دعایی که بندگان خوب خدا می کنند !

دعایی که بندگان خوب خدا می کنند !دین و اندیشه

دعا و در خواست از خداوند یکی از مهمترین اعمال عبادی است که ما باید انجامش بدهیم ، و خداوند متعال به صراحت در قرآن کریم فرموده است که اگر دعای ما نباشد هیچ توجهی به ما نمی کند.به مبحث دعا که وارد می شویم باید بدانیم که بهترین دعا چیست ،و از خداوند چه […]

دعا و در خواست از خداوند یکی از مهمترین اعمال عبادی است که ما باید انجامش بدهیم ، و خداوند
متعال به صراحت در قرآن کریم فرموده است که اگر دعای ما نباشد هیچ توجهی به ما نمی کند.
به مبحث دعا که وارد می شویم باید بدانیم که بهترین دعا چیست ،و از خداوند چه چیز را خواستن
بهتر است؟ در یکى از دعاهاى ماه مبارک رمضان نیز مى خوانیم: «وَ مُنَّ عَلَىَّ فِکاکَ رَقَبَتى مِنَ النّار» «و
بر من رهائى از آتش دوزخ را منّت گذار» و این لطفى است که به هر بى سر و پائى
نشود.
ما همه چیز می توانیم از خداوند بخواهیم اما رهایی از آتش جهنم خیلی مهم است این یعنی عاقبت به
خیری ،دوری از آتش در آخرت که منزل ابدی ما است باید یکی از مهمترین خواسته های ما از خداوند
متعال باشد .
رهائى از آتش دوزخ نمایانگر رهیدن از چنگال گناه و هوى و هوس و شیطان و خرافات و آداب و
رسوم غلط و ظلم و بیداد و استکبار است.
در جاهاى بسیاری از قرآن تعابیر گوناگونى در رابطه با نفى اسارت و اثبات آزادى وجود دارد(سوره البلد، آیه ۱۳)
که همگى نشان دهنده اهتمام قرآن بر رهائى و آزادى انسانها است، درباره پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «وَیَضَعُ
عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالاَْغْلالَ الَّتِى کَانَتْ عَلَیْهِمْ»: «پیامبر بارهاى گران و زنجیرهائى که بر (دوش و گردن) آنها است برمى دارد».(
سوره الاعراف، آیه ۱۵۷) پیامبران و جانشینان آنها آمدند، تا عوامل حبس و سلب آزادى را از بشر بردارند و
با باز کردن غل و زنجیر اسارتها، نسیم آزادى را بر روانهاى فسرده و فرسوده بدمند، و نغمه حرّیت را
ساز کنند، زنجیر جهل و نادانى، بت پرستى، تبعیضات و زندگى طبقاتى و غیره را از دست و پا و
دوش و گردن این انسان بردارند.
مولى علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج البلاغه به فرزند خود امام حسن(علیه السلام) که عصاره اخلاق را به
تمامى معنا بیان مى کند چنین مى فرماید: «و لا تَکُنْ عَبدَ غَیرِک و قَد جَعَلَکَ اللّهُ حُرّاً: «و بنده
غیر از خودت مباش در حالى که خداوند تو را آزاد قرار داده است».
اطلاق کلام مولى بندگى بت نفس را هم شامل مى شود که بت نفس بسیار خطرناکتر از بت چوبى و
سنگى است.
پروردگارا، پس از آن که ما را هدایت کردی، دلهایمان را دستخوش انحراف مگردان و از جانب خود، رحمتی بر
ما ارزانی دار که تو خود بخشایشگری.
قرآن کریم برای عاقبت به خیری و مردن با ایمان و پایداری در ایمان اهمیت ویژه ای قایل شده است
اهمیت عاقبت به خیری در قرآن «رَ بَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَهً إِنَّکَ
أَنتَ الْوَهَّابُ» ۸ ؛آل عمران پروردگارا، پس از آن که ما را هدایت کردی، دلهایمان را دستخوش انحراف مگردان و
از جانب خود، رحمتی بر ما ارزانی دار که تو خود بخشایشگری.
قرآن کریم برای عاقبت به خیری و مردن با ایمان و پایداری در ایمان اهمیت ویژه ای قایل شده است.
«و ابراهیم و یعقوب پسران خود را به همان سفارش کردند: ای پسران من، خداوند برای شما این دین را
برگزید.
پس البته نباید جز مسلمان بمیرید.
«ساحران فرعون نیز آن هنگام که به موسی (علیه السلام) ایمان آوردند و تهدید فرعون را شنیدند از خداوند عاقبت
به خیری طلب کردند و گفتند: «رَبَّنا اَفرِغ عَلَینا صَبراً وَ تَوَفَّنا مُسلِمینَ .
»(پروردگارا، بر ما شکیبایی فرو ریز و ما را مسلمان بمیران). دعای ائمه برای عاقبت به خیری امام امیرالمۆمنین علی
(علیه السلام) سرانجام نیک و فرجام خوش را این گونه از خداوند طلب می کند: « نَسأَلُ اللّهَ مَنازِلَ الشُّهَداءِ
وَ مُعایَشَهَ السُّعَداءِ وَ مُرافَقَهَ الاَنبِیاءِ .
» از خدا درجات شهیدان و زندگی سعادتمندان و همنشینی با پیامبران را درخواست می کنیم). ما همه چیز می
توانیم از خداوند بخواهیم اما رهایی از آتش جهنم خیلی مهم است این یعنی عاقبت به خیری ،دوری از آتش
در آخرت که منزل ابدی ما است باید یکی از مهمترین خواسته های ما از خداوند متعال باشد امام چهارم
در دعایی مستقل در صحیفه سجادیه عاقبت به خیری را از خداوند طلب کرده است: «ای آن که یاد او
برای یاد کنندگان شرافت است و شکر و سپاسش برای سپاسگزاران رستگاری و طاعت و فرمانبرداریش برای مطیعان نجات و
رهایی است، بر محمد و آل او درود فرست و دلهای ما را فقط به یاد خود و زبانهای ما
را فقط به شکر خود و اندام ما را فقط به طاعت خود مشغول ساز و اگر برای مافراغتی مقدر
کرده ای، آن را چنان به سلامت بگذران که گناه و خستگی به ما رو نیاورد تا نویسندگان گناهان با
نامه سفید بازگردند و نویسندگان طاعت از نوشتن حسنات ما شادمان شوند و چون روزهای عمر سپری شود و مدت
زندگی به سر آید و دعوت تو، که ما ناچار آن دعوت را اجابت می کنیم، ما را احضار کند،
پس بر محمد و آل محمد درود فرست وَاجعَل خِتامَ ماتُحصی عَلَینا کَتَبَهُ اَعمالِنا تَوبَهً مَقبُولَهً لا تُوقِفُنا بَعدَها عَلی
ذَنبٍ اِجتَرَحناهُ وَلامَعصِیَهٍ اِقتَرَفناها ؛ (و پایان آنچه را نویسندگان کردارهایمان برای ما می شمارند توبه پذیرفته شده قرار ده
– توبه ای که بعد از آن گناهان و نافرمانیهایمان را به رخمان نکشند.
در روزی که خبرهای بندگانت را میآزمایی و به حسابشان رسیدگی می کنی پوششی که با آن اعمال ما را
پوشانده ای در برابر ناظران برندار.
همانا تو با هر کس که تو را بخواند مهربانی و برای کسی که تو را صدا کند اجابت کنی).
سایت آیت الله مکارم شیرازی
تاریخ بروزرسانی : 2013-01-15 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
هم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریویدئو