حد و حدود حجاب چیست؟

حد و حدود حجاب چیست؟دین و اندیشه

چادر آرایش در مقابل نامحرم نوعی «تبرّج» محسوب شده و از نظر شرع جایز نیست. تبرّج از مصدر بروج (ظهور و بروز) و به معنای خود آرایی و خود نمایی است. تبرّج جاهلیت به زنان اختصاص ندارد، همان‏ طور که حمیت جاهلیّت – که در سوره فتح مطرح شده است – به مردان اختصاص ندارد. […]

چادر

آرایش در مقابل نامحرم نوعی «تبرّج» محسوب شده و از نظر شرع جایز نیست.

تبرّج از مصدر بروج (ظهور و بروز) و به معنای خود آرایی و خود نمایی است.

تبرّج جاهلیت به زنان اختصاص ندارد، همان‏ طور که حمیت جاهلیّت – که در سوره فتح مطرح شده است
– به مردان اختصاص ندارد.

انسان ذاتاً و به‏ طور طبیعی تشنه خودنمایی نزد دیگران است.
حال اگر سوال شود که چرا در سوره احزاب فقط زنان از تبرّج نهی شده‏اند نه مردان؟

پاسخ آن
روشن است؛ زیرا مردان به ‏ویژه در دوران جاهلیت هیچ مانعی برای ظهور و بروز به شکل‏ های مختلف در
جامعه نداشته‏اند، اما زنان پیوسته از امکان ظهور و بروز در زمینه‏ های شایسته و بایسته محروم بوده‏اند و ناگزیر،
این میل درونی خود را به ‏صورت منفی و در مسیر نادرست ارضا می ‏نموده‏اند.همزمان با طلوع خورشید اسلام از
افق تاریک عربستان، در جامعه عرب – کم ‏و بیش مانند دیگر جوامع بشری آن روزگار – زن ابزاری برای
خوش‏ گذرانی و وسیله‏ای برای ارضای تمایلات غریزی و شهوانی مرد بود و بی‏بند و باری و هرج ‏و مرج
در روابط جنسی بیداد می‏ کرد و به ‏طور کلی کانون خانواده از پایه و اساس محکمی برخوردار نبود.

این‏ ها و مسائل بسیار دیگر، باعث شده بود که جایگاه زن در افکار عمومی جامعه به‏ خصوص مردان
از حد یک انسان کامل به یک حیوان و حتی پست ‏تر از آن تنزّل یابد.

تبرّج حرام است

آرایش برای محارم در هر حدی قابل قبول است و اشکال آرایش در ظاهر شدن
آن مقابل نامحرمان است که از آن به عنوان «تبرّج» نام برده می ‌شود.

«تبرج» یعنی اینکه مرد و یا زن خود را به شکلی بیاراید که دیگران را تحت تاثیر قرار دهد و
در آنها حالت هیجانی ایجاد کند.

آرایش زنان به گونه‌ای که چیزی به صورت خود بیفزایند مانند استفاده از لوازم آرایش نوعی تبرج است و موجب
جلب توجه می ‌شود و این کار از نظر شرع مجاز نیست.

همچنین بخوانید :  خرید و فروش مواد منفجره حرام شد

در هر حال هر نوع ظاهر شدن مقابل نامحرم به گونه‌ای که احساسات او را برانگیخته و جلب توجه کند،
از نظر شرع جایز نیست.

آرایش برای محارم در هر حدی قابل قبول است و اشکال آرایش در ظاهر شدن آن مقابل نامحرمان است که
از آن به عنوان «تبرّج» نام برده می ‌شود

تبرّج مردان!

اینان نیز اگر از موقعیت ‏های فرهنگی و اجتماعی مناسبی برخوردار
بودند، هرگز خود را به این شکل و شمایل درنمی‏آوردند.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

ارزش و اهمیت حجاب در قرآن

یا آنان را به جواهرات اصلی، چون یاقوت و مرجان تشبیه می‏کند که
جواهر فروشان، در پوششی مخصوص قرار می‏ دهند تا همچون جواهرات بدلی به آسانی در دسترس این و آن قرار
نگیرند و از قدر و ارزش و اهمیت آنها کاسته نشود: فِیهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ

بنابراین، حجاب، کمال و وقار زن بوده و نشانگر ارزش و اصالت وی می‏ باشد و باید کوشید که این
اصالت باقی بماند و با تبرّج و خودنمایی آن را خراب نکنیم.

خداوند پاداش عظیم و بی‏کرانی را برای زنان تقوا پیشه و پاکدامن مقرر داشته است.

مردان به ‏ویژه در دوران جاهلیت هیچ مانعی برای ظهور و بروز به شکل‏ های مختلف در جامعه نداشته‏اند، اما
زنان پیوسته از امکان ظهور و بروز در زمینه‏ های شایسته و بایسته محروم بوده‏اند و ناگزیر، این میل درونی
خود را به ‏صورت منفی و در مسیر نادرست ارضا می ‏نموده‏اند

حدّ و حدود حجاب

حتی در مورد
حجاب نیز حد و حدود و عرف تعیین شده است و نباید نوع حجاب به گونه‌ای باشد که محرک هیجانات،
عواطف و احساسات نامحرم باشد.

حجاب نباید به گونه‌ای باشد که قیافه فرد را متفاوت کرده و جاذبه ایجاد کند.

چنانچه مردان نیز لباس ‌های عجیب پوشیده، به گونه‌ای که جلب توجه کرده و آرامش جامعه را برهم زند و
افراد با دید تحقیر به فرد بنگرند، این نوع لباس پوشیدن برای مردان نیز تبرّج بوده و حرام است.

تبیان

تاریخ بروزرسانی : 2015-02-09 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
هم سامویدئودکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری