ذکر قرآنی برای زیبا شدن

ذکر قرآنی برای زیبا شدن دین و اندیشه

دعا و ذکر برای لاغری و کاهش وزن و ذکرها و روایات مجرب ائمه برای زیبایی مادی و معنوی

همه انسان ها زیبا بودن را دوست دارند و تمایل به زیبایی در ذات انسان هاست. از دیدگاه اسلام نیز
زیبایی به دو نوع مادی و معنوی تقسیم می شود که زیبایی معنوی اعمال انسان و زیبایی مادی ظاهر
و چهره انسان هاست. چنانکه حضرت علی درباره زیبایی معنوی فرموده اند زیبایی انسان در بردباری
اوست. در قسمت زیر عوامل موثر در زیبایی مادی و معنوی و دعا و ذکر برای لاغری را قرار داده ایم.
برای افزایش اطلاعاتتان درباره این دعا و ذکر در نیک صالحی همراه ما باشید.

دعا و ذکر برای لاغری

از دیدگاه اسلام زیبایی به زیبایی مادّی و زیبایی معنوی تقسیم شده و زیبایی معنوی چهره، به وسیله امور معنوی
مانند نماز به دست آمده، اما زیبایی مادی و ظاهری چهره، به صورت طبیعی به وسیله امور مادی به دست
می آید.
زیبایی معنوی از منظر روایات: در زیبایی معنوی اعمال و اذکار متعددی مؤثر است؛ مانند روایتی که در آن، امام
صادق (ع) می فرماید: «نماز شب، صورت را نورانی می کند».
نورانیت چهره از امور معنوی است که به وسیله امری معنوی چون نماز شب به دست می آید.
زیبایی مادی: از منظر روایات، در زیبایی مادی چهره عوامل مختلفی مؤثر است؛ مانند گرفتن موی بینی، خوردن گلابی، پرخوری
نکردن و … .

بنابراین، سؤالی که درباره ذکر مطرح کردید، مربوط به امور معنوی می باشد و این طور نیست که با ذکر
بتوان چهره مادی انسان را زیبا و عوض کرد، بلکه برای زیبایی مادی ما انسان ها، امور مادی پیش رو
گذاشته شده است.
پاسخ تفصیلی از دیدگاه اسلام زیبایی بر زیبایی مادّی و زیبایی معنوی تقسیم می شود، و تأکید بیشتری در کسب
زیبایی معنوی شده است؛ هر چند بر کسب زیبایی مادی هم تشویق شده است، اما نکته ای که باید توجه
نمود این است که، زیبایی معنوی چهره، به وسیله امور معنوی – مانند نماز- به دست آمده و زیبایی مادی
و ظاهری چهره نیز به صورت طبیعی به وسیله امور مادی به دست می آید.

ذکر قرآنی برای زیبایی مادی و معنوی

بر این اساس، پاسخ به سؤال را می توان در چند بخش ارائه کرد: مفهوم زیبایی در قرآن کریم و
احادیث، از مفهوم «زیبا و زیبایی»، به «حُسن» و «جمال و جمیل» تعبیر شده است؛ و «حُسن»، یعنی، زیبائى و
نیکوئى و یا هر چیزی که شادی آور و خوش آیند باشد.[۱]

دعا و ذکر برای لاغری و روشهای ایجاد زیبایی معنوی از نظر ائمه

حسن و جمال به یک معنا هستند؛[۲] اما
«جمال و جمیل» به معنای زیبایی کثیر و زیاد است.[۳] و این کلمه ها در قرآن کریم، به صورت های
مختلف (مانند مصدر و اسم) به کار برده شده و زیبایی به این معنا مورد مدح و ستایش قرار گرفته
است؛ مانند: «… قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً…»[۴]: به مردم نیک بگویید.
«إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَه…»[۵]: اگر نیکى به شما برسد، آن ها را ناراحت مى‏کند.
«فیهِنَّ خَیْراتٌ حِسان»[۶]: و در آن باغ هاى بهشتى، زنانى نیکو خلق و زیبایند.

«فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلاً»[۷]: پس صبر کن صبر نیکو.(صبر جمیل، به معنی شکیبایى زیبا و قابل توجه است، و آن صبر
و استقامتى است که تداوم داشته باشد، یأس و نومیدى به آن راه نیابد، و توأم با بی تابى و
جزع و شکوه و آه و ناله نباشد[۸]).
خلاصه این که این کلمات، در معنای مثبت و نیکو به کاربرده شده و دارای پیام سرورآور و خوشایند برای
بندگان خدای متعال است.
بعد از این که درباره حسن و زیبایی مادی و معنوی، توضیحی کوتاه و اجمالی داده شد، پاسخ به پرسش
مطرح شده را از هر دو جنبه مورد بررسی قرار می دهیم: زیبایی معنوی قبل از این که به زیبایی
ظاهری و مادی (مانند زیبایی در چهره) بپردازیم،

لازم است که در مورد زیبایی معنوی و باطنی و چگونگی ایجاد
این زیبایی در خود، از منظر سخنان پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) استفاده کنیم؛ در این جا به
برخی از این روایات اشاره می شود: ۱٫ امام علی (ع): «زیبایی انسان، در بردباری او است».[۹] زیرا بردباری، آن
آرامشی که به روح انسان می دهد، اخلاق و رفتار انسان را در برابر مشکلات و بلاها زیبا و نیکو
می کند.

دعا و ذکر برای لاغری و حدیث امام صادق درباره زیبایی

۲٫ امام علی (ع):«زیبایی مؤمن، به تقوا و ورع او است».[۱۰] ۳٫ امام حسن عسکری (ع):«زیبایی عقل، زیبایی باطنی (معنوی)
انسان است».[۱۱] ۴٫ پیامبر اکرم (ص): «هر کس نماز شب بخواند، چهره اش در روز نیکو می شود».[۱۲] ۵٫ امام
علی (ع):«… نماز، نورانیت صورت است…».[۱۳] ۶٫ امام صادق (ع):«نماز شب، صورت را نورانی می کند».[۱۴] و روایات دیگری که
در مورد اعمال وکارهایی که موجب نورانیت و زیبایی معنوی انسان می شود، وارد شده است.
زیبایی مادی در احادیث، علاوه بر زیبایی معنوی، به زیبایی ظاهری و مادی هم اهمیت داده شده که از راه
های مادی به دست می آید.
از منظر روایات، در زیبایی مادی چهره عوامل مختلفی مؤثر است.

در زیر به برخی از روایاتی که درباره زیبایی ظاهری و مادی و چیزهایی که چهره انسان را زشت می
کند، وارد شده، اشاره می شود: ۱٫ امام صادق (ع):«گرفتن مو از بینی، باعث زیبایی چهره است».[۱۵] ۲٫ امام علی
(ع) فرمودند: پیامبر اکرم (ص) فرمودند:«برادرم عیسى (ع) به شهرى عبور نمود که در آن مرد و زنى‏ فریاد مى‏کردند،
حضرت به آنها فرمود: شما را چه مى‏شود و چرا فریاد مى‏کنید؟ آن مرد عرض کرد: اى پیامبر خدا، این
همسر من است و هیچ بدى هم ندارد بلکه زنى است صالحه ولى در عین حال دوست دارم از او
جدا شوم.
حضرت عیسى (ع) فرمود: به هر حال بگو چه نقصى در او است که مى‏خواهى از وى جدا شوى؟ آن
مرد عرضه داشت: بدون این که پیر شده باشد صورتش شکسته و فرسوده شده.

همچنین بخوانید :  ذکری با بی نهایت فضیلت و ثواب

دعا و ذکر برای لاغری و روایات ائمه درباره زیبایی مادی

حضرت به آن زن فرمود: اى زن دوست دارى طراوت صورتت به تو برگردد؟ آن زن عرضه داشت: آرى.
حضرت فرمود: هر گاه غذا تناول مى‏کنى، زنهار پیش از سیر شدن از آن دست بکش؛ زیرا طعام وقتى در
شکم و معده زیاد شد طراوت و نشاط صورت را مى‏برد.
زن به این دستور عمل نمود، طراوت صورتش دوباره بازگشت».[۱۶] ۳٫ امام صادق (ع): حناء بوى بد را از بین
مى‏برد، چهره را شاداب و با طراوت مى‏کند، دهان را خوشبو مى‏سازد، فرزندان آدمى را زیبا و خوش سیما مى‏کند.[۱۷]
۴٫ در روایتی از امام موسی کاظم (ع) آمده است که شستن سر با گِل سرشور، چهره را زشت می
کند.[۱۸]

۵٫ امام صادق (ع):« گلابى چهره را زیبا کند».[۱۹] ۶٫ در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که،
گیاه کاسنی، چهره را زیبا می کند.[۲۰] و روایات دیگری که درباره زیبایی مادّی چهره وارد شده است.
بنابراین، سؤالی که درباره ذکر مطرح کردید، مربوط به امور معنوی می باشد و این طور نیست که با ذکر
بتوان چهره مادی انسان را زیبا و عوض کرد، بلکه برای زیبایی مادی ما انسان ها، اموری مادی پیش رو
گذاشته شده است.

[۱] داور پناه، ابوالفضل‏، أنوار العرفان فی تفسیر القرآن، ج ‏۶، ص ۴۱۲- ۴۱۳، انتشارات صدر، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۵ش؛
قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، ج۲، ص ۱۳۴، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ ششم،۱۳۷۱ش؛ راغب اصفهانى، حسین بن محمد،
المفردات فی غریب القرآن، ص ۲۳۵، دارالعلم الدار الشامیه، دمشق بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.
[۲] التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۲ ، ص ۱۰۹؛ المفردات فی غریب القرآن، ص ۲۰۲٫ [۳] قاموس قرآن، ج
۲، ص ۵۲؛ المفردات فی غریب القرآن، ص ۲۰۲٫ [۴] بقره، ۸۳٫ [۵] آل عمران، ۱۲۰٫ [۶] الرحمن، ۷۰٫ [۷]
المعارج، ۵٫

دعا و ذکر برای لاغری و کاهش وزن

[۸] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص ۱۷، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۴ش.
[۹] تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، غررالحکم، ص ۲۸۵، ح ۶۳۹۲، انتشارات دفتر تبلیغات، قم، ۱۳۶۶ش: « جمال الرجل حلمه
».

[۱۰] غررالحکم، ص ۲۶۹، ح ۵۸۶۲: «جمال المؤمن ورعه».
[۱۱] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۱، ص ۹۵، ح ۳۷، مؤسسه الوفاء، بیروت لبنان: «وَ حُسْنُ الْعَقْلِ جَمَالٌ بَاطِنٌ».
[۱۲] طوسی، أبو جعفر محمد بن حسن،‏ تهذیب الاحکام، ج ۲، ص ۱۱۹، ح ۲۱۷، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم،
۱۴۰۷ق: «مَنْ صَلَّى بِاللَّیْلِ حَسُنَ وَجْهُهُ بِالنَّهَارِ».
[۱۳] شعیری، تاج الدین، جامع الاخبار، ص ۷۲، انتشارات رضی، قم، ۱۳۶۳ش.
[۱۴]حرّ عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۱۵۱- ۱۵۲، ح ۱۰۲۷۸، مؤسسه آل البیت، قم، چاپ اول،
۱۴۰۹ق: «صَلَاهُ اللَّیْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْه‏».

[۱۵]کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ۶، ص ۴۸۸، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۶۵ش: «أَخْذُ الشَّعْرِ مِنَ الْأَنْفِ یُحَسِّنُ الْوَجْهَ».
[۱۶] شیخ صدوق، علل الشرایع، ترجمه ذهنی تهرانی، سید محمد جواد، ‏ج ۲، ص ۵۹۰- ۵۹۱، انتشارات مؤمنین‏، قم، چاپ
اول، ۱۳۸۰ش.
[۱۷] الکافی، ج ۶، ص ۴۸۴: «الْحِنَّاءُ یَذْهَبُ بِالسَّهَکِ وَ یَزِیدُ فِی مَاءِ الْوَجْهِ وَ یُطَیِّبُ النَّکْهَهَ وَ یُحَسِّنُ الْوَلَدَ».
[۱۸] شیخ صدوق، علل الشرایع، ج ۱، ص ۲۹۲، نشر داوری، قم، چاپ اول.
[۱۹] بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۱۷۰: «السَّفَرْجَلُ یُحَسِّنُ الْوَجْه».
[۲۰] بحارالانوار، ج ۶۳، ص۲۰۸

توصیه های امام رضا برای کاهش وزن

دعا و ذکر برای لاغری و روایت امام رضا درباره کاهش وزن

بیش تر بدانید : دعا و ذکر برای لاغری و توصیه های امام رضا (ع)

امام رضا (ع) نحوه حمام کردن را در چاقی و لاغری دخیل دانسته اند. سلیمان جعفرى می گوید حضرت رضا
(ع) فرمود: حمام یک روز در میان گوشت بدن را زیاد می کند و هر روز حمام رفتن پیه‏هاى کلیه را آب می سازد.
مرکّبات در طب الأئمّه (ع) هم از ارزش و اهمّیت ویژه ای برخوردار است . پیشوایان دین با بهره گیری از
الهامات ربّانی جوامع بشری را به ارزش دقیق علمی میوه ها و فرآورده های طبیعی آگاه نموده اند.

در
توصیه های پزشکی ائمه (ع) خوردن مرکبات قبل از غذا خوب و بعد از غذا بسیار پسندیده دانسته شده
است. امام رضا (ع) هم مصرف این میوه با ارزش را برای هضم و جذب غذا و کمک به رسوب زدایی از خون
بدن و بهبود سوخت و ساز و پیشگیری از غلظت خون مفید شمرده اند.

توصیه های طب اسلامی برای لاغری

خوردن ۲ عدد سیب صبح ناشتا یا (خوردن انگور در ساعت ۸ صبح ۱۰۰ گرم، ساعت ۱۰ صبح ۱۰۰ گرم و ساعت
۱۲ ظهر ۱۰۰ گرم)

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص یک قاشق غذاخوری عسل خوب یک لیوان آب با هم حل کرده
صبح ناشتا کم کم میل شود.

یک عدد لیموترش تازه را آب گرفته یک قاشق غذاخوری عسل خالص یک لیوان آب باهم حل کرده صبح
ناشتا میل شود

همیشه ۳۰ دقیقه قبل از نهار سالاد همراه با لیموترش و روغن زیتون میل شود

همیشه همراه غذا سبزیجات تازه میل نمائید

ویتامینهای طبیعی گروه ب در میزان متابولیسم موثر است

عرش نیوز و دعاگو

تاریخ بروزرسانی : 2020-03-28 / گردآوری :
/
برچسب ها:
گزارش خطا در خبر
اخبار مرتبط :