دیگه با فقر خداحافظی کن!

دیگه با فقر خداحافظی کن! دین و اندیشه

یکى یکى از اصحاب رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم نزد آن حضرت از تنگدستى شکایت کرد.آن حضرت صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «ادم الطهاره یدیم علیک الرزق‏»۱ گر دائما با طهارت باشى، روزى تو ادامه مى‏یابد.خداوند که رازق است‏ بر طبق مصلحت، براى برخى، روزى زیاد و براى […]


یکى یکى از اصحاب رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم نزد آن حضرت از تنگدستى شکایت کرد.
آن حضرت صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

«ادم الطهاره یدیم علیک الرزق‏»۱

گر دائما با طهارت باشى،
روزى تو ادامه مى‏یابد.خداوند که رازق است‏ بر طبق مصلحت، براى برخى، روزى زیاد و براى بعضى، روزى کم مقدر
مى‏کند; ولى انسان طاهر و پاکدامن را تهى‏ دست نمى‏گذارد و روزى او را تامین مى‏کند.
البته از آن جا که آلودگى «درکات‏» دارد، طهارت نیز «درجات‏» خواهد داشت; بنابراین، رزق هم اقسامى پیدا مى‏کند.

این حدیث، معارف زیادى را در بر دارد.
معناى دوام طهارت تنها این نیست که انسان، همیشه با وضو باشد; وضوى دائم یکى از اقسام طهارت است; مثلا،
کسى که اهل کار و کسب نیست، طاهر نیست.
چون براى کسى که بخواهد خود و عایله خود را تامین کند کسب، واجب است و او هرگز آلودگى ترک
کسب را نمى‏تواند با وضوى دایمى ترمیم کند.
چون دائم الوضو بودن، کارى مستحب و ترک کسب، کارى حرام است و حرام را نمى‏شود با مستحب جبران کرد.
اگر کسى دائم الطهاره باشد، اولا وظیفه‏هاى فقهى خود را مى‏شناسد و آنگاه به آنها عمل مى‏کند.
کاسب طاهر، حلال مى‏خرد و حلال مى‏فروشد و احتکار، گران‏فروشى و کم فروشى نمى‏کند:

«وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ الَّذِینَ إِذَا اکْتَالُواْ عَلَى
النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ وَإِذَا کَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ »۲

قرآن کریم هشدار مى‏دهد که روزى وافر و فراوان، مصلحت همه نیست:

همچنین بخوانید :  ذکری مجرب جهت خانه دار شدن و توانگری

« وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ »۳:

اگر وضع مالى گروه خاصى در جامعه، رو به «تکاثر»
برود، فساد آنان دامنگیر عده‏اى مى‏شود.

انسان، طغیان مى‏کند و طغیانش بر اثر بى‏نیاز دیدن خود از خدا یا از خلق است.
«تکاثر» زمینه‏اى براى طغیان است.
پس مصلحت نیست که همگان با تکاثر به سر برند

در جاى دیگر می فرماید:

«ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ
بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ »۴

یا می‏فرماید:

«کَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَیَطْغَى أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى »۵

انسان، طغیان مى‏کند و طغیانش
بر اثر بى‏نیاز دیدن خود از خدا یا از خلق است.
«تکاثر» زمینه‏اى براى طغیان است.
پس مصلحت نیست که همگان با تکاثر به سر برند; ولى کوثر که مال حلال کافى، براى اداره یک زندگى
متوسط آبرومندانه است ‏با مواظبت ‏بر طهارت، تحصیل مى‏شود.


نکته مهم آن است که روا نیست نیت ‏شخص طاهر از طهارت، رسیدن به روزى فراوان باشد، چون او
طهارت جان را وسیله رفاه تن قرار مى‏دهد.
به عبارت دیگر اگر کسى سعى کند، گناه نکند و جانش را از آلودگى برهاند به این منظور که روزى مادى او زیاد بشود، او هدف والایى را وسیله چیزى پست قرار داده و درست مانند این است
که به حکیم فرزانه‏اى دستور دهند اتاقى را رفت و روب کند.
پس انسان باید بکوشد این طهارت را وسیله رزق مادى قرار ندهد.

اندیشه قم

تاریخ بروزرسانی : 2014-11-28 / گردآوری :
/
برچسب ها:
گزارش خطا در خبر
اخبار مرتبط :
logo-samandehi