حکم شرعی تزریق آمپول های تقویتی برای روزه‏داران

حکم شرعی تزریق آمپول های تقویتی برای روزه‏داران دین و اندیشه

به گزارش ابنا ـ عضو ستاد ترویج احکام گفت: فتوایی مبنی بر این‌که تزریق آمپول مبطل روزه باشد صادر نشده است، اما برخی فقها بنابر احتیاط واجب گفته‌اند که آمپول یا سرم غذایی در ماه مبارک رمضان تزریق نشود.حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام با بیان مبطلات روزه به حکم تزریق آمپول در هنگام […]

به گزارش ابنا ـ عضو ستاد ترویج احکام گفت: فتوایی مبنی بر این‌که تزریق آمپول مبطل روزه باشد صادر نشده
است، اما برخی فقها بنابر احتیاط واجب گفته‌اند که آمپول یا سرم غذایی در ماه مبارک رمضان تزریق نشود.
حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام با بیان مبطلات روزه به حکم تزریق آمپول در هنگام روزه‌داری اشاره کرد
و گفت: فتوایی مبنی بر این‌که تزریق آمپول مبطل روزه باشد صادر نشده است.
وی با بیان این‌که برخی آمپول‌ها، مُسَکّن و برخی تقویتی هستند یعنی جنبه غذایی دارند، افزود: برخی فقها بنابر احتیاط
واجب گفته‌اند آمپول یا سرم غذایی در ماه مبارک رمضان تزریق نشود البته مقلدان این فقها می‌توانند به فقهایی که
تزریق آمپول در ماه مبارک رمضان را جایز می‌دانند مراجعه کنند.
مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیت‌الله شیخ جواد تبریزی با اشاره به آمپول‌های غیر غذایی خاطرنشان کرد: تزریق آمپول‌های
مسکن که جنبه غذایی ندارد در ماه مبارک رمضان مشکلی نداشته و احتیاط هم برای آن لازم نیست.
وی در ادامه به یکی دیگر از مبطلات روزه که باقی ماندن بر جنابت، حیض و نفاس تا اذان صبح
است، اشاره کرد و گفت: اگر فردی در خواب محتلم شود و تا اذان صبح از خواب بیدار نشود؛ روزه‌اش
صحیح است، اما برای نماز باید غسل کند.
حجت‌الاسلام وحیدپور اضافه کرد: فردی که نیاز به غسل دارد اگر پیش از اذان صبح بیدار ‌شد و می‌دانست که
باید برای روزه غسل کند، اما عمدا تا اذان صبح غسل نکرد، روزه‌اش باطل است و روزه فردی هم که
قصد بیدار شدن برای غسل را ندارد نیز باطل است.
وی در ادامه بیان داشت: اگر فردی که به هر دلیل نیاز به غسل دارد، تا پیش از اذان صبح
بیدار شده و دوباره به خواب رود، اما قصد بیدار شدن برای غسل پیش از اذان صبح را داشته باشد
و بیدار نشود، روزه‌اش باطل نیست.
این عضو ستاد ترویج احکام در بخش دیگری از سخنان خود مقدار آبی که به هنگام وضو وارد دهان می‌شود
را مبطل روزه ندانست و ابراز داشت: رطوبتی که هنگام وضو گرفتن داخل دهان می‌شود روزه را باطل نمی‌کند؛ چراکه
مقدار این آب به اندازه‌ای است که وقتی با آب دهان مخلوط شود از بین می‌رود.
وی همچنین با اشاره به گرفتن روزه در هوای گرم و با وجود برخی مشاغل سخت، ضعف را مجوز خوردن
روزه ندانست و گفت: ضعفی که طبیعی است و به هنگام روزه‌داری پیش می‌آید و در زمان افطار هم از
بین می‌رود، مجوز خوردن روزه نیست.
حجت‌الاسلام وحیدپور تصریح کرد: مجوز خوردن برای ضعفی صادر می‌شود که قابل تحمل نیست و طرف را از حال می‌برد
که در این مورد هم فرد باید به اندازه‌ای آب یا چیزی بخورد که از این وضعیت خارج شود و
پس از آن روزه را ادامه دهد؛ این خوردن کفاره ندارد، اما باید قضای روزه گرفته شود.
مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیت‌الله شیخ جواد تبریزی با اشاره به حکم روزه‌ای که سبب ایجاد بیماری شود،
اظهار داشت: فردی که به سبب گرفتن روزه بیمار ‌شود و در حقیقت بگویند روزه علت بیماری بوده است، در
این حالت گرفتن روزه جایز نیست.
همچنین بخوانید :  حکم شرعی ترمیم بکارت از نظر مراجع تقلید و قانون
تاریخ بروزرسانی : 2013-07-11 / گردآوری :
/
برچسب ها:
گزارش خطا در خبر
اخبار مرتبط :
logo-samandehi