در قیامت اعمال نیک و بد انسان مورد محاسبه قرار می گیرند و وقایع شگفت انگیزی در زمین و زمان رخ می دهد اما طبق روایات برخی افراد در قیامت از نگاه و لطف خداوند بی بهره می شوند در این مطلب به این موضوع پرداخته ایم.
در قیامت اعمال انسان ها براساس اعمال معصومان سنجیده می شود و هرکس اعتقادات و اعمالش شباهت بیشتری به این بزرگان داشته باشد می باشد سعادتمندتر است .در این مطلب به موضوع خداوند در قیامت پرداخته ایم.
خداوند در قیامت
نفاق از مذموم ترین صفات و رذایل اخلاقی است که در آموزه های اسلام بشدت از آن نهی شده و
به آفت ایمان از آن تعبیر می شود چنان که خداوند متعال در آیه ۷۷ سوره مبارکه توبه می فرماید:
«در نتیجه، به سزاى آنکه با خدا خلف وعده کردند و از آن روى که دروغ مى گفتند، در دل
هایشان ـ تا روزى که او را دیدارى کنند ـ پیامدهاى نفاق را باقى گذاشت».
پیامبر خدا (ص) فرموده اند: « نفاق ابتدا به صورت نقطه اى سیاه [بر دل] ظاهر مى شود و
هر چه نفاق بیشتر شود آن نقطه بزرگتر مى گردد و چون نفاق به مرحله کمال رسید، دل به کلى
سیاه مى شود.»
ایشان همچنین می فرمایند: «سه نفرند که خداوند در روز قیامت به آنها نمى نگرد و پاکشان
نمى شمارد و عذابى دردناک در انتظارشان مى باشد :…
و مردى که پیش روى تو اظهار دوستى مى کند و پشت سرت دلش آکنده از غلّ و غشّ است.»
و از امیرمومنان امام علی (ع) است که: «نفاق، ننگِ اخلاق است.»
علت نفاق
ایشان همچنین در بیان علل نفاق
فرموده اند: «نفاق انسان، از ذلّتى است که در خود حسّ مى کند.» البته مولای متقیان (ع) دروغ را نیز
از علل نفاق معرفی می کنند.
علاوه بر این پیامبر اکرم (ص) در بیان ویژگی های فرد نفاق می فرمایند: «منافق کسى است که هرگاه
وعده دهد خلف وعده کند، هرگاه کارى کند آن را فاش سازد (در بوق دَمَد)، هرگاه سخن بگوید دروغ گوید،
هرگاه امانتى به او سپارند خیانت ورزد، هر گاه روزى داده شود سبکسرى کند و هر گاه روزى داده نشود
(تنگ دست گردد) به غلّ و غش روى آورد.»
و از امیرمومنان امام علی (ع) است که: «منافق هرگاه نگاه
مى کند براى سرگرمى است، هرگاه سکوت مى کند همراه غفلت است، وقتى سخن مى گوید بیهوده گویى مى کند،
هرگاه بى نیاز شود طغیان مى کند، وقتى گرفتارى به او رسد داد و فریاد راه مى اندازد، زود ناراحت
مى شود و دیر خشنود مى گردد، از اندکِ خدا ناخشنود مى شود و بسیارش هم او را خشنود نمى
سازد، شرّ بسیار در سر مى پروراند و مقدارى از آنها را به کار مى بندد و افسوس مى خورد
که چرا فلان کار بد را انجام نداده است.»
عاقبت کافران
علاوه بر این آیات و روایات فرجامی ناگوار و سرانجامی شوم
را به منافقان وعده داده اند.
خداوند در آیه ۶۸ سوره مبارکه توبه می فرماید: « خدا به مردان و زنان منافق و کافران آتش جهنّم
را وعده داده است.
در آن جاودانه اند.
آن آتش براى ایشان کافى است و خدا لعنتشان کرده و براى آنان عذابى پایدار است ».
پیامبر اکرم (ص) نیز در این باره فرموده اند: «کسى که در دنیا دو چهره باشد، روز قیامت با
دو چهره از آتش محشور مى شود.»
و از امام صادق (ع) است که: « هر که با مردم
با چهره اى رو به رو شود و با چهره اى دیگر از آنها عیب گویى کند، روز قیامت با
دو زبان از آتش [به محشر] مى آید .
پیامبر(ص): چهار گروه هستند که خداوند در روز قیامت نظر رحمت به آنها نمىکند کسانی که مورد عاق والدین قرار گرفتند، منتگذار، تکذیب کنندگان قدر الهى، کسی که شراب مینوشد.
امام سجاد(ع): سه طایفه هستند که خدا در روز قیامت نظر مرحمت به آنان نخواهد داشت و آنان را پاک و پاکیزه نمیکند و براى آنها عذاب دردناکى خواهد بود: آن کسى که از ما اهلبیت نباشد و خود را در بین خانواده ما داخل کند. آن کسى که از خانواده ما باشد و خود را از بین ما خارج نماید و آن کسى که بگوید این دو فرد را از اسلام بهره و نصیبى خواهد بود.
پیامبر اسلام(ص): پنج گروه هستند که روز قیامت نگاهشان نمیکند، آنانی که هنگام عبادتهای شبانه خوابند و هنگام عبادات روزانه در غفلت به سر میبرند، با چیزهای شوم(مانند آلات قمار) بازی میکنند، شراب میخورند و با دشنامدادن به پدران و مادران شادی میکنند!
» روزنامه قدس -اسلام کوئست