خطر انحراف در کمین مومنان!!

خطر انحراف در کمین مومنان!!دین و اندیشه

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوَاْ إِن تُطِیعُواْ الَّذِینَ کَفَرُواْ یَرُدُّوکُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ فَتَنقَلِبُواْ خَاسِرِینَ (آل عمران ـ ۱۴۹) اى کسانى که ایمان آورده‏اید اگر از کسانى که کفر ورزیده‏اند اطاعت کنید شما را از عقیده‏تان باز مى ‏گردانند و زیانکار خواهید گشت. در شأن نزول این آیه مى‏ خوانیم که در جنگ احد، وقتى که مسلمانان […]

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوَاْ إِن تُطِیعُواْ الَّذِینَ کَفَرُواْ یَرُدُّوکُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ فَتَنقَلِبُواْ خَاسِرِینَ (آل عمران ـ ۱۴۹) اى کسانى که
ایمان آورده‏اید اگر از کسانى که کفر ورزیده‏اند اطاعت کنید شما را از عقیده‏تان باز مى ‏گردانند و زیانکار خواهید
گشت.
در شأن نزول این آیه مى‏ خوانیم که در جنگ احد، وقتى که مسلمانان شکست خوردند، رهبر منافقان عبد اللَّه
بن ابىّ فریاد زد: به برادران مشرک ملحق شوید و همان بت‏ پرستى را ادامه دهید.
(تفسیر مجمع البیان و نور الثقلین)

پیام‏ های آیه: ۱ـ خطر ارتداد و انحراف در کمین مومنان است.
«الَّذِینَ آمَنُوا» ، « یَرُدُّوکُمْ عَلى‏ أَعْقابِکُمْ »۲ـ در فراز و نشیب ‏ها، مراقب تبلیغات و وسوسه‏ هاى دشمن
باشید، مبادا کم‏کم به آنان گرایش پیدا کنید.
«إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا» ۳ـ کفر پس از ایمان، ارتجاع و سقوط است.
« عَلى‏ أَعْقابِکُمْ »، « خاسِرِینَ »۴ـ خسارت واقعى، به هدر دادن سرمایه ‏هاى ایمانى، فکرى و روحى است، از
دست دادن بهشت و گرفتن دوزخ است.
« فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ »۵ـ شکست در میدان جنگ خسارت نیست، شکست اعتقادى و ارتداد، خسارتى بس بزرگ است.
« فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ »

بَلِ اللّهُ مَوْلاَکُمْ وَهُوَ خَیْرُ النَّاصِرِینَ (آل عمران ـ ۱۵۰) آرى خدا مولاى شماست و او
بهترین یارى ‏دهندگان است.
پیام‏ های آیه: ۱ـ ولایت و اطاعت، در خداوند منحصر است.
« بَلِ اللَّهُ مَوْلاکُمْ »۲ـ ولىّ گرفتن خداوند، سبب پیروزى شماست.
« مَوْلاکُمْ وَ هُوَ خَیْرُ النَّاصِرِینَ »

یکى از مهمترین عوامل پیروزى، روحیه سرباز است و آن قدر که روحیه
عالى سربازان در پیروزى تاثیر دارد کمّ و کیف آنها و چگونگى سلاح آنها اثر ندارد
سَنُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ
کَفَرُواْ الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَکُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِینَ (آل عمران ـ ۱۵۱) به
زودى در دل هاى کسانى که کفر ورزیده‏اند بیم خواهیم افکند زیرا چیزى را با خدا شریک گردانیده‏اند که بر
[حقانیت] آن [خدا] دلیلى نازل نکرده است و جایگاهشان آتش است و جایگاه ستمگران چه بد است.
پس از شکست مسلمانان در احد، ابوسفیان و لشکریانش که هنوز در اطراف مدینه بودند، گفتند: مسلمان ‏ها نابود شدند
و باقیمانده آنان گریختند، خوب است بازگردیم و آنها را ریشه‏ کن کنیم.
ولى خداوند آن چنان رعبى در دل آنان افکند که مانند شکست‏ خوردگان به مکّه بازگشتند، چون نگران حمله مسلمانان بودند.
(مناقب، ج ۱، ص ۱۲۶)

پیام‏های آیه: ۱ـ خداوند، مسلمانان را با القاى ترس بر قلب دشمن یارى مى‏
کند.
« سَنُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ» ۲ـ تکیه به غیر خدا، شرک و عامل ترس است.
همان گونه که ایمان و یاد خدا عامل اطمینان مى ‏باشد.
«الرُّعْبَ بِما أَشْرَکُوا »۳ـ مشرک، بر ادّعاى شرک برهان ندارد.
« ما لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً »۴ـ اصول عقاید باید بر اساس منطق و استدلال باشد.
« لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً »

تفسیر اجمالی آیات:

این آیات همانند آیات گذشته بعد از جنگ احد و
براى تجزیه و تحلیل روى حوادث جنگ نازل گردیده است، وضع آیات گذشته و این آیات نیز گواه بر این
حقیقت است.چنین به نظر مى‏ رسد که بعد از پایان جنگ احد دشمنان اسلام با یک سلسله تبلیغات مسموم کننده
در لباس نصیحت و دلسوزى، تخم تفرقه در میان مسلمانان مى ‏پاشیدند و با استفاده از وضع نامساعد روانى عده‏اى
از مسلمانان تلاش مى‏ کردند که آنها را نسبت به اسلام بدبین کنند.

شاید یهود و مسیحیان نیز در این قسمت با منافقان همکارى داشتند، همان طور که در میدان احد نیز
با دامن زدن به شایعه بى اساس کشته شدن پیغمبر صلی الله و علیه وآله براى تضعیف روحیه مسلمانان کوشش
مى‏کردند.آیه نخست به مسلمانان اخطار مى ‏کند و از پیروى آنها بر حذر مى ‏دارد و مى‏ گوید: اگر از
کفار پیروى کنید شما را به عقب بر مى ‏گردانند و پس از پیمودن راه پر افتخار تکامل معنوى و
مادى در پرتو تعلیمات اسلام، به نقطه اول که نقطه کفر و فساد بود سقوط مى ‏دهند و در این
موقع بزرگترین زیانکارى دامنگیر شما خواهد شد چه زیانى از این بالاتر که انسان اسلام را با کفر و سعادت
را با شقاوت و حقیقت را با باطل معاوضه کند.

سپس تاکید مى‏ کند که شما بالاترین پشتیبان و بهترین
یاور را دارید مى‏ گوید: ” بَلِ اللَّهُ مَوْلاکُمْ وَ هُوَ خَیْرُ النَّاصِرِینَ “: خدا پشتیبان و سرپرست شما است
و او بهترین یاوران است، یاورى است که هرگز مغلوب نمى ‏شود و هیچ قدرتى با قدرت او برابرى ندارد
در حالى که یاوران دیگر ممکن است گرفتار شکست و نابودى شوند.
سَنُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ.
در اینجا اشاره به نجات معجزه‏ آساى مسلمانان بعد از جنگ احد مى‏ کند و یکى از موارد حمایت و
نفرت خود را از آنان بازگو مى ‏نماید و آنها را نسبت به آینده دلگرم مى ‏سازد و وعده پیروزى
مى‏ دهد، زیرا همان طور که در داستان احد گفتیم بت‏ پرستان مکه با اینکه در جنگ احد پیروزى چشمگیرى
پیدا کرده بودند و لشکر اسلام ظاهراً از هم متلاشى شده بود مى ‏بایست در بازگشت به سوى میدان و
از بین بردن باقیمانده قدرت مسلمین و حتى غارت کردن مدینه و کشتن شخص پیامبر که از بى اساس بودن
شایعه شهادت او آگاه شده بودند کمترین تردیدى به- خود راه ندهند.اما خداوند ترس و وحشت عجیبى در دل هاى
آنها افکند، ترس و وحشت بى دلیلى که خاصیت کفر و بت ‏پرستى و خرافه پرستى بود، سراسر وجود آنان
را فرا گرفت به طورى که در روایات مى‏ خوانیم: آنها هنگامى که از احد بازگشتند و به نزدیکى مکه
رسیدند درست شکل و قیافه یک لشکر شکست ‏خورده را داشتند.آیه فوق مى ‏گوید: ما به زودى در دل کفار
رعب و وحشت مى ‏افکنیم (یعنى همانطور که در پایان جنگ احد افکندیم و نمونه آن را با چشم خود
دیدید) بنابراین به آینده خویش امیدوار باشید
.

چه زیانى از این بالاتر که انسان اسلام را با کفر و سعادت را با شقاوت و حقیقت را
با باطل معاوضه کند

جالب اینکه علت افکندن رعب و ترس را در دل هاى آنها چنین بیان مى‏کند: “بِما
أَشْرَکُوا بِاللَّهِ ما لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً”:”
به این جهت که آنها چیزهایى را بدون دلیل شریک خدا قرار داده
بودند” در حقیقت مردمى که خرافى هستند و تابع دلیل و برهان نمى ‏باشند و کاهى را در نظر خود
کوه مى ‏کنند و سنگ و چوبى را معبود و پروردگار خویش مى ‏دانند، در برابر حوادث بسیار ناتوانند زیرا
خیلى زود گرفتار اشتباه محاسبه مى‏ شوند و اگر یک حادثه جزئى در زندگى آنها رخ دهد و مثلاً بشنوند،
مسلمانان مدینه همراه مجروحان میدان جنگ بار دیگر به میدان احد بر مى‏ گردند این موضوع بسیار بزرگ در
نظرشان جلوه مى ‏کند و سخت از آن به وحشت مى ‏افتند، همانطور که در دنیاى امروز نیز افراد قدرتمندى
را مشاهده مى ‏کنیم که از کوچکترین حادثه وحشت دارند و از کاه کوهى مى‏ سازند زیرا تکیه- گاه محکمى
در زندگى براى خود انتخاب نکرده‏اند.
وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ بِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِینَ : این افراد به خود و
به اجتماع خود ستم کرده‏اند و بنابراین جایگاهى جز آتش نخواهند داشت و چه بد جایگاهى است.

پیروزى از طریق
ترس دشمن‏
در روایات متعددى مى ‏خوانیم که پیغمبر مى‏فرمود: یکى از امتیازاتى که خداوند به من داده است این
است که مرا به وسیله انداختن ترس در دل دشمن پیروزى داده است.
(به کتاب خصال و تفسیر مجمع البیان مراجعه شود)این موضوع اشاره به یکى از عوامل مهم پیروزى در جنگ ها
مى‏ کند که مخصوصاً امروز بسیار مورد توجه است که یکى از مهمترین عوامل پیروزى، روحیه سرباز است و آن
قدر که روحیه عالى سربازان در پیروزى تاثیر دارد کمّ و کیف آنها و چگونگى سلاح آنها اثر ندارد.

اسلام با تقویت روح ایمان و عشق به جهاد و افتخار به شهادت و اتکاى به خداوند قادر منان
این روح را در مجاهدان خود به عالی ترین وجه پرورش داد در حالى که بت‏ پرستان خرافى که تکیه‏
گاهشان بت هاى بى اراده و بى جان بود و عقیده به معاد و زندگى پس از مرگ نداشتند و
خرافات افکار آنها را آلوده کرده بود، روحیه‏اى ضعیف و ناتوان داشتند و یکى از عوامل موثر پیروزى مسلمانان بر
آنها همین تفاوت روحیه بود.
تبیان

تاریخ بروزرسانی : 2015-03-10 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
هم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریویدئو
جایگزین بوتاکس آمد