دعا، ابزاری برای روشنگری امام سجاد (ع)

دعا، ابزاری برای روشنگری امام سجاد (ع)

پس از دوران امامت امام حسین(ع) که با واقعه عظیم عاشورا و اسارت اهل بیت(ع) به پایان رسید، وضعیت سیاسی و اجتماعی جامعه به شدت تاسف بار بود.گویی با گذشت تنها ۵۰ و اندی سال از رحلت رسول الله(ص) مکه و مدینه به همان وضعیت صدر اسلام بازگشته بود.در آن زمان حتی از ظاهر دین […]

پس از دوران امامت امام حسین(ع) که با واقعه عظیم عاشورا و اسارت اهل بیت(ع) به پایان رسید، وضعیت سیاسی
و اجتماعی جامعه به شدت تاسف بار بود.
گویی با گذشت تنها ۵۰ و اندی سال از رحلت رسول الله(ص) مکه و مدینه به همان وضعیت صدر اسلام
بازگشته بود.
در آن زمان حتی از ظاهر دین هم در جامعه چیزی باقی نمانده و از اسلام تنها نامی باقی بود.

خفقان شدیدی در جامعه حاکم بود، و امام سجاد(ع) در آن روزگار بسیار غریب بودند، حتی در روایتی از شرایط
جامعه آن زمان اینگونه آمده است: در مدینه فساد به حدی رسیده بود که اگر زن آوازخوانی از مدینه خارج
می‌شد، مردم او را بدرقه می‌کردند و اگر هم به این شهر وارد می‌شد به استقبالش می‌رفتند.
نمونه دیگری از سقوط اخلاقی جامعه آن روز را اینگونه روایت کرده‌اند: در جامعه مدینه آن روز وقتی امام سجاد
(ع) می‌خواستند مضجع نورانی رسول الله (ص) را در ایام واقعه حره* زیارت نمایند، سپاهیانی که به مدینه حمله کرده
بودند روضه النبی** را اصطبل اسب‌های خویش قرار داده بودند.

در این دوران ترس شدید در میان مردم از حکومت ایجاد شده بود و از سوی دیگر حکومت هم تصمیم
به حذف فیزیکی امام سجاد(ع) گرفته بود.
در این شرایط امام سجاد(ع) تصمیم به ایجاد یک جهاد فرهنگی گرفتند و بستر قیام ایشان بر پایه تربیت فردی
و با ابزار دعا بود.

در جامعه‌ای که قابلیت اصلاح نداشت تربیت فردی بهترین راه بود.
امام سجاد (ع) برای اجرای این امر، در طول دوران امامتشان که حدود ۳۰ سال بود تعداد زیادی برده می‌گرفتند،
آنها را تربیت و آزاد می نمودند.
در نتیجه پایه کلاس‌های چندین هزار نفری امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را امام سجاد(ع) بنا نهادند.
مهمترین برنامه فردی امام سجاد سفارش به دعا بود.

 نقش دعا در کنترل و مدیریت گرایش‌ها و تمایلات انسان

دعا برنامه تربیتی است که میتواند انسان را از بدترین منجلاب ها، در بدترین جوامع نجات دهد.
چرا و چگونه دعا میتواند چنین تاثیر بسزایی داشته باشد؟

اگر از دیدگاه انسان شناختی به انسان نگاه کنیم می‌بینیم
ریشه حیات و حرکت انسان در تمایلات او است.
حتی نیازهای انسان هم نمی‌تواند چنین نقشی داشته باشد زیرا ممکن است انسان در مقابل یک نیاز خود بایستد و
به آن پاسخ ندهد.
حتی علم هم نمی‌تواند منشا حرکت انسان باشد، ممکن است انسان علم به مطلبی داشته باشد اما انگیزه‌ای برای پرداختن
و انجام آن نداشته باشد.
نیازهای انسان و علم زمانی حرکتی در پی دارند که در کنار آنها انگیزه و تمایلی برای پاسخ به آنها
وجود داشته باشد.

پس انسان باید گرایش‌ها و تمایلات خویش را بشناسد، و گرایش‌های خوب و حتی گرایش‌های بد خود را با خدای
خویش در میان بگذارد و از پروردگار خویش برای کنترل تمایلاتش استعانت جوید.
لازم است انسان برای سعادت خویش با برخی از تمایلاتش مقابله کند، برخی از گرایش‌های خوب خود را تقویت و
رشد دهد، برخی تمایلات را به صورت اکتسابی در خود ایجاد نماید و برخی از تمایلات خفته خویش را بیدار
سازد.

به طور کلی حرکت انسان به سوی کمال از مدیریت گرایش‌ها و تمایلات انسان ناشی می‌گردد.
انسان سالم و توانمند قدرت مدیریت تمایلات خویش را دارد.
در این میان هیچ ابزاری مانند دعا، قدرت مدیریت انسان بر تمایلات خود را افزایش نمی دهد.

 نمونه زیبایی از مناجات امام سجاد (ع) که مدیریت تمایلات و گرایش‎ها در آن موج می زند؛

یا مُنى قُلُوبِ الْمُشْتاقینَ وَیا غایَهَ امالِ الْمُحِبّینَ ای آرزوی قلب ‌های مشتاق و ای نهایت آرزوی عاشقان

اَسْئَلُکَ
حُبَّکَ وَحُبَّ مَنْ یُحِبُّکَ محبتت و محبت هر کسی که تو را دوست دارد را از تو تقاضا دارم

همچنین بخوانید :  دعایی که اجابتش قطعی است

وَحُبَّ
کُلِّ عَمَلٍ یُوصِلُنى اِلى قُرْبِکَ و محبت هر عملی که مرا به تو می‌رساند

وَاَنْ تَجْعَلَکَ اَحَبَّ اِلَىَّ مِمّا سِواکَ
از تو می‌خواهم خود را برای من محبوبتر از هر چیزی غیر از خودت قرار دهی

وَ أَنْ تَجْعَلَ
حُبِّی إِیَّاکَ قَائِداً إِلَى رِضْوَانِکَ و محبت من به خودت را راهبر من به سوی رضوان خودت قرار بده

وَ شَوْقِی إِلَیْکَ ذَائِداً عَنْ عِصْیَانِکَ [آنگونه که] شوق من به سوی تو، من را از معصیت تو منع
نماید

وَ امْنُنْ بِالنَّظَرِ إِلَیْکَ عَلَیَّ و با نگاهت به من منت بنه

وَ انْظُرْ بِعَیْنِ الْوُدِّ وَ
الْعَطْفِ إِلَیَّ با نگاه توام بامهربانی و لطفت به من بنگر

وَ لَا تَصْرِفْ عَنِّی وَجْهَکَ
و رویت را از من برنگردان***

 صحیفه سجادیه؛ معجزه‌ای حیات‌بخش

صحیفه کامله سجادیه اثر جاودان امام زین العابدین(ع) ، یکی از جامع‌ترین منابع
عالی دعا است.
این کتاب شریف، دومین کتابی است که در صدر اسلام تدوین شده است و از جهت اهمیت پس از قرآن
و نهج البلاغه قرار دارد و «اخت القران»، «زبور آل محمد» و «انجیل اهل بیت» لقب گرفته است.
استاد شهید مطهری در خصوص اعتبار این صحیفه ارزشمند در کتاب فلسفه اخلاق خود می‌نویسد: «صحیفه سجادیه دعاهاى بسیار معتبرى
است هم از نظر سند و هم از نظر مضمون از زین العابدین على بن الحسین(ع) که علماى شیعه از
صدر اسلام به این کتاب توجه کرده‏‌اند، و بعد از قرآن تنها مجموعه‌‏اى است که از اواخر قرن اول و
اوایل قرن دوم هجرى به صورت یک کتاب در دست بوده است…
بنابراین بعد از قرآن، قدیم‌ترین کتاب شیعى که از اول به صورت کتاب به وجود آمده و الآن در دست
ماست، صحیفه سجادیه است …
»

فصاحت و بلاغت این کتاب همواره مورد توجه فصحا و بلغای عرب بوده است به گونه‌ای که علاوه بر
شیعیان، اهل سنت نیز بعضاً برخی از ادعیه آن را در کتاب‌های خویش آورده‌اند.صاحب تفسیر طنطاوی در باره صحیفه می‌نویسد:
« من هر چه در این کتاب مطالعه می‌کنم می‌بینم این کتاب بالاتر از کلام مخلوق و پایین تر از
کلام خالق است؛ راستی چه کتاب کریمی است.»

در کتاب آزادی معنوی از شهید مطهری(ره) درباره صحیفه سجادیه نقل شده
است: «اگر ما هیچ دلیل دیگرى غیر از دعاهایى که از على بن ابى طالب(ع) و زین العابدین(ع)…
نداشتیم و اسلام در چهارده قرن چیز دیگرى نداشت، همین که توسط دو تن از شاگردهاى اسلام از آن دنیاى
بدویت و جهالت دو اثر این چنینى ظاهر شده کافى است.
آن قدر این‌ها اوج و رفعت دارد که اصلًا اعجاز [است]، جز این چیزى نیست.»

مقام معظم رهبری در رابطه
با مانوس شدن با این کتاب ارزشمند می فرمایند: “تا آن‌جا که مى‌توانید، با صحیفه‌ سجادیه مأنوس شوید.
کتاب بسیار عظیمى است.
این‌که گفته‌اند زبور آل محمد، واقعاً همین‌طور است؛ پر از نغمه‌هاى معنوى است، دعا و درس است؛ هم درس اخلاق
است، هم درس علم‌النفس است، هم درس امور اجتماعى است.
آن‌جا ملاحظه کنید: “أللهم إنى أعوذ بک من هیجان‌الحرص و سوره‌الغضب…
و الحاح‌الشهوه”.
یکى‌یکى این خصوصیات معنوى و اخلاقى و این ریشه‌هاى فاسدى را که در نفس ما هست، در زبان دعا به
ما معرفى مى‌کند.” و در جای دیگر میفرمایند: ” اگر کسى خیال کند که مى‌توان دل و روح را بدون
این‌ها صاف کرد، سخت در اشتباه است.
از راه گریه‌ نیمه‌شب، از راه خواندن قرآن با تدبر و با دقت، از راه خواندن ادعیه‌ صحیفه‌ سجادیه،
دل انسان صاف مى‌شود؛ والا این‌طورى نیست که بگوییم آقا برو دلت را صاف کن؛ هر کارى هم کردى، کردى!”****

فرهنگ نیوز

مناسب ترین کفش برای دویدن و پیاده روی + عکس
آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
2015-05-24
امتیاز بدهید
امتیاز : 4 تعداد رای : 5
اخبار مرتبط :
بازار سهسامسونگکفش پاشنه مخفیتور استانبول
دکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پرواز
رفع استرس و دلشوره با خواندن این دعای کارگشا
رفع استرس و دلشوره با خواندن این دعای کارگشا
ختم سریع التاثیر تا سه روز
ختم سریع التاثیر تا سه روز
آرامش دل انسان با ذکر و نماز‌ چه زمان میسر نیست
آرامش دل انسان با ذکر و نماز‌ چه زمان میسر نیست
ذکری مجرب جهت خانه دار شدن و توانگری
ذکری مجرب جهت خانه دار شدن و توانگری
دعایی برای غلبه بر وحشت، ترس و اضطراب
دعایی برای غلبه بر وحشت، ترس و اضطراب
روز دحو الارض و جایگاه این روز در قرآن
روز دحو الارض و جایگاه این روز در قرآن
ارتباط با جنس مخالف و احکام شرعی آن
ارتباط با جنس مخالف و احکام شرعی آن
دعای ناد علی کبیر را چگونه ختم کنیم؟
دعای ناد علی کبیر را چگونه ختم کنیم؟
بازار سهسامسونگکفش پاشنه مخفیتور استانبولدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پرواز