حکم ارتباط جوان مسلمان با جنس مخالف

حکم ارتباط جوان مسلمان با جنس مخالفدین و اندیشه

از آن‏جا که دین اسلام جامع و کامل است، همان گونه که معاشرت را لازمه زندگى مى‏داند، براى آن حد و مرزهایى نیز قرار داده است که با توجه‏ به دستورهاى اسلام محدودیت‏هاى جوان مسلمان در ارتباط تبیین مى‏شود.منظور از محدودیت روابط و معاشرت‏ها در دین اسلام روشن شدن حد و مرز است و با […]

از آن‏جا که دین اسلام جامع و کامل است، همان گونه که معاشرت را لازمه زندگى مى‏داند، براى آن حد
و مرزهایى نیز قرار داده است که با توجه‏ به دستورهاى اسلام محدودیت‏هاى جوان مسلمان در ارتباط تبیین مى‏شود.
منظور از محدودیت روابط و معاشرت‏ها در دین اسلام روشن شدن حد و مرز است و با آزادى انسان، ناسازگار
نمى‏باشد؛ به تعبیر دیگر، تعیین حد و مرز براى روابط و معاشرت‏ها یکى از کارکردهاى دین جامع و کامل اسلام
است.
اسلام از سویى معاشرت و ارتباط را ضرورتى براى جامعه رو به پیشرفت و ترقى مى‏داند، و از سوى دیگر،
همین ارتباط و معاشرت را قانونمند و هدفمند کرده و روابط را با توجه به همین اهداف مدیریت مى‏کند.
ارتباط با جنس مخالف‏ در این مورد افراد به دو دسته تقسیم مى‏شوند، نخست افراد محرم؛ یعنى خویشاوندانى مانند پدر،
مادر و همسر که احکام خاص دارند و انسان محدودیت کم‏ترى در ارتباط با آن‏ها دارد و دیگر افراد نامحرم
مانند افراد بیگانه که در ارتباط با آن‏ها انسان محدودیت بیشترى دارد.
راههای ارتباط: ۱ـ نگاه کردن ۲٫
سخن گفتن یکى از شیوه‏هاى رایج ارتباط و معاشرت است.
تفاوت این قسمت با نگاه کردن در این است که در نگاه کردن به نامحرم، غیر از دست و صورت
جایز نیست، ولى در صحبت کردن تنها قصد شهوت مانع است و از این باب، معاشرت در تعلیم و تعلم،
خرید و فروش و معاملات و سایر معاشرت‏هاى روزمره جایز مى‏باشد؛ مشروط به این‏که در آن‏ها قصد لذت نباشد.
۳٫
سومین راه ارتباط و معاشرت دست دادن و تماس فیزیکى است چنانچه از آیات و روایات بر مى‏آید و در
فقه آمده است «تماس بدنى با کسانى که نگاه کردن به آنان حرام است، جایز نیست؛ بنابراین، دست دادن‏ زن
و مرد بیگانه با هم جایز نیست، ولى دست دادن از زیر لباس [یا با دستکش‏] اشکالى ندارد، ولى نباید
دست همدیگر را بفشارند.» (رساله نوین امام خمینى، ج ۳، ص ۴۸ به نقل از تحریر الوسیله، ج ۲، ص
۲۳۶- ۲۴۲) (و به قصد لذت هم نباشد). ۴٫
نامه‏نگارى‏هاى عادى یا رایانه‏اى (چت) از شیوه‏هاى متدوال امروزى که با استفاده از رایانه رواج یافته است، نامه‏نگارى اینترنتى است
که اگر قصد شهوت‏رانى در آن‏ها نباشد، از نظر شرعى اشکالى ندارد، هرچند که از نظر اتلاف عمر، هر انسانى
مسئول پاسخ‏گویى نسبت به چگونگى گذران عمر خویش است؛ چنان‏که از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) روایت شده
است: «پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت شمار، جوانیت را پیش از پیرى، سلامتت را پیش از بیمارى،
تمکنت را پیش از تهى‏دستى، فراغتت را پیش از گرفتارى و زندگانیت را پیش از مرگ.» ۵٫
بهره‏بردارى جنسى‏ از نظر قرآن و روایات هرگونه بهره‏بردارى جنسى به زن و شوهر اختصاص دارد: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُۆْمِنُونَ …
وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ
الْعَادُونَ.» (مومنون، ۱- ۷) تصریح به ویژگى خاص مۆمنان در ابتداى سوره و نیز تصریح به تجاوزگرى در صورت عدم
پایبندى به این اصل، از مهم‏ترین دلایل تأکید قرآن مجید بر این‏گونه روابط است.
تعبیر «عادون» که به معناى «متجاوزون» (تجاوزگران) به حدود الهى آمده، سخت‏ترین تعبیرى است که در این‏باره شده است.
افزون بر این، در آیات آغازین سوره نور دربرخورد جدى با زناکار، پیامبر خود را از برخورد مهربانانه با این
پدیده شوم و زیان‏آور بر حذر و اعلام مى‏دارد که عده‏اى از مومنان مى‏باید بایستى عذاب و شکنجه‏اى که براى
این گناه مقرر شده است، را شاهد باشند؛ و از سوى دیگر آن‏ها را از نظر اجتماعى مطرود و معاشرت
با آنان را ممنوع کرده و ازدواج با آنان را اجازه نمى‏دهد.
(نور، ۱- ۳) قرآن کریم در سوره اسراء آیه ۳۲ مى‏فرماید: «وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَى إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاءَ سَبِیلًا؛ و
نزدیک زنا نشوید؛ [چرا] که آن، زشتکارى است، و بد راهى است».
و در سوره فرقان آیه ۶۸ مى‏فرماید: «وَالَّذِینَ …
وَلَا یَزْنُونَ وَمَن یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثَاماً؛ …
و هر کس این (کارها) را انجام دهد، [کیفرِ] گناه را خواهد دید.» لذت معاشرت و گفتگوى با جنس مخالف
هرچند شیرین باشد، کوتاه مدت است و حزن و اندوه و نگرانى طولانى را به دنبال خواهد داشت.
آرى، خداوند تمایل و غریزه جنسى را مانند غرایز و تمایلات دیگر در وجود انسان به امانت گذاشته و ما
در قبال آن سه راه داریم: ۱٫
سرکوب کردن یا از بین بردن غریزه جنسى؛ ۲٫
رها کردن افسار شهوت و غریزه جنسى؛ ۳٫
تحت برنامه دین درآوردن آن.
راه اول: یعنى راه سرکوب که باعث نقص جسمانى شده، و به دنبال آن بسیارى از استعدادهاى درونى انسان نابود
مى‏گردد و اجازه شکوفایى و رشد نمى‏یابد و دین اسلام با این راه مخالف است.
راه دوم: رها کردن افسار شهوت که این هم موجب هلاکت انسان و بروز بیمارى‏هاى روحى و جسمى مى‏شود که
امروزه در بسیارى از کشورهاى غربى شاهد آن مى‏باشیم و اسلام با این راه نیز مخالف است.
راه سوم: این‏که نه این غریزه و نعمت الهى را سرکوب کنیم، و نه آن را رها نماییم، بلکه طبق
دستورهاى دین شهوت خود را مدیریت کنیم؛ از این رو در اسلام براى کنترل شهوب به، ازدواج، (نور، ۳۲) کنترل
چشم، (نور، ۳۰ و ۳۱) دورى از ناپاکان، (نساء، ۲۷) دورى از تخیلات شیطانى (نور، ۲۱) و روزه گرفتن (بقره،
۱۸۳) توصیه شده است‏.
نتیجه‏گیرى: از آنچه بیان شد، نتیجه مى‏گیریم که دین اسلام نه تنها با معاشرت مخالف نیست بلکه به آن توصیه
نیز مى‏کند، ولى معاشرتى را مى‏پذیرد و به آن توصیه مى‏کند که داراى ضوابط خاص خود باشد، و به تعبیر
دیگر قانونمند و هدفمند باشد؛ زیرا اگر هدفمند و قانونمند شد، این معاشرت به سیر تکاملى انسان کمک مى‏کند، ولى
اگر بدون ضابطه باشد، رهزن انسان مى‏شود و مشکلات فراوانى به بار مى‏آورد که نمونه‏هاى آن را در برخى جوامع
شاهد هستیم.
بنابراین، دستورهاى دین «محدودیت» نیست بلکه مایه «مصونیت» است و با رعایت آن «بهداشت روانى» و «بهداشت جسمى» جامعه تامین
مى‏شود.
و در پایان دو پرسش و پاسخ در این مورد: سۆال: اگر در مکانهای فرهنگی و هنری دختران و پسران
با رعایت کامل ظاهر اسلامی با یکدیگر کار کنند چه حکمی دارد؟ جواب: اختلاط دختران و پسران جوان موجب مفاسدی
است که بر کسی پوشیده نیست هر چند رعایت حجاب بنمایند.
بنابر این بهتر است برادران و خواهران هر کدام جداگانه به وظایف خود اشتغال داشته باشند.
(استفتائات امام (ره)، ج۳، ص۲۸۰) سۆال: اختلاط زن با مرد نامحرم تا چه حدّی جایز می باشد؟ جواب: در گفتگوها
باید نکات زیر را مراعات نمایند: ۱ـ از صحبت کردن به نحوی که موجب تلذذ و ریبه شود خودداری گردد.
۲ ـ از شوخی کردن پرهیز شود.
۳ ـ از حرفهایی که موجب تهییج شهوت است باید خودداری شود.
۴ ـ رعایت حجاب کامل بشود و از نگاه کردن حرام خودداری گردد.
۵ ـ زن و مرد در یک محیط خلوت تنها نباشند.
(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج۱، ص۱۳۷) منابع: سایت اندیشه قم کتاب پرسش و پاسخهای قرآنی ج ۷ـ
دکتر محمد علی رضایی اصفهانی
تاریخ بروزرسانی : 2013-03-10 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
هم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریویدئو