حکمت خواب ماندن برای نماز شب چیست؟
خواب ماندن برای نماز شب
حکمت خواب ماندن برای نماز شب چیست؟
حکمت خواب ماندن برای نماز شب
درباره فضیلت نماز شب روایت بسیار است
خداوند مهربان از خود فرد گاهتر به شب زنده
داری های او و مشقّتی است که در این راه تحمّل می کند، بنابراین گاهی بر فرد نمازگزار کسالت و
خواب را یک شب و یا دو شب مسلط میکند و این امر از جهت نظر کردن خدا به او
و ترحّم و مهربانی خداوند است به او .
و هر ینه اگر نمازگزار از این امر گاه شود امکان دارد او را عُجب فرا بگیرد و خود را
دیگر مقصر ندانسته و خود را فوق همه عابدان پندارد و در این حال عُجب است که از خداوند دور
گشته و فکر می کند که به خدا نزدیک است .
یکی از حکمت های خواب ماندن برای نماز شب گزاران
تقریباً همه ما از فضیلت نماز شب خبر داشته و توصیه و سفارش های فراوان در باره آن را
نیز شنیده ایم.
برخی افراد از این توفیقات بی نصیب نمانده و شب را با یاد محبوب به صبح می رسانند .
در این میان گاه اتفاق افتاده، افرادی که نزد خدا از جایگاه برجسته ای برخورداند از توفیق نماز محروم می
شوند، سوال این است آیا همیشه خواب ماندن و بی نصیب ماندن از نماز شب نشان از محرومیت دارد؟ آیا
خدا بدین وسیله آنان را تنبیه کرده است؟
فضیلت نماز شب
درباره فضیلت نماز شب روایت بسیار است، از آن جمله روایت
شده است که نماز شب شرف مومن است و باعث صحت بدن و کفاره گناهان روز و برطرف کننده وحشت
قبر، روی را سپید و بوی را پاکیزه روزی را جلب می نماید.
نماز شب ضامن روزی روز است.
و از حضرت صادق (علیه السلام ) روایت است که فرموده بود در وصیت رسول خدا به حضرت علی (علیه
السلام ): یا علی وصیت می کنم تو را در باب نفس خودت به چند خصلت، پس حفظ کن آنها
را بعد از آن فرمود خداوندا یاری کن او را و ذکر فرمود جمله ایی از خصلت ها تا آنکه
فرمود: بر تو باد نماز شب، بر تو باد نماز شب و بر تو باد نماز شب، بر تو باد
نماز زوال و بر تو باد نماز زوال و بر تو باد نماز زوال(ظهر).
اینها بیانگر اهمیت نماز شب است.
نماز شب شرف مومن است و باعث صحت بدن و کفاره گناهان روز و برطرف کننده وحشت قبر میشود
شب زنده داران
حضرت
علی (علیه السلام) نیز درمیان سخنان خویش اشاراتی به این موضوع داشتند، «ای نوف همانا داوود پیامبر در چنین ساعتی
از شب بر می خواست و می گفت: این ساعتی است که دعای هر بنده ای به اجابت می رسد
جز باج گیران، جاسوسان، شب بگردان، نیروهای انتظامی حکومت ستمگر یا نوازنده طنبور و طبل»(نهج البلاغه ، حکمت ۱۰۴) حضرت
در خطبه ۲۱ ، یکی از اوصاف یاران شهید خود را رنگ زرد صورت ، ناشی از شب زنده داری
معرّفی می کنند و همچنین در خطبه ۸۳ یکی از اوصاف پرهیزگاران را اینگونه معرفی می کند؛ « و شب
زنده داری خواب از چشم او ربوده است.»
جا ماندن نماز شب گزاران از قافله
در میان ما کسانی هستند که هنگام شب از خواب برخاسته و
با پروردگار خویش خلوت میکنند.
اینان دست رد بر سینه خواب شیرین نزدیک صبح زده و از بستر، به امید جلب رضایت دوست بر می
خیزند و وای به روزی که از خواب برخیزند و متوجه شوند که شب را به صبح رسانده اند در
حالی که از معبود خود غافل گشته و خواب چشمانشان را ربوده است.
در این هنگام خیالات و سرزنشها به سوی او هجوم آورده و فرد خود را انسانی محروم و بی لیاقت
و گناهکار می پندارد .
در این حال به این می اندیشد که خدای من چه کردم که عمل من مستوجب دوری از تو و
این محرومیت گشت؟ لابد گناهی را مرتکب شده ام که نخواستی صدای مرا بشنوی و مرا از لذت عبادت محروم
کرده ایی و شاید …
خواب هدیه خداوند رئوف به چشمان نمازگزار
یکی از صفات خداوند رحیم و رحمان است.
خداوند مهربان از خود فرد آگاهتر به شب زنده داری های او و مشقّتی است که در این راه تحمّل
می کند ، بنابراین گاهی بر فرد نمازگذار کسالت و خواب را یک شب و یا دو شب مسلط میکند
و این امر از جهت نظر کردن خدا به او و ترحّم و مهربانی خداوند است به او .
و هر آینه اگر نمازگذار از این امر آگاه شود امکان دارد او را عُجب فرا بگیرد و خود را
دیگر مقصر ندانسته و خود را فوق همه عابدان پندارد و در این حال عُجب است که از خداوند دور
گشته و فکر می کند که به خدا نزدیک است .
بنابراین هر خوابی دلیل بر محرومیت و اثر گناه و اعمال انسان نیست .
گاهی این خواب هدیه خداوند به چشمان نماز گذار است تا خستگی و ضعف را از او دور سازد، اما
در عین حال باید مراقب بود تا دچار عُجب نگشت.
منابع: ۱٫
نهج البلاغه ترجمه دشتی ۲٫
کاشف الاسرا ، ملانظر علی طالقانی ۳٫
مفاتیح الجنان تبیان