دعای پیامبر به ابی دجانه برای رهایی از شر جن و پری
روزی شخصی به نام ابی دجانه به دلیل آزار و اذیت جن و پریان هنگام شب، به نزد پیامبر میرود و این موضوع را با ایشان درمیان گذاشت ،پیامبر نیز دعایی را که روی کاغذ نوشته بود به ابی دجابه داد تا شب هنگام زیر سرش بگذارد تا از شر جن و پری در امان باشد. در قسمت زیر متن دعای حرز ابی دجانه را قرار داده ایم. برای آشنایی با متن این دعا ما را در سایت نیک صالحی دنبال کنید.
دعای حرز ابی دجانه
برخی معتقدان به وجود جن بر این باورند که این دعا در دفع جن موثر است و این دعا
را از پیامبر اسلام میدانند که پیامبر، آن را به شخصی به نام ابی دجانه داده است چون شب هنگام
جنها دعای حرز ابی دجانه را در منزلش اذیت میکردند
اصل روایت
در حیاه الحیوان (در باب قنفذ) بیهقى در دلائل النبوه
از ابى دجانه که نامش سماک بن خرشه است روایت کرده که من برسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله
شکوه کردم از اینکه چون در بستر بخوابم سوتى مانند سوت آسیا و جنجالى چون جنجال مگس عسل بشنوم و
پرتوى چون برق، و سر بردارم و در برابر خود سیاهى بینم که بالا رود بدرازى صحن خانهام و دست
بپوستش کشم مانند پوست خارپشت است،
و به چهرهام مانند شراره آتش افکند، فرمود: این جن خانه تو است اى
ابو دجانه وانگاه دوات و کاغذ خواست و بعلى علیه السّلام فرمود بنویسد: (سپس دعا را گفت) ابو دجانه گفت:
نامه را گرفتم و تا کردم و بخانه آوردم و زیر سرم نهادم و شب را آسوده خوابیدم و بیدار
نشدم جز از فریاد کسى که میگفت: اى ابو دجانه ما را با این کلمات آتش زدى تو را بحق
سرورت که این نامه را از ما بردار که ما را بازگشتى بخانهات و در کنارت و در هر جا
این نامه باشد نباشد،
مختصری از دعای حرز ابی دجانه
ابو دجانه گفت: برش ندارم تا رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلم اجازه
دهد.
ابو دجانه گفت: از این ناله و شیون و گریه پریان که شنیدم شبم دراز گذشت و بامداد نماز
صبح را با رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلم خواندم و آنچه آن شب از پریان شنیدم
بوى گزارش دادم و هر آنچه هم من بآنها گفتم فرمود: اى ابو دجانه دست از این قوم بردار بدان
که مرا براستى فرستاده آنان تا روز رستاخیز درد کشند.
این روایت در کتاب «جنها همه جا هستند» سید محمد
مهدی حسینی ص۳۲و۳۳ و همچنین در کتاب آسمان و جهان، محمد باقر کمره اى ج ۷ ص ۹۸ و ۹۹
که ترجمه کتاب السماء و العالم بحار است و همچنین در بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۶۰ ص ۱۲۵ و ۱۲۶
و همچنین در المصباح، کفعمی، ص ۲۲۹نقل شده است.
در لغتنامهٔ دهخدا آمده: «سماک بن خرشه یا سماک بن اوس
بن خرشه بن لوذان بن عبدودّبن ثعلبه انصاری ساعدی خزرجی ، ملقب به ذوالمشهره یکی از صحابهٔ رسول صلی اللّه
علیه وآله .
وی در غزوه بدر و هم احد در رکاب رسول صلی اللّه علیه وآله وسلم بود و به روز احد
پیغمبر صلوات اللّه علیه او را شمشیری عطا فرمود.
و در مدینه او را با عتبه بن غزوان مواخات داد.
ابودجانه در جنگ یمامه با مسیلمه ، بشهادت رسید و گویند او در قتل مسیلمه شرکت داشت و در ضعاف
اخبار آمده است که او تا جنگ صفین بزیست و در آن جنگ حضور یافت حرزی به نام حرز ابی
دجانه در کتب دعوات معروف است »
متن دعای حرز ابی دجانه
متن دعا :
بسم الله الرحمن الرحیم هذا کتابُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللهِ رَبِّ العَالَمینَ اِلی مَن
طَرَقَ الدّارَ مِنَ العُمارِ وَ الزُوّارِ اِلّا طارِقاٌ یَطرُقُ بِخَیرٍ اَما بَعدُ فَاِنَّ لَنا وَلَکُم فِی الحَقِّ سَعَهً فَاِن تَکُ
عاشِقاً مُولِعاً اَو فاجِراً مُقتَحِماً فَهذا کِتابُ اللهِ یَنطِقُ عَلَینا
وَ عَلَیکُم بالحَقِّ اِنُا کُنّا نَستَنسِخُ ما کُنتُم تَعملَونَ وَرُسُلُنا
یکتُبُونَ ما تَمکُرُونَ اُترُکُوا صاحِبَ کَِتابی هذا و انطَلِقوا اِلی عَبَدَهِ الاَصنامِ وَ اِلی مَن یَزعَمُ اَنَّ مَعَ اللهِ اِلهاً
اخَرَ لا اِلهَ اِلا هُوَ کُلُّ شَی ء هالَکٌ اِلا وَجهَهُ لََهُ الحُکمُ وَ اِلَیهِ تُرجَعُونَ حم لا یُنصَرونَ حمعسق
تَفرَّقَت اَعداءُ اللهِ وَ بَلَغَت حُجَّهُ اللهِ وَ لا حَولَ وَلا قُوَّهَ اِلا بِااللهِ العلی العظیم فَسَیَکفیکَهُمُ اللهُ وَ هُوَ
السَّمیعُ العَلیمُ
بیش تر بدانید : سوره قرانی در رابطه با سحر و جادو
خداوند در سوره بقره آیه ۱۰۲ هم این مسأله را مطرح می کند که به وسیله سحر بین
دو همسر جدایی می اندازند.
سحر، جادو، طلسم و بستن بخت از امورى است که واقعیت دارد و از نظر فقهی تعلیم و
تعلم آنها – به جز برای بی اثر کردنشان- حرام است. وجود چنین نیروهائی به مقتضای نظام
دنیا می باشد که تزاحم میان زشتی ها و پلیدی ها وجود دارد و همچنان که انسان های
شیطان صفت و زشتکار وجود دارد ، جن های پلید و آزار دهنده نیز وجود دارد.
البته نمىتوان مطمئن بود که هر نوع مشکلی ریشه در همین مسئله دارد و باید توجه داشت
که غالب آنچه امروزه در میان مردم در اینباره شایع است، بى اساس است و بیشتر به افکار
روانى، تخیلات، سوءظنها، توهمات و مشکلات واقعى موجود در رفتار و اعمال آنها مربوط است.
آسمونی و تبیان