امید بخش ترین آیه قرآن براى گناهکاران

امید بخش ترین آیه قرآن براى گناهکاراندین و اندیشه

امید بخش ترین آیه قرآن براى گناهکارانReviewed by Esmaeeli on May 6Rating: آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوالی با مضمون امید بخش ترین آیه قرآن نسبت به همه گناه کاران، با بیانی شیوا به تفسیر این آیه پرداخت است که در ادامه پاسخ جامع ایشان را می خوانید.خداى متعال در آیه ۵۳ سوره […]

امید بخش ترین آیه قرآن براى گناهکارانReviewed by Esmaeeli on May 6Rating:
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوالی با مضمون امید بخش ترین آیه قرآن نسبت به همه گناه کاران،
با بیانی شیوا به تفسیر این آیه پرداخت است که در ادامه پاسخ جامع ایشان را می خوانید.
خداى متعال در آیه ۵۳ سوره «زمر» با لحنى آکنده از نهایت لطف و محبت، آغوش رحمتش را به روى
همگان باز کرده و فرمان عفو همه گنهکاران را صادر نموده، مى فرماید: «به آنها بگو اى بندگان من که
بر خودتان اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى بخشد که
او بخشنده و مهربان است» (قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ
جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیم).
دقت در تعبیرات این آیه، نشان مى دهد که از امیدبخش ترین، آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهکاران است،
شمول و گستردگى آن، به حدى است که طبق روایتى، امیرمؤمنان على(علیه السلام) فرمود: «در تمام قرآن آیه اى وسیع
تر از این آیه نیست» (ما فِى القُرْآنِ آیَهٌ أَوْسَعُ مِنْ یا عِبادِىَ الَّذِیْنَ أَسْرَفُوا…
).
دلیل آن نیز روشن است زیرا: تعبیر به «یا عِبادِىَ» (اى بندگان من!) آغازگر لطفى است از ناحیه پروردگار.
تعبیر به «اسراف» به جاى «ظلم و گناه و جنایت» نیز لطف دیگرى است.
تعبیر به «عَلى أَنْفُسِهِم» که نشان مى دهد گناهان آدمى همه به خود او باز مى گردد، نشانه دیگرى از
محبت پروردگار است، همان گونه که یک پدر دلسوز، به فرزند خویش مى گوید: این همه بر خود ستم مکن!
تعبیر به «لاتَقْنَطُوا» (مأیوس نشوید) با توجه به این که: «قنوط» در اصل به معنى مأیوس شدن از خیر است،
به تنهائى دلیل بر این است که گنهکاران نباید از «لطف الهى» نومید گردند.
تعبیر «مِنْ رَحْمَهِ اللّهِ» بعد از جمله «لاتَقْنَطُوا» تأکید بیشترى بر این خیر و محبت مى باشد.
هنگامى که به جمله «إِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ» مى رسیم که با حرف تأکید آغاز شده و کلمه «الذنوب» (جمع
با الف و لام) همه گناهان را بدون استثنا در بر مى گیرد، سخن اوج مى گیرد و دریاى رحمت
مواج مى شود.
هنگامى که «جَمِیْعاً» به عنوان تأکید دیگرى بر آن افزوده مى شود امیدوارى به آخرین مرحله مى رسد.
توصیف خداوند به «غفور» و «رحیم» که دو وصف از اوصاف امیدبخش پروردگار است، در پایان آیه، جائى براى کمترین
یأس و نومیدى باقى نمى گذارد.
آرى، به همین دلیل، آیه فوق گسترده ترین آیات قرآن است، که شمول آن هر گونه گناه را در بر
مى گیرد، و نیز به همین دلیل، از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید محسوب مى شود.
و به راستى، از کسى که دریاى لطفش بیکران و شعاع فیضش نامحدود است جز این انتظارى نمى توان داشت.
از کسى که «رحمتش بر غضبش پیشى گرفته» و بندگان را براى رحمت آفریده ، نه براى خشم و عذاب،
غیر از این چشم داشتى نیست.
چه خداوند رحیم و مهربانى! و چه پروردگار پر مهر و محبتى!!(۱) خبرآنلاین
همچنین بخوانید :  صفات نمازگزاران واقعی از دید قرآن
تاریخ بروزرسانی : 2013-05-06 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
یونیک ویزاهم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری
تاثیر مداومت در ذکر یونسیه
تاثیر مداومت در ذکر یونسیه
معجزه ی دعای بسیار پرفضیلت یستشیر +متن دعا
معجزه ی دعای بسیار پرفضیلت یستشیر +متن دعا
نذر نخود و ذکر یا علی
نذر نخود و ذکر یا علی
حاجت دارید؟ آجیل مشکل گشا نذر کنید تا حاجت روا شوید
حاجت دارید؟ آجیل مشکل گشا نذر کنید تا حاجت روا شوید
“چهار قل” برای دور ماندن از چشم زخم
“چهار قل” برای دور ماندن از چشم زخم
دعای حضرت ادریس (ع) معروف به اسماء ادریسی
دعای حضرت ادریس (ع) معروف به اسماء ادریسی
حرز حضرت امیر المؤمنین (ع) جهت بُطلان سحر
حرز حضرت امیر المؤمنین (ع) جهت بُطلان سحر
ختم یک هفته ای سوره ها جهت براورده شدن حاجات
ختم یک هفته ای سوره ها جهت براورده شدن حاجات