کرده، خدا میگوید اینجوری دعا کن.
بنابراین اون دعاهای مأثوره هستند اگر خوانده شود نظر ایشان تأمین میشود، چون خود خدا گفته شما چی بخواهید.
ما هم میگوییم خدایا تو گفتی اینجوری بخواه من هم اینجوری میخواهم پیغمبر تو گفته از خدا اینجوری چیزی بخواهید
ما هم اینجوری میخواهیم.
و این جمله که فرموده خدا ارحم الراحمین است و خیر ما را بیشتر میخواهد صحیح است و نتیجه دعا
جز خیر و مصلحت نیست.
گاهی ما دعا میکنیم به این دلیل که خداوند مصلحت ما را میداند، که این دعا به نفع ما نیست،
اجابت نمیکند، به جایش چیز بهتری را نصیب انسان میکند که آن با ارحم الراحمین خدا کاملاً سازگار است.
بد نیست درباره ذکر حاجت در دعا بیشتر بدانید
ذکر لا حول ولا قوه الا بالله :
امام صادق علیه السلام فرمودند:
آن کس که هزار مرتبه بگوید « لا حول ولا قوه الا بالله» خدای تعالی زیارت کعبه را روزی اش خواهد نمود و درصورتی که مرگش نزدیک باشد، خدا آن را به تأخیرخواهد انداخت تا حج را روزی اش سازد.
ذکر تسبیحات اربعه :
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:
پنج چیز است که چه قدر در میزان سنگین اند؛ گفتن سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و اللّه اکبر و فرزند شایسته ای است که از مسلمانی بمیرد و او در مرگ آن فرزند دامن صبر از دست ندهد و به حساب خداوند منظور بدارد.
ذکر یا غَفور یا وَدود :
برای گشایش رزق و روزی در هر روز ۷۷ مرتبه یا غَفور یا وَدود” بگوئید.
شمیم -شیعه نیوز