تکلیف کودکان و دیوانگان در قیامت چیست ؟

تکلیف کودکان و دیوانگان در قیامت چیست ؟دین و اندیشه

جایگاه افراد سفیه و دیوانه و نیز کودکان در قیامت چگونه است؟ این موضوع چگونه با عدل خداوند سازگار است ؟ زیرا آنان در دنیا به سبب محرومیتهای ذاتی نتوانسته اند به کمال خداوندی برسند و در قیامت نیز رضوان الهی را درک نخواهند کرد؟ سخن امام (ره) ابتدا باید توجّه داشت که ملاک تکلیف، […]

جایگاه افراد سفیه و دیوانه و نیز کودکان در قیامت چگونه است؟ این موضوع چگونه با عدل خداوند سازگار است
؟ زیرا آنان در دنیا به سبب محرومیتهای ذاتی نتوانسته اند به کمال خداوندی برسند و در قیامت نیز رضوان
الهی را درک نخواهند کرد؟ سخن امام (ره) ابتدا باید توجّه داشت که ملاک تکلیف، عقل و بلوغ است و
اگر یکی از این دو نباشد، تکلیف نیز نخواهد بود و وقتی تکلیف نباشد، حساب ثواب و عقاب نیز نخواهد
بود.
همه ی گروههایی که به نحوی قصور دارند(نه تقصیر)،جزء مستضعفان شمرده می شوند که رحمت الهی شامل آنها نخواهد شد
و این بدین معنا نیست که آنها در رتبه ی بهشتیانی قرار دارند که با اعمال و تلاش خویش به
بهشت رسیده اند ؛ بلکه به این معناست که اجمالاً به بهشت راه می یابند و به تعبیر امام خمینی(ره):
“این طور نیست که در جهنم را باز کنند و هر کس باقی ماند به جهنم بیندازند.افراد بسیار کمی به
جهنم می روند همان طور که افراد کمی هم به مراتب بالای بهشت راه می یابند.”(۱) امام خمینی در مورد
این افراد توضیح می دهد: “اینها به لحاظ مراتب ادراکی مانند حیوانات هستند و لذا سعادت و شقاوت آن چنانی
برایشان مطرح نیست.
بلکه فقط قوای حیوانی وجودشان به فعلیت می رسد گرچه بالقوه از حیوانات دیگر عالی ترند.
اینها مطابق آیه ی -و ما کنا معذبین حتی نبعث رسولاً-(۲) جهنمی نخواهند بود و در حقیقت می توان گفت
که به حد سعادت برزخیه ی حیوانیه می رسند ،نه سعادت عقلانیه”(۳) چند نکته راجع به تکلیف کودکان و دیوانگان
۱٫
تفاوت استعدادها و قابلیت ها میان موجودات و انسان ها اجتناب ناپذیر است و از نشانه های حکمت و عدالت
خداست.
زیرا اگر قرار بود همه انسان ها دارای یک نوع استعداد و قابلیت بودند نظام جهان استوار نمی شد و
زیبایی ها و زشتی ها نمایان نمی شد.
۲٫
تفاوت انسان ها و موجودات در بهره گیری از استعدادها و امکانات به سه عامل بستگی دارد: الف.
عوامل وراثتی و ژنتیکی ب.
عوامل محیطی ج.
اختیار و تلاش آدمی تأثیرگذاری این عوامل مطابق استواری نظام جهان است و این همان حکمت خداست.
۳٫
به هر دلیلی اگر انسانی از امکانات و استعدادها کمتر برخوردار بود انتظار کمتری از او در دنیا و آخرت
می باشد و این مطابق عدالت خداست.
۴٫
معلولیت ها و نقص ها یا به جهت بی احتیاطی، تقصیر و ظلم دیگران است.
و یا به جهت بی احتیاطی و تقصیر خود افراد است.
بر اساس نظام مندی جهان و «حکمت خدا» کسانی که اصول زندگی و احتیاطات رفتاری را رعایت کرده اند نتیجه
خوبی و خوشبختی آن را می ببینند و آنها که رعایت نکرده اند زجر و بدبختی را بچشند.
و از جهت «عدالت خدا» اگر مقصر خود افراد باشند که مکافات عمل خود آنهاست و اگر مقصر دیگرانند خداوند
به میزان توانمندی و شرایط آنها، تکلیف و انتظار از آنها خواهد داشت.
و به همین جهت در روایت آمده که خداوند ۷۰ گناه را بر جاهل می آمرزد که یکی را بر
عالم نمی آمرزد و یا کسی که مریض و ناتوان است خداوند از او انتظار روزه و حج ندارد.
آیات و روایات وارده در این باره در حدیثی می خوانیم: “…
اما انّی ایاک امُرُ و ایاک انهی و ایاک معاقب و ایاک اثیب;(۴) خدای متعال به عقل فرمود:…
همانا روی امر و نهی من با توست و کیفر و پاداشم به حساب توست.” درباره ی سرنوشت کودکان نابالغ
و دیوانگان در قیامت، روایات گوناگونی نقل شده است و آنچه در مجموع از آنهااستفاده می شود این است که
کودکان مۆمنان، در قیامت، به لطف و عنایت پروردگار، به آنها ملحق شده و راهی بهشت خواهند شد.(۵) و براساس
برخی تفسیرها در مورد این آیه شریفه معلوم می شود که کودکان مۆمن نیز وارد بهشت می شوند.: “وَالَّذِینَ اَّمَنُوا
وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُم بِإِیمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ;(۶) و آنها که ایمان آوردند و فرزندانشان به پیروی از آنان ایمان اختیار کردند،
فرزندانشان را در بهشت به آنها ملحق می کنیم.” در عالم برزخ نیز کودکان انسانهای با ایمان از حمایت پروردگار،
برخوردارند و بر اساس برخی روایات، نگهداری از آنها به برخی از انبیا واگذار می شود.(۷) در روایات، درباره ی
کودکان کفار اختلاف هایی دیده می شود که بررسی آنها از مجال این پاسخ نامه خارج است، ولی آنچه بر
آن اتفاق است، این است که آنها در قیامت معذّب نخواهند بود و چنان که قرآن می فرماید: “وَلاَ تَزِرُ
وَازِرَهٌ وِزْرَ اخریَ;(۸) و هیچ کس بار گناه دیگری را بر ندارد.” گناهان پدران و مادرانشان را بر عهده ی
آنان نخواهند گذاشت.(۹) نیر به بیان روایاتی، کودکان کفار در قیامت آزمایش می شوند و اگر از آزمایش سرافراز بیرون
آمدند، نیک بخت و چنانچه شکست خورده و از فرمان الهی سرپیچی نمایند، به دوزخ خواهند افتاد.(۱۰) درباره ی سرنوشت
کودکان کفار روایات گوناگون است; از جمله، بر اساس برخی روایات آنهابه بهشت خواهند رفت و به روایات دیگر، راهی
جهنم خواهند شد، ولی آتش جهنم آنها را نخواهد آزرد، همان گونه که آتشِ نمرود حضرت ابراهیم را نیازرد.(۱۱) دیوانگان
نیز که در حکم کودکان می باشند، مانند آنها در قیامت معذَّب نخواهند بود و به نقل برخی از دانشمندان
شیعی، همه آنها و یا برخی از آنها به بهشت خواهند رفت.(۱۲) اما کیفیت و چگونگی برخورد با آنها به
تفصیل در روایات بیان نشده است.
کلام آخر: آن چه مهم است خداوند در روز قیامت به هر کس آن چه لیاقت اوست می دهد و
او هم به آن امکانات و لذت ها راضی می باشد.
منابع: قیامت پرسش ها و پاسخ های دینی، ج ۵،دکتر حسین سوزنچی پرسمان دانشجویی نورپرتال
بهترین و سریعترین روش مهاجرت به استرالیا
آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
تاریخ بروزرسانی : 2013-03-05 / گردآوری :
/
امتیاز : 1 تعداد رای :1
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
یونیک ویزاهم سامتور کیشکفش پاشنه مخفی
دکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری
راز پاشیدن آب روى قبرمرده چیست؟
راز پاشیدن آب روى قبرمرده چیست؟
آشنایی با عوامل مرگ قلب از منظر قرآن کریم
آشنایی با عوامل مرگ قلب از منظر قرآن کریم
از منظر قرآن فلسفه مهریه ای که برای زنان در نظر گرفته شده است، چیست؟
از منظر قرآن فلسفه مهریه ای که برای زنان در نظر گرفته شده است، چیست؟
توصیه امام رضا (ع ) برای افزایش طول عمر انسان
توصیه امام رضا (ع ) برای افزایش طول عمر انسان
جزئیاتی درباره کرامت امام حسن (ع)
جزئیاتی درباره کرامت امام حسن (ع)
صفات شبیه‌ترین افراد به رسول اکرم(ص)
صفات شبیه‌ترین افراد به رسول اکرم(ص)
حسرت بزرگ در قیامت برای کسانی که زیارت حرم امام حسین (ع) نرفته اند
حسرت بزرگ در قیامت برای کسانی که زیارت حرم امام حسین (ع) نرفته اند
دعایی برای خواب دیدن حضرت محمد (ص)
دعایی برای خواب دیدن حضرت محمد (ص)