تلاوت این سوره هنگام خواب را فراموش نکنیم

تلاوت این سوره هنگام خواب را فراموش نکنیمدین و اندیشه

تلاوت این سوره هنگام خواب را فراموش نکنیمReviewed by Esmaeeli on May 24Rating: فضیلت سوره کافرون روایاتی در فضیلت این سوره هست، که با محتوای سوره هم مربوط است.یکی دو مورد از روایات را خدمت شما تقدیم می‌کنیم. یک روایت این است که حضرت فرمودند که: اگر کسی این سوره را بخواند و سوره‌ی «قل […]

تلاوت این سوره هنگام خواب را فراموش نکنیمReviewed by Esmaeeli on May 24Rating:


فضیلت سوره کافرون

روایاتی در فضیلت این سوره هست، که با محتوای سوره هم مربوط است.
یکی دو مورد از روایات را خدمت شما تقدیم می‌کنیم.

یک روایت این است که حضرت فرمودند که: اگر کسی این سوره را بخواند و سوره‌ی «قل هو الله احد»
را، وقتی که در بستر قرار می‌گیرد، می‌خواهد بیارمد، این دو سوره را بخواند، با این عهد‌ها، شبش به خواب
برود، «کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بَرَاءَهً مِنَ الشِّرْکِ» (کافی/ج۲/ص۶۲۶) خدای متعال برای او می‌نویسد، بر او تثبیت می‌شود
که او برائت از شرک جسته و دیگر شرک دامن او را نمی‌گیرد.

هم سوره‌ی توحید، هم سوره‌ی کافرون به یک معنا برائت از شرک است.
اگر این دو خوانده شود، انسان به مقام برائت از شرک می‌رسد.
خدای متعال این را برایش تثبیت می‌کند، دیگر شرک نمی‌تواند در او نفوذ کند.

 یک چهارم قرآن است!

روایت دیگر هم که باز در فضیلت این سوره است.
حضرت فرمودند: این سوره یک چهارم قرآن است.
ربع القرآن است.
کما اینکه سوره‌ی توحید، ثلث القرآن است.
اگر کسی سه مرتبه بخواند، به منزله‌ی یک ختم قرآن است.
یعنی یک ربع قرآن از آن تعبیر شده است.
ثبت در دیوان اهل سعادت باز یک روایت از مرحوم
کلینی در کتاب کافی است، مرحوم صدوق هم در ثواب الاعمال این روایت را نقل کردند که امام صادق(علیه السلام)
فرمودند: اگر کسی سوره‌ی «قل یا ایها الکافرون» و «قل هو الله احد» را در یکی از نماز واجبش بخواند،
خدای متعال خودش را و پدر و مادرش را و نسلش را می‌آمرزد.
و بقیه‌ی ثواب‌ها! «وَ إِنْ کَانَ شَقِیّاً مُحِیَ مِنْ دِیوَانِ الْأَشْقِیَاء» (وسایل‌الشیعه/ج۶/ص۸۲) اگر در باطن شقی باشد، خدای متعال او
را از دیوان اشقیا محو می‌کند و در دیوان اهل سعادت نامش ثبت می‌شود که این خیلی نکته‌ی مهمی است.
چون ممکن است انسان واقعاً یکطوری در عوالم گذشته راه رفته باشد که موجب گرفتاری او شود .

اگر می‌خواهد از گرفتاری‌هایی که در عالم گذشته برای خودش درست کرده، راهی برای نجات پیدا کند، توسل به این
سوره است.
«وَ أُثْبِتَ فِی دِیوَانِ السُّعَدَاءِ وَ أَحْیَاهُ اللَّهُ سَعِیداً وَ أَمَاتَهُ شَهِیداً وَ بَعَثَهُ شَهِیداً» (وسایل الشیعه/ج۶/ص۸۲)

آیا این فضیلت‌هایی که برای تلاوت سوره‌ها ذکر می‌شود، به حقیقت آن سوره برمی‌گردد؟

بله، به مقام
سوره برمی‌گردد.
همان طور که می دانیم و بسیار هم بزرگان دین گفته اند ، قرآن صرفاً الفاظ نیست.
یک حقیقتی است، ذکری است، نور است، از عالم بالا نازل شده، هدایت است، شفیع است.
اگر کسی به این سوره متوسل شود، تا این مقام می‌تواند برود.
می‌تواند حتی دست در عالم قبل خودش ببرد.
از دیوان اشقیا محو می‌شود.
این کار سوره است.
مقام سوره است.
ظرفیت سوره است.

البته یک موقع انسان وقتی سوره می‌خواند، نازله‌ی قرآن در او می‌آید.
فرمود: وقتی جوان قرآن می‌خواند، قرآن با گوشت و پوستش مخلوط می‌شود.
نورانی به نور قرآن می‌شود.
یک موقع می‌بینید در یک مقامی قرار می‌گیرد که مراتب بالاتر قرآن در او تجلی می‌کند.
متصل به مقامات باطنی‌تر قرآن می‌شود.
مقام بالاتری پیدا می‌کند، فتوحات بیشتری، آثار بیشتری، برکات بیشتری برایش حاصل می‌شود.

این شأن سوره است.
این سوره می‌تواند انسان را به مغفرت، نه خودش، گذشته و آینده‌‌اش را، نسلش را، پدر و مادرش را،
به مغفرت الهی برساند.

این سوره در مقامی است که با تمسک به این سوره در نماز، می‌شود از دیوان اشقیا محو شد.
می‌شود در دنیا سعید زیست.
شهید از دنیا رفت و شهید مبعوث شد.
این از برکات این سوره است.
در ثواب الاعمال این از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است.

اندیشه قم

تاریخ بروزرسانی : 2014-05-24 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
هم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریویدئو